LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] THP 1.6 problemen na tweede motor

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
JohnVi
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jul 2017 18:45

THP 1.6 problemen na tweede motor

Ongelezen bericht door JohnVi »

We zijn ondertussen aan de tweede 1.6THP 115KW motor bezig en weer rond dezelfde kilometerstand beginnen de problemen weer op te spelen.
Motorvervuiling en het ratelen van de distributie ketting. de auto heeft zeker al 10-15 keer bij de garage gestaan. we zijn ook al vier afgesleept en dit tijdens de vakanties.
Peugeot Nederland wanneer komen jullie nu eens de klanten tegemoet met een goede schadeloos stelling.
iedere reparatie is een lapmiddel, neem nu jullie verantwoording.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: THP 1.6 problemen na tweede motor

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

JohnVi schreef:We zijn ondertussen aan de tweede 1.6THP 115KW motor bezig en weer rond dezelfde kilometerstand beginnen de problemen weer op te spelen.
Motorvervuiling en het ratelen van de distributie ketting. de auto heeft zeker al 10-15 keer bij de garage gestaan. we zijn ook al vier afgesleept en dit tijdens de vakanties.
Peugeot Nederland wanneer komen jullie nu eens de klanten tegemoet met een goede schadeloos stelling.
iedere reparatie is een lapmiddel, neem nu jullie verantwoording.
U bent hier op het forum van Radar, niet bij Peugeot. Als u wilt weten wanneer Peugeot u tegemoet gaat komen, kunt u het beste daar deze vraag stellen.

BB000439
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 sep 2016 21:34

Re: THP 1.6 problemen na tweede motor

Ongelezen bericht door BB000439 »

Is de eerste motor wel vergoed door Peugeot Nederland ?Gezien de uitspraken van een ANWB expert in 2016 en de uitzending van TROS RADAR in hetzelfde jaar over de aansprakelijkheid van Peugeot Nederland zou een kosteloze vervanging geëist kunnen worden. Als ze dit weigeren zou ik een Rechtsbijstandsverzekeraar inschakelen. Hopelijk bent u daarvoor verzekerd.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: THP 1.6 problemen na tweede motor

Ongelezen bericht door peteroo »

@Neo,
als Peugeot niet reageert op klachten moet je dat bekend maken op een forum als dit. Het is vaak de enige manier om een leverancier in beweging te krijgen. Peugeot en de andere fabrikanten willen natuurlijk liever niet over de brug komen en zwijgen problemen dood.

stofzuigertje

Re: THP 1.6 problemen na tweede motor

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Long life service en vervuiling?

Ik denk dat Peugeot op kortere jaarlijkse service heel veel problemen kan voorkomen met goede olie maar dan 1x per jaar of 15.000 Km instellen!
Dus niet na 100.000 Km als de problemen komen maar gelijk van nieuwe motor af al jaarlijks verversen en niet bezuinigen.

en welk merk en type olie gebruikt de Peugeot dealer.....?
En vul je regelmatig bij met kringloop olie van de Action?
Ja, als je voordelige op papier aan de eisen voldoende olie van een kringloop leverancier......
Dat is oude gereinigde olie met nieuwe dope en die voldoet bij in gieten aan de eisen die erop staan!
Maar hoe lang blijven die dopes geldig... geen long life in ieder geval.

Vervuiling en de ketting, dat betekende dat de Long Life olie niet voldoende reinigde of te korte levensduur had.
Ook bij file rijden is vervuiling mogelijk en daarom, wel dure en goed merk in gieten en tijdig verversen!
Een goed rijdende HTP met 260.000 km op de teller maar die doet het wel elk jaar nieuwe olie in!
En dan naast de olie ook het filter wisselen....

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: THP 1.6 problemen na tweede motor

Ongelezen bericht door thecure »

wat een onzin weer, deze motoren hebben last van een rekkende distributieketting. daar heeft de olie niets mee te maken.
de 1.6 hdi's (diesel) moeten sneller een oliewissel hebben dan in het boekje staat, om teervorming en verstopping van olieleidingen te voorkomen.

atlas1302

Re: THP 1.6 problemen na tweede motor

Ongelezen bericht door atlas1302 »

thecure schreef:wat een onzin weer, deze motoren hebben last van een rekkende distributieketting. daar heeft de olie niets mee te maken.
de 1.6 hdi's (diesel) moeten sneller een oliewissel hebben dan in het boekje staat, om teervorming en verstopping van olieleidingen te voorkomen.
Rekkende distributie kettingu heeft er helemaal verstand van, u heeft iets horen rammelen maar weet niet waar het geluid vandaan komt.

Kettingen zaten vroeger in de oude motoren, Ford, Nissan ...degelijk en breekt zelden en kan na heel veel kilometers speling vertonen. Het zijn gewoon vertande snaren die ook regelmatig incl. spanrol vervangen moeten worden, raadpleeg uw handleiding onderhoud intervals.

Dan is het zeker niet verkeerd om de intervals van olie verversen en hier ook het filter aan te passen door het rijgedrag in file`s, korte stukjes en noem maar op. Dat is echt een aanrader van deze vliegtuigmonteur, ik vertel geen onzin. Let op want de grade is ook ontzettend belangrijk, vroeger was het gewoon 20W40 minerale olie, nu met die syntetische varianten is het even anders.

Ik weet het het leven is duur, maar goede olie en filter tijdig vervangen maakt uw vakantie tripje een stuk aangenamer.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: THP 1.6 problemen na tweede motor

Ongelezen bericht door thecure »

whahhaaha deze is helemaal leuk. de pot verwijt de ketel.
de meeste motoren hebben inderdaad snaren, echter deze motor heeft een ketting.
geen degelijke zoals vroeger, maar een fietsketting die rekt.

http://www.peugeot-meeting.nl/forum/vie ... 641#p11950

atlas1302

Re: THP 1.6 problemen na tweede motor

Ongelezen bericht door atlas1302 »

thecure schreef:whahhaaha deze is helemaal leuk. de pot verwijt de ketel.
de meeste motoren hebben inderdaad snaren, echter deze motor heeft een ketting.
geen degelijke zoals vroeger, maar een fietsketting die rekt.

http://www.peugeot-meeting.nl/forum/vie ... 641#p11950
En een ketting geleider die de boel op zijn plaats houdt en afstelbaar is, dit moet periodiek uitgevoerd worden natuurlijk. Doe jij met je fiets toch ook, anders loopt de ketting er af. :lol:

Wacht je net zolang totdat de boel begint te ratelen, tja dan ben je altijd te laat. En anders een auto kopen die er minder gevoelig voor is of frequenter die ketting checken, en inderdaad ik wist niet dat in deze tijd nog met fietskettingen werden gewerkt :oops:

atlas1302

Re: THP 1.6 problemen na tweede motor

Ongelezen bericht door atlas1302 »

http://www.modderpoel.nl/phpbb/viewtopi ... ng#p607286
Blijkbaar veel voorkomend heeft met oliepeil te maken. Dus stofzuigertje zijn verhaal is nog niet eens zo slecht, eigenlijk wel over nagedacht. :)
We hebben nu een blok van een Nissan Patrol 2.8 turbo diesel uitelkaar liggen, olie problemen geen oliedruk dus.....sleutelen maar.

Brainfreeze
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 feb 2011 20:15

Re: THP 1.6 problemen na tweede motor

Ongelezen bericht door Brainfreeze »

Vliegtuigmonteur? Blij dat ik weinig vlieg....
In de THP zit wel degelijk een ketting wat rekt waardoor de kleptiming van tijd raakt met als gevolg emissiestoringen, vervuiling van de cilinderkop, brandende lampjes en rammelende geluiden.
Na het uitvoeren van de betreffende reparatie zijn er feitelijk delen vervangen door delen met dezelfde specificaties. Er is dus niets veranderd en bij gelijk blijvende rijstijl zal het euvel waarschijnlijk dus na een bepaald aantal kilometers weer optreden. Er zijn van diverse onderdelen wel nummers veranderd, maar in de praktijk blijkt dat weinig verschillen in levensduur op te leveren. THP staat waarschijnlijk voor : Te Hoge Prognose....

atlas1302

Re: THP 1.6 problemen na tweede motor

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Ex vliegtuigmonteur inderdaad, in onze tijd sleutelden we aan 18 cylinder ster motoren jammer vergane glorie tijd. Nu sleutelen we veel aan Toyota en Nissan en daar komen we deze fratsen gelukkig niet tegen. Sleutelen vinden we leuk maar dan moet het toch weer 500.000 km meegaan zonder problemen.

Maar ik vraag me af of TS wel heel erg blij wordt met deze info, het betekend volgens jou dat het een blijvend euvel is. Daar moeten de slimme mannen van Peugeot toch wel uit kunnen komen met een modificatie? Dubbele sprockets en kettingen misschien? Sprockets vervangen voor aandrijving belt system? In ieder geval laten ze eens wat doen voor hun klanten, ja toch!

stofzuigertje

Re: THP 1.6 problemen na tweede motor

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De 18 ster?
U heeft wel erg veel levenservaring!

Wel hebben ze meer PK uit kleinere motoren dan de 18....THP is andere techniek.
Maar met andere staal soorten kun je een ketting ook duurder en duurzamer maken!

De ketting moet goed gesmeerd worden, dus geen vuile olie.
Maar ook, als de 5W30 te dik is moet je wel de voorgeschreven 0W30 gebruiken!

En na een weekend rust, maandag ochtend niet plank gas met koude motor....
Eenmaal warm kun je flink planken maar met koude motor... dat is vragen om problemen.

Een olie gesmeerde Belt?
Ik denk dat een iets andere staalsoort die minder rek geeft en betere rollen de oplossing is.

Op mijn ligfiets is de RVS ketting ook vervangen, teveel rek, roest niet maar werd langer en op grote tandwiel voor gaf die uitgerekte problemen op de tanden.
Het zwarte geharde staal kan roesten maar gaat toch langer mee dan relatief zachte RVS staal die ik eerst had.
Ja, zoals je hier leest, door de uitgerekte RVS ketting moest ik de beschadigde tanden van grote tandwiel die ook vervangen!

PS, mijn vlieg ervaring zijn vooral de vele vliegjes op de ligfiets body na een ritje over de dijk Lelystad / Enkhuizen!

atlas1302

Re: THP 1.6 problemen na tweede motor

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Een 18 ster, dubbelrij 9 ster en het waren Neptunes van Amerikaanse makelij....brrmmm vliegen maar. Dan waren er nog Grumman Trackers ''Stoef'' die vlogen helemaal geweldig, op de Karel Doorman over de hele wereld rond.

Distributie belts zijn altijd van het droge type aandrijving, getand en in lagen uitgevoerd om de rek minimaal te houden.
De belt wordt door een spanrol aangedrukt en die moet ook vervangen worden op hetzelfde moment als de distributieriem.

Een ketting kan natuurlijk van hoogwaardig materiaal gemaakt worden, als shutles naar de maan vliegen dan moet zo`n ketting natuurlijk nooit een probleem kunnen zijn. Kosten en bezuiniging zal de oorzaak zijn van Peugeot.
Ik heb met een SD33 van een Nissan Patrol in Nederland 600 dkm gereden het chassis werd gaar. Die motor die draait hier nog steeds (opgestuurd) zonder bijzonderheden, dus het kan wel!

Ik vlieg ook niet meer ben er allergisch voor geworden, teveel gevlogen. Bovendien in de huidige tijd om op tijd op vlieghavens te komen waarna je nog uren kan wachten op je uitgestelde vlucht, nou liever maar niet. Op zo`n ligfiets over de dijk lijkt me dan een stuk gezelliger en geen files.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: THP 1.6 problemen na tweede motor

Ongelezen bericht door thecure »

Distributie belts zijn altijd van het droge type aandrijving
Ook niet altijd. Ik ben in het bezit van een Focus met 1.0 ecoboost motor. Deze motoren hebben een distributieriem (geen ketting) die door de olie loopt in het carter.
Niet lullig bedoeld, maar uw autokennis vereist wel een update...

atlas1302

Re: THP 1.6 problemen na tweede motor

Ongelezen bericht door atlas1302 »

thecure schreef:
Distributie belts zijn altijd van het droge type aandrijving
Ook niet altijd. Ik ben in het bezit van een Focus met 1.0 ecoboost motor. Deze motoren hebben een distributieriem (geen ketting) die door de olie loopt in het carter.
Niet lullig bedoeld, maar uw autokennis vereist wel een update...
Ik begrijp het, en als ik veel met nieuwe type auto`s en ontwikkelingen aan de slag moet zou ik mijn kennis zeker uitbreiden. Ik had ook nog eens een idee om hier een diagnose station op te zetten, om de prognose`s te kunnen begrijpen zou ik dan naar school moeten gaan om het uitlezen bekwaam te worden en te begrijpen. Helaas zijn hier geen scholen die dat bieden en zoveel andere scholen ook niet.

We blijven dus zitten met de kennis die we vergaard hebben, werkplaats handboek erbij en we fixen alle problemen van alle wat oudere auto`s.
Alle nieuwe auto`s die hier rondrijden krijgen op een gegeven moment allemaal problemen met de electronica, ECU en noem maar op, ook zo`n distributie verhaal waarbij je al veel te laat ben als je gerammel hoor, ga je niet zomaar even oplossen want er is dan veel meer aan de hand dan alleen maar dat kettinkje en dat vindt Peugeot ook want die vervangt de hele motor.

Ik heb ook gezegd dat het oliepeil oorzaak kan zijn van het niet smeren van de ketting, rijstijl heeft ook invloed en natuurlijk ten overvloede gemeld ''olie verversen en filter'' en juiste oliesoort. Die ketting gaat inderdaad door het carter en wordt gesmeerd, dit heet badsmering. Tot nu toe begrijpen we het verhaal, Peugeot denkt daar blijkbaar anders over om gemakshalve een tweede motor te plaatsen, misschien moet u de vraag eens voorleggen aan Peugeot om zijn monteurs te updaten.

peteroo
Berichten: 844
Lid geworden op: 05 apr 2011 23:51

Re: THP 1.6 problemen na tweede motor

Ongelezen bericht door peteroo »

Mooie ervaring. Die oude vliegtuigmotoren, dat is natuurlijk een totaal ander ontwerp en vele malen zwaarder en sterker uitgevoerd dan een moderne automotor.

De bijdrage van Stofzuigertje over de long life olie, daar zit ook veel in. Maar uiteindelijk denk ik dat het een combinatie is van ontwerpfouten, goedkoop inkopen en teveel op de randen van wat technisch kan gaan zitten. Van mijn oude buurman, monteur bij een merkdealer, begreep ik dat deze motoren gewoon niet al te best zijn. Maar zulke verhalen kan hij ook vertellen over versnellingsbakken van eerdere modellen.

Japanners weten blijkbaar wel hoe ze auto's moeten ontwerpen en bouwen die jarenlang probleemloos door kunnen gaan. Mijn Mazda 323 liep met 17 jaar nog als een zonnetje, maar de roest was niet te stoppen.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: THP 1.6 problemen na tweede motor

Ongelezen bericht door Nijogeth »

peteroo schreef:Mooie ervaring. Die oude vliegtuigmotoren, dat is natuurlijk een totaal ander ontwerp en vele malen zwaarder en sterker uitgevoerd dan een moderne automotor.

De bijdrage van Stofzuigertje over de long life olie, daar zit ook veel in. Maar uiteindelijk denk ik dat het een combinatie is van ontwerpfouten, goedkoop inkopen en teveel op de randen van wat technisch kan gaan zitten. Van mijn oude buurman, monteur bij een merkdealer, begreep ik dat deze motoren gewoon niet al te best zijn. Maar zulke verhalen kan hij ook vertellen over versnellingsbakken van eerdere modellen.

Japanners weten blijkbaar wel hoe ze auto's moeten ontwerpen en bouwen die jarenlang probleemloos door kunnen gaan. Mijn Mazda 323 liep met 17 jaar nog als een zonnetje, maar de roest was niet te stoppen.
Japanners zijn inderdaad ook mijn favoriet. Geen gigantische auto's met dikke motoren (zoals de Duitsers), maar toch ruimte en snelheid in de auto krijgen door functioneel gebruik van ruimte en kennis van techniek. Qua techniek zijn de Japanse auto's al tientallen jaren voorlopers (in elk geval de topmodellen van de automerken).

stofzuigertje

Re: THP 1.6 problemen na tweede motor

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik had ooit een Daihatsu met 1.3 Toyota motor en ik ben blij dat ik die kwijt ben.
Meestal waren Jappen goed maar soms......
De eerste Subaru Diesels waren ook niet bepaald een top product dus ook daar gaat wel eens wat mis.
En wat dacht je van de Datsun bestelbus, waar de versnellingsbak wel eens iets eerder als de rest ging.

Ja, meestal maar ik weet nu dat diverse Suzuki modellen en Fiat 1.3 diesel hebben.... en Opel heeft die ook.
Dus zeg nooit alle Jappen want er zitten ook foute tussen helaas.

stofzuigertje

Re: THP 1.6 problemen na tweede motor

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Peugeot,
Voor we af dwalen, (ben ik goed in) als je een nieuwe ketting op gesleten tandwielen zet.
Dan kom je 10 tot 15x bij je dealer en blijft het terug komen.

Alleen maar een ketting vervangen en niet de tandwielen en/of spanner..... dan krijg je binnenkort 3e motor en vaste klanten korting in werkplaats.

Er zijn betere kettingen hoorde ik bij mijn plaatselijke onderdelen leverancier en die zijn iets duurder.
Maar ook dat de iets betere ketting er ook gelijk een spanner nieuw bij leverde.
En ze vragen ook wel eens, hoe waren de tandwielen?

Ja, en de 5W30 olie gebruikers komen daar vaker dan 0W30 en niet elke garage doet dat erin.
Verder zijn er vele kopers die er dan weer met 5W40 of 5W30 gaan bijvullen en de Long Lift handhaven ondanks advies dat juist niet te doen.....

Gesloten