LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ford Grand C-Max 2015: 1.5 liter TDCi motor stuk

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Koopjesklets
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 aug 2020 18:09

Ford Grand C-Max 2015: 1.5 liter TDCi motor stuk

Ongelezen bericht door Koopjesklets »

Op weg naar vakantie ging de motor van onze auto stuk. Het nokkenas tandwiel was afgebroken. Zie foto’s. Onze auto is van oktober 2015 en heeft zo’n 130.000 km gereden. Altijd in onderhoud geweest bij Ford, want we hadden recht op Ford Assistance Gold.

Op dit type motor is een terugroepaktie geweest vanwege een fabrieksfout van het nokkenas tandwiel: https://www.kfz-betrieb.vogel.de/ford-r ... -a-625516/. Onze motor is een paar maanden jonger, dus viel niet onder de terugroepaktie.

Wat ik nu wil weten: Komt het vaker voor dat een nokkenas tandwiel afbreekt en hebben wij gewoon pech? Of is het toch waarschijnlijk dat er in onze auto ook een onderdeel met een fabrieksfout is gebruikt. Ik hoop dat er iemand met kennis van zaken mijn vraag kan beantwoorden. Ford neemt overigens vooralsnog geen verantwoordelijkheid en biedt ons alleen een coulanceregeling aan van 15% op een reparatie van 7000 euro (vervangen van de motor bij een erkende Ford-dealer).
Bijlagen
CD88E643-6399-4244-81B9-4C183261674F.jpeg
(196.05 KiB) 4993 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
E1A0FB58-4C45-44B7-AF0D-537C2AFCE0E1.jpeg
(183.46 KiB) 4993 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

riddert
Berichten: 2118
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Ford Grand C-Max 2015: 1.5 liter TDCi motor stuk

Ongelezen bericht door riddert »

Heb je de wagen al lang?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ford Grand C-Max 2015: 1.5 liter TDCi motor stuk

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Iets jongere auto? Vele voorraad modellen worden later afgeleverd, en is Uw serie nummer nu wel of niet voor die terugroep ?

En vraag je Dealer eens voor zijn kant van 't verhaal of vraag Ford Nederland desnoods....

Vaak schrikken ze dan en ik vind maar 15% korting erg weinig.
Voor €7000 minus 15% kom ik op €5950,- en daarvoor kan ik elders voordeliger terecht .

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Ford Grand C-Max 2015: 1.5 liter TDCi motor stuk

Ongelezen bericht door hebra98 »

Het is niet normaal dat het getande wiel breekt. Meestal is de distributieriem zelf een probleem.
Wel moet de distributie riem op tijd worden vervangen, maar hierbij wordt volgens mij het getande wiel niet eens vervangen.
Weet u wat precies het probleem van de terugroepactie moest oplossen.
Als dat een slecht geproduceerde wiel betrof lijkt het mij dat de zogenaamde oplossing hiervoor niet in uw auto is gekomen.
Als u de onderdelen heeft kunt u laten controleren of er haarscheurtjes in het tandwiel zitten.
Dan is dat wel degelijk een gevaarlijk fabricage fout en kunt u toch eens contact opnemen met de bovag, als de dealer er niets mee doet.

Ik neem aan dat er nu problemen zijn met kleppen die schade hebben veroorzaakt aan de zuiger(s)?

En heeft u op de rdw site gekeken of er bij uw kenteken een terugroepactie staat?

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Ford Grand C-Max 2015: 1.5 liter TDCi motor stuk

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Ppffhh 7000 euro, ik gok dat dat de dagwaarde benaderd of overschrijd. Met alle respect maar een diesel schrijft tegenwoordig wel extra snel af, veel dealers ruilen ze niet meer in of tegen ramprijzen.

Een lastige situatie, zeker omdat u steeds netjes het onderhoud heeft laten uitvoeren. De dealer had makkelijk even uw vin nummer kunnen controleren en evt de modificatie kunnen doen. Klinkt bijna alsof de dealer er geen zin in had en het te druk had.

Koopjesklets
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 aug 2020 18:09

Re: Ford Grand C-Max 2015: 1.5 liter TDCi motor stuk

Ongelezen bericht door Koopjesklets »

Wat mij stoort, afgezien van het financiële aspect van dit akkefietje, is de lakse en ongeïnteresseerde houding van de Ford klantenservice. Wij zaten rond middernacht met z’n 6-en in de auto toen het tandwiel afbrak en waren net bezig met een inhaalaktie op de Duitse autobahn. Het was een beetje heuvelopwaarts en gelukkig kon mijn zoon de auto nog net op de vluchtstrook krijgen. Voor hetzelfde geld waren we in het donker midden op de snelweg tot stilstand gekomen. Ik werk zelf op een kwaliteitsafdeling van een redelijk groot bedrijf en heb ook te maken met klachtenafhandeling. In zo’n geval (veiligheid van de klant was in het geding) zouden alle alarmbellen bij ons gaan rinkelen en zouden wij minstens een root cause analysis/8D doen. Het verbaast me (en baart me zorgen) dat dit niet in de procedure van Ford (automotive) staat. Ik moet zeggen dat onze dealer echt zijn best voor ons doet (heeft ons al een aanbod voor goedkopere motor gedaan) en verder hebben we onze rechtbijstandsverzekering ingeschakeld.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ford Grand C-Max 2015: 1.5 liter TDCi motor stuk

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een afgebroken tandwiel is nooit slijtage, 99% zeker een productie fout.

Ongeacht een terugroep eerder of later, Ford kocht onderdelen en bij originele moeten ze goed zijn en langer mee gaan.

Verder is de Ford Transit Kampeerauto verkoop wel erg gedaald...
Was ooit op de TV en daar waren ze niet blij mee.
Stuur Ford Nederland maar eens een link naar dit topic en vraag eens hun reactie?

Als je buiten de terugroep viel... zou kunnen maar ik weet de vraag naar bepaalde motoren van bepaalde merken en dat is slecht teken...
Een sloop blok met garantie monteren omdat revisie duurder is?
En met 6 personen, dan heb je weinig keuze helaas...

en wanneer is de riem vervangen en is er toen niets gezien?
Bij 130.000 km was dit voorheen al gedaan....
en is de rest onderzocht.... bij VAG groep kan een vastgelopen waterpomp dit soort schade ook veroorzaken....
Zelf alleen Ford van eind vorige eeuw ervaring...
riemen die de beloofde 60.000 km vaak niet haalde...

riddert
Berichten: 2118
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Ford Grand C-Max 2015: 1.5 liter TDCi motor stuk

Ongelezen bericht door riddert »

Wat is in godsnaam root cause analyses 8d?

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Ford Grand C-Max 2015: 1.5 liter TDCi motor stuk

Ongelezen bericht door hebra98 »

De logica achter root cause analyses is niet moeilijk.
Dat is proberen terug te herleiden wat de eerste stap (oorzaak) in het defect is.
Er kunnen meerdere gevolgen zijn, maar doorgaans is er maar één eerste probleem.

Beetje als "waar is de brand ontstaan"

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ford Grand C-Max 2015: 1.5 liter TDCi motor stuk

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De Engelse namen zeggen mijn ook vaak niets of geven een totaal verkeerde richting...

Vele vergeten dat Engels en Amerikaans vaak contra is.
Een voorbeeld is, vraag in België een goede gebruikte auto en je kreeg een totaal versleten dus goed gebruikt exemplaar aangeboden!

voorbeeld 2; "Mijn Datsun vreselijk", Hollanders denken vreselijk slecht, ik nu inmiddels vreselijk goed.
Dit laatste was de Datsun reclame op een achterruit en toen ze nog geen Nissan waren!

Belgen gebruiken gelukkig minder Engelse woorden maar soms.... Plezant dagske verders.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Ford Grand C-Max 2015: 1.5 liter TDCi motor stuk

Ongelezen bericht door omega19 »

Koopjesklets schreef:
10 aug 2020 21:39
Wat mij stoort, afgezien van het financiële aspect van dit akkefietje, is de lakse en ongeïnteresseerde houding van de Ford klantenservice. Wij zaten rond middernacht met z’n 6-en in de auto toen het tandwiel afbrak en waren net bezig met een inhaalaktie op de Duitse autobahn. Het was een beetje heuvelopwaarts en gelukkig kon mijn zoon de auto nog net op de vluchtstrook krijgen. Voor hetzelfde geld waren we in het donker midden op de snelweg tot stilstand gekomen. Ik werk zelf op een kwaliteitsafdeling van een redelijk groot bedrijf en heb ook te maken met klachtenafhandeling. In zo’n geval (veiligheid van de klant was in het geding) zouden alle alarmbellen bij ons gaan rinkelen en zouden wij minstens een root cause analysis/8D doen. Het verbaast me (en baart me zorgen) dat dit niet in de procedure van Ford (automotive) staat. Ik moet zeggen dat onze dealer echt zijn best voor ons doet (heeft ons al een aanbod voor goedkopere motor gedaan) en verder hebben we onze rechtbijstandsverzekering ingeschakeld.
Je weet niet of ze geen 8D onderzoek heben uitgevoerd. Dat maken ze nooit bekend, en wat jij meekrijgt is alleen 1 uitkomst ervan, namelijk de terugroepactie. Nu neem van mij aan dat ze dit zeker stevig onderzocht hebben, en er de nodige (financiele en kwaliteitstechnische) consequenties aan zijn verbonden voor de betrokken toeleverancier.

Het eerst wat ik zelf zou onderzoeken, op basis van je chassinummer, is of jouw auto toch niet in de terugroepactie meegenomen had moeten worden. Het is mij teveel toeval dat een zeer zeldzaam mankement optreedt bij een auto die net is geproduceerd na een terugroepactie voor dit specifieke onderdeel.

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Ford Grand C-Max 2015: 1.5 liter TDCi motor stuk

Ongelezen bericht door madfred »

Ik heb echt nog nooit gehoord dat een nokkenas tandwiel "spontaan" afbreekt.
Het lijkt me dan ook wel aannemelijk dat het iets te maken geeft met de terugroepactie, alleen zal het bewijzen een moeilijk verhaal worden.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Ford Grand C-Max 2015: 1.5 liter TDCi motor stuk

Ongelezen bericht door hebra98 »

Hebben ze van Ford überhaupt iets van onderzoek verricht aan de motor?
En waar is de auto nu?

Koopjesklets
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 aug 2020 18:09

Re: Ford Grand C-Max 2015: 1.5 liter TDCi motor stuk

Ongelezen bericht door Koopjesklets »

We hebben de auto sinds september 2017. Op onze auto staat geen terugroepaktie, omdat hij te nieuw is. Nu staat de auto al ruim 2 weken bij de dealer in afwachting van wat komen gaat. Echt onderzoek is volgens mij nog niet verricht aan de auto en het onderdeel. Ford garage in Duitsland (waar we gestrand waren) heeft de diagnose gesteld en die wist meteen wat er aan de hand was met dit type motor.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Ford Grand C-Max 2015: 1.5 liter TDCi motor stuk

Ongelezen bericht door kokka »

Ik zou, met behulp van je rechtsbijstand, een beroep doen op non-conformiteit. Hiervoor moet je natuurlijk wel bij de verkoper zijn. Zeker gezien de terugroepactie. Ik denk dat je een goede kans hebt om een groot gedeelte van de schade vergoed te krijgen.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Ford Grand C-Max 2015: 1.5 liter TDCi motor stuk

Ongelezen bericht door hebra98 »

kokka schreef:
12 aug 2020 00:31
Ik zou, met behulp van je rechtsbijstand, een beroep doen op non-conformiteit. Hiervoor moet je natuurlijk wel bij de verkoper zijn. Zeker gezien de terugroepactie. Ik denk dat je een goede kans hebt om een groot gedeelte van de schade vergoed te krijgen.
>>
Ik denk dat dit een goed idee is met een aanvulling.
U kunt nog drie dingen aan uw rechtsbijstand voorstellen.
1) Contact opnemen met de Bovag, niet voor de garage maar voor het merk Ford
2) Laat de auto eens onderzoeken door een hoofdmonteur van een ander automerk of door de RDW.
3) Wat denkt de ANWB over deze zaak?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ford Grand C-Max 2015: 1.5 liter TDCi motor stuk

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij een grote sloperij waren de blokken niet leverbaar voor dit type....
De rest volop dus een teken dat dit vaker gebeurde!

Voor deze Modificatie is niet aflever maar productie datum bepalende en als Ford daar fouten in gemaakt heeft...
vele Diesels verkopen minder en dat lijkt me de fout te zijn geweest.

U kunt de Duitse Ford garage vragen naar onderdeel nummer op het kapotte wieltje en 99% kans dat dit foute serie is!
De Dealer doet wat computer aangeeft dus kan er niets aan doen als Ford zelf een foute info gaf.
chassis nummer met fout blok... hun schuld dus claim via de Bovag een gratis herstel + huurauto als het een fout wieltje is uit die beruchte serie!

3 revisie bedrijven melden, U moet blok inleveren, geen ruilmotor op voorraad!
Dat zegt vermoedelijk voldoende, en weet niet of Ford deze op voorraad heeft.....

De sloperij waar ik vaak kwam rekende 3x normale prijs en controleerde het nummer op dit tandwiel...
die vervangen en leveren maar.....

Of de garage heeft bij een online firma gekocht, die leverde wel een tandwiel, van de foute serie die voordelig werd aangeboden!
Sloperij heeft die retour gestuurd!
Dus de Bovag inschakelen lijkt me beste weg.....

Koopjesklets
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 aug 2020 18:09

Re: Ford Grand C-Max 2015: 1.5 liter TDCi motor stuk

Ongelezen bericht door Koopjesklets »

Ford heeft geen krimp gegeven; ook niet na inschakelen rechtsbijstand. Inmiddels hebben we de motor laten vervangen. Heb nog wel wat foto’s van het gebroken tandwiel.
Bijlagen
18A426F5-25B6-4D92-A3CB-29707A6E5513.jpeg
(43.71 KiB) 2332 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
6CE4572C-0E35-4B72-940D-34595CEE2E32.jpeg
(45.09 KiB) 2332 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Ford Grand C-Max 2015: 1.5 liter TDCi motor stuk

Ongelezen bericht door thecure »

Wat zei ford hierover dan? Dit is idd niet normaal. Normaal breken de riemen, niet de tandwielen.

Koopjesklets
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 aug 2020 18:09

Re: Ford Grand C-Max 2015: 1.5 liter TDCi motor stuk

Ongelezen bericht door Koopjesklets »

Denk dat deze code iets zegt over de productiemaand van het gebroken tandwiel. Denk zelf dat het tandwiel van maart of sepember 2015 is. Is er iemand die mij dit kan vertellen?
Bijlagen
E1D1AF23-4C84-452E-B220-73C07882E923.jpeg
(124.3 KiB) 555 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Gesloten