LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 2e hands auto gekocht na 2 maanden auto stuk

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
joan1998
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 aug 2018 15:39

2e hands auto gekocht na 2 maanden auto stuk

Ongelezen bericht door joan1998 »

Beste leden,

Ik heb jullie hulp nodig.
2 maanden geleden heb ik een opel corsa uit 2008 gekocht bij een tweedehandse dealer met 2 maanden garantie. Ik kreeg 4 weken na mijn aankoop al snel problemen met de auto. De dealer heeft toen de bobine en nokken assensor vervangen omdat hij inhield en uit service heeft hij de olie gepeild en alle andere vloeistoffen nog bijgevuld waar nodig was. Ik kwam na 2 minuten terug met de melding dat het motorlampje brandde, hij heeft deze uitgelezen en gereset. Hij vertelde dat hij iets teveel olie heeft bijgevuld en dat de motorlampje na paar dagen wel uit zou gaan. Paar dagen later brandde hij nog steeds. Hij vertelde mij dat als de motor goed loopt en dit ook geen kwaad kan en ik ermee kon doorrijden.

Nog geen 4 weken later vlak nadat mijn garantie is vervallen begon de auto enorm in te houden en ben ik gelijk naar een garage uit mijn buurt gereden, daar heb ik de auto laten inlezen. Al snel kreeg ik te horen dat de waterpomp moest worden vervangen en er iets aan de hand was met de distributie ketting. (Distributie ketting is volgens de dealer recentelijk nog vervangen).

Ik heb de auto laten staan de dealer opgebeld en gezegd dat hier echt naar moet worden gekeken. (Auto starte inmiddels ook niet meer) Hij heeft mijn auto een week later opgehaald en hem bij de garage neergezet die zogenaamd de distributie ketting heeft vervangen. Volgende dag kreeg ik een telefoontje dat mijn olie leeg was en dat ze niet zullen opdraaien voor de kosten omdat ik met te weinig olie heb gereden?! Hij vertelde mij vervolgens dat ik heel de motor moet laten vervangen op eigen kosten. Ik heb in de 4 weken nadat mijn olie is bijgevuld geen enkel olielampje zien branden.

Ik ben benieuwd of de fout echt bij mij ligt? ik heb in 2 maanden ongeveer 5000 kilometer gereden waarbij ik de eerste 3 weken lange afstanden heb gereden. Ongeveer 4 weken geleden ben ik bij de dealer geweest en heeft hij de olie helemaal volgegooid. Nog geen maandje later is de olie leeg?? Ik heb totaal geen autokennis maar kan er ook iets aan de motor zijn wat de dealer en garage heeft genegeerd?

Hoe kan deze situatie het beste aanpakken?
Alvast bedankt!

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: 2e hands auto gekocht na 2 maanden auto stuk

Ongelezen bericht door mahadma »

Dit wordt weer een juridisch steekspel met wetsartikelen, vrees ik.

De opel was van 2008, was er sprake van apk, hoeveel op de klok (en heeft u dat gecontroleerd via de rdw), wat heeft u betaald, was het een bovag bedrijf. Als u in één maand 2.500 km rijd dan is dat 30.000 op jaarbasis, dat kan best wel veel voor een auto van 10 jaar oud zijn. U had dus 2 maanden garantie en die zijn om nu. Ik vrees dat u het wrak van week gekocht heeft. Èn met een beetje pech het betaalde kwijt bent.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: 2e hands auto gekocht na 2 maanden auto stuk

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Slechte auto's gebruiken wel eens 1 liter olie per 1500 km, dus dit kan gebeuren. Ik kocht eens een nieuwe Renault, die 1 liter op 3000 km gebruikte. Teveel olie is overigens ook niet goed voor olielekkage e.a.: https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/ ... -toevoegen :
Een te hoog olie niveau kan schadelijk zijn voor diverse onderdelen ... Door hoge druk in het carter kunnen oliekeerringen het begeven met als gevolg lekkage.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 2e hands auto gekocht na 2 maanden auto stuk

Ongelezen bericht door witte angora »

mahadma schreef:Dit wordt weer een juridisch steekspel met wetsartikelen, vrees ik.
Dat vrees ik ook.

Als ik het zo lees heb je vermoedelijk een auto met een lekke koppakking gekocht. Rook je geen olie tijdens het rijden? Dat je geen olielampje hebt zien branden klopt wel, die gaan meestal pas branden als het al te laat is.

Hoe hoog is de kilometerstand? Zijn alle bonnen en boekjes aanwezig, en zo ja, heeft de auto altijd zijn beurten gehad?

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: 2e hands auto gekocht na 2 maanden auto stuk

Ongelezen bericht door thecure »

Vraag hem waarom het managementlampje brandde en wat de foutcode was.
Als dit lampje brand wordt er een foutcode opgeslagen.
Resetten is een tijdelijke oplossing, er is altijd een reden dat deze gaat branden.
Dat weet de garage ook.

atlas1302

Re: 2e hands auto gekocht na 2 maanden auto stuk

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Weet u wat een compressie metertje kost, en weet u hoe makkelijk het is om even de bougies er uit te draaien? Het is èèn van de allerbelangrijkste test en niemand doet het...onbegrijpelijk! Neem iemand mee die het voor je wilt doen en geef hem een beloning ervoor, weet je wat je uitspaart bij een ZEPERD.

Als deze jongen een beetje pech heeft en de tolerantie zuiger/cylinderwand te groot is, kan ie in het Fonds bij Fons oftewel REVISEREN! En WD40 helpt ook niet behalve als je zuigerveren vast zitten door koolaanslag.

Lampjes beginnen altijd te branden als het te laat is, ze waarschuwen u alleen dat u veel te laat bent en daar sta je dan op de A15 midden in de nacht.

Ivo.w
Berichten: 1746
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: 2e hands auto gekocht na 2 maanden auto stuk

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Hoe was het oliepeil toen u de auto kocht? En hoe stond dit na bijvoorbeeld een week en 2 weken in de auto rijden?

Bij een "nieuwe" auto (nieuw of Tweedehands) zult u in de beginperiode regelmatig olie moeten peilen om vast te stellen hoeveel olie er doorheen gaat per 1000 kilometer. Van "maximum" tot "minimum" op de oliepeilstok is vaak maar 300 tot 500 milliliter. En autofabrikanten vinden een verbruik van 1 liter olie op 1500 kilometer tegenwoordig 'acceptabel' en 'binnen de marge' voor hagelnieuwe auto's. Naarmate auto's ouder worden, stijgt doorgaans het olieverbruik. In het instructieboekje van elke auto staat gemeld dat u zéér regelmatig olie moet peilen. Meestal wordt een wekelijkse interval genoemd.

Gesloten