Pagina 1 van 1

Start/stop-systeem van Ford Transit werkt niet

Geplaatst: 20 mei 2019 15:33
door Undutchable
Ik heb een Ford Transit FCD uit 2015. Nieuw gekocht met nu bijna 30.000 km op de teller. Al vanaf het begin werkt het start/stop-systeem niet of nauwelijks. De dealer zegt dat het komt omdat ik te veel korte stukjes rijdt waardoor de accu niet voldoende oplaadt (het systeem werkt niet als de accuspanning onder de 80 procent is) en omdat er een klasse 3 alarm in zit dat veel stroom gebruikt. Als ze met de acculader de accu's opladen dan werkt het systeem inderdaad eventjes maar houdt er dan weer mee op.

Ik ben dan idd geneigd te denken dat het aan het laadniveau van de accu's ligt, maar ik rijd ook regelmatig lange stukken, 150 kilometer snelweg, en dan werkt het systeem daarna ook niet. Als na 150 km de accu's nog niet boven de 80 procent zitten, wanneer dan wel? Zou het kunnen dat de dynamo niet voldoende laadt of zo?

Iemand een idee?

Re: Start/stop-systeem van Ford Transit werkt niet

Geplaatst: 20 mei 2019 16:04
door NeoDutchio
Om een auto/bus te starten is er veel stroom nodig. De accu moet dus genoeg reserve hebben om deze piek aan te kunnen. Ik heb er ook regelmatig 'last' van dat de start stop vaker niet dan wel werkt. Accu's zijn eigenlijk te klein voor het voertuig, maar dat scheelt in gewicht en dus verbruik en de kosten.
Uw accu zal wel boven de 80% komen, maar door de stroomverbruikers grijpt de computer in en zal de start/stop uitzetten.

Wilt u perse de start stop gebruiken kunt u het beste een zwaardere accu in de auto zetten. Ikzelf zet de start stop altijd uit. Het komt wel eens voor bij lang stil staan dat ik handmatig moet starten. Met een automaat niet echt handig als het verkeerslicht weer op groen springt.

Re: Start/stop-systeem van Ford Transit werkt niet

Geplaatst: 20 mei 2019 17:30
door riddert
MichielFRL schreef:
20 mei 2019 16:48
Staat de airco aan? Start/stop zal niet werken omdat een draaiende motor nodig is voor de airco.
Bij mij werkt het start/stop gewoon met airco aan hoor. Is een VW.

Re: Start/stop-systeem van Ford Transit werkt niet

Geplaatst: 20 mei 2019 17:33
door Erthanax
Bij mijn VW werkt het start-stopsysteem ook als de airco aanstaat. Duur het wachten lang, dan slaat de motor "vanzelf" weer aan. Of dat bij Ford ook zo is weet ik niet.

Ik zou ook gokken op een iets te lage spanning al dan niet in combinatie met veel verbruikers.

U kunt uw vraag waarschijnlijk beter stellen op een specifiek autoforum, bv problemcar.

(Mogelijk is er een forumlid dat dit al eens heeft meegemaakt en een originele oplossing weet.)

Re: Start/stop-systeem van Ford Transit werkt niet

Geplaatst: 20 mei 2019 19:05
door Undutchable
Er zijn meerdere voorwaarden die het start/stop systeem checkt. O.a. temperatuur van de motor, buitentemperatuur, binnentemperatuur vs ingestelde temperatuur bestuurdersportier dicht, stuuruitslag etc.

Mijn bus heeft 2 extra zware accu's en een dynamo met grote capaciteit. Alle accessoires zitten op de tweede accu, die dus niet om te starten wordt gebruikt. Dit is allemaal af fabriek uit de optielijst besteld. De reden is dat er een rolstoellift in zit en daarvoor wilde ik een aparte accu.

Ik ben vrij zeker dat het aan de accuspanning ligt omdat als de garage de accu’s via een externe lader tot 100 procent laadt, het systeem werkt.

Ik ben ook zeker dat er geen lekstroom is omdat de bus soms anderhalve week voor de deur staat en dan nog gewoon start. Als je een interieurlample of ontgrendeling van de lift vergeet uit te doen dan is het na 2 dagen al niet meer starten.

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat de dynamo onvoldoende bijlaadt.) Na een snelwegrit van 150 km zou de accu vol moeten zijn en het systeem werken, wat bij mijn bus dus niet gebeurt. Ik heb opgezocht dat bij lopende motor (2000 toeren) een dynamo ongeveer 14,4 volt moet afgeven om goed te laden, dus ik ga nog kijken hoe ik dat kan nameten.

Re: Start/stop-systeem van Ford Transit werkt niet

Geplaatst: 20 mei 2019 19:11
door Undutchable
snuffel1 schreef:
20 mei 2019 18:23
Het zou kunnen zijn dat de accu in laadcapaciteit is teruggelopen en niet meer volledig geladen wordt en met 10.000 km per jaar en drie jaar oud zou dat best weleens het geval kunnen zijn. Als u voornamelijk korte ritten maakt komt de motor niet goed op bedrijfstemperatuur en dat is samen met een volledig geladen accu een vereiste om het start/stop te laten functioneren.
Dat zou kunnen, maar bedenk wel dat het systeem nooit goed heeft gewerkt (ik ga ervan uit dat de bus is geleverd met nieuwe accu's). Verder heeft de bus een standverwarming, die de motor kan voorverwarmen (werkt op diesel uit de tank). Bij hele korte ritjes gebruik ik die.

Re: Start/stop-systeem van Ford Transit werkt niet

Geplaatst: 20 mei 2019 21:18
door Revoked
Een stationair draaiende motor hoort via de dynamo een spanning af te geven tussen de 13,8 en 14,4 Volt. Maar. Hoeveel Ampère geeft hij af? En welke accu wordt als eerste bij geladen?
Verder de opmerking dat sinds 2017 het startstop-systeem in de VS niet meer wordt geleverd. Alleen op special request, bij bepaalde merken. Het leverde namelijk meer problemen en ergernissen op, dan het echt diesel spaarde. Hier in de EU hebben we natuurlijk de milieumaffia die via de wetgeving dat systeem verplicht hebben gemaakt. Zogenaamd goed voor het milieu.

Afijn. Misschien ligt het probleem bij de dynamo. Maar om dat te testen moet ie wel uit de bus.

Re: Start/stop-systeem van Ford Transit werkt niet

Geplaatst: 20 mei 2019 21:42
door Veldt01
Afgezien van het beetje brandstof dat start stop bespaard maakt het systeem helaas veel meer kapot dan dat het goed doet (met name de turbo wordt er niet beter op als deze steeds aan en uit gaat met name na een snellere rit/hogere belasting kan deze door een gebrek aan koeling vast slaan).

De benodigde Agm accu wordt veel zwaarder belast en wordt incidenteel ook aan een hogere laadspanning blootgesteld (vervang je hem door een gewone startaccu dan loopt je het risico dat deze hierdoor eerder kapot gaat), bovendien gaan agm accu's regelmatig veel korter mee en kan een exemplaar na twee jaar al een flink deel van zijn capaciteit kwijt zijn (en dan werkt start/stop niet meer).

Ik zou start stop lekker vergeten en de accu wisselen als het starten minder wordt.

Re: Start/stop-systeem van Ford Transit werkt niet

Geplaatst: 21 mei 2019 01:31
door Revoked
Veldt01 schreef:...De benodigde Agm accu wordt veel zwaarder belast en wordt incidenteel ook aan een hogere laadspanning blootgesteld (vervang je hem door een gewone startaccu dan loopt je het risico dat deze hierdoor eerder kapot gaat), bovendien gaan agm accu's regelmatig veel korter mee en kan een exemplaar na twee jaar al een flink deel van zijn capaciteit kwijt zijn (en dan werkt start/stop niet meer).

Ik zou start stop lekker vergeten en de accu wisselen als het starten minder wordt.
Dat laatste, ben ik het mee eens.
Maar die AGM is aangesloten op de niet-standaard accessoires. En de bus start er niet op, dus. En TS zegt dat het af-fabriek is geleverd, dus we mogen aannemen dat dat wel goed zit. Hoeft idd niet per se. De dynamo is ECU gestuurd, en daar kan het mis gaan. Ik persoonlijk denk niet dat de ECU rekening houdt met het feit dat de dynamo twee accu's laadt, en wellicht gooit-ie daarom de belasting naar beneden omdat er een accu al vol zit. Of iets in die richting.

Re: Start/stop-systeem van Ford Transit werkt niet

Geplaatst: 21 mei 2019 08:39
door Undutchable
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik de garage vragen de dynamo te checken bij de volgende beurt. Maar het start/stop-system ga ik niet gebruiken. Dat van die turbo snijdt wel hout. Ik kan mij herinneren dat in de handleiding van mijn vorige Transit (zonder start/stop) stond dat je na de rit de motor altijd nog even stationair moest laten draaien voor hem uit te zetten zodat de turbo nog gesmeerd werd.
Verder kom ik nog wat meningen tegen dat start/stop voornamelijk door de autofabrikanten is bedacht om tijdens de gesimuleerde stadsrit voor de verbruikstest beter uit te komen. Weet niet of het waar is, maar het zal me niet verbazen.

Re: Start/stop-systeem van Ford Transit werkt niet

Geplaatst: 21 mei 2019 10:14
door Veldt01
En TS zegt dat het af-fabriek is geleverd, dus we mogen aannemen dat dat wel goed zit. Hoeft idd niet per se. De dynamo is ECU gestuurd, en daar kan het mis gaan. Ik persoonlijk denk niet dat de ECU rekening houdt met het feit dat de dynamo twee accu's laadt, en wellicht gooit-ie daarom de belasting naar beneden omdat er een accu al vol zit. Of iets in die richting.

Met het meeste ben ik het eens alleen Ford en af fabriek wel goed helaas niet.
Ford gebruikt voor haar start stop accu inderdaad een EFB accu (waar de meeste merken inmiddels een agm gebruiken) en overstap naar een goede agm is aan te raden (Varta is daar op dit moment een heel goede keuze in) gaat het probleem gegarandeerd oplossen.
Ford accu's hebben geen beste reputatie en is denk dat die van TS al heel ver heen is.

en wat betrefd de Ecu, die geeft enkel opdracht om de accu's te laden als er stroom "over" is dus bij veel stroomverbruik kan het zo zijn dat de accu zelfs bij heel lange ritten helemaal niet voldoende opgeladen wordt (om het start stop te activeren).
Die splitter naar twee accu's is inderdaad het zwakke punt, als die niet helemaal goed is ziet het Ecu continu een veel te geringe lading met hetzelfde effect.