LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Transmissiestoring Ford Fusion semi-automaat

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Ford Confusion
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2018 17:30

Transmissiestoring Ford Fusion semi-automaat

Ongelezen bericht door Ford Confusion »

Sinds enige tijd heb ik last van een transmissiestoring bij mijn Ford Fusion semi-automaat (2009). Storing komt onregelmatig, meestal na een paar honderd meter rijden, dus 1e of 2e versnelling. Auto is uitgelezen, ook via datalogger, geen aanwijsbaar probleem. De motor en transmissie moeten goed zijn volgens ANWB.
Auto een week bij de garage gestaan die er testritten mee hebben gemaakt, zonder uitkomst, aanwijzing of duidelijkheid.
Nieuwe accu erin (voorgaande ging al na 5 maanden hemelen), leek even het probleem te hebben opgelost.
Helaas dus niet.

Concreet: auto geeft 'transmissiestoring' in display, soms voorzien van oranje waarschuwingslampje met uitroepteken en kartelrandje. Uitlezen geeft alleen vaagheden in de communicatie-uitwisseling, maar niet concrete aanwijzingen.

Iemand enig idee waar we (garage en ik) het moeten zoeken?

stofzuigertje

Re: Transmissiestoring Ford Fusion semi-automaat

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Met mijn OBD II stekker kan ik alles uitlezen, dus ook de spanning en als je vlak na wegrijden dit kreeg zou de dynamo wel eens matig kunnen zijn....

Pieken en dalen en de binnen 5 maanden stuk accu, als het een redelijk of goed merk was moet die tenminste 2 jaren mee gaan tenzij de spanningsregelaar en een zooitje van maakte, een persoon rijden en andere uitlezen want alleen lukt dat vaak niet.

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Transmissiestoring Ford Fusion semi-automaat

Ongelezen bericht door rvjapio »

Bel Ford Nederland eens.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Transmissiestoring Ford Fusion semi-automaat

Ongelezen bericht door john18 »

Pas mee gemaakt bij een ford dat de dynamo niet goed functioneerde. Die was zelfs maar net 2 maanden oud. Daardoor storingen en zelfs lampjes kapot. Het zou goed kunnen wat stofzuigertje zegt. Accu kapot binnen 5 maanden? Of het kan zijn dat er een verkeerde accu in zit. Controleer of je de juiste accu erin hebt zitten. Niet even op jouw model zoeken maar op motor type enz. Kan mogelijk in bouwjaar 2009 zomaar twee verschillende motortypes zijn van de zelfde inhoud.

Ford Confusion
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2018 17:30

Re: Transmissiestoring Ford Fusion semi-automaat

Ongelezen bericht door Ford Confusion »

Dank jullie wel Stofzuigertje en John18. Met jullie antwoorden kan ik wel iets. Ik vind het opvallend dat jullie allebei de dynamo als mogelijke boosdoener noemen.

Niet gehinderd door enige technische kennis vond ik het inderdaad opvallend dat het vooral bij wegrijden opspeelt, ik ben nog geen 200 meter ver als alle lampjes knipperen en geluiden piepen en de auto vervolgens afslaat, wat natuurlijk vrij ongebruikelijk is bij een automaat. Mijn gedachtestreepje bij de garage was al dat de auto bij het opstarten (wegrijden) op de een of andere manier van 'iets' juist teveel of te weinig kreeg waardoor hij de storing verkrijgt. Dat zou kunnen linken aan de spanning(sregelaar). Ik ben een leek dus, ik kan alleen maar proberen logisch te redeneren.
Ik heb 1 keer gehad dat de auto na langere tijd (na 10 minuten rijden, wel nog in de stad dus niet snelweg) en in zijn 3 of 4 stond, ook de transmissiestoring kreeg, maar toen kon ik gewoon doorrijden en sloeg de auto niet af. Dat was dus afwijkend van de gebruikelijke storing.

De accu die er voor de hemelende accu in zat was van de ANWB. Die heeft het overigens iets meer dan een jaar gedaan. De nieuwe accu die na 5 maanden ging hemelen was van Bosch. Ik zal de tip van de accu passend op het motortype ook morgen even voorleggen.

Rvjapio: ik weet dat de garage contact heeft gehad met Ford, maar dat daar niets uit kwam. Ik ga het anders zelf eens proberen, ga ik morgen gelijk doen.

stofzuigertje

Re: Transmissiestoring Ford Fusion semi-automaat

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bosch is merk.... maar als je start stop systeem hebt komt er een ander type in dan de gewone.. iets duurdere dus.....
Alle spaardiesels hadden ook start/stop en bij gewone accu ging dat met beperkte levensduur...
Het aantal Ah was gelijk maar de binnenkant.

Net zoals de Heavy Duty voor de caravan die je wel erg leeg kunt trekken maar nooit voor start accu in auto mag gebruiken....
Andersom is een auto accu die je tot 20% leeg trekt ook niet goed.
De Caravan/boot accu of scootmobiel is dus geen auto accu en andersom.....

Zo hebben auto's nu gewone auto accu of voor start/stop geschikte!

De Automaat is vermoedelijk een elektrisch geregelde en dan gevoelig voor te hoge piek spanning na starten waarbij de 12,4 tot 12.8 volt daalde naar onder de 12 volt en dan gaat de dynamo iets teveel laden boven 14.5 volt.... en dat mag niet.
Daarom is eigenlijk niet de dynamo maar spanningsregelaar de oorzaak en die was vroeger los, nu vrijwel alle ingebouwde....

Ik vermoed dat jou monteur 40+ is en opgeleid met minder dan 10% automaten die op olie druk werkte, en nu deze bakken en niet op tijd bijscholing kreeg!
Nu en een totaal ander type automaat gemonteerd word en de meeste nog hand bakken hebben... dan maken ze vaak deze fouten.
Laat hem ook eens op www.problemcar.nl kijken.
Zowel particulier als monteurs komen daar vaker....

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Transmissiestoring Ford Fusion semi-automaat

Ongelezen bericht door witte angora »

Een accu moet toch minimaal twee jaar mee kunnen gaan, en doorgaans gaan ze heel wat jaren langer mee. Als die van de ANWB na een jaar al de geest geeft, en die van Bosch zelfs na 5 maanden, dan is er waarschijnlijk met je auto iets niet goed. Of je hebt inderdaad in beide gevallen de verkeerde accu meegekregen. Lang niet iedere accu past in iedere auto, ik kon de accu van Bosch (S4 019) die ik vorig jaar in mijn Matizje heb laten zetten ook niet in de huidige Wagon R overzetten.

Je zou bijvoorbeeld op deze site eens kunnen kijken of je huidige Bosch wel de juiste is:

https://www.winparts.nl/motordelen--amp ... u/c52.html

atlas1302

Re: Transmissiestoring Ford Fusion semi-automaat

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Ik zou ook gokken op de dynamo en die is goed uit te lezen en te controleren. Als de accu zijn spanning niet goed vast houdt, het is de buffer die weer op peil wordt gehouden door de dynamo, dan krijg je ook storingen met die digitale zooi.

Yellow Top accu, een Gel accu van hoogwaardige kwaliteit. Als die past zou ik daar mee aan de slag gaan en een goede dynamo!

Kijk eens bij ATM garage forum, interessant.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Transmissiestoring Ford Fusion semi-automaat

Ongelezen bericht door Revoked »

Theoretisch gezien zou de spanninghouder in de dynamo weleens verantwoordelijk kunnen zijn. Die houdt het voltage rond de 14,2 Volt. Weet je hoeveel Volt je krijgt met een draaiende motor? Alles boven 14,5 V is niet goed.
Mijn A6 had ook zo'n raar probleem. En altijd "bloemen" op de accupolen.

Ford Confusion
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2018 17:30

Re: Transmissiestoring Ford Fusion semi-automaat

Ongelezen bericht door Ford Confusion »

Wederom dank je wel Stofzuigertje, en ook dank aan Revoked, Atlas1202 en Witte Agora.

Opvallend dat opnieuw die dynamo ter sprake komt, alsmede ook het voltage.
Ik had nl. zelf het idee dat - omdat het bij de start gebeurt, over het algemeen - dat ik mij kan voorstellen dat de auto een 'boost' krijgt bij de start en dat het hem daar in zit. Zeker als ik zie dat het volt niet boven de 14,5 mag komen, alsof hij 'piekt'. Ik ga dit nogmaals ter sprake brengen want ik heb dit (van een boost, of een drop) dus al aangegeven.

Vanochtend ging ik van Amsterdam naar Utrecht, zonder problemen, geen storingen.
Auto heeft ongeveer een halve dag geparkeerd gestaan.
Daarna wilde ik weer van Utrecht naar Amsterdam. Ik kreeg nagenoeg na een paar meter rijden de transmissiestoring. Omdat ik wat ongunstig stond probeerde ik de auto in R (achteruit) te zetten, maar dat deed hij niet. Auto uitgezet, paar minuten gewacht. Auto gestart, achteruit gereden (ging dus weer wel), en weer rijden. Na ongeveer 100 meter weer de storing, en aangezien ik nog niet heel hard reed, was hij ook niet makkelijk vooruit te branden. Hij reed dus wel, maar kon geen vaart maken.
Weer auto stil gezet, nu een kwartier. Daarna probleemloos naar huis gereden.

Voor de goede orde: ik heb mijn auto nodig (heb zelf reuma, en een moeder en dochter die veel zorg en ziekenhuisbezoeken behoeven) dus heb nog nooit bezuinigd op kosten. Altijd de beurt op tijd, en nooit bezuinigd op wat gedaan moest worden.
Ik heb tot aan deze storing ook nooit eerder problemen gehad. De auto is van 2009, ik kocht hem in augustus 2015 en sinds januari van dit jaar deze storing.

Ford Confusion
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2018 17:30

Re: Transmissiestoring Ford Fusion semi-automaat

Ongelezen bericht door Ford Confusion »

Inmiddels contact gehad met Ford, zij vermoeden een probleem met de regelaar. Althans, afgaande op mijn verhaal. Is dat hetzelfde als de spanningshouder/regelaar?

Tweede vraag, ik krijg het advies om naar een GMTO specialist te gaan. Mag ik er vanuit gaan dat die nog geavanceerdere apparatuur heeft dan de gebruikelijke aanwezige uitleesapparatuur bij een garage?

Wederom dank voor de antwoorden.

Ford Confusion
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mar 2018 17:30

Re: Transmissiestoring Ford Fusion semi-automaat

Ongelezen bericht door Ford Confusion »

stofzuigertje schreef:Bosch is merk.... maar als je start stop systeem hebt komt er een ander type in dan de gewone.. iets duurdere dus.....
Alle spaardiesels hadden ook start/stop en bij gewone accu ging dat met beperkte levensduur...
Het aantal Ah was gelijk maar de binnenkant.

Net zoals de Heavy Duty voor de caravan die je wel erg leeg kunt trekken maar nooit voor start accu in auto mag gebruiken....
Andersom is een auto accu die je tot 20% leeg trekt ook niet goed.
De Caravan/boot accu of scootmobiel is dus geen auto accu en andersom.....

Zo hebben auto's nu gewone auto accu of voor start/stop geschikte!

De Automaat is vermoedelijk een elektrisch geregelde en dan gevoelig voor te hoge piek spanning na starten waarbij de 12,4 tot 12.8 volt daalde naar onder de 12 volt en dan gaat de dynamo iets teveel laden boven 14.5 volt.... en dat mag niet.
Daarom is eigenlijk niet de dynamo maar spanningsregelaar de oorzaak en die was vroeger los, nu vrijwel alle ingebouwde....

Ik vermoed dat jou monteur 40+ is en opgeleid met minder dan 10% automaten die op olie druk werkte, en nu deze bakken en niet op tijd bijscholing kreeg!
Nu en een totaal ander type automaat gemonteerd word en de meeste nog hand bakken hebben... dan maken ze vaak deze fouten.
Laat hem ook eens op http://www.problemcar.nl kijken.
Zowel particulier als monteurs komen daar vaker....
Inmiddels een paar stapjes verder waar ik graag wat ideeën over hoor.
Via de ANWB ben ik aangeraden om (1) naar Ford zelf te gaan, net zoals hier. Die kunnen de auto uiteraard ook uitlezen, alleen vragen zij een behoorlijk hogere prijs dan gemiddeld. Ik ga er vanuit dat zij als Forddealer/garage over specifieke Ford-uitleesapparatuur? Als zij nl. dezelfde uitleesapparatuur hanteren als de gemiddelde garage dan komen we niet heel veel verder. Zij offreren aanpassen regelaar voor 700 euro inclusief montage.

Volgende advies is eigenlijk een beetje in dezelfde lijn (2) naar een GMTO-garage te gaan. Daarvan zijn er slecht een tiental in Nederland, die schijnen vrij gespecialiseerd te zijn in het uitlezen van elektronica. Iemand ervaring met deze specialisatie in welke zin dan ook?

stofzuigertje

Re: Transmissiestoring Ford Fusion semi-automaat

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vraagje, kocht een totaal ander merk miskoop met slechte automaat.

Bleek door vorige garage zowel tekort als verkeerde dikke olie in gedaan.
Na spoelen en juiste olie en juiste hoeveelheid voor €28,- opgelost aan materiaal.....

Die had ook vreemde gedrag, geen Ford maar het kan....
Dus is jou auto bij Ford dealer in onderhoud en gebruiken ze juiste Olie of toevallig een leerling die misschien versnellingsbak olie in de Automaat heeft gedaan?

Ik rekende op dure revisie en na €28,- voor spoelen en olie was ik zelf alles gedaan klaar....
Normaal zou je daar €100,- voor 2 uren werk bij moeten doen.....
Vooral garages die weinig automaten en/of veel leerlingen hebben word ik altijd erg voorzichtig bij.

hamblim
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2007 11:36

Re: Transmissiestoring Ford Fusion semi-automaat

Ongelezen bericht door hamblim »

Zijn devstangenin je bak niet geoxideerd

Gesloten