Pagina 1 van 1

Hoog de bergen in met de auto

Geplaatst: 27 aug 2019 12:32
door jaspersneeuw
Hallo Allen,


ik ga dit jaar naar Ischgl op wintersport met de auto. Alleen lees ik dat Ischgl erg hoog ligt. Ik heb een Renault Clio dus ik vraag me af of ik de bergen daar wel goed op kom. Iemand ervaring hiermee?

Met vriendelijke groet,

Re: Hoog de bergen in met de auto

Geplaatst: 27 aug 2019 12:58
door Komkommertijd
In Grenoble geweest en kwam ook wel eens een Franse Clio tegen.

Diesels trekken het beter, maar op benzine is tijdig in juiste versnelling en lees eens wat de ANWB
aan adviezen heeft geschreven over rijden in hogere bergen!

Het kan prima met elke auto, 60 jaren terug waren de auto's minder maar ook de Eend, Kever of Daf 750 ging prima....
Eerst zelf zoeken via Google en tik "Rijden in hoge Bergen" eens in.

Re: Hoog de bergen in met de auto

Geplaatst: 27 aug 2019 13:16
door JozJan
Ischgl ligt in een dal, je hoeft (kunt) niet met de auto hoog de bergen in. Daar zorgt de gondel voor :-)

Ben er afgelopen jaar geweest, fantastisch gebied! Niet vergeten de grote 'smokkelroute' te doen, prachtige tocht!

Re: Hoog de bergen in met de auto

Geplaatst: 27 aug 2019 13:24
door Theotrucker
Als je maar sneeuwkettingen meeneemt en thuis oefent met monteren. Dan kom je er met elke auto.

Re: Hoog de bergen in met de auto

Geplaatst: 27 aug 2019 13:58
door scontra
Wij gingen voor het eerst in 1970 met onze, toen brand hagel nieuwe, Citroën Dyane 6 met een 602cc motortje.
Geen berg te hoog, geen dal te diep, zolang er maar een weg/pad aanwezig was.
Bij uw auto voorzie ik ook geen enkel probleem, ongeacht de motor die er in ligt.

Zowel naar boven als naar beneden, schakelen op het goede moment in de juiste versnelling, maar daar kom je zelf al heel snel achter en bij bergje af zoveel als mogelijk afremmen op de motor** en zo weinig als maar enigszins kan de remmen belasten.

**laat het toerental niet al te hoog oplopen, want dat vermindert de remmende werking.

Re: Hoog de bergen in met de auto

Geplaatst: 27 aug 2019 14:04
door Theotrucker
Zo weinig mogelijk afremmen op de motor, in de sneeuw! Dan helpt geen abs meer!

Re: Hoog de bergen in met de auto

Geplaatst: 27 aug 2019 14:17
door Lady1234
Vergeet de winterbanden niet.

Re: Hoog de bergen in met de auto

Geplaatst: 27 aug 2019 14:49
door Theotrucker
Winterbanden met minimaal 1,6 mm profiel in Duitsland, Oostenrijk minimaal 4,0 mm.

Re: Hoog de bergen in met de auto

Geplaatst: 27 aug 2019 15:52
door gosewijn
Kijk eens in het instructieboekje van de auto , zal beslist informatie in staan voor rijden en onderhoud in de bergen .

Re: Hoog de bergen in met de auto

Geplaatst: 28 aug 2019 13:21
door jhogaarts
Volgens mij is de minimale profieldiepte in Duitsland ook 4 mm.
Winterbanden in Duitsland

In Duitsland ben je verplicht om je auto aan te passen aan de (winterse) omstandigheden. Dat betekent dat je in winterse omstandigheden winterbanden nodig hebt maar bijvoorbeeld ook ruitensproeimiddel met antivries.

De aanpassingsplicht betekent dat je in de winter in Duitsland ook mag rijden op zomerbanden. Als het weer maar goed genoeg is. Wordt het glad, dan moet je je aanpassen. Op een overtreding staat €60 tot €80 boete. Betrokkenheid bij een ongeluk op zomerbanden in winterse omstandigheden (ook buiten de eigen schuld om) kan leiden tot aansprakelijkheid. Ook de verzekering kan dan moeilijk gaan doen. De regels gelden voor zowel Duitse als buitenlandse auto’s.

Vanaf 1 januari 2018 moeten winterbanden in Duitsland een sneeuwsymbool hebben, alleen het M+S symbool is niet meer voldoende. Dit geldt voor winterbanden gekocht na 1/1/2018. Voor oudere banden geldt een overgangsregeling tot september 2024.

Conclusie: Als je niet weet wat voor weer het wordt (en dat weet je niet als je op wintersport gaat) kun je het beste winterbanden monteren. Even een dagje heen en weer kan op zomerbanden als je weet dat het droog blijft. Er geldt een minimumprofiel van 4mm.

Winterbanden in Oostenrijk

Van 1 november t/m 15 april geldt er in Oostenrijk een verplichte winteruitrusting voor je auto afhankelijk van de weersomstandigheden. Geen absolute verplichting dus om winterbanden te monteren maar als het weer winters wordt (sneeuw, natte sneeuw of ijzel), moet de uitrusting van je auto hierop zijn aangepast.

Dat betekent dat je auto vier winterbanden moet hebben of zomerbanden met sneeuwkettingen om twee aandrijfwielen. Omdat je alleen sneeuwkettingen mag gebruiken als de weg helemaal met sneeuw of ijs is bedekt, komt het er op neer dat je winterbanden nodig hebt.
De regels gelden voor Oostenrijkse én buitenlandse auto’s. Voor winterbanden geldt een minimumprofiel van 4mm (5mm voor diagonaalbanden).
Een overtreding kost €40 en als je betrokken raakt bij een ongeval kan dat oplopen tot €5000. Ook kan je auto in beslag worden genomen als je niet kunt voldoen aan de eis om je auto in winteruitrusting te brengen.
In Oostenrijk is het verder verplicht om sneeuwkettingen bij je te hebben. Let er op dat deze sneeuwkettingen de juiste maat hebben!

Conclusie: Wie in de winter met de auto naar Oostenrijk gaat, doet dat op winterbanden.

Re: Hoog de bergen in met de auto

Geplaatst: 28 aug 2019 13:23
door jhogaarts
Nog even een aanpassing;
De minimale profieldiepte van winterbanden in Duitsland

Rijden met winterbanden is in de zomer verboden, maar in de winter is dit een vereiste. Voor winterbanden geldt ook een wettelijk voorgeschreven minimum van 1,6 mm wanneer het aankomt op de diepte van het profiel van de winterband. Ondanks dit wettelijke minimum, wordt aangeraden om een minimum van 4 mm aan te houden, omdat je met deze diepte veel veiliger rijdt, zeker tijdens winterse omstandigheden, zoals sneeuw of ijs op de weg. In diepe sneeuw heeft een band met een profieldiepte van 1,6 mm al snel geen grip meer, wat ervoor zorgt dat het voertuig snel kan slippen en dat je een langere remweg hebt. Het is daarom beter om voor de veilige optie te kiezen en voor banden met minstens 4 mm diepte te kiezen.

Re: Hoog de bergen in met de auto

Geplaatst: 28 aug 2019 20:21
door Komkommertijd
1.6 is de grens tussen APK goed of afkeur, bij terugkomst maar 1.5 over dus mag niet....
Bij 2.0 reeds vervangen en vele rijden de minder als 4.0 op tot 2.0 om niets weg te gooien.

Wel zal er hoger verbruik in zomermaanden zijn maar verboden nooit gezien.
Zelf ga ik voor 4 seizoenen banden.
Wel een versie met sneeuwvlok erop kiezen want er zijn ook 4x Zoenen die tegen de zomerband aanzitten en ook in Duitsland niet mogen in de winter maanden.

Re: Hoog de bergen in met de auto

Geplaatst: 28 aug 2019 21:22
door Ivo.w
Met elke auto kom je de berg wel op, mits je in de juiste versnelling rijdt. Optijd terugschakelen en lekker veel toeren maken. 4000 tpm is heel normaal.

Belangrijker is om je er goed in te verdiepen hoe je veilig weer beneden komt. De kunst is om je remmen zo min mogelijk te gebruiken door op de motor te remmen. Dus ook hier geldt: terugschakelen en de motor heel veel toeren laten draaien, zonder ook maar een beetje gas te geven. Tijdens het afdelen de auto nooit in z'n 'vrij' zetten. En ook niet continu remmen met het rempedaal. Maar dus op de motor remmen en alleen wanneer dat niet voldoende is kort en redelijk krachtig het rempedaal gebruiken om de snelheid er uit te halen.

Voor verdere verdieping/uitleg: gebruik Google.

Re: Hoog de bergen in met de auto

Geplaatst: 29 aug 2019 00:15
door kokka
Kort en krachtig remmen is een goed gebruik als je bergafwaarts rijdt, maar niet in de sneeuw.

Re: Hoog de bergen in met de auto

Geplaatst: 29 aug 2019 10:33
door Theotrucker
En op de motor afremmen in de sneeuw eindigt in de greppel.

Re: Hoog de bergen in met de auto

Geplaatst: 29 aug 2019 10:43
door Komkommertijd
Vraag in jou garage eens aan monteur... bij dunne iets oudere schijfremmen voor, ze kunnen flink heet worden en krom trekken, bij goede schijven geen probleem maar in Oostenrijk worden ze iets eerder vervangen dan hier!

Bij lange afdelingen is een rode schijf van hitte heel normaal, en dan wil je geen krom trekkende hebben en hier met trillende pedalen thuis komen met krom getrokken schijf omdat deze te dun was.
Tussen afkeur en gewenste dikte zit een marge, voor NL voldoende maar wintersporters moeten dit eerder vervangen.

Re: Hoog de bergen in met de auto

Geplaatst: 29 aug 2019 10:46
door Theotrucker
Komkommer ik ben genoeg in de sneeuw onderweg geweest maar heb daarbij nog nooit hete remschijven gehad.

Re: Hoog de bergen in met de auto

Geplaatst: 29 aug 2019 11:26
door Komkommertijd
Beste Theo,

Ga eens aan einde afdaling op parkeerplaats staan, en kijk naar de mooie open Aluminium velgen en de soms rood aangelopen schijven!
Vaak worden na de wintersport schijven vervangen omdat ze krom zijn getrokken.
Door veel en lang remmen is dat een normaal probleem.
Zomer of winter, dat is maar 40 graden verschil, schijven kunnen ruim boven de 800 graden komen en mooi op kleuren!

Re: Hoog de bergen in met de auto

Geplaatst: 29 aug 2019 19:30
door Ivo.w
Als je remschijven roodgloeiend worden, dan raak je het rempedaal teveel aan en rij je dus in een te hoge versnelling naar beneden.

Zelfs bij het rijden met de caravan over bergpassen heb ik werkelijk nog nooit zulke hete remschijven gehad. Wel een motorblok wat tijdens afdalen soms meer dan 5000 toeren per minuut draait, zonder het gaspedaal aan te raken.