LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verbod tweetaktmotoren !?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door scontra »

Wanneer zou er een verbod komen op het gebruik van auto's, motoren, brommers en scooters met een tweetakt motor.
De tweetaktmotor is, naar mijn idee, de meest vervuilende van alle verbrandingsmotoren.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dan graag ook meteen de tweetakt bladblazers verbieden. En kettingzagen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door kokka »

Ik denk de straalmotor, maar buiten Batman rijden daar weinig mensen mee

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Zo veel tweetakters zullen er meer rond rijden. Vaak worden deze alleen hobbymatig gereden waardoor de vervuiling stukken minder is dan bij voertuigen die dagelijks op de weg zitten.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door witte angora »

Vermoedelijk zal er nooit een verbod komen om op die dingen te rijden. Er is intussen wel al een verbod om ze nieuw te verkopen. Maar het zal nog heel wat jaren duren voor ze uit het straatbeeld zijn verdwenen. Zie onderstaande link:

https://www.tweewieler.nl/gemotoriseerd ... 1557164885

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door kokka »

Ik denk dat er overigens niet zo heel veel verschil is tussen twee en viertakt motoren.het verschil in uitstoot zit hem in behandeling van de verbrandingsgassen. Een tweetaktmotor heeft vaak geen katalisator of fijnfilter

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door 16again »

kokka schreef:
06 mei 2019 20:23
Ik denk dat er overigens niet zo heel veel verschil is tussen twee en viertakt motoren.het verschil in uitstoot zit hem in behandeling van de verbrandingsgassen. Een tweetaktmotor heeft vaak geen katalisator of fijnfilter
Zolang je 2-takt geen injectie heeft , spoelt er zo onverbrande brandstof de uitlaat uit. En vrijwel geen enkele 2-takt heeft injectie

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Revoked »

U bedoelt de 49,5 cc tweetaktmotoren met mengsmering?
Er zijn namelijk ook nagelnieuwe diesel tweetakters met dry-sump. Vanaf een litertje of 7....

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Costnix »

Die 2-takt motoren zag je vanaf de achterkant niet door de walm, die uit de uitlaat kwam. :-)

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Niet elke 2 tact rookte, de Trabant in DDR wel maar die gaven ze teveel olie.
Voorschrift 1:100 en ze mengde voor zekerheid 1:25 en dan heb je rijdende rookwolken.

Mijn DKW 1000S uit 1962 rijd minder dan 300 Km per jaar dus vervuilde hiermee minder dan de gemiddelde Tesla Taxi die veel meer Km maakte!
Ja, die 3 cilinder rookt na koude start wel, maar na 500 meters niet meer.
Niet elke 2 tact is even smerig en dankzij de betere olie nu is het van 1:25 naar 1:100 gegaan zonder dat deze kapot ging.

Als je geen 20 maar 60 jaren met een auto doet verminderde de uitstoot voor productie naar 1/3 en daar kan geen enkele fabriek tegen op.
Deze oude kan nog wel 40 jaren mee, en ik wil juist meer gaan rijden... de banden verdrogen meer dan ze verslijten en
ik zal juist meer gaan rijden.

Maar een ooit legaal toegestane auto verbieden kan niet, wel de nieuwe.
En weet U wie meer mensen heeft die een foto maken, mijn oude DKW of een nieuwe Tesla?
Ja, ze fotograferen graag een maffe Komkommer dan een willekeurige zogenaamde schone!

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door 16again »

Revoked schreef:
06 mei 2019 21:24
U bedoelt de 49,5 cc tweetaktmotoren met mengsmering?
Er zijn namelijk ook nagelnieuwe diesel tweetakters met dry-sump. Vanaf een litertje of 7....
De topic-start gaat over auto's, motoren, brommers en scooters , die hebben doorgaans geen 7 liter motortje.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Revoked schreef:
06 mei 2019 21:24
Er zijn namelijk ook nagelnieuwe diesel tweetakters met dry-sump. Vanaf een litertje of 7....

Een litertje of 7, is dat voor een kleuter-skeltertje?

Er gaat niets boven een 14-cilinder tweetaktdiesel met een inhoud van ruim 25.000 liter (ja, vijentwintigduizend). Met dank aan onze vrienden van machinebouwer Wärtsilä voor de grootste zuigermotor ter wereld.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Revoked »

Neen, er komt een nieuwe generatie diesels aan voor vrachtwagens. En ja, echt waar: tweetakt.
TS bedoelt natuurlijk de gebruikte mengsmering, niet de techniek zelf. Nieuwe rotatietechnieken en cycli maken het nieuwe tweetakt bijzonder efficiënt. Uiteindelijk is het totaal overbodig omdat de huidige brandstoffen gewoon op raken en er over moet worden gegaan op iets anders.

Maar voor stedelingen begrijp ik ook wel dat die scooters als niet prettig worden ervaren.
Tijd geleden in Thailand en Zuid-Korea moeten verblijven. Vond het inderdaad bijzonder kuch-kuch .

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door kokka »

Erthanax schreef:
07 mei 2019 00:19
Revoked schreef:
06 mei 2019 21:24
Er zijn namelijk ook nagelnieuwe diesel tweetakters met dry-sump. Vanaf een litertje of 7....

Een litertje of 7, is dat voor een kleuter-skeltertje?

Er gaat niets boven een 14-cilinder tweetaktdiesel met een inhoud van ruim 25.000 liter (ja, vijentwintigduizend). Met dank aan onze vrienden van machinebouwer Wärtsilä voor de grootste zuigermotor ter wereld.
die grote langzaamlopers zijn heerlijk om bij in slaap te vallen als je in de machinekamer gaat zitten! eigenlijk is dit gewoon een sutlzer en geen Wartsila. die maken zelf meer middensnel lopers, maar sinds de overname van sutlzer hebben ze dit soort speelgoed ook in hun vitrine staan

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Costnix »

Het mooiste vind ik een Kromhout diesel, zo’n één cilinder langzaamlope, maar die stinkt enorm.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Gegrand »

Komkommertijd schreef:
06 mei 2019 22:57

Deze oude kan nog wel 40 jaren mee, en ik wil juist meer gaan rijden... de banden verdrogen meer dan ze verslijten en
ik zal juist meer gaan rijden.

Maar een ooit legaal toegestane auto verbieden kan niet, wel de nieuwe.
Het bezit van de auto misschien niet maar het rijden daarvan zal zeker steeds moeilijker worden gemaakt.
Denk zelf nu even aan een verbod in mileuzone's in steden , beschermde natuurgebieden e.d. die alsmaar scherper ingesteld worden in de toekomst.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Dus een liefhebber moet uit het Centrum verhuizen naar buitengebied!
Want als je de auto op aanhanger moet zetten.....

Dit is vragen om leegloop van de steden.
Ook is een rondje om de rondweg dan even iets meer olie toevoegen om ze uit te roken!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat is al in Rotterdam.

Michel-mol
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 dec 2018 10:15

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Michel-mol »

Tweetakt is de meest smerige motor.
Verbranding is verre van volledig, er wordt olie mee verbrand (mengsmering).
En de mooie blauwe walm erachter bevat O.a. forse hoeveelheden fijnstof (daarom de blauwe kleur).
Het verbieden van deze motoren (meestal oude brommers).. is dan ook een kwestie van tijd.
En als ik het zelf zeg een goede zaak.. fiets maar eens achter een tweetakt snorfiets en probeer dan eens normaal adem te halen..

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Verbod tweetaktmotoren !?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Paxman Valenta 79 liter V12 turbodiesel. In een trein. Niet goed voor het miljeu maar wel adembenemend.

Gesloten