LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge reparatiekosten door foutieve diagnose ANWB Wegenwacht

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Ronald0104
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jul 2019 09:05

Hoge reparatiekosten door foutieve diagnose ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door Ronald0104 »

Klacht
Met betrekking tot: Wegenwacht & Lidmaatschap
Over het onderwerp: Wegenwacht Services
Bericht: Ik heb op zaterdag 11 mei de Wegenwacht gebeld, ivm een aantal foutmeldingen in mijn auto. De Wegenwacht heeft e.e.a. doorgemeten en gaf aan dat het waarschijnlijk een sensor was en dat alles goed werkte. Op mijn vraag of ik ermee kon rijden antwoordde hij bevestigend. Dat kon. En op maandag even contact opnemen met mijn eigen garage. Op zondag 12 mei stond ik stil op de afslag Leiderdorp van de A4 met een kokende motor. De Wegenwacht die kwam zag geen grote lekken, maar heeft wel 6 liter water en 2 liter olie bijgevuld. Toen zag alles er weer goed uit en kon ik verder rijden.
Iets later in Leiderdorp stond ik weer stil met een kokende motor. Wederom de Wegenwacht gebeld, die aangaf dat waarschijnlijk de thermostaat kapot was. Uiteindelijk is de auto afgesleept naar mijn eigen garage. Daar bleek een lek in de radiateur te zitten. Dus een nieuwe radiateur geplaatst. Omdat de motor nog steeds warm werd, nogmaals nagekeken. Nu bleek dat de koppakkingen ook lek zijn. Als de eerste Wegenwacht de juiste diagnose gesteld had, was de radiateur nog steeds lek geweest, maar had ik niet meer met de auto gereden en waren de koppakkingen niet kapot gegaan, door een kokende motor.
Het is in mijn ogen duidelijk dat er extra schade is ontstaan door de verkeerde diagnose van de Wegenwacht.
Of de lekkende radiator, of de lekkende koppakkingen zijn hierdoor ontstaan.
Eén van de twee zal al kapot geweest zijn, echter de tweede schade is ontstaan door het doorrijden.
De ANWB neemt geen enkele verantwoordelijkheid in deze. Het enige wat ze willen doen is een expert laten kijken bij de reparatie, maar die zegt vooraf al dat het niet de schuld is van de Wegenwacht.
In dit geval vraag ik me serieus af waar ik de ANWB Wegenwacht voor betaal.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Hoge reparatiekosten door foutieve diagnose ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door Kolibrie »

De wegenwacht zal niet gezegd hebben dat u er die zondag ook mee kon rijden.
De wegenwacht is er voor eerste hulp, als u na die aantal foutmeldingen denkt dat u er ook zondags nog zonder problemen mee kon rijden wie is er dan fout?
Misschien dat de koppakkingen zaterdag al kapot waren maar niet te bewijzen.
Laatst gewijzigd door Kolibrie op 11 jul 2019 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoge reparatiekosten door foutieve diagnose ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zes liter koelvloeistof en twee liter olie, dat is niet niks. U schrijft dat er "geen grote lekken" zichtbaar waren. Wel kleine, of helemaal geen?

Wat voor soort foutmeldingen kreeg u die eerste keer?
Welke sensor zou de vermoedelijke boosdoener zijn geweest?
Om wat voor auto gaat het (model, bouwjaar, km-stand)?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Hoge reparatiekosten door foutieve diagnose ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door berndv »

Ronald0104 schreef:
11 jul 2019 09:25
Als de eerste Wegenwacht de juiste diagnose gesteld had, was de radiateur nog steeds lek geweest, maar had ik niet meer met de auto gereden en waren de koppakkingen niet kapot gegaan, door een kokende motor.
Het is in mijn ogen duidelijk dat er extra schade is ontstaan door de verkeerde diagnose van de Wegenwacht.
in uw ogen misschien ja. U heeft gevraagd of u er nog mee verder kon rijden. Verder rijden was geen probleem. Verder rijden betekent dat u uw reis kunt vervolgen of thuis kunt komen. Vervolgens gaat u er op zondag weer mee rijden.

En dan nog. U geeft aan dat de radiateur lek was en als gevolg daarvan de koppakking is gegaan. Een lekke radiateur geeft niet alleen een foutmelding die uitgelezen moet worden, maar ook een tekort aan koelvloeistof. Dan zit je nog met de volgorde, want wie zegt dat niet eerst de koppakking lek was en door overdruk op het systeem is de radiateur lek geraakt op het zwakste punt.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoge reparatiekosten door foutieve diagnose ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kon op zaterdag veilig thuiskomen na hulp van de ANWB en u kreeg het advies contact op te nemen met de garage.

Maar voordat de garage iets heeft kunnen onderzoeken, bent u weer gaan rijden. En dan zou de ellende aan de ANWB te verwijten zijn?

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Hoge reparatiekosten door foutieve diagnose ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ronald0104 schreef:
11 jul 2019 09:25
Klacht
Met betrekking tot: Wegenwacht & Lidmaatschap
Over het onderwerp: Wegenwacht Services
Bericht: Ik heb op zaterdag 11 mei de Wegenwacht gebeld, ivm een aantal foutmeldingen in mijn auto. De Wegenwacht heeft e.e.a. doorgemeten en gaf aan dat het waarschijnlijk een sensor was en dat alles goed werkte. Op mijn vraag of ik ermee kon rijden antwoordde hij bevestigend. Dat kon. En op maandag even contact opnemen met mijn eigen garage. Op zondag 12 mei stond ik stil op de afslag Leiderdorp van de A4 met een kokende motor. De Wegenwacht die kwam zag geen grote lekken, maar heeft wel 6 liter water en 2 liter olie bijgevuld. Toen zag alles er weer goed uit en kon ik verder rijden.
De eerste wegenwacht heeft een duidelijk advies gegeven. Ja U kunt verder rijden en neem maandag contact op met de garage. Ik zou in dat geval naar huis gereden zijn en maandag naar de garage gegaan zijn. De tweede wegenwacht gooit er 6 liter water in en 2 liter olie maar maakt niets. En dan gaan er bij U geen alarmbellen af. Bijvullen zonder reparatie is net voldoende om bij de garage te komen meer niet. Het zal er namelijk weer uitlopen omdat er aan de oorzaak niets gedaan is.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Hoge reparatiekosten door foutieve diagnose ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door juliomariner »

Uit eigen ervaring kan ik zeggen: als er zoveel water bijgevuld moet worden rij ik geen meter meer. Door een defecte sensor verliest een koelsysteem geen vloeistof.
Ik snap niet dat de 2e ANWB-er u verder heeft laten rijden want die 6 liter kan binnen een paar minuten weg zijn als er wat in het blok gescheurd is of de koppakking lek is.
Op precies deze manier is de motor van mij n oude Saartje kapot gelopen.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoge reparatiekosten door foutieve diagnose ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door witte angora »

Ronald0104 schreef:
11 jul 2019 09:25
Het is in mijn ogen duidelijk dat er extra schade is ontstaan door de verkeerde diagnose van de Wegenwacht.
Of de lekkende radiator, of de lekkende koppakkingen zijn hierdoor ontstaan.
Eén van de twee zal al kapot geweest zijn, echter de tweede schade is ontstaan door het doorrijden.
Eerlijk gezegd ben ik blij dat u het zo netjes verwoord. Veel topicstarters beginnen met 'oplichting', 'misleiding' en weet ik veel wat nog meer. U geeft duidelijk uw visie, maar realiseert zich kennelijk dat er ook andere opties zijn.

Naar mijn inschatting is de koppakking kapot gegaan door oververhitting. Dat kan inderdaad het gevolg zijn van een tekort aan koelvloeistof.

Een 'groot' lek in de radiateur hoef je met het blote oog inderdaad niet te zien. Het kan net op een plek zitten die niet zichtbaar is. Ik vermoed dat het lek ook ergens boven in de radiateur zat? Als er 6 liter water bij wordt gegooid, en er is beneden een lek, dan stroomt het er net zo hard weer uit. Nu is het kennelijk als gevolg van overdruk er uit gelopen.

Wat ik wel apart vind is dat er niet alleen 6 liter water, maar ook 2 liter olie bijgevuld moest worden. Ofwel was er ook al een olielekkage, ofwel zijn de vloeistoffen al heel lang niet bijgevuld. Best kans dat de koppakking toen al kapot was. En wie weet was de koppakking al kapot toen de 1e Wegenwacht op kwam draven. Die foutmeldingen waren er niet voor niets, maar niet alles is uit te lezen aan de motor. En sommige dingen zie je pas na zeer uitgebreid onderzoek. Laten we eerlijk zijn, de kapotte koppakking werd door je garage ook pas gevonden na reparatie van de radiateur.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoge reparatiekosten door foutieve diagnose ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik weiger eerlijk gezegd te geloven dat een wegenwachter zes liter koelvloeistof en twee liter olie bijvult en dan zegt: "Zo, alles weer OK, ziet er goed uit, rijden maar, fijne dag nog."

Ik ben ook nog steeds benieuwd naar die foutmeldingen (meervoud!).

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Hoge reparatiekosten door foutieve diagnose ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door berndv »

witte angora schreef:
11 jul 2019 12:09
Wat ik wel apart vind is dat er niet alleen 6 liter water, maar ook 2 liter olie bijgevuld moest worden.
Ik niet. Als de koppakking door is, kan er ook olieverlies optreden. De koppakking scheidt normaliter de kanalen voor olie en water van het motorgedeelte, bij een kapotte pakking kan er koelwater bij de olie komen of andersom of kan beide in de cilinders komen, waardoor je verlies en vermenging van beide kunt hebben.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Hoge reparatiekosten door foutieve diagnose ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door kokka »

als je koppakking lek is, dan zal je inderdaad vermenging krijgen. maar dan loopt het niveau van de ene vloeistof op, terwijl de andere afloopt.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoge reparatiekosten door foutieve diagnose ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door witte angora »

berndv schreef:
11 jul 2019 13:50
witte angora schreef:
11 jul 2019 12:09
Wat ik wel apart vind is dat er niet alleen 6 liter water, maar ook 2 liter olie bijgevuld moest worden.
Ik niet. Als de koppakking door is, kan er ook olieverlies optreden. De koppakking scheidt normaliter de kanalen voor olie en water van het motorgedeelte, bij een kapotte pakking kan er koelwater bij de olie komen of andersom of kan beide in de cilinders komen, waardoor je verlies en vermenging van beide kunt hebben.
Dat zeg ik, best kans dat de koppakking al kapot was. Maar niet alleen dat, 2 liter olie bijvullen is wel erg veel. Met mijn Matizje had ik een kapotte koppakking, maar die verbruikte echt geen 6 liter water en 2 liter olie op een paar honderd meter.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Hoge reparatiekosten door foutieve diagnose ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door Veldt01 »

een koppakking kan inderdaad door oververhitting kapot gaan echter een auto waar na de laatste reset (en check of de vloeistoffen nog op peil waren) 6 liter water en 2 liter olie zoek zijn geraakt moet meer witte rook hebben afgegeven hebben dan bij een pausverkiezing.
Als er niet meteen na de reset is doorgereden naar een goede garage zul je heel weinig kans hebben op enige vorm van schadevergoeding (en ja ook de ANWB maakt fouten maar dat is wat anders dan dat ze ook de schade moeten vergoeden)

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hoge reparatiekosten door foutieve diagnose ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Door een defecte thermostaat, werkt het koelsysteem niet meer naar behoren. Dat kan een kokende motor tot gevolg hebben. En wanneer deze situatie zich langdurig voordoet, kan een kokende motor leiden tot een kapotte koppakking en schade aan het koelsysteem.

Echter: de thermostaat werkt mechanisch. Elders in het koelsysteem zit een temperatuursensor. Mocht door een defecte thermostaat de temperatuur van het koelwater te hoog oplopen, dan krijgt u daarvan een waarschuwing op het dashboard. Die waarschuwing kan bestaan uit een rood lampje, maar ook 'slechts' uit de wijzer van de temperatuurmeter die oploopt tot het rode vlak. Wanneer je direct stopt zodra de waarschuwing zichtbaar is en dan de motor uitschakelt en laat afkoelen, levert dit zelden schade op.

In geval je dan Wegenwacht inschakelt, dan duurt het enige tijd voor die ter plaatse is. Op dat moment is de motor afgekoeld en zal er op z'n best nog uit te lezen dat er een temperatuur-waarschuwing is geweest. Verder lijkt alles in orde en de motor is weer afgekoeld. Rustig een klein stukje naar huis rijden is dan absoluut mogelijk zonder dat het motorblok schade oploopt. En dan later het stukje rijden naar de plaatselijke garage is ook geen probleem. Het duurt immers al snel meer dan 10 minuten voordat een motorblok goed op temperatuur is gereden en het koelsysteem dus aan het werk moet.

Maar u heeft besloten om op zondag met de auto, waarvan u het advies had gekregen om deze door de garage na te laten kijken, een snelwegrit te maken. Op de snelweg is de thermische belasting hoog en loopt de temperatuur dus snel op wanneer het koelsysteem niet goed werkt. Waarschijnlijk bent u tijdens deze nieuwe rit te lang doorgereden met een kokende motor.

Mijn conclusie: u heeft het eerste advies van de ANWB niet opgevolgd. Logisch dat de ANWB alle aansprakelijkheid afwijst.

Maar zelfs al zou u het advies wel opgevolgd hebben en er bijvoorbeeld onderweg naar uw lokale garage hetzelfde probleem zijn ontstaan, dan nog is de ANWB niet aansprakelijk. De organisatie is een pechhulpverlener die langs de kant van de weg naar beste eer en geweten tracht om auto's weer op weg te helpen. Dat is echter slechts een inspanningsverplichting en geen resultaatverplichting. Alleen wanneer de Wegenwacht aantoonbaar verwijtbare fouten gemaakt heeft, kunnen ze mogelijk aansprakelijk zijn. Tijdens een nood-diagnose langs de kant van de niet ontdekken dat een in het motorblok ingebouwd onderdeel (de thermostaat) defect is, is in deze geen verwijtbaar feit. Zonder de juiste pakkingen op voorraad te hebben ga je namelijk niet zomaar even de thermostaat uit het blok sleutelen, testen en (indien hij goed werkt) weer terug plaatsen. Hetzelfde geldt wanneer de Wegenwacht een klein lek aan het koelsysteem over het hoofd ziet.

De monteurs van de ANWB zijn erg kundig, maar zijn geen helderzienden en ze kunnen ook niet door het staal van het motorblok heen kijken.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Hoge reparatiekosten door foutieve diagnose ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door gosewijn »

Als de koppakking kapot is dan krijg je volgens mij een mooi rookspoor.

t541hoo
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 nov 2008 15:17

Re: Hoge reparatiekosten door foutieve diagnose ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door t541hoo »

witte angora schreef:
11 jul 2019 12:09
Wat ik wel apart vind is dat er niet alleen 6 liter water, maar ook 2 liter olie bijgevuld moest worden. Ofwel was er ook al een olielekkage, ofwel zijn de vloeistoffen al heel lang niet bijgevuld.
In de koppakking zitten kanalen voor olie en/of koelvloeistof. Hierdoor is het mogelijk dat olie richting de koelstof ontsnapt. Maar ook andersom is mogelijk.

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Hoge reparatiekosten door foutieve diagnose ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Als chauffeur behoor je te weten dat je motorolie op peil is, En koelwater, remolie en andere vloeistoffen. Ruiten sproeier en stuur bekrachtiging en koppeling, zo nodig.
Als er dan 2 liter olie bij moet , behoor je te weten dat het echt fout is. Daarnaast nog 6 liter koelvloeistof ( Water zal de ANWB niet gebruiken lijkt me) . Moet toch alle alarm bellen gaan rinkelen.!!!

Deze chauffeur is een gevaar op de weg. Mijn voorstel: Eerst voldoende auto technische scholing. Afsluiten met een diploma.
Pas daarna afrijden voor het rijbewijs. Ook bij verlenging zou de scholing passen. Groet, Henk.

mercvrivs
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2004 19:17

Re: Hoge reparatiekosten door foutieve diagnose ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door mercvrivs »

Ik heb zelf ook meegemaakt dat de wegenwacht bij mijn auto een verkeerde diagnose gesteld had.Bij aankomst op Schiphol had ik de wegenwacht gebeld omdat dat de veer van de voorkant uit de kom was geschoten.Na een inspectie van de wegenwacht kon ik volgens de wegenwacht gewoon weer naar huis(30km)rijden.Echter volgens de garage heb ik veel geluk gehad,maar voor hetzelfde geval had ik een zwaar ongeval kunnen hebben.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoge reparatiekosten door foutieve diagnose ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door Erthanax »

mercvrivs schreef:
12 jul 2019 12:11
Bij aankomst op Schiphol had ik de wegenwacht gebeld omdat dat de veer van de voorkant uit de kom was geschoten.
U bedoelt van de vering/wielophanging aan een kant aan de voorzijde? En zat die dan scheef of zo? Hoe was dat zo gekomen?

mercvrivs
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2004 19:17

Re: Hoge reparatiekosten door foutieve diagnose ANWB Wegenwacht

Ongelezen bericht door mercvrivs »

Ja,de vering/wielophanging aan de voorzijde.Aan de bovenkant van de vering zit een kom en daar was hij uitgeschoten.Oorzaak onbekend

Gesloten