[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 176: Illegal string offset 'forum_id'
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/viewtopic.php on line 178: Illegal string offset 'forum_id'
Radar • Modene auto's met hulpsystemen - Pagina 4
Pagina 4 van 5

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Geplaatst: 30 nov 2019 10:41
door scontra
de auditu schreef:
28 nov 2019 23:42


Nu begrijp ik het. Iedereen die met 95/u op een lege A4 op de 3e rijstrook rijdt, is per definitie bejaard.
Nog heel even geduld hebben en er rijden alleen nog maar bejaarden over Nederlands wegen, althans volgens deze geopperde definitie !!
Rutte bedankt, nu maken veel meer jongeren een kans om ook bejaard te kunnen worden en vallen ook voor hen vele vooroordelen over het ouder worden weg en dat omdat ze alvast aan de bejaardensnelheid hebben mogen wennen ! :mrgreen:

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Geplaatst: 30 nov 2019 11:32
door de auditu
Terug naar het topic:
"Moderne rijhulpsystemen in auto's kunnen tot risicovolle situaties leiden. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) heeft vastgesteld dat een deel van de zogenoemde 'Advanced Driver Assistance Systems' vaak niet volledig zijn uitontwikkeld als ze in auto's worden toegepast."
Automobilisten moeten dus buiten het bezig zijn met het verkeer ook nog gaan letten of de hulpsystemen naar behoren werken?

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Geplaatst: 30 nov 2019 11:40
door scontra
de auditu schreef:
30 nov 2019 11:32
Terug naar het topic:
"Moderne rijhulpsystemen in auto's kunnen tot risicovolle situaties leiden. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) heeft vastgesteld dat een deel van de zogenoemde 'Advanced Driver Assistance Systems' vaak niet volledig zijn uitontwikkeld als ze in auto's worden toegepast."
Automobilisten moeten dus buiten het bezig zijn met het verkeer ook nog gaan letten of de hulpsystemen naar behoren werken?
Er verandert dus weinig of niets, want zelfs bij meest oude auto moet de bestuurder, constant en heel oplettend, de juiste werking van het voertuig in de gaten houden.
En dit is ook van toepassing op de wat jongere voertuigen, ongeacht welke mooie benamingen en/of afkortingen er ook aan de hulpmiddeltjes worden gegeven.

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Geplaatst: 30 nov 2019 11:47
door de auditu
Doorgaans geven deze systemen dat aan middels een waarschuwingslampje of meter. Geven moderne rijhulpsystemen dat ook op tijd aan?

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Geplaatst: 30 nov 2019 11:48
door ZeerPrivé
witte angora schreef:
28 nov 2019 23:24
Bejaard in het verkeer' is alles wat op zijn dooie akkertje over 's Heeren wegen rijdt, genietend van de omgeving, en zich niet bewust is van het overige verkeer.

Dat zijn bijvoorbeeld degenen die met 95/u op een lege A4 op de 3e rijstrook rijden.

Dan rijd jij dus blijkbaar op bejaarde tijdstippen. :roll:

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Geplaatst: 30 nov 2019 11:55
door witte angora
Ik rijd zo af en toe buiten de spits, ja.

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Geplaatst: 30 nov 2019 12:03
door breien
Zelf offtopic.
Nog even en er rijden helemaal geen bejaarden meer op de weg met dank aan het CBR. (of alleen met verlopen rijbewijs)

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Geplaatst: 30 nov 2019 12:49
door scontra
ZeerPrivé schreef:
30 nov 2019 11:48
witte angora schreef:
28 nov 2019 23:24
Bejaard in het verkeer' is alles wat op zijn dooie akkertje over 's Heeren wegen rijdt, genietend van de omgeving, en zich niet bewust is van het overige verkeer.

Dat zijn bijvoorbeeld degenen die met 95/u op een lege A4 op de 3e rijstrook rijden.

Dan rijd jij dus blijkbaar op bejaarde tijdstippen. :roll:
Tot hoever gaat dit terug in de tijd ?? :oops: :wink:

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Geplaatst: 01 dec 2019 12:52
door de auditu
Henk Toeter schreef:
29 nov 2019 10:52
@ de auditu:

Voelt u zich aangesproken?
Het begrip "bejaard" is subjectief en voor iedereen verschillend. Ik kan u dus niet zeggen of ik mij aangesproken moet voelen.

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Geplaatst: 01 dec 2019 16:48
door Komkommertijd
Dit soort hulpmiddelen zijn ideaal voor inmiddels bejaarden!

De Panhard El Levassor uit 1951 met mini spiegels zie je weinig, nog het mooie ronde kontje dus loterij..
De binnen spiegel, elke zomer zie ik of de Cabrio kap netjes opgerold zit, dus die camera onder de bumper, hoorde niet maar wel onmisbaar voor schadevrij inparkeren.

Ja deze Auto is inmiddels een echte bejaarde en zou haar niet graag zonder dit soort Ali Express zooi zien.
En na het lezen van onze deskundige Deurwaarder, dat VW systeem komt er bij mijn nooit op!
Net als ABS , ESP of Airbags , ik rij al jaren zonder. en wat er niet op zit gaat ook niet stuk.

Wel kreeg ik commentaar omdat een Duo Din Radio met DAB+ en beeldscherm voor achteruit rijden volgens vele niet hoorde, maar ik hoor liever geen krakende bumpers en zo!

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Geplaatst: 01 dec 2019 18:29
door Erthanax
Een Dyna X?

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Geplaatst: 01 dec 2019 20:31
door renewouters
gosewijn schreef:
29 nov 2019 13:50
Van de week test gezien van de nieuwste Volvo .Als de afstand minder dan 50 meter is moet zij afremmen , niet dus knalde door en remde af tegen een vrachtwagen . Je kunt er niet op vertrouwen. Abs en slippen van de wielen ideaal , de rest zal je toch zelf moeten doen .
Het is een hulpmiddel, dus logisch dat je er niet op kunt vertrouwen. In het instructieboekje staat ongetwijfeld ook dat je ten alle tijde op moet blijven letten. Als je minder goed gaat lopen en daardoor een wandelstok (= hulpmiddel) gaat gebruiken, dan kan je toch ook niet opeens weer perfect lopen?

Dat iemand tegen een vrachtwagen tot stilstand komt zegt meer over de bestuurder dan over het systeem. In de praktijk zijn al heel veel ongevallen voorkomen door die systemen. Maar voor een test is het natuurlijk veel gaver om te laten zien als er wat fout gaat. Alles voor de clickbait en de adverteerder.

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Geplaatst: 02 dec 2019 01:16
door Revoked
Stofzuiger. Als je daadwerkelijk een Panhard ET Levassor zou hebben, dan zou je het merk goed kunnen schrijven. En dubbelDIN...past niet, die voiture dateert nog van vóór het autoradio-tijdperk. Hou eens op met dat gezwam zeg.

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Geplaatst: 02 dec 2019 09:43
door Cornelis7
scontra schreef:
30 nov 2019 11:40
de auditu schreef:
30 nov 2019 11:32
Terug naar het topic:
"Moderne rijhulpsystemen in auto's kunnen tot risicovolle situaties leiden. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) heeft vastgesteld dat een deel van de zogenoemde 'Advanced Driver Assistance Systems' vaak niet volledig zijn uitontwikkeld als ze in auto's worden toegepast."
Automobilisten moeten dus buiten het bezig zijn met het verkeer ook nog gaan letten of de hulpsystemen naar behoren werken?
Er verandert dus weinig of niets, want zelfs bij meest oude auto moet de bestuurder, constant en heel oplettend, de juiste werking van het voertuig in de gaten houden.
En dit is ook van toepassing op de wat jongere voertuigen, ongeacht welke mooie benamingen en/of afkortingen er ook aan de hulpmiddeltjes worden gegeven.
Er verandert juist heel wat bij nieuwe auto's met slecht ontwikkelde hulpmiddelen. Als een moderne auto zelfstandig domme verkeersreacties gaat geven, is dat geen hulpmiddel, maar een gevaarlijk middel.
Ik hoop dan ook in een nieuwe auto dit soort hulpmiddelen uit te kunnen zetten.

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Geplaatst: 02 dec 2019 10:03
door witte angora
Cornelis7 schreef:
02 dec 2019 09:43
Ik hoop dan ook in een nieuwe auto dit soort hulpmiddelen uit te kunnen zetten.
Op zich hoeft dat niet eens - vermits je het ook als een hulpmiddel gebruikt. Dus niet vertrouwen op de verklikker in de buitenspiegels, maar zelf om je heen blijven kijken wat er gebeurt. Niet vertrouwen op het automatisch afremmen door de cruisecontrol als er eentje ineens voor je rijdt, maar al anticiperen op het moment dat je het ziet gebeuren.

Die hulpmiddelen zijn alleen maar bedoelt voor de dingen die je daadwerkelijk mist.

Als je ze zo gebruikt, kan het inderdaad een hoop ongelukken schelen.

Nog mooier zou het zijn, als een ander te dicht bij je in de buurt komt, dat er automatisch een claxonsignaal afgegeven wordt, zodat de ander zijn 'move' kan corrigeren... :D Als er rechts een vrachtwagen rijdt, en van links komt er een je baan op, terwijl er achter je eentje zit te bumperkleven, dan heb je zo verrekte weinig uitwijkmogelijkheden, en dan helpen die hulpmiddelen ook niet.

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Geplaatst: 02 dec 2019 10:23
door Moneyman
de auditu schreef:
01 dec 2019 12:52
Henk Toeter schreef:
29 nov 2019 10:52
@ de auditu:

Voelt u zich aangesproken?
Het begrip "bejaard" is subjectief en voor iedereen verschillend. Ik kan u dus niet zeggen of ik mij aangesproken moet voelen.
Je ontwijkt kunstig de vraag. Die was namelijk niet of je je aangesproken moet voelen, maar of je je aangesproken voelt. Het is overigens een retorische vraag...

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Geplaatst: 02 dec 2019 10:28
door Moneyman
witte angora schreef:
02 dec 2019 10:03
Cornelis7 schreef:
02 dec 2019 09:43
Ik hoop dan ook in een nieuwe auto dit soort hulpmiddelen uit te kunnen zetten.
Op zich hoeft dat niet eens - vermits je het ook als een hulpmiddel gebruikt.
Dat is maar een deel van het probleem. Het probleem is óók dat het systeem ingrijpt op momenten dat je dat helemaal niet verwacht - simpelweg omdat het ook niet in hóeft te grijpen. Dus inderdaad, als ik de ACC aan heb staan, moet ik zelf ook nog opletten wat er gebeurt. Maar de automatische rem werkt ook als ik de ACC niet aan heb staan. Met onverwachte remingrepen tot gevolg.

En ook als het systeem aanstaat, doet'ie dingen die je niet kunt voorspellen en juist voor onveilige situaties zorgen. Voorbeeld: een 80-weg, waarbij ik gewoon op de ACC rijdt. Er staat een transformatorhuisje in de berm in een flauwe bocht. Mijn VW ziet dat als een obstakel en gaat ineens vol in de rem en piepen. Dat voorkom je ook niet als je zelf alert bent - simpelweg omdat je het niet kunt voorspellen.

En het nadeel van een ACC is dat'ie ook alleen als adaptieve CC is te gebruiken. Het adaptieve deel is niet uit te zetten, zodat je 'm niet als "domme" CC (en dus zonder remingrepen oid) kunt gebruiken.

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Geplaatst: 02 dec 2019 13:04
door Komkommertijd
Revoked schreef:
02 dec 2019 01:16
Stofzuiger. Als je daadwerkelijk een Panhard ET Levassor zou hebben, dan zou je het merk goed kunnen schrijven. En dubbelDIN...past niet, die voiture dateert nog van vóór het autoradio-tijdperk. Hou eens op met dat gezwam zeg.
Helemaal gelijk, ET.... Had het niet als 1 geheel in spelling controle staan.

en die Duo Din, de blikschaar erin en opgelost!
En toen waren er wel enkele radio's die vaak ergens onder gehangen werden!

Mijn Franse taal is beroerd, en deze is bepaald niet origineel meer, dat is erg duur en traag...
Na de overname van Citroën kwam er roestig blik en geen 4 cilinder dus die motor.. totaal fout natuurlijk, net als de LPG tank die er ook absoluut nooit in hoorde.

Ik maakte af waar ze ooit van droomde, en die stoelen met hoofdsteunen, beter als 2 versleten banken die nu in de woonkamer wel voldoet.
Deze niet roestende Aluminium voertuigen van 1945 tot 1958 gemaakt, daarna blik helaas... maar de koets gaat lang mee, de rest mag je toch wel relatief nieuwe spullen voor in de plaats zetten!
Ik heb ze zelfs met Daf 33 motor en Automaat al gezien! Dat gaat zelfs mijn te ver!

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Geplaatst: 02 dec 2019 14:08
door Erthanax
Welk model heb je nu komkommer? Er is volgens mij geen model dat van 1945 tot 1956 is gemaakt.

De naam Levassor is al snel uit de merknaam verdwenen. Niemand die ik ken die een naoorlogse Panhard heeft (en ik ken er echt een paar!) noemt het Panhard & Levassor. Op lpg rijden lijkt me op zijn zacht gezegd ongebruikelijk en de blikschaar er in zetten voor een autoradio een doodzonde.

Re: Modene auto's met hulpsystemen

Geplaatst: 02 dec 2019 15:19
door Komkommertijd
De Duna X heb ik , in 1954 kwam de Z en rond 1956 kwam eerste staal en langzaam naar 100% gegaan helaas...

Weet niet welke jaren welke onderdelen gewisseld zijn, wel dat ik sjoemel achterlichten heb van nieuwere type... bekend probleem met die nauwelijks zichtbare fietslampjes!

Op Papieren staat vaak wel Levassor nog en op mijn wieldoppen!
Geen idee wat nog origineel is en ik kocht een wrak voor restauratie niet compleet waar al veel aan gedaan was.

Van de Club is maar 10% rijdende, de rest in revisie en mijn 4 cil GS motor en dat ooit metalen dashboard was al gat gemaakt... nu iets nettere....

Ik sta nog bij de Vlaamse afdeling dus geen NL lid en hier onbekend.
Verder willen ze graag alles origineel houden maar de motoren zijn na 65 jaren op en versleten en nauwelijks te redden.
En omdat DAF voor de Daffodil en 33 een boxer in licentie had nagemaakt.. geen Citroën dus wat vele denken....

De Carrosserie en rest kwam ook uit 2 fabrieken, naast de gewone ook de bestelwagens en Ambulance, en de cabrio, dat was blik eraf en rol erop maken, achteraf ook mogelijk.
Ze hadden een kleine fabriek met vele zeldzame modellen, dus of iets origineel is... ik ben zelf ietsje jonger als de auto!
En als baby weet je ook niet zoveel meer!



Maar om On Topic te blijven:

Moneyman noemde de noodstop van kastje in de bocht....
Ik had blijkbaar proefrit met zelfde ACC systeem op verkeersplein en daar gebeurde bij 70 km/h hetzelfde!

Zelf geen VW maar iets duurdere merk uit die groep en die haalde dagelijks deze snelheid moeiteloos op dat ruime plein,
dan maar geen nieuwe en ik begreep dat bepaalde zaken binnenkort verplicht moeten worden.

Op de rechte Duitse Autobaan prima maar niet hier!
Ik kan me nog goed de eerste Ford Scorpio herinneren met ABS...
Net als de Benz met creatieve Airbags!

Nu zijn ze allen goed maar de eerste waren leuk om te lezen in de Telegraaf, is die krant toch nog ergens goed voor!