Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
NoNo123
Berichten: 171
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door NoNo123 » 22 okt 2018 19:08

BreejKC schreef:
22 okt 2018 18:58
Maar met goed onderzoek moet en kan ook voor dit probleem op termijn ook een oplossing gevonden worden.


Afbeelding


En ook nog even ontopic. Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?
Misschien moet de oplossing wat meer gevonden worden in gedwongen collectief reizen om zuinig met energie om te gaan.
Totaal energieverbruik vervoer in 2017 37,3Pj
Totaal opgewekt door wind in 2017 34,7Pj
NS verbruikte in 2017 1,2Tj voor 1.000.000reizigers/dag. Dat is maar 0,0012Pj

Erthanax
Berichten: 3128
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Erthanax » 22 okt 2018 20:39

Aan het antwoord van BreejKC heb ik weinig meer toe te voegen. Behalve dan dat het om veel minder afval gaat dan bij de huidige plutoniumreactoren.

kweenie
Berichten: 14610
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door kweenie » 22 okt 2018 20:44

16again schreef:
22 okt 2018 18:30
Uitstoot op een betere plek klopt wel.

Maar bij rendementscijfers zette ik toch wel vraagtekens. Transport van de electriciteit, omzetten in gelijkspanning om accu te laden, rendement van de electromotor..
En dan heb je de auto 's winters nog niet warmgestookt
Het gemiddelde praktijkverbruik (dus hoeveel stroom er van het stroomnet wordt gehaald) van elektrische auto's ligt bij normaal rijden tussen de 15 (gewone auto) en 20 kWh (Tesla) per 100 km. (Kun je op de Duitse autorijders-websites bekijken.) Dat is ongeveer evenveel energie als er in twee kilo brandstof zit. Bij de opwekking van electriciteit blijft er, tussen de brandstof die de centrale in gaat en de stroom die in het stopcontact het stroomnet weer uit komt, ongeveer 40% van de energie over. Dat betekent dat voor die 15-20 kWh het equivalent van ongeveer 5 liter brandstof nodig is. De meeste brandstof-auto's rijden in de praktijk op 5 liter lang geen 100 km.

Belangrijkste punt hierbij is dat zelfs als er niets aan de energie-opwekking zou veranderen, het nog niet zo is dat er veel meer brandstof verbruikt zou worden. En dat ook in die situatie de leefomgeving er op vooruit zal gaan als er alleen nog maar electrische voertuigen verkocht zouden worden.

Erthanax
Berichten: 3128
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Erthanax » 22 okt 2018 21:19

Geen schadelijke emissie, veel minder fijnstof (nog wel van de banden) en veel minder lawaai: dat zijn serieuze pluspunten van het gebruik.
De voordelen in productie en sloop/demontage zijn mij minder duidelijk, vooral wat betreft de accu's. In al die elektromotoren zit toch ook wel erg veel koper.

witte angora
Berichten: 19493
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door witte angora » 23 okt 2018 13:35

Erthanax schreef:
22 okt 2018 21:19
Geen schadelijke emissie, veel minder fijnstof (nog wel van de banden) en veel minder lawaai: dat zijn serieuze pluspunten van het gebruik.
De voordelen in productie en sloop/demontage zijn mij minder duidelijk, vooral wat betreft de accu's. In al die elektromotoren zit toch ook wel erg veel koper.
Accu's kunnen hergebruikt worden om in woningen energie op te slaan. Er zijn bedrijven die speciale kasten maken (ivm veiligheid) waar meerdere accu's in kunnen.

De verwachting is dat, als elektrisch rijden eenmaal gemeengoed is, er een flinke markt zal zijn voor gebruikte materialen uit die elektrische auto's. Overigens is die verwachting uitgesproken door een bedrijf dat accu's recycled.

kweenie
Berichten: 14610
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door kweenie » 23 okt 2018 14:21

Die 'tweedehands' accu's worden op dit moment ook al zo gebruikt. De auto's zijn in de regel eerder op dan de accu's, zodat bij het afdanken van deze auto's de accu's voor minder 'gevoelige' zaken worden gebruikt. Zoals opslag van zonne-energie, met name in wat afgelegen gebieden.

renewouters
Berichten: 3250
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door renewouters » 25 okt 2018 13:50

NoNo123 schreef:
22 okt 2018 14:26
Wat er eigenlijk nog een beetje mist in deze discussie, is hoe al deze stroom voor deze elektrische auto's zou moeten worden opgewekt?

Het is momenteel enkel door de gescheiden handel in GvO`s dat het lijkt of Nederland nog redelijk scoort het het opwekken van duurzame energie. Maar feitelijk wordt deze energie opgewekt door kolen, aardgas en biomassa.
Waarbij je, je kan afvragen hoelang de huidige vorm van de productie van biomassa nog stand kan houden. Dit omdat dat inhoud dat er in Noord-Amerika in raap tempo de bossen van hun bomen worden ontdaan, om hier als pellets te worden opgestookt voor elektriciteitsproductie.
Dat is niet zo relevant. Als je nu om zou schakelen is de energie grotendeels opgewekt met fossiele brandstoffen, maar dat wordt doorgaans buiten de stad opgewekt. Je hebt in steden dus al direct voordelen t.o.v. de huidige situatie (ik sta met mijn fiets liever achter een Tesla dan achter een dieselauto).

Daarnaast moet je voor een energietransitie beginnen bij de gebruikers. Elektriciteit kan je wel opwekken met olie en gas, maar benzine kan je niet maken van elekriciteit. Vervolgens ga je de producenten stapsgewijs schoner maken. Eenzelfde discussie krijg je bij huishoudelijke appliances (kookapparatuur, verwarming

fonsflons
Berichten: 1223
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door fonsflons » 25 okt 2018 14:26

Maar hopen dat over een aantal jaar de benzine auto's niet verboden worden. Ik heb een zeer bescheiden collectie aan toekomstige klassiekers geparkeerd als kleine oude dag reserve.

Fiesiekus
Berichten: 2113
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Fiesiekus » 25 okt 2018 15:00

fonsflons schreef:
25 okt 2018 14:26
Maar hopen dat over een aantal jaar de benzine auto's niet verboden worden. Ik heb een zeer bescheiden collectie aan toekomstige klassiekers geparkeerd als kleine oude dag reserve.
Wat is het rendement per jaar van je verzameling?

fonsflons
Berichten: 1223
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door fonsflons » 25 okt 2018 15:27

Fiesiekus schreef:
25 okt 2018 15:00
fonsflons schreef:
25 okt 2018 14:26
Maar hopen dat over een aantal jaar de benzine auto's niet verboden worden. Ik heb een zeer bescheiden collectie aan toekomstige klassiekers geparkeerd als kleine oude dag reserve.
Wat is het rendement per jaar van je verzameling?
Daar heb ik nog geen idee van. Het idee hiervoor kwam echter van mijn zoon. Koop een aantal toekomstige klassiekers welke nu op de bodem zitten. Denk hierbij aan een Mini Cooper (oud model), Audi TT (baseball uitvoering), Renault 5 etc.
Allemaal auto's die (soms ver) onder de 5K te koop zijn. Zorg ervoor dat het originele modellen betreft. Geen aftermarkt velgen etc. Gewoon zoals geleverd uit de fabriek. Bij bijv. de TT is dat pas sinds kort een gewilder model. Op het moment dat die betaalbaar werd voor de jeugd wilde die allemaal een gepimpte verlaagde versie met RS velgen. De originele versies zagen er niet cool genoeg uit. Dus die kon je goedkoop op de kop tikken. Het zijn geen gerestaureerde auto's. Daar zijn ze niet oud genoeg voor, en de kosten daarvan wegen niet op tegen de huidige waarde. Het zijn gewoon goede originele exemplaren.

Op dit moment zal mijn (nogmaals: bescheiden) collectie minimaal renderen, maar zeker niet in prijs dalen. De auto's staan prima geparkeerd en pas over vele jaren zal blijken of ik met een hoop blik zit of stiekem slim ben geweest. In dat laatste geval zullen ze overigens waarschijnlijk lekker naar mijn zoon gaan want hopelijk heb ik dan zelf geen extra appeltje voor de dorst nodig.

Theotrucker
Berichten: 3256
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Theotrucker » 25 okt 2018 16:14

Ze zullen wel nooit meer op de straat mogen komen.

fonsflons
Berichten: 1223
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door fonsflons » 25 okt 2018 16:22

In dat geval heb ik des te meer reden om ze bij mijn zoon te dumpen: Hier vriend, fijne verjaardag en succes ermee. :mrgreen:

BreejKC
Berichten: 1330
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door BreejKC » 25 okt 2018 16:41

Flonsflons: Wheelerdealer.nl ?

fonsflons
Berichten: 1223
Lid geworden op: 10 okt 2017 19:20

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door fonsflons » 25 okt 2018 16:44

Nou, repareren kan ik niet haha. Maar die show is overigens wel wat mijn zoon op het idee bracht. Als je ziet waar die auto's voor verkocht werden (en dat is vaak pas een paar jaar geleden) en wat ze nu waard zijn zie je een behoorlijke steiging. Daar zie je ook dat origineel op termijn beter is. Trading up vond ik trouwens ook een erg leuke variant hiervan.

BreejKC
Berichten: 1330
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door BreejKC » 25 okt 2018 16:51

Inderdaad een leuk programma om naar te kijken. Maar weinig/niet realistisch. De kosten van de arbeid om die auto's op te knappen worden in de winstberekening niet meegenomen. Zouden de ware kosten van arbeid wel meegerekend worden dan maakt Mike Brewer op alle auto's die hij verkoopt een fors verlies. Die kosten van arbeid worden waarschijnlijk door de maker van het tv-prograamma voor zijn rekening genomen ander zou het hele programma waarschijnlijk geen recht van bestaan hebben.

Lady1234
Berichten: 9790
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 » 25 okt 2018 16:52

Maar er zullen ongetwijfeld nog genoeg buitenlanden zijn, waar tzt wel met benzine en diesel auto’s gereden wordt.

Theotrucker
Berichten: 3256
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Theotrucker » 25 okt 2018 17:01

Maar dan wel voor opruimingprijzen.

witte angora
Berichten: 19493
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door witte angora » 25 okt 2018 17:23

Toch zal er vooralsnog voor gebruikte auto's geen probleem zijn. Het wetsvoorstel is om per 2030 de verkoop van nieuwe auto's te verbieden. Gebruikte/tweedehands/oldtimers kunnen gewoon door blijven tuffen.

Theotrucker
Berichten: 3256
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Theotrucker » 25 okt 2018 17:27

Wetsvoorstel is er volgens mij ook niet en komt ook niet.

Erthanax
Berichten: 3128
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verbod in Nederland op benzine- en dieselauto's in 2030. Lukt dat?

Ongelezen bericht door Erthanax » 25 okt 2018 18:20

fonsflons schreef:
25 okt 2018 15:27
De auto's staan prima geparkeerd en pas over vele jaren zal blijken (...)
Heb je de auto's wel op blokken gezet?
Jarenlange stilstand gewoon op de wielen is moordend voor de wiellagers (en nog veel meer trouwens)

Op zich kan ik me je beweegredenen wel voorstellen. Er waren/zijn genoeg leuke auto's waar altijd wel iemand belangstelling voor heeft. Helaas zijn er maar weinig modellen die echt veel waard worden en daardoor commercieel aantrekkelijk worden voor een kostbare, volledige restauratie.

Een exemplaar 'dan son jus' is altijd het aantrekkelijkst. Dus: schoon en droog stallen en regelmatig controleren, ook op knagend ongedierte. Let ook goed op dat de rubbers niet uitdrogen. Die zijn vaak niet of moeilijk te vinden en daardoor erg aan de prijs.

Zoals met alle beleggingen blijft het een gok, maar wel een leuke!

Plaats reactie