LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kaarten TomTom steeds slechter

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Kaarten TomTom steeds slechter

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

Wie weet een [beter] alternatief. Ik was begonnen met het bericht hieronder vnl gebreken en klachten in TomTom kaarten.

Ik deze vragen/opmerkingen twéé keer aan TomTom gestuurd. Ik denk dat dit een engels talige medewerker is die werkt met 'google translate' ... Het waren gewoon standaard antwoorden die ongeveer in de buurt kwamen van de gestelde vraag.

Werkt eigenlijk net zo als hun navigatie ; klopt wel ongeveer maar de details zijn fout... :roll:

-Graag hoor ik van andere TomTom gebruikers of zij ook [steeds vaker?] fouten in kaarten van TomTom hebben,
zoals het te laat aangeven van een afslag;
-Wie heeft TomTom gehad en is overgestapt naar een ander merk navigatie en is daar zeer tevreden over;

Ik heb nu ongeveer 12 jaar navigatie met TomTom apparatuur. In het begin was het een drama omdat ze steeds vastliepen.
Ik heb dan ook twee keer een compleet nieuwe gekregen. De laatste keer was alleen al omdat de helpdeskmedewerker de emails ging printen en de pinter na 500 (!) pagina's stopte... Dat waren niet alleen mijn mails, maar ook hun antwoorden.
Ze schreven scenario's waar je gewoon een paar uur mee zoet was. Soms volkomen onterecht. De gedacht was : daar horen we nooit meer iets van... Dat liep dus nét iets anders.

Met de laatste TomTom was ik redelijk handig geworden : die werkte nog als 'externe drive' . Liep het ding vast, dan kon je het formatteren en alles opnieuw installeren... Dat duurde wel een paar uur, maar goed. Totaal heb ik er vier gekocht, waarvan er twee zijn vervangen. Eigenlijk één [gratis] vervangen en één ingeruild met € 100,- korting op de nieuwere versie.

Een paar jaar geleden stond ik voor de keus : een nieuwe kaart, of een andere TomTom,. Een nieuwere had ook gelijk een groter scherm [ik wordt een dagje ouder, accomoderen van de ogen wordt minder ] én 'lifetime maps' . Dat zou ik met drie kaarten terug verdienen, ongeveer drie á 5 jaar gebruik.

Sinds 4 jaar heb ik dus een '825M Go Life time maps' . Dat 'lifetime' bleek naderhand 7 jaar te zijn, niet het leven van het apparaat of een mensenleven...

Ik weet zeker dat er personen op het forum nu gaan roepen "..dan heb je hem dus nu terugverdiend.. " .
Inderdaad ; maar daar wordt het apparaat of de kaart niet beter mee... En daarom zoek ik iets anders ; géén TomTom meer !

Met dit zgn 'lifetime maps' dacht ik dat ik dan altijd de 'meest recente kaart' zou hebben. Mijn kaartversie is 7/2017. De kaart in de shop is '10/2017' .
Ik heb begin oktober een email ontvangen dat ik de nieuwste kaart kon downloaden. Toen ik dat ging doen, kreeg ik als boodschap 'recentste kaart aanwezig' . Dat is dus niet zo. Kennelijk heb ik recht op de 'één na nieuwste kaart' ?!

Daarbij heb ik ook eeb abonnement op "HD Traffic". Dit werkt soms perfect. Maar soms klopt er ook helemaal niets van. Je weet dus nooit zeker als het apparaat aangeeft "snellere route gevonden" dat deze ook sneller is. In mijn ervaring 'vergeet' het de route voorkeur en ga je plotseling de tolweg op !

Daarbij 'sterft' het van de fouten in de kaarten. Voorbeelden ;
1. Vanaf Zwolle richting Groningen moet ik een afslag nemen. Ongeveer twee jaar geleden is die 800m verplaatst en een middenberm aangebracht. Waar TT nu zegt 'neem de afslag' , daar zit een vangrail ! Dit moet je dus 500m eerder al doen;

2. Tolwegen Portugal. Ondanks dat ik aangeef 'vermijd tolwegen' stuurt de TT mij consequent de A22 op vanaf Loulé zuid richting Portimão. De hele weg is tol. Ga ik er op, dan riskeer ik een boete omdat ik geen transponder heb ;

3. Afgelopen oktober ipv door Spanje 'omhoog' dit eens door Portugal gedaan. Hopeloos ! Wordt continue de tolweg opgestuurd. Uiteindelijk gekozen voor 'snelwegen vermijden' . Dát kost een hoop reistijd extra ;

4. In Irun [Spanje] was ik gaan tanken. Route uitgezet naar Bordeaux ; tolwegen vermijden. Wil hij mij naar de tolweg sturen, waar ook nog eens een file staat ! Dit zie ik op tijd op de kaart en wijzig de route snel in 'vermijd snelwegen' : die blijkt 15km korter en 6 min sneller ??!!! Uiteindelijk volg ik deze route en kom bij de snelweg... Snel weer opnieuw route laten plannen. Nu 'vermijd tolwegen' ... Já hoor : gaat de tolweg op ! Nu was er geen 'ontsnappen' mogelijk omdat er een 40 Ton vrachtwagen op mijn achterbumper reed.... Als klap op de vuurpijl roept 'Bram' triomfantelijk als we het tolhuisje voorbij zijn "TOLWEG" ... Dus hij wist het tóch ???

5. Afrit naar Schiphol vanaf Amsterdam. Sinds juni moet je afslaan thv de afrit naar Haarlem, daarna kun je niet meer richting Schiphol... Daardoor heeft mijn dochter toen bijna haar vlucht laten gemist omdat we in een file van ruim een uur kwamen en alle sluipwegen terug ook dicht zaten...

Dit zijn alleen de akkefietjes die ik mij zo herinner.... Wat een 'bagger' zijn die kaarten !

NeoDutchio
Berichten: 12321
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kaarten TomTom steeds slechter

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een navigatiesysteem is een hulpmiddel, geen leidend systeem die uw ogen kan vervangen. Tussen het moment van een aanpassing in de weg en het uitbrengen op een kaart kan een lange tijd duren. Tom Tom kan niet ruiken als er een aanpassing is, dat wordt pas verwerkt als er op dat moment een camera auto overheen gereden is, die beelden is omgezet naar softwarenen daarna gebruiksklaar gemaakt worden. De auto rijdt elk jaar een rondje en de verwerking gebeurd pas nadat de auto zijn ronde gemaakt heeft.
Dat er in het buitenland wegen omgebouwd worden naar tolwegen wordt ook pas gemeld als het verwerkt is in het systeem. U heeft een verwachting van een hulpmiddel waar die niet voor bedoeld is.
Overigens betekend life time niet levenslang, maar bij levensduur. Een navigatiesysteem gaat tussen de 5 en 7 jaar mee en zolang worden er updates verstrekt.

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Kaarten TomTom steeds slechter

Ongelezen bericht door HADES2001 »

zelf gebruik ik der middel van de mobiele telefoon de app "waze".
Is gratis en google zit erachter, enige nadee ldat hij heeft is dat hij niet op huisnummer kan navigeren maar alleen op straat niveau.
Echter is hij wel up to date en kunnen wijzigingen aangebracht worden door gebruikers met een status systeem (des te hogere score betrouwbaarheid des te sneller iets word toegevoegd)
houdertje voor de telefoon kost 10tje op de markt en als je auto geen USB aansluiting heeft koop je ook die voor een paar euro.
persoonlijk zie ik het nut niet meer in van Tom Tom, vroeger (lees 10-15 jaar geleden) had ik iedereen tom tom aangeraden, nu kan alles met de mobiel gratis en werkt net zo goed

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Kaarten TomTom steeds slechter

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Wij hebben een Garmin. Mooi groot scherm, véél handige dingetjes. Spraakaansturing bijvoorbeeld... hoef je niet meer met je vingertje over het scherm tijdens het rijden. Uitstekend geschikt om routes uit te zetten maar ook om van A naar B te rijden en verkeersinfo te krijgen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Kaarten TomTom steeds slechter

Ongelezen bericht door grun »

NeoDutchio schreef:Overigens betekend life time niet levenslang, maar bij levensduur. Een navigatiesysteem gaat tussen de 5 en 7 jaar mee en zolang worden er updates verstrekt.
Inderdaad. Tomtom kaarten worden 4x per jaar geupdate. Overigens werken de nieuwste kaarten ook nog steeds op een oude smartphone uit 2006, met Windows Mobile 6 als besturingssysteem. De tomtom engine is navcore 7.9xx dacht ik. Je mist dan wel sommige voordelen zoals rijbaanassistentie, maar het valt me niks tegen.

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Kaarten TomTom steeds slechter

Ongelezen bericht door Dirkie »

Dan_Veluwe schreef:Wie weet een [beter] alternatief. Ik was begonnen met het bericht hieronder vnl gebreken en klachten in TomTom kaarten.

bla bla bla

Dit zijn alleen de akkefietjes die ik mij zo herinner.... Wat een 'bagger' zijn die kaarten !
Een lange lijst met problemen. Maar vergeet niet dat ieder systeem een HULPmiddel is maar dat U als bestuurder geacht wordt om zelf na te denken en te handelen. Langs de weg staan heel veel aanwijzingen waarmee het mogelijk is om U weg te vinden. Misschien hebt U ze al jaren niet meer gezien omdat U naar dat kleine scherm voor U kijkt. Maar zet dat eens uit en kijk naar buiten. Op de borden langs de wegen kunt U genoeg aanwijzingen vinden. En deze zijn van betere kwaliteit dan welk navigatie hulpmiddel dan ook.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Kaarten TomTom steeds slechter

Ongelezen bericht door gemist »

Google Maps. Het is bijzonder gratis en zelfs in mijn Tesla standaard.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Kaarten TomTom steeds slechter

Ongelezen bericht door sylvesterb »

HADES2001 schreef:zelf gebruik ik der middel van de mobiele telefoon de app "waze".
Is gratis en google zit erachter, enige nadee ldat hij heeft is dat hij niet op huisnummer kan navigeren maar alleen op straat niveau.
Ik gebruik ook "waze" en je kuint gewoon op huisnnummer navigeren, je moet de straat + huisnummer invoeren en dan herkent hij het gewoon.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Kaarten TomTom steeds slechter

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Op 5 oktober jl. postte ik in ander topic over navigatie, dat ik op die dag in Oudenbosch was geweest, waar toen net de nieuwe rondweg in gebruik was genomen.
Deze stond toen al op Here WeGo, gratis op smartphone en zonder gedoe met updates.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Kaarten TomTom steeds slechter

Ongelezen bericht door renewouters »

NeoDutchio schreef:Een navigatiesysteem is een hulpmiddel, geen leidend systeem die uw ogen kan vervangen. Tussen het moment van een aanpassing in de weg en het uitbrengen op een kaart kan een lange tijd duren. Tom Tom kan niet ruiken als er een aanpassing is, dat wordt pas verwerkt als er op dat moment een camera auto overheen gereden is, die beelden is omgezet naar softwarenen daarna gebruiksklaar gemaakt worden. De auto rijdt elk jaar een rondje en de verwerking gebeurd pas nadat de auto zijn ronde gemaakt heeft.
Dat er in het buitenland wegen omgebouwd worden naar tolwegen wordt ook pas gemeld als het verwerkt is in het systeem. U heeft een verwachting van een hulpmiddel waar die niet voor bedoeld is.
Overigens betekend life time niet levenslang, maar bij levensduur. Een navigatiesysteem gaat tussen de 5 en 7 jaar mee en zolang worden er updates verstrekt.
Al zou het TomTom als marktleider op het gebied van kaarten wel sieren om een wat innovatievere manier van werken te verzinnen. Op Google Maps zie je ruim van te voren geplande wijzigingen (in stippellijntjes). Dat is gewoon openbare informatie. TomTom zou nog een stap verder kunnen gaan door actief met overheden samen te gaan werken zodat ze deze informatie te verwerken en de opleverdatum afstemmen met de overheden. Door samen te werken kunnen ze direct de GIS informatie in hun kaarten verwerken i.p.v. de wegen te gaan scannen met een auto. Zo'n manier van werken vereist wel wat natuurlijk (je moet bijvoorbeeld processen afspreken met alle overheden) maar als ze zich blijvend willen onderscheiden zullen ze wel moeten. Met een auto rondrijden kan iedereen....

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Kaarten TomTom steeds slechter

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

@NeoDutchio. Het is inderdaad een hulpmiddel. Aangezien ik liever op het verkeer let en niet op borden ; de TT spreekt mij toe. Wel zo veilig.
Maar dan moet het wel correct werken. De A22 in Portugal is al 5 jaar over de hele lengte tolweg. Geen recente kaart dus !
@Hades2001. Bedankt voor je reactie !
@Miepje1. Bedankt voor je - leuke- bijdrage ! Ik zal denk ik naar een Garmin kijken omdat ik geen onbeperkte data heb op mijn mobiel;
@Dirkie. Zelfde als NeoDutchio ;
@Gemist. Ik koop direct een Tesla als er 75% subsidie op komt voor particulieren, zoals nu voor zakelijke rijders;
@Sylvesterb.Bedankt voor je aanvulling , maar wat kost dit aan dataverbruik ?
@Chrisd1. Deze app is dus precies wat ik moet hebben, mits er niet veel data wordt verbruikt...
@renewouters. Eerlijk gezegd dacht ik dat TomTom na het overnemen van dat grote kaartenbedrijf gewoon info verzamelde via rijkswaterstaat oid.
Als ze met een [ één?] autootje rondrijden hoef ik dus maar 1x per tien jaar een kaart te kopen bij TomTom...

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Kaarten TomTom steeds slechter

Ongelezen bericht door Dirkie »

Dan_Veluwe schreef:@NeoDutchio. Het is inderdaad een hulpmiddel. Aangezien ik liever op het verkeer let en niet op borden ; de TT spreekt mij toe. Wel zo veilig.
Maar dan moet het wel correct werken. De A22 in Portugal is al 5 jaar over de hele lengte tolweg. Geen recente kaart dus !
Deze snap ik niet helemaal. U let dus alleen op het verkeer en de stem van de TT. Volgens mij hebt U dan ergens iets gemist bij uw rijlessen. Langs de weg staan niet alleen borden met bestemmingen maar ook nog andere. Ik hoop voor U dat U die wel ziet. En als dat zo is dan snap ik niet dat u die andere borden niet wil zien.

Dan_Veluwe
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 mei 2017 02:33

Re: Kaarten TomTom steeds slechter

Ongelezen bericht door Dan_Veluwe »

@Dirkie. Gewone verkeersborden staan er langs de snelwegen nauwelijks, afgezien van 130/110 of bij werkzaamheden. Waar ik op doel, zonder een bijzonder omslachtig verhaal te van te maken, is dat ik niet hoef te letten op borden met afslagen die eens boven de weg, dan weer rechts staan , of verdwijnen achter een vrachtwagen die ik net inhaal... Als u dit soort reizen over langere afstanden dan A'dam/Zandvoort - wat zonder TomTom en stapvoets in de file te rijden is- zou maken, dan zou u begrijpen dat op de ringwegen van Brussel/Antwerpen/ omgeving Lille/Parijs/Bordeaux/Lijon etc etc je ogen nodig hebt voor het verkeer. In 2003/2004/2005 heb ik de alles alleen zonder navigatie gedaan. Gewoon een bord Antwerpen /Parijs/ Bordeaux , wat dan ook volgen in de juiste richting. Dat gaat dus niet meer vanwege de gigantische hoeveelheden vrachtwagens die soms één trein lijken te zijn op de rechterbaan. Als ik ondanks navigatie nog op borden moet kijken, dan is het beter zónder navigatie.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Kaarten TomTom steeds slechter

Ongelezen bericht door gemist »

GoogleMaps dus. Met een goedkoop abonnement met een Gb kun je het hele jaar door heel Europa navigeren. En het spreekt je ook toe. Alles wat je wil, op je smartphone, grrrrrrrrratis.
Overigens krijgen zakelijke kopers geen 75% subsidie bij aanschaf van een EV. Je bedoelt zeker de 4% bijtelling. Geinig dat weinig mensen weten dat er een EV Golf is, de Zoe is ook een EV, en de Koreanen hebben ook EV's in het gamma. Allemaal onder de 50.000
Nieuwe Leaf.... fraai ding, en de vorige was de meest verkochte EV ter wereld....tis maar dat je het weet..

Gesloten