LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Autoinbraak en verzekering

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
r.r.d
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 dec 2014 14:42

Autoinbraak en verzekering

Ongelezen bericht door r.r.d »

Beste forumleden,

Afgelopen week (in de nacht van maandag 3 op dinsdag 4 oktober) is er helaas in mijn auto ingebroken.
De auto stond geparkeerd op onze eigen oprit en het betreft een Volkswagen Golf VI uit 2010.
Hierbij is onder andere het navigatiesysteem (RNS 510) ontvreemd en diverse persoonlijke spullen.
Bij de inbraak hebben zij het slot geforceerd en de schade aan de auto is dus minimum, dit moeten dus experts zijn geweest.

Nu is het geval dat ik na het ontdekken van de inbraak direct naar een schadeherstel bedrijf gereden op aanraden van mijn verzekering.
Hier is mij aangegeven dat het RNS 510 navigatiesysteem niet af-fabriek in de auto zat en zij dus alleen de overige schade zonder problemen kunnen herstellen en ik zelf met de verzekering contact op moet nemen betreffende het navigatie systeem.
Ik heb toen uiteraard contact opgenomen met mijn verzekering en zij hebben hierop een expert ingeschakeld, tot op heden heb ik hier nog niks op vernomen, maar na wat internet raadplegen zitten mij enkele vragen dwars waar mogelijk iemand mij een antwoord op zou kunnen geven.

Ik heb de auto op 6 januari jl. bij de Volkswagen dealer aangeschaft, het schadeherstelbedrijf is van dezelfde organisatie.
Volgens de verkoopflyer van de auto en de internetpagina (beide heb ik nog in bezit), wordt een navigatiesysteem beschreven en een executive plus pakket (bestaande uit navigatie etc.)
Het probleem in deze is dat verzekeringen de auto verzekeren hoe deze uit de fabriek komt, dus af-fabriek systemen vallen volledig onder de dekking.
Ik als consument ga er vanuit dat wanneer een origineel systeem in mijn Volkswagen zit die ik overigens bij de dealer heb gekocht, dat deze daadwerkelijk zo de fabriek uit gekomen is.
Overigens kan ik natuurlijk ook nooit weten hoe de auto uit de fabriek komt, hier wordt bij het afsluiten van de verzekering ook niet om gevraagd (en anders had ik uiteraard de accessoires indien nodig extra meeverzekerd)

Zoals eerder boven aangegeven heb ik nog geen uitslag van de expert, maar wat kan ik in deze situatie als consument?

Als zij aangeven dat het een accessoires is, ben ik het er niet volledig mee eens aangezien ik het er zelf niet later heb ingezet....
Zowel ik en de Dealer hebben al het bewijs dat er een RNS 510 in de auto zat bij aankoop van de auto, kan dit nog invloed hebben op de beslissing?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Autoinbraak en verzekering

Ongelezen bericht door gosewijn »

Kijk eens in eens in de polis van de inboedelverzekering , misschien dekt deze het.

r.r.d
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 dec 2014 14:42

Re: Autoinbraak en verzekering

Ongelezen bericht door r.r.d »

Bedankt voor uw reactie gosewijn, goed punt waar ik zelf nog niet bij stil had gestaan. Ik zal hier naar kijken, wellicht dat deze het inderdaad dekt.

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Autoinbraak en verzekering

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Indien het nog niet bij de verzekering aangemeld is (welk navigatie systeem) kan het wellicht verzwegen worden dat het een ander systeem betrof. Ik heb namelijk zelf ooit zoiets aan de hand gehad. Hierbij werd mij telefonisch medegedeeld dat de versie die erin zat niet vergoed werd, en ik alleen een vergoeding kon krijgen voor het bedrag van de originele.
Daar ben ik snel mee akkoord gegaan aangezien de originele ongeveer 3x zo duur was als mijn aftermarket.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Autoinbraak en verzekering

Ongelezen bericht door vroem »

webshopeigenaar14 schreef:Indien het nog niet bij de verzekering aangemeld is (welk navigatie systeem) kan het wellicht verzwegen worden dat het een ander systeem betrof. Ik heb namelijk zelf ooit zoiets aan de hand gehad. Hierbij werd mij telefonisch medegedeeld dat de versie die erin zat niet vergoed werd, en ik alleen een vergoeding kon krijgen voor het bedrag van de originele.
Daar ben ik snel mee akkoord gegaan aangezien de originele ongeveer 3x zo duur was als mijn aftermarket.
ahh fraude dus...

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Autoinbraak en verzekering

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

vroem schreef:ahh fraude dus...
Begrijpelijk reactie en 'verzwegen' is niet de correcte term.

Laat ik het anders uitleggen. In mijn geval gaf de verzekering duidelijk zelf aan het aftermarket systeem niet te vergoeden, maar alleen bereid te zijn om een vergoeding te geven waarbij de auto in oorspronkelijke staat terug gebracht werd. Zoals af fabriek geleverd dus. Dat viel in mijn voordeel uit.
Ik kreeg dus de keuze van de verzekering: op eigen kosten een identiek systeem terugkopen, of een af fabriek systeem vergoed te krijgen.

Wellicht is dit in de situatie van TS ook het geval.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Autoinbraak en verzekering

Ongelezen bericht door vroem »

dat is inderdaad een heel ander verhaal. dan vind ik het wel heel netjes opgelost door verzekeraar. Zijn niet allen zo helaas.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Autoinbraak en verzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Overigens kan ik natuurlijk ook nooit weten hoe de auto uit de fabriek komt, hier wordt bij het afsluiten van de verzekering ook niet om gevraagd (en anders had ik uiteraard de accessoires indien nodig extra meeverzekerd)
Bij het afsluiten van de verzekering wordt bij mijn weten altijd (via de RDW gegevens van het kenteken) ook het 'niveau' van de opties aangegeven en daarbij de vraag of dit klopt. Dus bijvoorbeeld of het een Executive is, of business of wat dan ook. Aan de hand daarvan wordt bepaald welke opties standaard zijn en welke extra. (Dat zijn zaken die je zelf ook kunt opzoeken op bijvoorbeeld de site van Autoweek.)

Niet standaard accessoires moet je in de regel apart bijverzekeren. Dat kost nauwelijks extra, maar is ook handig voor bijvoorbeeld cd's die je misschien bij je hebt. Helaas voor jou te laat.

r.r.d
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 dec 2014 14:42

Re: Autoinbraak en verzekering

Ongelezen bericht door r.r.d »

Dank allemaal voor de reacties. Al met al is het door mijn verzekering gelukkig redelijk opgelost, zij hebben het maximale bedrag van accessoires (1000,- euro) aan mij vergoed waardoor ik een ander systeem hebben kunnen kopen welke ik vervolgens direct heb mee laten verzekeren als accessoires. Een goede leer voor de volgende keer en wellicht kan ik hier andere mensen toekomstig op wijzen.

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Autoinbraak en verzekering

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Top! En bedankt voor de terugkoppeling.

Gesloten