Aankoop schade auto

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
snuffel1
Berichten: 4019
Lid geworden op: 06 dec 2012 16:14

Re: Aankoop schade auto

Ongelezen bericht door snuffel1 »

5000 euro minder uitgeven en dan nog verwachten dat de auto in nieuw staat verkeert is een verkeerde verwachting. Het betreft een importauto met een bekend schadeverleden en zal dus eerst een RDW een keuring moeten ondergaan voordat het kenteken wordt afgegeven dus was ten tijde van de keuring veilig om mee te rijden. Een schade herstelbedrijf is niet objectief want omzet is het enige dat telt en daarbij aan elke schadeauto is wel iets te vinden dat niet klopt. Of de voorbalken dragende delen zijn laat ik in het midden omdat ze niets van doen hebben met de voorwiel en de motorophanging.

sjaakie99
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 aug 2018 19:32

Re: Aankoop schade auto

Ongelezen bericht door sjaakie99 »

snuffel1 schreef:5000 euro minder uitgeven en dan nog verwachten dat de auto in nieuw staat verkeert is een verkeerde verwachting. Het betreft een importauto met een bekend schadeverleden en zal dus eerst een RDW een keuring moeten ondergaan voordat het kenteken wordt afgegeven dus was ten tijde van de keuring veilig om mee te rijden. Een schade herstelbedrijf is niet objectief want omzet is het enige dat telt en daarbij aan elke schadeauto is wel iets te vinden dat niet klopt. Of de voorbalken dragende delen zijn laat ik in het midden omdat ze niets van doen hebben met de voorwiel en de motorophanging.
Ook dat is zo iets, rdw heeft ons letterlijk gezegd dat zij de auto niet van onderen hebben bekeken ? :roll:
Volgens hun is de auto zonder schade ingevoerd :roll:

Theotrucker
Berichten: 5013
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Aankoop schade auto

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Hoe was het precies gedefinieerd dat het een schade auto was.
Als er een nieuw spatbord op zit is het natuurlijk ook een schade auto. Dan is er ook niets mis mee. Voor dit bedrag loont het wel om iets te ondernemen, als er tenminste een kans van slagen in zit.

Theotrucker
Berichten: 5013
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Aankoop schade auto

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Rdw doet ook geen keuring als APK nog niet nodig is. Ze controleren het kenteken en chassis nummer. Als er niets opvallend is dan vinden zij het goed.

sjaakie99
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 aug 2018 19:32

Re: Aankoop schade auto

Ongelezen bericht door sjaakie99 »

Theotrucker schreef:Hoe was het precies gedefinieerd dat het een schade auto was.
Als er een nieuw spatbord op zit is het natuurlijk ook een schade auto. Dan is er ook niets mis mee. Voor dit bedrag loont het wel om iets te ondernemen, als er tenminste een kans van slagen in zit.
Tijdens ons vakantie met de auto met vrienden, die ons mededeelde dat er iets onderin voor niet goed vast zat. ( Hun rijden voorop en zagen ze bij hoge snelheden )

En ook omdat wij af en toe last hedden van vocht in de koplampen, zijn we bij terugkomst even naar een schadeherstelbedrijf gereden.

thecure
Berichten: 2625
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Aankoop schade auto

Ongelezen bericht door thecure »

Ik denk dat theotrucker bedoeld hoe de auto is aangeboden. Wat zeiden ze precies?
Het maakt nogal uit of ze zeiden dat de auto betrokken was bij een kleine aanrijding, maar dus vervolgens compleet in elkaar zat.

v.d.Heyden
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Aankoop schade auto

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Met een korting van 5000,= ten opzichte van een vergelijkbare auto zonder schadeverleden kun je op je klompen aanvoelen dat er iets meer is geweest dan een deukje in een spatbord.
Het lijkt erop dat e.e.a. door de verkoper toch goed naar de koper is gecommuniceerd., zowel mondeling als schriftelijk.
Persoonlijk zou ik een gang naar de rechter niet met veel vertrouwen tegemoet zien. En ik betwijfel of een RBV daar anders over denkt.

v.d.Heyden

sjaakie99
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 aug 2018 19:32

Re: Aankoop schade auto

Ongelezen bericht door sjaakie99 »

v.d.Heyden schreef:Met een korting van 5000,= ten opzichte van een vergelijkbare auto zonder schadeverleden kun je op je klompen aanvoelen dat er iets meer is geweest dan een deukje in een spatbord.
Het lijkt erop dat e.e.a. door de verkoper toch goed naar de koper is gecommuniceerd., zowel mondeling als schriftelijk.
Persoonlijk zou ik een gang naar de rechter niet met veel vertrouwen tegemoet zien. En ik betwijfel of een RBV daar anders over denkt.

v.d.Heyden
We horen volgende week van de RBV iets kunnen doen.
Als iemand soort gelijk geschil heeft gehad en een de uitkomt weet, hoor ik het graag :!:

thecure
Berichten: 2625
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Aankoop schade auto

Ongelezen bericht door thecure »

Waarom beantwoord je mijn vraag niet?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Aankoop schade auto

Ongelezen bericht door kokka »

sjaakie99 schreef: En ook omdat wij af en toe last hedden van vocht in de koplampen, zijn we bij terugkomst even naar een schadeherstelbedrijf gereden.
wie heeft die auto eigenlijk gekocht jij of ‘een vriend’

snuffel1
Berichten: 4019
Lid geworden op: 06 dec 2012 16:14

Re: Aankoop schade auto

Ongelezen bericht door snuffel1 »

Volgens hun is de auto zonder schade ingevoerd
Het is dus een importauto met schade geweest of heeft gehad dat maakt de zaak wel iets anders want het RDW weet pas bij afgifte van een Nederlands kenteken dat het een import auto is maar kan niet weten dat het een schadeauto betreft. Als de staat van de auto geen aanleiding geeft tot een nader onderzoek is het verkrijgen van een Nederlands kenteken een administratieve kwestie, de BPM en alle bijkomende kosten dienen voldaan te worden en meer is het niet. Uw vrienden zagen dat er onder de auto iets los zat maar als dat één van de voorbalken was geweest dan was dat in het rijgedrag zeker met een hoge snelheid wel opgevallen maar zo te lezen was dat niet het geval en later is geconstateerd dat de voorbalken een knik vertoonden dus niet los waren gekomen. Vocht in de koplampen komt bij modernere auto's vaker voor en verdwijnt vanzelf weer als de verlichting wordt ingeschakeld dat staat in menige handleiding ook beschreven als zijnde normaal. Op basis van roestvorming en een knik in de betreffende voorbalken de koop laten ontbinden of de verkoper 10 maanden na aanschaf dwingen tot herstel lijkt mij geen optie want de verkoper heeft aan de mededelingsplicht voldaan en uw vriend kan niet bewijzen dat de roest bij aanschaf al aanwezig was.

sjaakie99
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 aug 2018 19:32

Re: Aankoop schade auto

Ongelezen bericht door sjaakie99 »

thecure schreef:Waarom beantwoord je mijn vraag niet?
Over het hoofd gezien, daar is niet over gesproken, alleen dat het een ex schade auto is en daardoor goedkoper is.

newwave
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2010 14:17
Locatie: Lobith / Zevenaar

Re: Aankoop schade auto

Ongelezen bericht door newwave »

Auto is gekocht als zijnde "Schadeauto"... Dit was duidelijk vermeld.. Meestal wordt zoiets ook nog door een particulier aangeboden en dus ook geen schade-expert is.
Men koopt dus aangaande de schade en gebreken die zich later (aantoonbaar) na aanleiding van deze schade zich kunnen openbaren.. Een kat in de zak.
Je koopt een schadeauto, om goedkoper uit te zijn.... Helaas zijn dan deze gebreken voor de koper...Niets aan te doen... Russische roulette heet zoiets toch.
Anders is het wanneer een dergelijk voertuig bij een erkend bedrijf wordt gekocht, met daarbij specifiek zwart op wit vermeld de schade aan het voertuig met daarbij de garantie dat al het overige intact is.

Mijn inziens zijn juridische stappen in deze pure tijdverspilling omdat het per saldo niets oplevert dan alleen nog meer kosten.

jonis
Berichten: 2018
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Aankoop schade auto

Ongelezen bericht door jonis »

snuffel1 schreef:
Volgens hun is de auto zonder schade ingevoerd
Het is dus een importauto met schade geweest of heeft gehad dat maakt de zaak wel iets anders want het RDW weet pas bij afgifte van een Nederlands kenteken dat het een import auto is maar kan niet weten dat het een schadeauto betreft. .
Als een auto is ingevoerd moet er gekeurd en BPM betaald worden.....en op schade-auto wordt minder BPM betaald.
Aan het BPM-bedrag kun je herleiden of er veel/weinig korting is verleend, maw of er veel/weinig schade direct bij invoer aanwezig was.
Een ingevoerde auto met (slecht) herstelde schadeverleden wordt een ander verhaal.

sjaakie99
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 aug 2018 19:32

Re: Aankoop schade auto

Ongelezen bericht door sjaakie99 »

jonis schreef:
snuffel1 schreef:
Volgens hun is de auto zonder schade ingevoerd
Het is dus een importauto met schade geweest of heeft gehad dat maakt de zaak wel iets anders want het RDW weet pas bij afgifte van een Nederlands kenteken dat het een import auto is maar kan niet weten dat het een schadeauto betreft. .
Als een auto is ingevoerd moet er gekeurd en BPM betaald worden.....en op schade-auto wordt minder BPM betaald.
Aan het BPM-bedrag kun je herleiden of er veel/weinig korting is verleend, maw of er veel/weinig schade direct bij invoer aanwezig was.
Een ingevoerde auto met (slecht) herstelde schadeverleden wordt een ander verhaal.
Wat is het verschil ? Wat maakt het uit of de auto tijdens, voor of eventueel na de invoer datum schade heeft gehad ?
Bpm bedrag is trouwens laag. Dat wilt dus zeggen dat de auto met schade is ingevoerd.

thecure
Berichten: 2625
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Aankoop schade auto

Ongelezen bericht door thecure »

sjaakie99 schreef:
thecure schreef:Waarom beantwoord je mijn vraag niet?
Over het hoofd gezien, daar is niet over gesproken, alleen dat het een ex schade auto is en daardoor goedkoper is.
Serieus? Dus er wordt een schadeauto gekocht en helemaal niet gevraagd wat er gebeurd is met de auto? Wat voor schade en waar hij hersteld is?
Dan is het zowiezo kansloos, want er is niet aan de Onderzoeksplicht voldaan.

jonis
Berichten: 2018
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Aankoop schade auto

Ongelezen bericht door jonis »

sjaakie99 schreef:
Wat is het verschil ? Wat maakt het uit of de auto tijdens, voor of eventueel na de invoer datum schade heeft gehad ?
Bpm bedrag is trouwens laag. Dat wilt dus zeggen dat de auto met schade is ingevoerd.
Het maakt voor de huidige staat weinig uit wanneer de schade plaatsvond, maar misschien wel wie hem (slecht of deels) hersteld heeft.
Voor de rest ging het om wat tegenstrijdigheden die werden geplaatst:
Volgens hun is de auto zonder schade ingevoerd :roll:
Dat kun je dus makkelijk controleren dmv BPM bedrag.
Met een BPMcalculator (Autoweek bijv) kun je makkelijk berekenen wat de BPM bij import zou moeten zijn, is het bedrag dan beduidend lager dan wat de tool aangeeft, weet je dat schade in principe aanzienlijk geweest is.
Het zegt echter niets over de ernst van de schade of dat de handelaar bijv je de weg opstuurt met een onveilige auto.

Revoked
Berichten: 1548
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Aankoop schade auto

Ongelezen bericht door Revoked »

Voorbalken zijn een deel van de kreukelzone. Een frontale aanrijding, tja, dat gebeurt gelukkig niet vaak, maar als ze al zijn beschadigd dan moet je wel even checken op vervolg schade.

Ivo.w
Berichten: 910
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Aankoop schade auto

Ongelezen bericht door Ivo.w »

sjaakie99 schreef: Wat is het verschil ? Wat maakt het uit of de auto tijdens, voor of eventueel na de invoer datum schade heeft gehad ?
Bpm bedrag is trouwens laag. Dat wilt dus zeggen dat de auto met schade is ingevoerd.

Een en ander kan juridisch een enorm verschil maken.

De auto moet om een NL kenteken te krijgen langs de RDW. Als men daar van oordeel is dat de auto niet voldoende veilig / niet deugdelijk is krijg je simpelweg geen Nederlands kenteken. Dus als de auto met schade is ingevoerd, of wanneer de schade toen al hersteld was en er een kenteken is afgegeven, voldoet de auto kennelijk ook met de kromme balk en roestschade aan de eisen van de RDW. Dat de persoonlijke verwachtingen dan hoger liggen terwijl er nadrukkelijk vermeld is dat het om een schadeauto gaat, is dikke pech.

Wanneer de schade pas na invoeren ontstaan is, maak je wellicht nog een héél klein kansje wanneer de verkoper beweert heeft dat de schade voldoende hersteld is om de auto veilig te kunnen gebruiken, maar een onafhankelijk expert vindt dat de kromme balk niet veilig is. Je lokale schadehersteller is geen onafhankelijke deskundige. In de ogen van schadeherstellers is nagenoeg elke auto een schadeauto waar de nodige werkzaamheden aan uitgevoerd kunnen worden. Schadeherstellers willen optisch en technisch alles 100% herstellen wanneer de klant met geld over de brug komt. In de meeste gevallen is 90% niveau al meer dan voldoende.

Dat er nu een beetje oppervlakkige roest is, is gezien de prijsstelling en melding van het schadeverleden door de verkoper jammer de bammer, geen enkele kans op schadevergoeding.

newwave
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 dec 2010 14:17
Locatie: Lobith / Zevenaar

Re: Aankoop schade auto

Ongelezen bericht door newwave »

Een verschil van 5000 Euro t/o van de reguliere handelsprijzen moet u al aan het denken zetten.
Deze auto werd met zekerheid niet aan de handel aangeboden, maar particulier verkocht.
Wanneer de verkopende partij niet inzake deskundig is, (een particulier) had u zelf een keuring moeten doen voor de koop.
Ik ben benieuwd wat het eindresultaat is..
By the way... Een RDW goedkeuring betekend alleen dat het voertuig veiligheidstechnisch in goede staat verkeert.
Hoe een schade herstelt is heeft met deze keuring als zodanig niets te maken.

Gesloten