LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto total loss. Waar heb ik nu recht op?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Ger Voeten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2017 22:00

Auto total loss. Waar heb ik nu recht op?

Ongelezen bericht door Ger Voeten »

Ik ben linksachter aangereden door een vrachtwagen. Daarna ben ik naar links, voor de vrachtwagen langs gespind, de linkerberm in tegen een paal. Een knappe manoeuvre met een knappe schade tot gevolg. De auto heeft een dagwaarde van rond de €9700-. De schade bedraagt bij een grove schatting rond de €6000,- Je ziet het al aankomen; maximaal bod van een opkoper is €4000,- dus een economisch total loss.
Nu heeft mijn verzekering (All Risk) in de polisvoorwaarden staan :
Wij kijken niet naar de waarde vlak voor de schade, maar naar wat u voor de auto betaald heeft als:
- uw auto ouder dan 1 jaar, maar jonger dan 6 jaar is en
- u de auto korter dan 1 jaar heeft en
- de oorspronkelijke nieuwwaarde van de auto lager is dan
€ 50.000 en
- de auto niet geïmporteerd is en
- de auto is gekocht bij een merkdealer of bij een Bovag
aangesloten autobedrijf.


Aan al deze voorwaarden voldoet de situatie.
In dat geval zou de aankoopprijs worden uitgekeerd.
Of is het zo dat men voor de total loss berekening dan de aanschafwaarde hanteert, want dan is er weer geen sprake van total loss :roll:
Ik weet niet waar ik nu recht op heb.
Laatst gewijzigd door Ger Voeten op 06 aug 2017 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Auto total loss. Waar heb ik nu recht op?

Ongelezen bericht door gemist »

Total loss = volledig afgeschreven = het herstel is duurder dan het complete product.
Dat is nu niet aan de orde.

Ger Voeten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2017 22:00

Re: Auto total loss. Waar heb ik nu recht op?

Ongelezen bericht door Ger Voeten »

gemist schreef:Total loss = volledig afgeschreven = het herstel is duurder dan het complete product.
Dat is nu niet aan de orde.
De situatie is dus:
als men uitgaat van de aanschafwaarde €12500,- is er geen total loss en wordt er gerepareerd.
als men uitgaat van de dagwaarde is er economisch total loss en wordt er een bedrag uitgekeerd.

De vraag waarop ik geen antwoord vind is : Wordt total loss bepaald ten opzichte van van de aanschafwaarde of dagwaarde ?

En aanvullend daarop, waar heb ik volgens de polis nu recht op ?

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Auto total loss. Waar heb ik nu recht op?

Ongelezen bericht door gemist »

"Total loss" is altijd economisch. Er bestaat geen "economisch total loss". Afschrijving is altijd in geld. Dus.
Dagwaarde is ruim boven het schadebedrag. Te repareren, en daarmee zal de verzekering uitkeren.

stofzuigertje

Re: Auto total loss. Waar heb ik nu recht op?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Had U bij aanschaf een inruil, vaak krijg je zonder inruil korting en daarom meestal iets minder dan aanschaf prijs op papier.

Ook mogen ze per maand iets afschrijven tenzij in de polis betere voorwaarden staan dus waar ben je verzekerd tegen welke voorwaarden?

Als je de Dealer/Bovag bedrijf de schade laat regelen, die willen graag voor dit bedrag een andere leveren en zullen hun best doen zoveel mogelijk er voor U uit te halen.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Auto total loss. Waar heb ik nu recht op?

Ongelezen bericht door gemist »

Ger Voeten schreef:
De vraag waarop ik geen antwoord vind is : Wordt total loss bepaald ten opzichte van van de aanschafwaarde of dagwaarde ?

En aanvullend daarop, waar heb ik volgens de polis nu recht op ?
Dagwaarde, natuurlijk. Zo heel moeilijk is het niet. En volgens mij hoort de verzekeraar van de veroorzaker dat gewoon te vergoeden. Dan heb je eigenlijk niets met je eigen verzekeraar te maken.

Ger Voeten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2017 22:00

Re: Auto total loss. Waar heb ik nu recht op?

Ongelezen bericht door Ger Voeten »

gemist schreef:
Ger Voeten schreef:
De vraag waarop ik geen antwoord vind is : Wordt total loss bepaald ten opzichte van van de aanschafwaarde of dagwaarde ?

En aanvullend daarop, waar heb ik volgens de polis nu recht op ?
Dagwaarde, natuurlijk. Zo heel moeilijk is het niet. En volgens mij hoort de verzekeraar van de veroorzaker dat gewoon te vergoeden. Dan heb je eigenlijk niets met je eigen verzekeraar te maken.
De quote die ik bovenaan komt 1 op 1 uit de polis, en daar staat :
Wij kijken niet naar de waarde vlak voor de schade, maar naar wat u voor de auto betaald heeft.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Auto total loss. Waar heb ik nu recht op?

Ongelezen bericht door gemist »

Ja en? Heb je contact gehad met de verzekering van de veroorzaker?

Ger Voeten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2017 22:00

Re: Auto total loss. Waar heb ik nu recht op?

Ongelezen bericht door Ger Voeten »

Nee dat loopt via de schade coach van mijn verzekeraar.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Auto total loss. Waar heb ik nu recht op?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat geldt alleen bij een allriskverzekering en als u zelf de schade veroorzaakt heeft. In dit geval is een ander de veroorzaker en zal zijn verzekeraar uw volledige reparatiekosten (als deze onder de dagwaarde blijven) betalen of de dagwaarde aan u uitkeren.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Auto total loss. Waar heb ik nu recht op?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

als u recht heeft op aanschafwaarde dan krijgt u aanschafwaarde van uw eigen verzekering.

De maatschappij(uw verzekeraar) kan echter alleen de dagwaarde verhalen op de tegenpartij. Dat is het "probleem"van uw maatschappij en daar blijft u buiten.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Auto total loss. Waar heb ik nu recht op?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ger Voeten schreef: De auto heeft een dagwaarde van rond de €9700-. De schade bedraagt bij een grove schatting rond de €6000,- Je ziet het al aankomen; maximaal bod van een opkoper is €4000,- dus een economisch total loss.
Dat ding is helemaal niet economisch total loss. Daar is pas sprake van als de reparatiekosten hoger zijn dan de (dag)waarde. Daar is hier, uitgaande van jouw gegevens, niet het geval. Je bent ook niet verplicht het ding te verkopen aan die opkoper; in dat geval zal de verzekeraar de schade gewoon moeten vergoeden.

Maar ook als je het ding wel zou willen verkopen aan de opkoper, zal de verzekeraar op zijn minst die 9.700 moeten vergoeden, tegen afgifte van het wrak. Of je gezien de voorwaarden recht hebt op meer weet ik niet, er zullen best wel weer andere aanvullende voorwaarden zijn dat er voor jou niet meer in zit.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Auto total loss. Waar heb ik nu recht op?

Ongelezen bericht door 16again »

Omdat je all-risk verzekering de aanschafwaarde vergoedt , lijkt het me dat de auto voor je allrisk verzekering niet economisch total loss is.
Uitgaande van aanschaf = 12k en restwaarde=4k dient de verzekering 8k uit te keren. Repareren voor 6k is goedkoper...dus raad eens wat je allrisk verzekering gaat doen.

Je allrisk verzekering kan schade op haar beurt weer claimen bij tegenpartij, daar is je voertuig wel economisch total loss , en wordt maar de dagwaarde minus restwaarde vergoed. 9700 minus 4000

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Auto total loss. Waar heb ik nu recht op?

Ongelezen bericht door kokka »

en als je verzekeraar dan besluit om je auto toch te laten repareren, dan zit je zelf met de schade die voortkomt uit het dalen van de waarde van de auto doordat er nu waarschijnlijk een WOK status op de auto zit.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Auto total loss. Waar heb ik nu recht op?

Ongelezen bericht door Appie83 »

witte angora schreef:
Ger Voeten schreef: De auto heeft een dagwaarde van rond de €9700-. De schade bedraagt bij een grove schatting rond de €6000,- Je ziet het al aankomen; maximaal bod van een opkoper is €4000,- dus een economisch total loss.
Dat ding is helemaal niet economisch total loss. Daar is pas sprake van als de reparatiekosten hoger zijn dan de (dag)waarde. Daar is hier, uitgaande van jouw gegevens, niet het geval. Je bent ook niet verplicht het ding te verkopen aan die opkoper; in dat geval zal de verzekeraar de schade gewoon moeten vergoeden.

Maar ook als je het ding wel zou willen verkopen aan de opkoper, zal de verzekeraar op zijn minst die 9.700 moeten vergoeden, tegen afgifte van het wrak. Of je gezien de voorwaarden recht hebt op meer weet ik niet, er zullen best wel weer andere aanvullende voorwaarden zijn dat er voor jou niet meer in zit.
De auto is op basis van de dagwaarde wel economisch total loss: Als de reparatiekosten hoger zijn dan het verschil tussen dagwaarde voor ongeval minus dagwaarde na ongeval is economisch total loss. TS geeft aan dat de schatting van de schade rond de 6000,- ligt. Het is dus vanuit financieel oogpunt niet veranderd om de schade te herstellen. Echter omdat de auto aan de door TS genoemde voorwaarden voldoet wordt bij de berekening niet uitgegaan van de dagwaarde maar van de aanschafwaarde. Zou dan betekenen dat de auto niet total loss wordt verklaard.

rvjapio
Berichten: 1001
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Auto total loss. Waar heb ik nu recht op?

Ongelezen bericht door rvjapio »

Bel uw verzekeraar. Daar zijn ze voor.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Auto total loss. Waar heb ik nu recht op?

Ongelezen bericht door thecure »

of uw tussenpersoon

Ger Voeten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 aug 2017 22:00

Re: Auto total loss. Waar heb ik nu recht op?

Ongelezen bericht door Ger Voeten »

Inmiddels is binnen 14 dagen na de aanrijding, de hele zaak afgehandeld.
De auto is als economisch total loss aan een opkoper verkocht en de opbrengst is aan mij uitbetaald. De verzekering heeft het verschil tussen de aanschafwaarde en het bod van de opkoper uitbetaald en kosteloos een huurauto ter beschikking gesteld voor 30 dagen na de aanrijding.

Met dank voor alle goed bedoelde adviezen, heb ik toch maar bij Dekra mijn informatie ingewonnen en kreeg hetvolgende antwoord; bij economisch total loss gaat men uit van 50% van de dagwaarde. Als de schade hoger is start men in overleg met de verzekeraar een total loss procedure.

Ingewikkelder is het niet.

Gesloten