Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
trisno4u
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2010 22:17

Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door trisno4u »

Vorig jaar bij de aanschaf van mijn Toyota Auris voor eur 199 gekozen voor de navigatie software inclusief 3 jaar gratis updates.
Vanaf dag 1 liepen de kaarten cc 1 jaar achter de feiten aan. Nu inmiddels 2 updates gehad en de situatie is onveranderd. Daarop afgelopen week de Toyota Importeur een brief gestuurd met mijn bevindigen:
----
Beste Toyota,
Inmiddels mijn 6e Toyota alweer en met alle plezier. Maar er is iets waar ik mij bijna elke dag aan erger, is dat de navigatie software die ik vorig jaar april gekocht heb, minimaal 12 maanden achterloopt op de realiteit. Ik heb nog geen enkele dag, ondanks de 3 updates, dat de navigatie mij FOUTLOOS loosde naar een bestemming. Bijna eur 200 betaald hiervoor. Ik ben genoodzaakt van Waze en Google maps gebruik te maken, dus constant datakosten, want die zijn wel up to date en wel binnen 24 na een gewijzigde verkeerssituatie. Ook de melding van de vaste flitspalen klopt al lang niet meer. In het buitenland ben ik menig keer bijna in een gevaarlijke situatie beland doordat een verkeerssituatie niet meer klopte. Vorig jaar ben ik met de auto van Nederland naar Portugal gegaan, u wilt niet weten hoe fout u nav software af en toe was.
Aangezien ik helemaal geen profijt heb van de navigatie verzoek u mij of een stand alone losse Tom Tom aan te bieden of het bedrag wat ik voor de Nav Software betaald hebt terug te vergoeden. Tevens zal ik de consumenten organisaties hiervan op de hoogte stellen. U kunt al mijn gegevens natrekken bij Toyota Toonen in Naarden.
Reactie van de Toyota Importeur:
Op 22 augustus gaf u via onze website een klacht door over uw Toyota navigatiesysteem. U bent niet tevreden over de actualiteit van de navigatiekaarten. Graag geef ik u een reactie.

Geen restitutie navigatie update
Het spijt me dat u ontevreden bent met de actualiteit van uw navigatiesysteem. Helaas kan ik daar geen verandering in brengen. Ondanks dat ik begrijp dat u het vervelend vindt, bestaan er geen mogelijkheden tot het gratis beschikbaar stellen van een TomTom of de mogelijkheid tot restitutie van de laatste kaartupdate. Het ook niet mogelijk uw navigatiesysteem op een andere wijze aan te passen.

Actualiteit navigatiesysteem
De firma HERE ontwikkelt de informatie voor onze navigatiesystemen. Het wegennet wordt door HERE ook eens in de zoveel jaar gecontroleerd op wijzigingen en fouten. Tussentijdse wijzigingen in de infrastructuur dienen door lokale overheden zelf te worden doorgegeven aan de kaartenleverancier. Indien dit wordt nagelaten, kan het dus voorkomen dat een straat of verkeersituatie die al enkele jaren bestaat niet goed wordt weergegeven. Nieuwe straten zullen uiteraard niet meteen op de kaart staan. De lokale overheden in Nederland geven de informatie op een structurele wijze door. De informatie over het wegennet is constant aan verandering onderhevig en een navigatiesysteem moet dus gezien worden als hulpmiddel om van punt A naar punt B te komen.

Tot slot
Ik begrijp dat u liever een andere reactie had ontvangen. Toch reken ik erop dat u tevreden bent met deze uitleg. Heeft u nog vragen over deze e-mail? Belt u mij dan gerust. U kunt mij en mijn collega’s op werkdagen bereiken van 8:00 uur tot 21:00 uur en op zaterdag van 9:00 uur tot 17:00 uur via het gratis nummer 0800-0369 of via [email protected]. Wij helpen u graag!

Met vriendelijke groeten,
LOUWMAN & PARQUI B.
=========
Ben benieuwd of andere ook dezelfde ervaring hebben met Toyota ingebouwde navigatie software.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een navigatie kan nooit up to date zijn. Neem als voorbeeld de wegen rond Amsterdam. De a2 is verlegd, knooppunt met de A9 is aangepast en de A9 wordt nog aangelegd. De A2 is nu klaar en staat ingepland om bereden te worden door de cameraauto's. Elke weg wordt eenmaal per jaar bereden om aanpassingen mee te nemen. Als alles bereden is moet alles gedigitaliseerd worden en als kaarten verwerkt worden. Daarna kan het de verkoop in. Een kaart van navigatie die nieuw gekocht wordt loopt dus altijd minimaal 1 jaar achter. De a9 bij Amsterdam staat gepland om eind 2018 opgeleverd te worden, dan zullen de kaarten pas eind 2019 aangeboden worden waar dit opstaat. De enige uitzondering die er is komt van Tom Tom waar je zelf aanpassingen kunt doen in de kaarten. Maar hiermee zal u elke week uw aanpassingen moeten uploaden en kunt u aanpassingen van andere downloaden. In de hoop dat genoeg mensen hier gebruik van maken op de routes die u wilt gaan rijden.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door thecure »

. In het buitenland ben ik menig keer bijna in een gevaarlijke situatie beland doordat een verkeerssituatie niet meer klopte.

Dit mag u wel even uitleggen. Dit heeft meer met de rijkunsten van doen, dan met de kaarten. Je dient altijd te letten op de weg.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door renewouters »

NeoDutchio schreef:Een navigatie kan nooit up to date zijn. Neem als voorbeeld de wegen rond Amsterdam. De a2 is verlegd, knooppunt met de A9 is aangepast en de A9 wordt nog aangelegd. De A2 is nu klaar en staat ingepland om bereden te worden door de cameraauto's. Elke weg wordt eenmaal per jaar bereden om aanpassingen mee te nemen. Als alles bereden is moet alles gedigitaliseerd worden en als kaarten verwerkt worden. Daarna kan het de verkoop in. Een kaart van navigatie die nieuw gekocht wordt loopt dus altijd minimaal 1 jaar achter. De a9 bij Amsterdam staat gepland om eind 2018 opgeleverd te worden, dan zullen de kaarten pas eind 2019 aangeboden worden waar dit opstaat. De enige uitzondering die er is komt van Tom Tom waar je zelf aanpassingen kunt doen in de kaarten. Maar hiermee zal u elke week uw aanpassingen moeten uploaden en kunt u aanpassingen van andere downloaden. In de hoop dat genoeg mensen hier gebruik van maken op de routes die u wilt gaan rijden.
Dat klopt deels, maar kaartenleveranciers kunnen proactiever te werk gaan. Vlak bij mijn kantoor in Brussel zijn flinke wegwerkzaamheden gaande en In Google maps is al verwerkt hoe het nieuwe wegenplan gaat worden. En het is pas over een jaar helemaal klaar. Een bedrijf als TomTom moet ook in staat zijn om regelmatig contact te hebben met de planners van de overheden.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:Een navigatie kan nooit up to date zijn.
Volgens TS zijn Waze en google maps wel actueel.
"kan nooit" lijkt me daarmee misplaatst.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door sjohie »

renewouters schreef:
NeoDutchio schreef:Een navigatie kan nooit up to date zijn. Neem als voorbeeld de wegen rond Amsterdam. De a2 is verlegd, knooppunt met de A9 is aangepast en de A9 wordt nog aangelegd. De A2 is nu klaar en staat ingepland om bereden te worden door de cameraauto's. Elke weg wordt eenmaal per jaar bereden om aanpassingen mee te nemen. Als alles bereden is moet alles gedigitaliseerd worden en als kaarten verwerkt worden. Daarna kan het de verkoop in. Een kaart van navigatie die nieuw gekocht wordt loopt dus altijd minimaal 1 jaar achter. De a9 bij Amsterdam staat gepland om eind 2018 opgeleverd te worden, dan zullen de kaarten pas eind 2019 aangeboden worden waar dit opstaat. De enige uitzondering die er is komt van Tom Tom waar je zelf aanpassingen kunt doen in de kaarten. Maar hiermee zal u elke week uw aanpassingen moeten uploaden en kunt u aanpassingen van andere downloaden. In de hoop dat genoeg mensen hier gebruik van maken op de routes die u wilt gaan rijden.
Dat klopt deels, maar kaartenleveranciers kunnen proactiever te werk gaan. Vlak bij mijn kantoor in Brussel zijn flinke wegwerkzaamheden gaande en In Google maps is al verwerkt hoe het nieuwe wegenplan gaat worden. En het is pas over een jaar helemaal klaar. Een bedrijf als TomTom moet ook in staat zijn om regelmatig contact te hebben met de planners van de overheden.
Google (Alphabet) heeft wel wat meer mensen en middelen dan Tom Tom, die eerste hebben zelfs eigen satellieten vliegen, enkel en alleen maar om luchtfoto's te kunnen maken voor maps, waar ze dan weer advertenties op kunnen tonen waar ze hun enige geld mee verdienen. Alles wat ze doen is complementair dáár aan. En als je een eerlijke vergelijking wilt maken, moet je de topografische kaart in google maps vergelijken met het kaartmateriaal van Tom Tom. En als je hier kijkt op maps, zie je, 2 jaar na oplevering van het knooppunt aldaar, dat de topografische kaart van Google nérgens op lijkt. Die doen het eerder slechter dan beter als de Tom Toms, Here's en Garmins van de wereld kan ik je zeggen als professioneel kaartenmaker. die Google zut raken we met geen tang aan hier.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

renewouters schreef:
NeoDutchio schreef:Een navigatie kan nooit up to date zijn. Neem als voorbeeld de wegen rond Amsterdam. De a2 is verlegd, knooppunt met de A9 is aangepast en de A9 wordt nog aangelegd. De A2 is nu klaar en staat ingepland om bereden te worden door de cameraauto's. Elke weg wordt eenmaal per jaar bereden om aanpassingen mee te nemen. Als alles bereden is moet alles gedigitaliseerd worden en als kaarten verwerkt worden. Daarna kan het de verkoop in. Een kaart van navigatie die nieuw gekocht wordt loopt dus altijd minimaal 1 jaar achter. De a9 bij Amsterdam staat gepland om eind 2018 opgeleverd te worden, dan zullen de kaarten pas eind 2019 aangeboden worden waar dit opstaat. De enige uitzondering die er is komt van Tom Tom waar je zelf aanpassingen kunt doen in de kaarten. Maar hiermee zal u elke week uw aanpassingen moeten uploaden en kunt u aanpassingen van andere downloaden. In de hoop dat genoeg mensen hier gebruik van maken op de routes die u wilt gaan rijden.
Dat klopt deels, maar kaartenleveranciers kunnen proactiever te werk gaan. Vlak bij mijn kantoor in Brussel zijn flinke wegwerkzaamheden gaande en In Google maps is al verwerkt hoe het nieuwe wegenplan gaat worden. En het is pas over een jaar helemaal klaar. Een bedrijf als TomTom moet ook in staat zijn om regelmatig contact te hebben met de planners van de overheden.
Er zijn ook slimme kaartenmakers die plannen van gemeentes alvast toevoegen in hun kaarten. Oftewel zijn er wegen getekend die er nog niet eens liggen. Nu dus in Brussel ook al, en dan blijkt ineens een aanpassing in het plan te zitten. Op de A73 is ook zo'n mooie fout geslopen, een afrit die helemaal niet bestaat. En iedereen er maar heen rijden en erachter komen dat ze er helemaal niet afkunnen.
Het is simpelweg niet mogelijk om binnen een paar uur/dagen/weken/maanden een wegaanpassing in een mobiele navigatie te krijgen.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:Het is simpelweg niet mogelijk om binnen een paar uur/dagen/weken/maanden een wegaanpassing in een mobiele navigatie te krijgen.
Ook hier wordt iets als feit gepresenteerd, maar onderbouwing ontbreekt.
Wellicht klopt je zin als je "niet mogelijk" vervangt door "te duur."

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door Dirkie »

trisno4u schreef:Ik heb nog geen enkele dag, ondanks de 3 updates, dat de navigatie mij FOUTLOOS loosde naar een bestemming. Bijna eur 200 betaald hiervoor. Ik ben genoodzaakt van Waze en Google maps gebruik te maken, dus constant datakosten, want die zijn wel up to date en wel binnen 24 na een gewijzigde verkeerssituatie. Ook de melding van de vaste flitspalen klopt al lang niet meer. In het buitenland ben ik menig keer bijna in een gevaarlijke situatie beland doordat een verkeerssituatie niet meer klopte. Vorig jaar ben ik met de auto van Nederland naar Portugal gegaan, u wilt niet weten hoe fout u nav software af en toe was.
Navigatie systemen (vast ingebouwd of los) zijn en blijven niet meer dan een hulpmiddel. U bent altijd zelf verantwoordelijk voor uw eigen rijgedrag. Het feit dat U vindt dat Uw navigatie U in een gevaarlijke situatie gebracht heeft zegt meer over uzelf. Ik gebruik ook navigatie maar dat wil niet zeggen dat ik die blindelings volg. U kunt ook gebruik maken van borden langs weg, die kloppen namelijk wel. Van flitspalen heeft U geen last als U zich aan de snelheid houdt. En dat zult U zelf in de gaten moeten houden want ook de nieuwste TomTom geeft de maximum snelheid vaker fout dan goed aan vanwege de dynamische maximum snelheden in Nederland. Ook de opmerking over de datakosten snap ik niet. Routeplanners als TomTom gebruiken (een minimale hoeveelheid) data om aktuele verstoringen en files mee te nemen in de routes, niet om kaart updates binnen te halen, want ook de kaarten van TomTom lopen gewoon heel lang achter.
En daarbij is dit alweer het zoveelste topic over ingebouwde navigatie software, waarin ook in grote lijnen dezelfde antwoorden gegeven worden.

stofzuigertje

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ze een twijfelachtige navigatie aanbieden zou ik geen Toyota kopen.
€199,- en mijn Action, ja goedkoper vond ik niet en werkt redelijk...niet up to date... maar voldoende om de weg te vinden.

Wel ontdekte ik dat die €39,95 eigenlijk te duur is.... een Zuignap + klem voor 5,2" huismerk smartphone uit China werkt ook.
Dan wel data gebruik maar voor slechts €6,95 perfecte klem en maar enkele keren per jaar nodig...
Voor het prijsverschil kan ik best wel eens prepaid online gaan.
De standaard software met kaarten uit Aug 2014 werken voor 99% redelijk.
Alleen op lastige punten bij verse wegen de borden volgen en niet volledig op navigatie vertrouwen.
En bij nieuwe wijk aangekomen die er nog niet was in 2014... even online en een paar Mb verspillen, en gezien de prijs van de €6,95 klem verdien ik dat wel terug!

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
NeoDutchio schreef:Het is simpelweg niet mogelijk om binnen een paar uur/dagen/weken/maanden een wegaanpassing in een mobiele navigatie te krijgen.
Ook hier wordt iets als feit gepresenteerd, maar onderbouwing ontbreekt.
Wellicht klopt je zin als je "niet mogelijk" vervangt door "te duur."
Inderdaad. Want het simpele feit dat ik een wegopbreking gewoon in m'n navigatie zie verschijnen, bewijst dat het prima kan.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

16again schreef:
NeoDutchio schreef:Het is simpelweg niet mogelijk om binnen een paar uur/dagen/weken/maanden een wegaanpassing in een mobiele navigatie te krijgen.
Ook hier wordt iets als feit gepresenteerd, maar onderbouwing ontbreekt.
Wellicht klopt je zin als je "niet mogelijk" vervangt door "te duur."
Op het moment dat een weg klaar is zal deze op een juiste plek ingetekend moeten worden in de bestaande kaarten. Bij het verleggen van een weg zou dus ook de oude weg verwijderd moeten worden. Dat overheen rijden met een camera auto kan al vanaf dag 1 dat de weg klaar is, maar het verwerken tot een verkoopbare kaart gaat wel wat langer overheen. En ja, kostentechnisch kan het natuurlijk niet om voor elke aanpassing een verkoopbare versie van te maken.

HenkO28
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mei 2018 11:36

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door HenkO28 »

Ik heb een Toyota Avensis bj. 2012 . Toen ik hem in 2013 aanschafte heb ik er een kaartupdate bijbedongen omdat ik van mening ben dat een goed werkend navigatiesysteem de veiligheid ten goede komt. Ik heb in 2016 een kaartupdate geinstalleerd (€119,-). De kwaliteit van deze kaarten bleek nog matiger dan de voorgaande versie. Rotondes die al jaren verdwenen waren staan er nog op en omgekeerd worden nieuwe (soms 5 jaar oud!) niet aangegeven (Sla hier linksaf met 5 afslagen op de rotonde....). De tunnel in Nijverdal ontbreekt volledig. Ik gebruik nu weer mijn Android telefoon van €149,- met gratis offline kaarten van HERE We Go, dezelfde leverancier waar Toyota beweert zijn kaarten van te betrekken en dat werkt perfect met regelmatig de nieuwste updates. Ik denk dan ook dat Toyota (opzettelijk) verouderde kaarten levert om nog meer marge te maken. Ik denk erover volgend jaar een nieuwe RAV4 te kopen omdat ik voor de rest zeer tevreden ben over mijn Avensis maar voorwaarde is dat ik mijn telefoon dan kan aansluiten op het multimediasysteem zodat ik niet meer afhankelijk ben van een navigatiesysteem van deze dubieuze kwaliteit...

truton
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 dec 2016 11:53

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door truton »

Helaas voor alle Toyota bezitters met een navigatie "systeem" heeft de firma Here niet de mogelijkheid om regelmatig updates te verzorgen.
Uiteraard is iedereen gewend om met de tomtom elke twee weken een update te krijgen, om zodoende direct de laatste stand te hebben.
De firma Here zegt dat de gemeente de wijzigingen moet doorgeven....... en dat daarna een update betaald moet worden.
Iedereen is blijkbaar zeer tevreden over de Toyota en iedereen heeft een klacht over de navigatie die er in zit. Minpuntje van Toyota.
Waarom gaat Toyota als marktleider niet over op TOMTOM ???

Arie Klerk
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 feb 2018 16:53

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door Arie Klerk »

Nu de Aigo in Nederland wel Apple Carplay heeft wil ik mijn Yaris ook graag upgraden. Iemand ervaring of tips?

truton
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 dec 2016 11:53

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door truton »

Vorige maand laatste update gedaan en.............. vanuit Deventer op de A1 kent hij de nieuwe afslag naar de A50 naar Arnhem nog steeds niet.
Inderdaad advies: koop een tomtom met life update, plak die vast op het scherm en je bent van alle problemen af.
Helaas kan Toyota Nederland geen andere betere optie aanbieden.
De firma Here loopt nu eenmaal heel ver achter en beroept zich steeds op het feit dat de gemeenten dit moeten doorgeven.
Hoe tomtom de gegevens maandelijks kan updaten????

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

truton schreef:Vorige maand laatste update gedaan en.............. vanuit Deventer op de A1 kent hij de nieuwe afslag naar de A50 naar Arnhem nog steeds niet.
Inderdaad advies: koop een tomtom met life update, plak die vast op het scherm en je bent van alle problemen af.
Helaas kan Toyota Nederland geen andere betere optie aanbieden.
De firma Here loopt nu eenmaal heel ver achter en beroept zich steeds op het feit dat de gemeenten dit moeten doorgeven.
Hoe tomtom de gegevens maandelijks kan updaten????
Hoe lang ligt die bocht er pas? Na het opleveren kan het pas bereden worden. Er kan niet na elke aanpassing meteen een nieuwe update komen, dat gebeurt eens in de zoveel tijd. Het Nederlandse wegennet bereiden kost tijd, omzetten in software kost tijd en verkoopklaar maken kost tijd. De kosten die daarmee gemoeid zijn zijn erorm.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door grun »

truton schreef:Hoe tomtom de gegevens maandelijks kan updaten????
Eerst 14 dagen, nu is het al maandelijks... In werkelijkheid worden TomTom kaarten 4x per jaar geupdate, 1x per kwartaal.

Speedy123
Berichten: 1055
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door Speedy123 »

NeoDutchio schreef:Een navigatie kan nooit up to date zijn. Neem als voorbeeld de wegen rond Amsterdam. De a2 is verlegd, knooppunt met de A9 is aangepast en de A9 wordt nog aangelegd. De A2 is nu klaar en staat ingepland om bereden te worden door de cameraauto's. Elke weg wordt eenmaal per jaar bereden om aanpassingen mee te nemen. Als alles bereden is moet alles gedigitaliseerd worden en als kaarten verwerkt worden. Daarna kan het de verkoop in. Een kaart van navigatie die nieuw gekocht wordt loopt dus altijd minimaal 1 jaar achter. De a9 bij Amsterdam staat gepland om eind 2018 opgeleverd te worden, dan zullen de kaarten pas eind 2019 aangeboden worden waar dit opstaat. De enige uitzondering die er is komt van Tom Tom waar je zelf aanpassingen kunt doen in de kaarten. Maar hiermee zal u elke week uw aanpassingen moeten uploaden en kunt u aanpassingen van andere downloaden. In de hoop dat genoeg mensen hier gebruik van maken op de routes die u wilt gaan rijden.
De navigatie van Google op je telefoon is zeer actueel. Wordt dagelijks bijgewerkt en is ook nog eens helemaal gratis. Er zijn dus wel meer alternatieven dan Tomtom.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Navigatie Toyota duur en verouderde mappen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Speedy123 schreef:De navigatie van Google op je telefoon is zeer actueel. Wordt dagelijks bijgewerkt en is ook nog eens helemaal gratis. Er zijn dus wel meer alternatieven dan Tomtom.
Zelfs Google is niet 100% up to date.

Gesloten