LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen geld terug na slechte auto

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen geld terug na slechte auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

De wet zet hier gewoon een paar rechtsnormen neer. Ten eerste, de koper mag verwachten dat de auto alle eigenschappen die heeft die voor rijden op de openbare weg nodig zijn, tenzij het voor de leek op eenvoudige wijze duidelijk kan worden dat dit niet zo is. Uit de jurisprudentie maakt ik op dat de koper de auto niet hoeft te onderzoeken en geen speurwerk hoeft te verrichten. De koper hoeft dus niet onder de motor kap op zoek te gaan naar wanneer de distributieriem is vervangen (dat die informatie daar staat weet een leek namelijk helemaal niet) en het internet af te struinen naar wanneer die vervangen had moeten zijn. Ten tweede, als er binnen zes maanden iets kapot gaat aan de auto, wat de koper bij aflevering niet hoefde te verwachten, dan wordt vermoed dat het gebrek er bij aflevering aanwezig was. De wet gaat er dus van uit dat de distributieriem bij aflevering al in een dusdanige staat bevond, dat deze vervangen had moeten worden.
Rb Rotterdam, 22 januari 2008, ECLI:NL:RBROT:2008:BC4859, r.o. 4.1. schreef:Vooropgesteld wordt dat in deze kwestie sprake is van een consumentenkoop in de zin van artikel 7:5 lid 1 BW. Ingevolge het bepaalde in artikel 7:17 BW dient de door Erasmus aan [eiser] afgeleverde auto aan de overeenkomst te beantwoorden. Gelet op de aard en omvang van de door Van Dijk omstreeks een maand na levering van de auto geconstateerde problemen met betrekking tot de distributieriem wordt geoordeeld dat in de gegeven omstandigheden niet voldaan is aan dit vereiste van conformiteit. Niet van belang daarbij is of Erasmus wel of geen garantie heeft verstrekt ten aanzien van elektronische gebreken, nu voormeld vereiste van conformiteit op grond van artikel 7:6 BW dwingend geldt.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 008:BC4859
NeoDutchio schreef:Maar goed, dit is koffiedik kijken, we weten immers nog steeds niet wat er wel aan de hand is met de auto.
Ik geloof echt niet dat de verkoper in staat zal zijn om het wettelijk bewijsvermoeden te weerleggen bij een gebrek dat is ontdekt na 1,5 week.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 01 aug 2018 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Geen geld terug na slechte auto

Ongelezen bericht door grun »

alfatrion schreef:Ten tweede, als er binnen zes maanden iets kapot gaat aan de auto, wat de koper bij aflevering niet hoefde te verwachten, dan wordt vermoed dat het gebrek er bij aflevering aanwezig was. De wet gaat er dus van uit dat de distributieriem bij aflevering al in een dusdanige staat bevond, dat deze vervangen had moeten worden.
Staat er in de wet dan niks over het aantal kilometers wat in die zes maanden gereden mag worden? Iemand die maar 500 km/mnd rijdt, heeft minder kans op problemen met de distributieriem als een kilometervreter die meer als het dubbele haalt. De riem slijt sneller naarmate je meer km rijdt.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen geld terug na slechte auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

grun schreef:Staat er in de wet dan niks over het aantal kilometers wat in die zes maanden gereden mag worden? Iemand die maar 500 km/mnd rijdt, heeft minder kans op problemen met de distributieriem als een kilometervreter die meer als het dubbele haalt. De riem slijt sneller naarmate je meer km rijdt.
Nee, er staat in de wet niets over het aantal kilometers, maar je kan dat natuurlijk wel als argument aandragen. Een gemiddelde consument rijd zoveel per maand en deze consument heeft zoveel kilometers, dus heeft hij het equivalent van zoveel maanden verreden.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Geen geld terug na slechte auto

Ongelezen bericht door thecure »

Bentleysmile schreef:, ook niet nadat ik vertelde dat mijn eigen garage en de bovag en nog een aantal andere mensen hadden
B.v.d.
Vreemd, na problemen kan de eigen garage en de BOVAG wel gevonden worden.

stofzuigertje

Re: Geen geld terug na slechte auto

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Tandriem?

Dat is makkelijk zelf te controleren.
Vaak zit er een sticker onder de kap met datum & km stand....
Maar bij zelf geschreven even kapje los halen... auto in 5e zetten en beetje duwen en de motor zal rond gaan en op de meeste riemen staat naast het merk ook een productie datum.
Ik ga er vanuit dat tussen productie en montage geen vele jaren zal zitten.....
Dan weet je of je een oude of vers vervangen exemplaar hebt....
Zo simpel kun je zonder enige Juridische kennis aantonen of dit een goed onderhouden of geen idee wat een garage kost eigenaar was!

Ook het luchtfilter openen is maar paar clips meestal, en olie filter, een vuil filter buiten is iets ouder dan een schone en zelden worden die gepoetst!
Ja, met een beetje goed kijken vind je de staat van onderhoud.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Geen geld terug na slechte auto

Ongelezen bericht door Julie4444 »

sylvesterb schreef:
alfatrion schreef:Groot genoeg.
Het zegt heel veel dat je op basis van zo weinig informatie concludeert dat TS gelijk krijgt bij de rechtbank.
Eens. Op basis van de gegeven informatie is "groot genoeg" evengoed 0.01%.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen geld terug na slechte auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, maar de auto is zo oud. Ja, maar de auto heeft zoveel kilometers gereden. De auto is verkocht om daarmee op het Nederlandse wegennet te rijden en de auto dus over alle eigenschappen moet bezitten die daarvoor nodig zijn. Dat wordt niet anders als de auto zou oud is of dat de auto zoveel kilometers heeft gemaakt. Je kan je focussen op de onderzoeksplicht en verzuimen om de mededelingsplicht, maar dat veranderd niets aan het feit dat de mededelingsplicht zwaarder weegt. Je mag best geloven dat het allemaal anders werkt...

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen geld terug na slechte auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als je een auto koopt voor 10% van de waarde, dan moet je vragen gaan stellen. Echter, de auto hier is voor een marktconforme prijs verkocht.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Geen geld terug na slechte auto

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het enigste wat je nog nodig hebt is het wettelijke bewijsvermoeden.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Geen geld terug na slechte auto

Ongelezen bericht door Julie4444 »

alfatrion schreef:Als je een auto koopt voor 10% van de waarde, dan moet je vragen gaan stellen. Echter, de auto hier is voor een marktconforme prijs verkocht.
Grappig. Ik lees dat nergens.
Verzin je dat nu gewoon of concludeer je dat op basis van niks? Net als die "grote" winkans bij een civiele zaak?

TS heeft veel te weinig informatie gegeven om dat überhaupt te kunnen stellen dus uw advies om dan maar een zaak aan te gaan is behoorlijk misleidend en gaat TS potentieel heel veel geld kosten zonder dat het een cent oplevert.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geen geld terug na slechte auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:Echter, de auto hier is voor een marktconforme prijs verkocht.
U heeft meer informatie dan ons? Welke auto is het dan? Type, bouwjaar, kilometerstand? En heeft TS een auto gekocht die ook echt € 1250 was, of was het een duurdere dat ze wat korting kreeg?

Overigens merk ik nou dat er 2 manieren van rekenen zijn. Heeft ts nu een auto van € 1250, of een auto van € 600 gekocht? De schade is € 1250, maar is dat inclusief de € 600 aan extra vervoerskosten? U heeft schijnbaar antwoorden. Dus als u die wilt geven graag, dan snappen wij het ook.

stofzuigertje

Re: Geen geld terug na slechte auto

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik vermoed dat hij niet €1250 voor de auto betaalde maar €1250 moest bijbetalen met inruil oude dus de echte waarde, geen idee....
En van voor de oude terug €450 dus netto na 2 weken €800,- verlies....
En als je de vorige weer terug wilt, inmiddels gepoetst en nagekeken en geadverteerd en je wilt weer terug kost dat ook geld.....

Ik vermoed zo een half verhaal gezien de vele reacties van deze persoon op onze antwoorden!
Bij een vraag stellen en niets laten horen krijg je dit soort antwoorden.....

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geen geld terug na slechte auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:Heeft ts nu een auto van € 1250, of een auto van € 600 gekocht?
€ 1100,-

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geen geld terug na slechte auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
NeoDutchio schreef:Heeft ts nu een auto van € 1250, of een auto van € 600 gekocht?
€ 1100,-
Hoe komt u aan dat bedrag?

atlas1302

Re: Geen geld terug na slechte auto

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Wat is nu eigenlijk een slechte AUTO..??// ik heb een vrouw die kookt slecht, waar kan ik mijn geld terug krijgen :lol: Als je geen geld heb of weinig blijf dan van auto`s, boten en vrouwen af, het kost allemaal geld.

Webber
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 jun 2018 22:08

Re: Geen geld terug na slechte auto

Ongelezen bericht door Webber »

stofzuigertje schreef:Tandriem?

Dat is makkelijk zelf te controleren.
Vaak zit er een sticker onder de kap met datum & km stand....
Maar bij zelf geschreven even kapje los halen... auto in 5e zetten en beetje duwen en de motor zal rond gaan en op de meeste riemen staat naast het merk ook een productie datum.
Ik ga er vanuit dat tussen productie en montage geen vele jaren zal zitten.....
Dan weet je of je een oude of vers vervangen exemplaar hebt....
Zo simpel kun je zonder enige Juridische kennis aantonen of dit een goed onderhouden of geen idee wat een garage kost eigenaar was!

Ook het luchtfilter openen is maar paar clips meestal, en olie filter, een vuil filter buiten is iets ouder dan een schone en zelden worden die gepoetst!
Ja, met een beetje goed kijken vind je de staat van onderhoud.

Op een distributieriem staat zelden een produktiedatum!
Alleen continental doet dat.
Verder is het meestal niet een kwestie van een kapje los halen om de distributieriem te zien.
Daar komt heel wat meer bij kijken...

Een handelaar of garage waar een auto voor eeen habbekrats gekocht wordt ( €1100,-)gaat echt geen distributieriem vervangen voordat hij de auto verkoopt.
Immers het vervangen van de distributieriem kost afhankelijk van het type auto gemiddeld tussen de €350 en €1500 ,-!!
Als de waterpomp ook door de distributieriem wordt aangedreven,dient deze ook vervangen te worden.
Net zo als de spanrollen.
Veel goedkope auto’s in het segment tot € 2000,- worden ingeruild omdat het tijd is voor een distributieriem vervanging en de oude eigenaar daar geen heil meer in ziet..

In deze prijsklasse kan je overigens ook geen garantie verwachten op een auto.
De handelaar/garage doet er vaak nog wel een verse APK op,maar dat is absoluut geen garantie dat over bijvoorbeeld 1000 kilometer de distributieriem breekt....
Het is je eigen verantwoordelijk om die tijdig te vervangen.
Niet de verantwoordelijk voor de handelaar/ garagehouder waar jij een goedkope auto koopt!
Overigens zijn er ook genoeg auto’s die een distributieketting hebben...,maar deze kunnen ook breken...

stofzuigertje

Re: Geen geld terug na slechte auto

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Naast Conti heb ik diverse andere met productie code langs zien komen zoals SKF die ik vorige maand nog monteerde.
Ook de oude van diverse merken kijk ik even of het een oude was en nodig en niet alle maar wel meer dan 70% is mijn ervaring heeft een code en weet je de leeftijd riem... niet de KM stand, die moet je via computer controleren....

Wel kan een code ook bij Conti onleesbaar worden als je een voertuig uit 2000 kreeg met originele waar het merk als waas herkenbaar was...
628.000 km voor deze diesel en nog niet kapot... wel blij loshalen hield ik tandjes in het handje... dus moest niet langer duren.
Maar je vergeet de waterpomp, die was ook met datum origineel dus Pomp 02-00 en auto van 04-2000....

Webber
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 jun 2018 22:08

Re: Geen geld terug na slechte auto

Ongelezen bericht door Webber »

Ik ben werkzaam in een garagebedrijf en kan je vertellen dat de meeste distributieriemen geen produktiedatum hebben..
Verder heeft het totaal geen zin om op een produktiedatum op een distributieriem te letten...
Dat is namelijk van ondergeschikt belang!
Het enige wat telt is de kilometerstand sinds de voorgaande vervanging en hoeveel jaar geleden het is...
Als beide niet te achterhalen zijn,doordat er geen onderhoudsboekjes aanwezig zijn...of de sticker onder de motorkap is verdwenen of onleesbaar ..dan dient de distributieriem gewoon vervangen te worden.
Het risico op breuk is te groot.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geen geld terug na slechte auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Webber schreef:Als beide niet te achterhalen zijn,doordat er geen onderhoudsboekjes aanwezig zijn...of de sticker onder de motorkap is verdwenen of onleesbaar ..dan dient de distributieriem gewoon vervangen te worden.
Ik zou in dat geval naar een andere garage gaan waar ze een auto verkopen waar ze wel de history kennen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Geen geld terug na slechte auto

Ongelezen bericht door sylvesterb »

TS is verdwenen maar wij hebben inmiddels geconcludeerd:

* Distributieriem was kapot
* Auto had een waarde die conform was
* Rechtzaak wordt zeker gewonnen

Grappig want TS geeft helemaal geen informatie. Het blijft me verbazen hoeveel onzin er wordt verteld door de zogenaamde experts. Hoe kun je tot dergelijke conclusies komen zonder de juiste informatie? Wie dienen jullie hiermee?

Zoals gewoonlijk heeft Stofzuigertje het allemaal al meegemaakt en alfatrion wilt weer gaan procederen want de auto is non-conform en dit allemaal op een openingsbericht van TS die amper informatie geeft. Erg knap en diep triest....

Gesloten