LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Roest van binnenuit bij Ford Transit

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Jansen!
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 jun 2017 14:20

Roest van binnenuit bij Ford Transit

Ongelezen bericht door Jansen! »

In 2011 hebben een nieuwe Ford Transit met dubbele cabine gekocht.
Omdat we met de vorige Transit enorm veel roestproblemen ondervonden (volgens de schadehersteller vanwege een inferieure kwaliteit staal) hebben we getwijfeld om weer een Transit aan te schaffen, maar de dealer wist ons te overtuigen.
Deze Transit was, volgens hem, met dezelfde kwalificaties als een personenauto gemaakt en bovendien was er sprake van lak- en roesten-van-binnenuitgarantie van 8 jaar.

Tot volle tevredenheid bijna 6 jaar rondgetoerd, totdat ik opeens wat vlekken op de rechter wielkastrand ontdekte:

Afbeelding

Bij nadere inspectie tijdens een apk-keuring bleek er ook onder de auto roestvorming aanwezig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kwestie aangekaart bij de huidige Ford-dealer (we zijn ondertussen verhuisd), die het weer voorlegde aan Ford.

Nu wordt door Ford de roest aan o.a. de dorpels gezien als "vliegroest" en van de wielkast wil men hooguit een ruime € 200,00 van de geschatte € 800,00 vergoeden. De kosten voor het herstellen van de dorpels wordt geschat op € 1200,00 per dorpel. Vrij veel voor het verwijderen van wat "vliegroest", lijkt me.

"Mijn" schadehersteller is bereid om een rapport op te maken, waarmee ik kan aantonen dat er wel degelijk sprake is van roest van binnenuit op alle aangetaste plekken.

Mijn vraag is nu: hoe pak ik dit/Ford aan zonder veel kosten te maken voor juridische bijstand?
Laatst gewijzigd door Jansen! op 13 jun 2017 19:09, 3 keer totaal gewijzigd.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Hallo Jansen,

Kun je een foto maken van de hele bestelbus?

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit

Ongelezen bericht door gemist »

Nee John, het is geen vervanging voor de trein.
Bovendien is het de bedoeling om wat tips te geven. Geen hersenscheten.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit

Ongelezen bericht door gemist »

Nee John, het is geen vervanging voor de trein.
Bovendien is het de bedoeling om wat tips te geven. Geen hersenscheten.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Ik ben benieuwd om welk model het gaat.
Er zijn verschillende Transits.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Geschil voorleggen aan de Bovag? Die hebben ook een geschillencommissie voertuigen. U heeft de Transit van de dealer gekocht, niet van Ford. Aangeven dat u overweegt naar de geschillencommissie voertuigen te stappen kan uw onderhandelingspositie al verbeteren. De ondernemer moet namelijk ook dokken als u het geschil aan de commissie voorlegt.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit

Ongelezen bericht door jonis »

200,- voor het "randje" is al voldoende, ik heb begin dit jaar stuk bumper laten herstellen/spuiten en was met 180,- klaar bij een lokaal achterafgelegen focwa bedrijf.
"Mijn" schadehersteller is bereid om een rapport op te maken, waarmee ik kan aantonen dat er wel degelijk sprake is van roest van binnenuit op alle aangetaste plekken.
Dat is leuk en aardig maar heb je dus niets aan als Ford voet bij stuk houdt en het laat voorleggen en een onafhankelijke inspecteur zegt dat het vliegroest is.

MAW vliegroest? Dat kun je "gewoon" verwijderen:

https://forum.carclean.com/threads/hard ... ren.10610/

Dan wil ik nog wel eens zien wat er van je 3200,- (800,- + 2x1200,- ) overblijft.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit

Ongelezen bericht door peteroo »

Dit is volgens mij voornamelijk roest van binnenuit, die bij een auto van zes jaar oud nogal heftig woekert. Bedrijfswagens zijn meestal minder goed tegen roest beschermd, maar dit is wel schrikbarend.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ik zou eerst vast laten stellen of dit wel roest van binnenuit is (ik twijfel minimaal bij de dorpels). Endoscoop om in de balken te kijken en bok spatborden binnenscherm verwijderen (gaatjes kun je met een sterke zaklamp zo zien) zou veel helder maken.
Schadebedrag is overigens belachelijk hoog, als het plaatwerk niet door is zou je met 600 Euro voor beide dorpels en zelfde bedrag voor twee spatborden een heel eind moeten komen.
Overigens waren en zijn Fords nog steeds belachelijk slecht qua roestpreventies (Heb Ford Ka's gezien waar na vijf jaar de gaten al in zaten....

stofzuigertje

Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De Turkse bussen van na 2004 waren goed....
Maar blijkbaar gaan ze nu klooien nu de Engelse deze niet meer maken.

Gewoon een ander bedrijf vragen of het vlieg roest of binnenuit is en bij dat laatste word overspuiten vaak niet voldoende, komt weer terug!
Gewoon eisen dat ze deze inkopen tegen redelijke waarde.

Maar je had dit vorig jaar ook kunnen zien, wat doen ze met de beurt als ze niet op dit soort beginnende schade letten of is het geen dealer onderhouden?

Jansen!
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 jun 2017 14:20

Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit

Ongelezen bericht door Jansen! »

De auto is door twee Ford dealers onderhouden en jaarlijks gecontroleerd (maar hoe... dat vraag ik me af).
Als ik er met de huidige dealer niet uitkom ga ik verhaal halen bij de oorspronkelijke leverancier.

lenyenfred
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2006 23:48

Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit

Ongelezen bericht door lenyenfred »

Door overal het zelfde te melden lost het probleem niet op.
Be
DOOR BEREND_JANSEN 13 JUN. 2017 OM 19:21 Bij KASSA
AUTO & VERVOER
Roest van binnenuit bij Ford Transit
Roest van binnenuit bij Ford Transit
In 2011 hebben een nieuwe Ford Transit met dubbele cabine gekocht.
Omdat we met de vorige Transit enorm veel roestproblemen ondervonden (volgens de schadehersteller vanwege een inferieure kwaliteit staal) hebben we getwijfeld om weer een Transit aan te schaffen, maar de dealer wist ons te overtuigen.
Deze Transit was, volgens hem, met dezelfde kwalificaties als een personenauto gemaakt en bovendien was er sprake van lak- en roesten-van-binnenuitgarantie van 8 jaar.

Tot volle tevredenheid bijna 6 jaar rondgetoerd, totdat ik opeens wat vlekken op de rechter wielkastrand ontdekte:

https://www.imgdumper.nl/uploads9/593e9 ... roest7.jpg

Bij nadere inspectie tijdens een apk-keuring bleek er ook onder de auto roestvorming aanwezig.

https://www.imgdumper.nl/uploads9/593e9 ... roest4.jpg

]https://www.imgdumper.nl/uploads9/593e9 ... roest5.jpg

]https://www.imgdumper.nl/uploads9/593e9 ... roest6.jpg

Kwestie aangekaart bij de huidige Ford-dealer (we zijn ondertussen verhuisd), die het weer voorlegde aan Ford.

Nu wordt door Ford de roest aan o.a. de dorpels gezien als "vliegroest" en van de wielkast wil men hooguit een ruime € 200,00 van de geschatte € 800,00 vergoeden. De kosten voor het herstellen van de dorpels wordt geschat op € 1200,00 per dorpel. Vrij veel voor het verwijderen van wat "vliegroest", lijkt me.

"Mijn" schadehersteller is bereid om een rapport op te maken, waarmee ik kan aantonen dat er wel degelijk sprake is van roest van binnenuit op alle aangetaste plekken.

Mijn vraag is nu: hoe pak ik dit/Ford aan zonder veel kosten te maken voor juridische bijstand?

Jansen!
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 jun 2017 14:20

Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit

Ongelezen bericht door Jansen! »

"Overal" is slechts op twee sites, lenyenfred.
De ervaring leert dat op posts op meerdere fora verschillende antwoorden komen, waarbij vaak bruikbare.

Hoe dan ook: de dealer probeert nu een afspraak te maken met een schade-expert van Ford, terwijl ik a.s. maandag een rapport laat opmaken door een erkend FOCWA schadeherstelbedrijf.

Jansen!
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 jun 2017 14:20

Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit

Ongelezen bericht door Jansen! »

Welnee, de auto is altijd keurig onderhouden. Wordt voornamelijk als personenauto gebruikt.
Wat jij waarschijnlijk ziet zijn krasjes van de autowasstraat, opgedroogd zand en/of reflecties in de lak.
Bovendien is de door jou geconstateerde "steenslag" op het spatscherm aan de àchterkant van het scherm.

Jansen!
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 jun 2017 14:20

Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit

Ongelezen bericht door Jansen! »

Beste snuffel1,
Een onterechte aanname, enkel op basis van foto's, is snel gemaakt en in jouw geval is dat inderdaad het geval.
De auto is altijd onderhouden door een Ford-dealer, is géén "aannemersbusje" dat dienovereenkomstig wordt gebruikt en de schadehersteller is er van overtuigd dat het wel degelijk roest van binnenuit is.

Zullen we weer back-on-topic gaan...?
Zo gauw ik het keuringsrapport en de reactie van Ford binnen heb laat ik weer van me horen.

stofzuigertje

Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vlieg roest is van buitenaf veroorzaakt.
Als een Focwa bedrijf zegt van binnenuit daar mee komen als ze niet willen toegeven.

Bij van binnenuit is slecht staal mogelijk en is poetsen en bijwerken door de eigenaar niet mogelijk.
Maar is door het onafhankelijke schade bedrijf ook aangegeven of het matig staal was of slechte anti roest behandeling van fabriek?
Op meerdere plekken en vooral de metallic laag is slecht gespoten bij vele.
Een witte heeft het niet, maar als je meer betaalde voor mooie kleur mag je wel vakwerk verwachten.
Ik vermoed een hand gespoten omdat de lak robots vaak perfect werk leverden.

Voor een goede laag buiten is naast grondlak ook tenminste 2 kleur / metallic lagen nodig en 3 blanke lak lagen of meer.
Als je even snel kleurtje en lak laag erop zet dus 2 dikke lagen krijg je dit soort problemen.

Als Ford Nederland en jou dealer het zo willen afhandelen, met het onafhankelijke schade bedrijf, liefst met offerte bij Bovag melden en die zoeken uit of Ford het nu goed oplost want overspuiten is voor slechts enkele jaren... en dan zit je straks weer met hetzelfde probleem.
En kijk wat een gelijkwaardige met bouwjaar en KM kost op www.gaspedaal.nl voor wat je kunt claimen als ze niets willen en je het voertuig kwijt zou willen.
Dan kies je een nieuwe en moet je de dagwaarde weten.

Alleen maar even goedkoop buitenkant spuiten voor garantie is voor roest van binnenuit dus niet voldoende!

Jansen!
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 jun 2017 14:20

Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit

Ongelezen bericht door Jansen! »

Ford heeft de claim gedeeltelijk afgewezen, maar de garage gaat hier tegen in beroep.
Volgens een monteur van dezelfde garage (met ruime ervaring bij een schadeherstelbedrijf) is het namelijk wel degelijk roest van binnenuit.
Wordt vervolgd...

Jansen!
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 jun 2017 14:20

Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit

Ongelezen bericht door Jansen! »

Ondertussen al een heel traject gehad, waarbij Ford voet bij stuk houdt: wielkuip is inderdaad roest van binnenuit, dorpels hebben "vliegroest".
Men gaat daarbij volkomen in tegen de bevindingen van zowel de garage, als de door hen ingeschakelde expert.
Ik heb Ford dan ook verweten de expertise van hun eigen dealer in twijfel te trekken.
Bovendien wordt niet onderbouwt hóé Ford tot deze conclusie komt.
Het doet me denken aan de Rijdende Rechter: "Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen", met die uitzondering dat de Rijdende Rechter zich persoonlijk op de hoogte stelt.
Het doet inmiddels wat Kafkaësk aan om steeds maar weer antwoorden van dezelfde strekking te krijgen.
Ruim een week geleden heb ik Ford nogmaals verzocht om één en ander nader toe te lichten, zodat ik tenminste inzicht krijg in hun conclusie.
Tot nu toe geen antwoord...
Alle emails gaan overigens cc naar mijn Ford dealer.
Laatst gewijzigd door Jansen! op 13 feb 2018 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Jansen!
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 jun 2017 14:20

Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit

Ongelezen bericht door Jansen! »

Ik heb deze kwestie ook aan de redactie van Radar voorgelegd, maar heb (nog) geen reactie gehad.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: Roest van binnenuit bij Ford Transit

Ongelezen bericht door peteroo »

Het is goed mogelijk dat dit probleem bij meer auto's van dit type en bouwjaar voor komt en dat Ford dat graag ontkent.
Laatst gewijzigd door peteroo op 13 feb 2018 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten