LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] tweedehands auto gekocht mankement, wat zijn me rechten

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
PietZz
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 sep 2017 21:38

tweedehands auto gekocht mankement, wat zijn me rechten

Ongelezen bericht door PietZz »

Hoi,

Ik heb vorige week me eerste auto opgehaald en tijdens de proefrit zag er alles goed uit alleen na nog geen 75km brand er een geel lampje voor de Emissieregeling. Ik kan hem donderdag door een bekende de storing laten uitlezen, maar ik wil ondertussen wel op de hoogte zijn van me rechten.

De auto is gekocht bij een RDW erkende garage met garantie op motor en versnellingsbak.
Maar na wat rondsnuffelen op internet zie ik wel dat je wat rechten hebt bij een aankoop van een garage.

Wat kan ik doen als er een duur onderdeel kapot blijkt te zijn? Heb ik recht op een vervanging/reparatie of heb ik daar geen rechten meer op?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: tweedehands auto gekocht mankement, wat zijn me rechten

Ongelezen bericht door vroem »

wanneer anderen eraan zitten vervalt je garantie denk ik, is waarschijnlijk garagegebonden. Ik zou er gewoon mee terug naar de garage waar je gekocht hebt. Je hebt die garantie toch? of zijn er redenen om te denken dat er problemen komen?

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: tweedehands auto gekocht mankement, wat zijn me rechten

Ongelezen bericht door alfatrion »

- Je mag verwachten dat een tweedehandse auto geschikt is voor normaal gebruik
- De eerste zes maanden na aflevering geldt een verzachte bewijslast, d.w.z. jij moet bewijzen dat de auto nu iets heeft dat je toen niet hoefde te verwachten.
- Je hebt dan recht op kosteloos herstel.

Verwijderd

Re: tweedehands auto gekocht mankement, wat zijn me rechten

Ongelezen bericht door Verwijderd »

PietZz schreef:Hoi,

Ik heb vorige week me eerste auto opgehaald en tijdens de proefrit zag er alles goed uit alleen na nog geen 75km brand er een geel lampje voor de Emissieregeling. Ik kan hem donderdag door een bekende de storing laten uitlezen, maar ik wil ondertussen wel op de hoogte zijn van me rechten.

De auto is gekocht bij een RDW erkende garage met garantie op motor en versnellingsbak.
Maar na wat rondsnuffelen op internet zie ik wel dat je wat rechten hebt bij een aankoop van een garage.

Wat kan ik doen als er een duur onderdeel kapot blijkt te zijn? Heb ik recht op een vervanging/reparatie of heb ik daar geen rechten meer op?
Ik zou niet een bekende er naar laten kijken, want u loopt dan het risico dat uw rechten vervallen. De eerste zes maanden ligt de bewijslast van de schade bij de garage. En 'me' is geen bezittelijk voornaamwoord.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: tweedehands auto gekocht mankement, wat zijn me rechten

Ongelezen bericht door rvjapio »

RDW erkend zegt niks over garantie, want de RDW geeft geen garantie.

PietZz
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 sep 2017 21:38

Re: tweedehands auto gekocht mankement, wat zijn me rechten

Ongelezen bericht door PietZz »

vroem schreef:wanneer anderen eraan zitten vervalt je garantie denk ik, is waarschijnlijk garagegebonden. Ik zou er gewoon mee terug naar de garage waar je gekocht hebt. Je hebt die garantie toch? of zijn er redenen om te denken dat er problemen komen?
Hij gaat er niet aan sleutelen gewoon met een computer kijken wat de foutcode is, en op de aankoopbon staat nergens dat de garantie dan vervalt.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: tweedehands auto gekocht mankement, wat zijn me rechten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het maakt ook niet uit, de wettelijke garantie vervalt niet als je zelf gaat sleutelen.

PietZz
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 sep 2017 21:38

Re: tweedehands auto gekocht mankement, wat zijn me rechten

Ongelezen bericht door PietZz »

alfatrion schreef:Het maakt ook niet uit, de wettelijke garantie vervalt niet als je zelf gaat sleutelen.
Oke bedankt! Ik wacht nu wel totdat ik donderdag meer weet maar ben in ieder geval op de hoogte van me rechten.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: tweedehands auto gekocht mankement, wat zijn me rechten

Ongelezen bericht door renewouters »

alfatrion schreef:Het maakt ook niet uit, de wettelijke garantie vervalt niet als je zelf gaat sleutelen.
Maar bewijs maar dat het mankement waar de klacht over gaat er al voor het sleutelen was.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: tweedehands auto gekocht mankement, wat zijn me rechten

Ongelezen bericht door witte angora »

renewouters schreef:
alfatrion schreef:Het maakt ook niet uit, de wettelijke garantie vervalt niet als je zelf gaat sleutelen.
Maar bewijs maar dat het mankement waar de klacht over gaat er al voor het sleutelen was.
Oftewel: als je na het zelf sleutelen 2 schroefjes over houdt, kun je dan eisen dat de garage die schroefjes er onder garantie in zet?

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: tweedehands auto gekocht mankement, wat zijn me rechten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik geloof niet dat dit vaak voor echte bewijsprobleem zorgt. In de eerste zes maanden na aflevering geldt: als er nu een conformiteitsgebrek aanwezig is, dan was deze aanwezig ten tijden van aflevering, tenzij de verkoper het tegendeel kan bewijzen. In de periode daarna geldt dat je moet bewijzen dat het conformiteitsgebrek aanwezig was ten tijden van aflevering, waarvoor moet je meestal de boel laten onderzoeken. Als je zo'n onderzoek zelf kunt uitvoeren, dan is er niets op tegen om het zelf te doen en anders kun je het beter laten doen door iemand die er verstand van heeft. Bij meester Visser was er iemand die zon nieuw rijdend apparaat, waar je op kun staan, zelf helemaal had open gemaakt en dat leverde geen bewijsproblemen op.

PietZz
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 sep 2017 21:38

Re: tweedehands auto gekocht mankement, wat zijn me rechten

Ongelezen bericht door PietZz »

We hebben de auto uitgelezen en de katalysator is kapot, auto dealer gebeld en hij zegt dat het niet onder de motor en versnellingsbak valt.
Wat moet ik nu doen?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: tweedehands auto gekocht mankement, wat zijn me rechten

Ongelezen bericht door Brahms »

PietZz schreef:Ik heb vorige week me eerste auto opgehaald en tijdens de proefrit zag er alles goed uit alleen na nog geen 75km brand er een geel lampje voor de Emissieregeling
Ik neem aan dat dit twee verschillende ritten waren ?

Heb je een aankoopkeuring laten doen ?
Dan was dit probleem zeker bekend geworden voor aankoop.

Verder is heel belangrijk hierbij hoe oud de auto is en wat je er voor betaald hebt.

Dat de garage alleen op motor en versnellingsbak garantie geeft is zeker niet zoals het hoort. Binnen 6 maanden moet je er gewoon van kunnen uitgaan dat de auto goed (en veilig) is.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: tweedehands auto gekocht mankement, wat zijn me rechten

Ongelezen bericht door vroem »

Wat je kan doen? Juridisch advies inwinnen. Dit zat er al op moment koop.

PietZz
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 sep 2017 21:38

Re: tweedehands auto gekocht mankement, wat zijn me rechten

Ongelezen bericht door PietZz »

Brahms schreef:
PietZz schreef:Ik heb vorige week me eerste auto opgehaald en tijdens de proefrit zag er alles goed uit alleen na nog geen 75km brand er een geel lampje voor de Emissieregeling
Ik neem aan dat dit twee verschillende ritten waren ?

Heb je een aankoopkeuring laten doen ?
Dan was dit probleem zeker bekend geworden voor aankoop.

Verder is heel belangrijk hierbij hoe oud de auto is en wat je er voor betaald hebt.

Dat de garage alleen op motor en versnellingsbak garantie geeft is zeker niet zoals het hoort. Binnen 6 maanden moet je er gewoon van kunnen uitgaan dat de auto goed (en veilig) is.
Ja 2 verschillende ritten, nee eerste auto en geen idee waar ik allemaal naar moest kijken had wel helpende hand meegenomen maar helemaal niet aan aankoopkeuring gedacht.

Auto komt uit 2006 is Peugeot 107 voor 3150

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: tweedehands auto gekocht mankement, wat zijn me rechten

Ongelezen bericht door olaf79 »

In principe is aankoopkeuring niet nodig. Je hebt immers recht op goed werkend product, tenzij de verkoper aangeeft dat er wat mis mee is. Dit moet dan op de aankoopfactuur staan.

In principe heb je recht op kosteloze reparatie omdat het defect al aanwezig was bij de koop en jij dit niet had hoeven vermoeden. Ga nog een keer met de verkoper om tafel en leg hem dit uit. Als hij dan nog niet meewerkt kun je verdere juridische stappen overwegen. Je kunt hem een redelijke tijd geven om alsnog te repareren, zeg 14 dagen, waarna je de auto bij een andere (erkende) reparateur laat repareren en de kosten op de verkoper verhaalt. Je kunt hiervoor een incassobureau in de arm nemen.

Laat inderdaad geen anderen sleutelen aan de wagen (uitlezen is geen probleem) totdat duidelijk is dat de verkoper niet mee wil werken.

stofzuigertje

Re: tweedehands auto gekocht mankement, wat zijn me rechten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Katalysator?
Ik heb een voertuig wat ik maandelijks kan resetten en nu ruim 2.5 jaren later word dit steeds minder.
De Lambda sonde vervangen en blijkt een lekkende EGR klep te zijn.
Zonder problemen kun je doorrijden als het oranje bleef....
Een iets vervuilde door korte stukjes vermoedelijk en bij lange ritten kan de katalysator soms schoon branden en probleem minder worden.
Wel zie ik de €3150 dus geen Bovag garantie en alleen op motor.... ja het blok en niet wat er aan hangt....
En laat nu juist die dingen er omheen vaak storen en geld kosten!

Ja, leuke auto, redelijke prijs en als je in de buurt woonde kan ik het gratis resetten...
Wat is je woonplaats of koop zelf voor minder dan €20,- een kastje voor uitlezen!
Wel kan het 4 weken duren bij Ali Express maar een garage rekende al snel tussen de €25,- tot €80 voor uitlezen!

De auto gaat in noodloop programma, iets minder schoon en geregeld maar na ruim 2.5 jaren is mijn auto nog heel!
Langzaam is deze steeds beter geworden, van elke 2 weken naar 2 maanden reset....
Vooral stadsverkeer en vervuiling dus of nieuwe katalysator de oplossing is?
Ik vermoed dat als je gaat sleutelen ook de EGR klep, moeilijk bereikbaar en niet goedkoop en Lambda sonde gaat vervangen, net als gasklep en zo....
Nieuwe juiste bougies, lucht filter en goede bougie kabels zijn ook belangrijk want bij aangegeven katalysator, is gemeten maar of deze ook stuk is?
De eerste weken kreeg ik ook alle storingen langs maar nu wel eens een cilinder overgeslagen en verder niets....

Als het een handelaar is met kleine werkplaats en veel poets middelen zou ik niet op garantie rekenen...
Of doen ze ook normaal onderhoud?
De RDW erkenning is overschrijven verkochte voertuigen of APK bevoegdheid dus verder totaal waardeloos....
Elke dubieuze kan die ook krijgen tegen betaling en zegt dus niets!

Veel succes en reset en rij nog eens een stukje..

PietZz
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 sep 2017 21:38

Re: tweedehands auto gekocht mankement, wat zijn me rechten

Ongelezen bericht door PietZz »

De verkoper wilt geen reparatie doen, zijn tegenbewijs is dat de de auto APK gekeurd is en dan ook de CO2 is gemeten dus was het volgens hem op dat moment niet kapot.
Klopt dit?

Maar dan kan ik toch ook nog hier aanspraak op doen: 'Indien de auto niet voldoet aan de redelijke verwachting op grond va de overeenkomst, dient - rekening houdend met o.a. bouwjaar, kilometrage, informatie advertentie/verkoper, koopprijs - de verkoper het gebrek kosteloos te herstellen."

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: tweedehands auto gekocht mankement, wat zijn me rechten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Garage heeft dus bewijs dat het werkte, lijkt me. En dingen kunnen dus kapot gaan bij auto's, soms zelfs zonder dat er signalen vooraf aanwezig zijn. Ik heb het idee dat mensen dat steeds minder goed kunnen accepteren als ik zie hoe vaak topics daarover geopend worden.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: tweedehands auto gekocht mankement, wat zijn me rechten

Ongelezen bericht door alfatrion »

De APK is geen bewijs dat er een conforme auto is geleverd, omdat de APK niet wordt gedaan met dat doel. Hetzelfde geld voor de CO2 meting.

Gesloten