Schade voertuig: geen rapport, geen factuur, geen contra-expertise

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Thomp
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2021 15:51

Schade voertuig: geen rapport, geen factuur, geen contra-expertise

Ongelezen bericht door Thomp »

In november 2020 heb ik voor een verhuizing in een bestelwagen van een vriend van mij gereden. Die avond heb ik met zijn vriendin de auto bekeken waarbij ook de buurman kennis kwam maken. Bij het wegrijden van de bestelwagen ben ik tegen de auto van die buurman aangereden die een meter buiten zijn parkeervak stond. Die buurman kwam laaiend en dreigend naar buiten om te vertellen dat dit echt niet via de verzekering kon en ik wel verantwoordelijk ben voor alle schade die heeft plaatsgevonden en het zo'n €7.000-€8.000 zou kosten. Toen heb ik hem proberen te kalmeren en verteld dat ik de schade zou betalen.

De maandag daarna belde de eigenaar van de auto waar schade aan was ontstaan mij op om te zeggen dat de schade inderdaad tussen de €6.000-8.000 ligt. Omdat hij de avond dat het ongeluk heeft plaatsgevonden zo duidelijk heeft gesteld dat de verzekering erbuiten zou moeten worden gelaten ben ik vanaf dat moment op zoek gegaan naar een mogelijkheid om zo’n som geld te kunnen betalen. Iedereen die ik sprak (incl politie) vertelde mij dat ik met zulke bedragen wel de verzekering in zou moeten schakelen. De schadebehandelaar van mijn vriend stelde dat de buurman van zijn problemen met de verzekering niet ons probleem zou moeten maken. Al is het enkel maar om op papier te hebben dat het genoemde bedrag klopt.

In mijn omgeving heb ik een schade-expert en autodealer gevraagd naar wat de schade ongeveer zou kunnen kosten en beide partijen kwamen rond de €1500 uit (ik heb hen foto’s getoond). Er is enige tijd overheen gegaan waarop degene die schade heeft geleden meer emoties heeft gekregen waardoor ik mij bedreigd voelde. Uiteindelijk zijn toch schadeformulieren ingevuld. Mijn deel van het schadeformulier heb ik ingediend en wachtte zijn deel af. Na alle bedreigingen voelde ik mij niet vertrouwd de heer in persoon te ontmoeten. Ook de verzekering stelde mij dat als ik mijn deel had opgestuurd het wel in orde zou komen.

Uiteindelijk kreeg ik in februari een mail van mijn vriend doorgestuurd van de verzekering. Het bedrag kwam uit op iets minder dan €6.000. Daarbij was geen factuur, geen schadeformulier, nee enkel de vraag of het genoemde bedrag overgemaakt kon worden anders zou er flinke premieverhoging komen. Ikzelf heb een schaderapport of factuur opgevraagd, maar omdat ik een derde partij ben krijg ik dat niet. Terwijl de schadebehandelaar eerder heel vriendelijk en meewerkend was, kreeg ik nu een kortaf verwijtende toon. En dat de auto buiten het parkeervak stond lijkt ook aan voorbij te zijn gegaan. De vriend van mij heeft een schaderapport opgevraagd en zegt dat ook niet te krijgen. Per whatsapp heb ik mijn vriend gevraagd om op een voor hem gelegen moment te bellen, maar dat heeft hij ruim een half jaar uitgesteld.

Toen heb ik hem zijn polisvoorwaarden willen vragen, om te kijken of een contra-expertise mogelijk was. Nu er zoveel tijd verstreken is zegt de verzekeraar dat een contra-expertise niet meer mogelijk is. Tegelijkertijd raakt het geduld van die vriend ook op (terwijl hij een half jaar voorbij heeft laten gaan voor een telefoongesprek) en dreigt hij nu met juridische stappen om het geld te krijgen. Voordat ik het genoemde bedrag betaal wil ik weten waar ik voor betaal.

Maar al bij al, de dreigementen van die buurman en het willen uitsluiten van verzekeraars, het direct ingeschatte schadebedrag, wat 3x zo hoog was als mijn netwerk mij verteld, nu geen factuur, schaderapport of mogelijkheid tot contra-expertise, geeft mij een "niet-pluis" gevoel.

Is mijn gevoel onjuist en moet ik blind dat bedrag overmaken, of zou mijn vriend meer werk moeten verrichten om toch genoemde zaken op papier te krijgen? In mijn wanhoop vrees ik zelfs dat die buurman met opzet zijn auto buiten het parkeervak heeft geplaatst. En tegelijkertijd vrees ik dat er nooit geen schaderapport is gemaakt, maar enkel de schade die de buurman heeft geclaimd direct aan hem (of de garage) is betaald.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Schade voertuig: geen rapport, geen factuur, geen contra-expertise

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Dat de auto niet volledig in het vak stond is niet relevant. Ook in zo'n geval heeft een ander niet het recht om maar tegen de fout geparkeerde auto aan te rijden. Wanneer de fout geparkeerde auto hinder veroorzaakt, kun je de politie of parkeerwacht inschakelen. Als die oordelen dat er onaanvaardbare hinder is, zullen ze zorgen dat de foutparkeerder weggesleept wordt.

Wat betreft de schade: aangeven dat je zonder inzage in de opbouw van de schade uiteraard niets zult betalenm.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade voertuig: geen rapport, geen factuur, geen contra-expertise

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als de verzekeraar van de auto waarmee de schade aangebracht is, overgaat tot betalen, zou u die schade voor eigen rekening kunnen nemen. Maar met een factuur en schaderapport.

Maar met zo’n hoog bedrag zou ik dat nooit buiten de verzekeraar om willen regelen. Mijns inziens probeert die buurman de boel op te lichten.

Manier van parkeren is niet van belang.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Schade voertuig: geen rapport, geen factuur, geen contra-expertise

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Uw vriend, want het is zijn bestelwagen, moet bij zijn verzekering het schaderapport opvragen.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Schade voertuig: geen rapport, geen factuur, geen contra-expertise

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Vervelende eerste ontmoeting.

Mijn advies, betaal niks aan je buurman. Zeg dat je de schade hebt gemeld bij de verzekering en dat hun het gaat afhandelen.

De eigenaar van de bestelbus zal naar zijn eigen verzekering moeten gaan. Die verzekering maatschappij zal de schade afhandelen met je buurman (de verzekering betaalt de rekening aan de schade herstel bedrijf)


https://weblog.independer.nl/autoverzek ... mijn-auto/

De eigenaar van de bestelbus gaat hierdoor wel omlaag in de schadevrije jaren. Ik durf geen precieze bedrag te noemen, maar dit gaat om tientallen tot honderd euro's. Het zal netjes zijn als je dit aan je vriend betaald.


Indien 1 van de 3 partijen niet mee werken, dan kan je het beste contact opnemen met je rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Schade voertuig: geen rapport, geen factuur, geen contra-expertise

Ongelezen bericht door 16again »

Seinhuis schreef:
22 sep 2021 12:18
De eigenaar van de bestelbus zal naar zijn eigen verzekering moeten gaan. Die verzekering maatschappij zal de schade afhandelen met je buurman (de verzekering betaalt de rekening aan de schade herstel bedrijf)
De verzekeraar ziet je aankomen. 10 maanden na dato. Ik vrees dat er dan wat fraude bellen gaan rinkelen.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade voertuig: geen rapport, geen factuur, geen contra-expertise

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De verzekeraar is al op de hoogte.

Nevyn
Berichten: 1279
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Schade voertuig: geen rapport, geen factuur, geen contra-expertise

Ongelezen bericht door Nevyn »

Net als hierboven al meerdere keren is aangegeven, de verzekeraar van de bus het laten uit vechten met de verzekeraar van de buurman of de buurman zelf.
Verder geen energie meer insteken en zeker niks betalen.
Wordt de dreiging te erg, aangifte doen.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Schade voertuig: geen rapport, geen factuur, geen contra-expertise

Ongelezen bericht door Sannietje »

Een schade expert kan toch geen exact schadebedrag noemen aan de hand van een foto? Er zijn zeer waarschijnlijk schades die niet op de foto te zien zijn.
Om exacte schade te bepalen moet de auto zelf van binnen en buiten bezichtigd worden. Zonder schaderapport en factuur keert de verzekering vast niet uit. Dan heb ik het nog niet over de eventuele schade aan het bestelbusje van je vriend die bij een WA verzekering niet vergoed wordt.

Maar u twijfelt aan uw vriend dus? Hij heeft vast een factuur van de verzekering ontvangen, waarschijnlijk vergoed de verzekering maar een deel van de totale schade.
Je hebt dus enkel de mail of brief van de verzekering (van je vriend) nodig om waarop staat wat er "nog" betaald moet worden. Als je vriend dat niet doet en ook niet mee werkt zou ik ook niet betalen.

Dat de auto van de buurman scheef geparkeerd stond maakt niet dat de schade hierdoor aan de buurman is te wijten.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Schade voertuig: geen rapport, geen factuur, geen contra-expertise

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Thomp schreef:
21 sep 2021 21:06
<KNIP>Uiteindelijk kreeg ik in februari een mail van mijn vriend doorgestuurd van de verzekering. Het bedrag kwam uit op iets minder dan €6.000. Daarbij was geen factuur, geen schadeformulier, nee enkel de vraag of het genoemde bedrag overgemaakt kon worden anders zou er flinke premieverhoging komen. <KNIP>
Normaal biedt de verzekering enkel aan om te betalen wanneer het schade bedrag de premie verhoging overstijgt, bij z'n bedrag is dat zeker niet het geval.
Thomp schreef:
21 sep 2021 21:06
<KNIP>
Toen heb ik hem zijn polisvoorwaarden willen vragen, om te kijken of een contra-expertise mogelijk was. Nu er zoveel tijd verstreken is zegt de verzekeraar dat een contra-expertise niet meer mogelijk is. Tegelijkertijd raakt het geduld van die vriend ook op (terwijl hij een half jaar voorbij heeft laten gaan voor een telefoongesprek) en dreigt hij nu met juridische stappen om het geld te krijgen. Voordat ik het genoemde bedrag betaal wil ik weten waar ik voor betaal.<KNIP>
Snap de verzekeraar wel hierin, je kunt niet maanden later om een contra-expertise vragen, maar ik krijg erg het gevoel dat de verzekering al heeft uitgekeerd aan de buurman en dat jouw "vriend" nu ook nog ff wilt vangen.

Maar dat dreigen met juridische stappen is een loos dreigement als jullie niet vooraf afspraken hebben gemaakt wat de situatie is bij het veroorzaken van schade (zie ook https://www.anwb.nl/verzekeringen/autov ... o-uitlenen en https://www.diks.nl/autoverzekering/aan ... enen-auto/). In Nederland is de auto namelijk verzekerd en staat dit los van de bestuurder.

Los daarvan stel dat je wel wat hebt afgesproken dan heb je gewoon recht op de specificatie van de kosten zoals je ook hebt gevraagd. Weigert je "vriend" dit te verstrekken dan zal hij bij een juridische procedure van een koude kermis thuis komen. Zou gewoon die stukken dus normaal vragen en zolang je ze niet krijgt hoef je je nergens zorgen om te maken.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Schade voertuig: geen rapport, geen factuur, geen contra-expertise

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Waarom zou u of uw vriend de de verzekering er buiten willen houden, alleen omdat de buurman dat wilt? Deze heeft niets te willen. Als de verzekering de schade uitkeert heeft dat gevolgen voor de premie van de autoverzekering van uw vriend. In dat geval kunt u altijd nog besluiten om de schade voor eigen rekening te nemen waardoor premieverhoging achterweg blijft.
Ik zou deze hele kwestie gewoon via de verzekering spelen, dat is de meest veilige weg.

Thomp
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 sep 2021 15:51

Re: Schade voertuig: geen rapport, geen factuur, geen contra-expertise

Ongelezen bericht door Thomp »

Ontzettend bedankt voor al deze reacties! Ik zit op dit moment er echt even doorheen en wist niet goed waar ik nog hulp kon vragen.

Ik vrees dat mijn tekst misschien te lang was, ofwel onduidelijk geschreven.

De huidige situatie samenvattend: De verzekering is sinds februari bij deze zaak betrokken. Mijn vriend heeft een mail doorgestuurd van de verzekeraar met daarin het genoemde bedrag van iets minder dan €6.000 of een flinke premieverhoging. Het IBAN lijkt te kloppen met de verzekeraar. Maar ik krijg geen factuur of schaderapport omdat ik een derde partij ben. Mijn vriend zegt dit ook niet te krijgen, ook geen contra-expertise. En mijn vriend geeft ook geen inzage in zijn polisvoorwaarden. Ik wil graag iets op papier hebben voordat ik zo'n bedrag betaal. Denken jullie dat ik momenteel kan weigeren tot er een factuur of schaderapport komt? Of zou ik blind het mailtje van de verzekeraar moeten geloven en betalen?

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Schade voertuig: geen rapport, geen factuur, geen contra-expertise

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Thomp schreef:
22 sep 2021 19:33
Ontzettend bedankt voor al deze reacties! Ik zit op dit moment er echt even doorheen en wist niet goed waar ik nog hulp kon vragen.

Ik vrees dat mijn tekst misschien te lang was, ofwel onduidelijk geschreven.

De huidige situatie samenvattend: De verzekering is sinds februari bij deze zaak betrokken. Mijn vriend heeft een mail doorgestuurd van de verzekeraar met daarin het genoemde bedrag van iets minder dan €6.000 of een flinke premieverhoging. Het IBAN lijkt te kloppen met de verzekeraar. Maar ik krijg geen factuur of schaderapport omdat ik een derde partij ben. Mijn vriend zegt dit ook niet te krijgen, ook geen contra-expertise. En mijn vriend geeft ook geen inzage in zijn polisvoorwaarden. Ik wil graag iets op papier hebben voordat ik zo'n bedrag betaal. Denken jullie dat ik momenteel kan weigeren tot er een factuur of schaderapport komt? Of zou ik blind het mailtje van de verzekeraar moeten geloven en betalen?
Ik zou inzage willen hebben in de factuur en schaderapport en zeker niet blind varen op een mailtje van de verzekeraar. Dat uw vriend geen inzage heeft in zijn polisvoorwaarden is klinkklare onzin. Bijna alle polisvoorwaarden zijn online op te vragen. Als u weet waar uw vriend verzekerd is kunt u zelf de polisvoorwaarden bekijken.
Ik begin te geloven dat uw vriend handjeklap heeft gespeeld met de buurman.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade voertuig: geen rapport, geen factuur, geen contra-expertise

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dat een verzekeraar zo’n mailtje stuurt, lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk. Ze zijn aansprakelijk, dus moeten betalen. Of vriend nou hoog of laag springt. En er wordt zeker niet aan de verzekerde gevraagd of ze moeten betalen.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Schade voertuig: geen rapport, geen factuur, geen contra-expertise

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Lady1234 schreef:
22 sep 2021 20:22
En dat een verzekeraar zo’n mailtje stuurt, lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk. Ze zijn aansprakelijk, dus moeten betalen. Of vriend nou hoog of laag springt. En er wordt zeker niet aan de verzekerde gevraagd of ze moeten betalen.
De verzekering kan wel aan de verzekerde vragen of deze de schade voor eigen rekening wil nemen om daarmee een terugval in BM-trede, en daarmee een premieverhoging, wil voorkomen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Schade voertuig: geen rapport, geen factuur, geen contra-expertise

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Ik_weet_niet_alles schreef:
22 sep 2021 20:35
Lady1234 schreef:
22 sep 2021 20:22
En dat een verzekeraar zo’n mailtje stuurt, lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk. Ze zijn aansprakelijk, dus moeten betalen. Of vriend nou hoog of laag springt. En er wordt zeker niet aan de verzekerde gevraagd of ze moeten betalen.
De verzekering kan wel aan de verzekerde vragen of deze de schade voor eigen rekening wil nemen om daarmee een terugval in BM-trede, en daarmee een premieverhoging, wil voorkomen.
Maar dat is veelal bij lagere schade bedragen en niet bij een schade van € 6000,00. Los daarbij gaat de eigenaar van de bus in trede omlaag en niet TS die de bus leende, dus de vraag is ook of het TS zijn probleem is.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Schade voertuig: geen rapport, geen factuur, geen contra-expertise

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het nadeel is dat een verzekeraar een logge instantie is die zeer weinig naar buiten brengt. Ooit heb ik een aanrijding met een vrachtwagen gehad. Bij het rechtsaf slaan deze joekel niet gezien en kwam in zijn wielkast terecht. Ik had slechts 30cm schade (glas koplamp kapot (lampje deed het nog), precies op de plek van de chassiesbalk die geknikt was en de accu stak omhoog door de motorkap. Volgens de tegenpartij had ik 1,5 meter breed geraakt van zijn oude vrachtwagen. Van de voorbumper aan de voorkant, via de opstap naar de ruimte naast de deur. Je kan lullen als Brugman, de tegenpartij gaf een enorme schade op, deze heeft de verzekeraar naar beneden gepraat naar nog steeds teveel en ondanks bewijs dat er geen schade was werd er uitbetaald en de rekening bij mij gelegd. Er valt niet mee te praten.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade voertuig: geen rapport, geen factuur, geen contra-expertise

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan hebt u blijkbaar ter plekke geen schadeformulier ingevuld, waarop ook de precieze zichtbare schade stond vermeld.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 924
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Schade voertuig: geen rapport, geen factuur, geen contra-expertise

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

sylvesterb schreef:
22 sep 2021 20:56
Ik_weet_niet_alles schreef:
22 sep 2021 20:35
Lady1234 schreef:
22 sep 2021 20:22
En dat een verzekeraar zo’n mailtje stuurt, lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk. Ze zijn aansprakelijk, dus moeten betalen. Of vriend nou hoog of laag springt. En er wordt zeker niet aan de verzekerde gevraagd of ze moeten betalen.
De verzekering kan wel aan de verzekerde vragen of deze de schade voor eigen rekening wil nemen om daarmee een terugval in BM-trede, en daarmee een premieverhoging, wil voorkomen.
Maar dat is veelal bij lagere schade bedragen en niet bij een schade van € 6000,00. Los daarbij gaat de eigenaar van de bus in trede omlaag en niet TS die de bus leende, dus de vraag is ook of het TS zijn probleem is.
Zover ik het begrijp heeft TS de bus van een vriend geleend. TS wil deze vriend uiteraard niet opzadelen met de schade. Indirect is het dus wel een probleem van TS als hij de vriendschap instant wil houden.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schade voertuig: geen rapport, geen factuur, geen contra-expertise

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die vriend reageert nergens op. Ook dwaas.

Gesloten