LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kilometerteller

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Chrisje1
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jun 2005 15:09

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door Chrisje1 »

Bij mijn wagen is 130 km/uur 140 op de teller!, ik had liever gezien geëikte kilometers op de teller, dit zal een rustiger beeld geven op de snelwegen, de grote wagens hebben meestal een lagere afwijking op de teller dan de goedkope kleine wagens,

Hierdoor ontstaat er een verschil met meer dan 10 kilometer per uur terwijl allebei de tellers de 120 kilometer met uur aan wijzen,

Zelf weet ik de afwijking van de snelheidsmeter en hou de snelheidsmeter van de GPS aan, deze is een stuk zuiverder op vlak wegdek,

Je rijdt dan de échte snelheid en dit rijdt een stuk rustiger omdat je dan minder opgeduwd wordt door weggebruikers die zonodig écht de maximum snelheid willen rijden,

Minpunt is natuurlijk een hoger brandstof verbruik maar rijdt een stuk psychologisch prettiger, de tijdwinst is echter nihil, maar dat weet iedereen!. 😉

petersch1
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 feb 2018 17:41

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door petersch1 »

Dus als de snelheidsmeter 10 % afwijkt, heb ik dan ook 10% minder kilometers afgelegd dan de teller aangeeft of juist meer ?

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
09 aug 2019 18:02
Je kunt er niet van uit gaan dat het GPS systeem 100% nauwkeurig is qua snelheid en afgelegde afstand …..
Waarom niet? Is een systeem gemaakt om met militaire preciesie bommen te kunnen afleveren. En bestaat uit nauwkeurige atoomklokken en precieze meting van coordinaten. Wat op zijn beurt de ingredienten zijn voor snelheidsmeting

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door Erthanax »

De nauwkeurigheid van de gps van de meeste navigatiesystemen is een paar meter, de klok is heel nauwkeurig. De snelheidsmeting is veel nauwkeuriger dan de meting in de auto, dat geloof ik wel. Of die zich kan meten met een geijkte snelheidsmeter, valt nog te bezien.

In civiele gps-systemen is de nauwkeurigheid beperkt ten opzichte van militaire systemen, zie bv het desbetreffende Wikipedia-artikel.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
09 aug 2019 18:40
In civiele gps-systemen is de nauwkeurigheid beperkt ten opzichte van militaire systemen, zie bv het desbetreffende Wikipedia-artikel.
In dat artikel staat juist , dat dat al lang niet meer zo is!
Vanaf 1 mei 2000 heeft het burgersignaal een grote nauwkeurigheid gekregen doordat de gegenereerde fout op nul gesteld werd. Eigenlijk zou deze opdracht van president Bill Clinton pas in 2006 in werking treden, maar het Amerikaanse leger bezat al in 2000 de mogelijkheid om het gps-signaal voor een groot gebied onbruikbaar te maken voor niet-militaire ontvangers.
Op 19 september 2007 maakte het Amerikaanse ministerie van Defensie bekend dat toekomstige GPS III-satellieten geen Selective Availability zullen hebben.[1] waardoor het beleid in feite permanent wordt.[2]

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door Erthanax »

Inderdaad. Dan had ik dus gelijk :D.
Dat gps-navigatie van auto of telefoon op een paar meter nauwkeurig is, dat is wel duidelijk, want een beetje navigatie "ziet" het al als je bv een afrit oprijdt en daarmee een paar meter afwijkt van de geplande richting. Maar hoe nauwkeurig daarmee de snelheidsmeting is, weet ik niet.

De onnauwkeurigheid van de diverse snelheidswaarschuwingen langs de weg (Uw snelheid xx km/h) is in ieder geval veel groter, in ieder geval. Als ik met 80 gps km/h rijd, dan zie ik waardes van 78 tot 84 op die palen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Uw navigatie of Telefoon werkte alleen betrouwbaar bij rechte wegen, zonder bomen waardoor satellieten weg kunnen vallen, en bij constante snelheid.

Als ik vol gas optrek gaat de auto meter gelijk omhoog, de Navigatie of Smartphone komt iets later!

De goedkoopste oplossing is deze afwijking bij 100 Km te noteren.
Dan bereken je hoeveel dat is.
Mijn auto ging van 175/60/15 naar 185/65/15 banden, dus iets breder en hoger en nu is 100 Km op teller, 99,5 op navigatie!

Maar... bij 50 op teller is 51 op navigatie!
En bij 170 Km/h constant (Duitsland) kwam ik op 172 Navigatie, dus teller heeft niet overal dezelfde afwijking.

De grotere banden waren goedkoper, hoger dus meer comfort en ik ging wel van 1.7 tot 2.2 mm naar nieuwe met 7.8 mm profiel!
Die slijtage is niet te berekenen, en als ik over 70.000 km deze test zou herhalen zal ik dus een afwijking krijgen met
dezelfde banden!

Wel zal iedereen die altijd 85/88 km reed op 80 Km weg omdat je nooit boete kreeg wegens deze teller afwijking dit in mijn auto met grotere banden dus meer werkelijke snelheid eerder een boete krijgen als ze het niet weten!
Dit betekend dat je voor elke auto dit eerst moet uitzoeken.

Ook kan er tussen 2 auto's met dezelfde bandenmaat en slechts bouwjaar verschil enige afwijking zitten.
De 2001 en 2002 waren zelfde model, beide nieuwe banden van zelfde merk en type maar toch 79 om 81 op teller, en Navigatie gaf 80 Km aan....

Aan dit stuk kunt U dus geen garantie afdwingen en ga vooral zelf in je eigen auto zelf meten met Navigatie of Smartphone in houder, niet in je handen...!

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat een gedoe om een paar kilometer harder te kunnen rijden, zonder boete, dan dat de teller aangeeft.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door gosewijn »

Als ik te hard rij begint er van alles te piepen in de auto ,gevraagd en ongevraagd . :D

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door mahadma »

Het is wel zo dat u op de snelheidsmeter ziet hoe snel u nu 'veilig' rijdt (dus niet te snel), met gps meting ziet u hoe snel u gereden HEEFT, dat wil zeggen, dat u achteraf pas de echte snelheid ziet, en dat kan zomaar een prent van een paar km per uur opleveren.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Kilometerteller

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Op Cruise Controle rijdende en Navigatie geeft het weer is er geen risico.

Wel moet je rekening houden dat zonder dit hulpmiddel je wel eens iets te snel kunt gaan.
Dan rij je 100 km/h in de van 6.00 tot 19.00 zone.... en de navigatie en/of telefoon geven ook aan dat het 19.00 uur is dus planken maar!

Gesloten