Fiat 500e problemen

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Limlander40
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 sep 2010 09:55

Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door Limlander40 »

Hallo, sinds 12/2020 in bezit van een Fiat 500e. 2x stil gestaan en 9x in de Fiat garage geweest in 9 maanden tijd. Ze beginnen nu afschuif systeem. van kastje naar de muur.

1: Op dit moment een onveilige auto. Het knipperlicht blijft 5x na knipperen terwijl je de straat al in bent. (ook de 500e leenauto)
2: De verkeersbord herkenning werkt sinds de laatste SW update ook niet meer goed. (ook de 500e leenauto)
3: Windgeruis, heeft de 500e leenauto van Fiat geen last van.
4: Spontane foutmeldingen die na 2 dagen weer verdwijnen.
5: Tijdens het activeren van de stand kachel via de APP gaat de radio aan.
6: Cruise control reageert heftig bij stappen van 10km/h hoger of lager, heeft de 500e leenauto van Fiat geen last van.

Dealer beroept zich nu op een dash cam die achteraf is ingebouwd. Hun leenauto 500e heeft veel exact dezelfde problemen.
In mijn ogen dus een ondeugdelijk product waar ik van af wil. Wat zijn mijn rechten.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door sjohie »

Dat is lastig te zeggen, maar met een (non-Fiat?) achteraf ingebouwde dashcam, heeft Fiat wel een aardig argument tégen dit alles lijkt me. Wat die voor invloed kan hebben op overige automotive systemen, waar veel van die fouten op lijken te duiden, is erg lastig te zeggen en is oa afhankelijk van hóe dat ding is gemonteerd naderhand.

Limlander40
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 sep 2010 09:55

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door Limlander40 »

Hun leenauto heeft geen dashcam en identieke problemen !

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door riddert »

Limlander40 schreef:
09 nov 2021 13:52
Hun leenauto heeft geen dashcam en identieke problemen !
Zou het dan kunnen zijn dat het producteigenschappen zijn? Leer ermee leven, het zijn kleinigheden wat zeker te maken kan hebben met de dashcam.

Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door Smokey20 »

Verandert er iets als u de de dashcam loshaalt/verwijdert? Op welke bedrading zit deze aangesloten?

Limlander40
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 sep 2010 09:55

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door Limlander40 »

De dashcam zit op de +/- vannde sigaretten aansteker. Door een professionele inbouwer geplaatst.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Achteraf ingebouwde elektronica kan invloed hebben op het canbus systeem van de auto. Kleine magnetische velden kunnen al voor storingen zorgen.

Maar ik zie geen punten die de auto onveilig maken. Vooral veel hinder.

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Die dashcam zal wel emc problemen geven. Zit er een e-keur op?

Kokka1
Berichten: 398
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Limlander40 schreef:
09 nov 2021 17:34
De dashcam zit op de +/- vannde sigaretten aansteker. Door een professionele inbouwer geplaatst.
Die stelling van de dealer is eenvoudig te weerleggen, dashcam eruit en de problemen zouden opgelost moeten zijn. Windgeruis zouden ze op moeten kunnen lossen lijkt me.

Dirkie
Berichten: 2921
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door Dirkie »

Limlander40 schreef:
09 nov 2021 13:22
2: De verkeersbord herkenning werkt sinds de laatste SW update ook niet meer goed. (ook de 500e leenauto)
Zie ik niet echt als een gebrek. In iedere auto zitten namelijk ruiten en als je daar doorheen kijkt zie je de borden (en nog veel meer trouwens).

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door Sira »

Dirkie schreef:
10 nov 2021 08:33
Limlander40 schreef:
09 nov 2021 13:22
2: De verkeersbord herkenning werkt sinds de laatste SW update ook niet meer goed. (ook de 500e leenauto)
Zie ik niet echt als een gebrek. In iedere auto zitten namelijk ruiten en als je daar doorheen kijkt zie je de borden (en nog veel meer trouwens).
Hier zat ik ook aan te denken. Ik kom nog uit de tijd dat je moest weten waar welk verkeersbord voor staat en als je dat tijdens het theorie-examen of afrijden niet wist dan was je niet geslaagd.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door jonis »

Sira schreef:
10 nov 2021 09:24
Dirkie schreef:
10 nov 2021 08:33
Limlander40 schreef:
09 nov 2021 13:22
2: De verkeersbord herkenning werkt sinds de laatste SW update ook niet meer goed. (ook de 500e leenauto)
Zie ik niet echt als een gebrek. In iedere auto zitten namelijk ruiten en als je daar doorheen kijkt zie je de borden (en nog veel meer trouwens).
Hier zat ik ook aan te denken. Ik kom nog uit de tijd dat je moest weten waar welk verkeersbord voor staat en als je dat tijdens het theorie-examen of afrijden niet wist dan was je niet geslaagd.

Ik kom anders nog uit de tijd dat als je wat kocht dat het dan ook behoorde te doen ipv met een bijdehandje over je heen laten lopen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dirkie schreef:
10 nov 2021 08:33
Limlander40 schreef:
09 nov 2021 13:22
2: De verkeersbord herkenning werkt sinds de laatste SW update ook niet meer goed. (ook de 500e leenauto)
Zie ik niet echt als een gebrek. In iedere auto zitten namelijk ruiten en als je daar doorheen kijkt zie je de borden (en nog veel meer trouwens).
Wat een onzinnige "argumentatie". Schrijf dan gewoon niets.

TS koopt een auto die tal van problemen heeft. De leenauto heeft die problemen ook. Met de vinger naar de dashcam wijzen is dan te makkelijk - en bovendien is de invloed van de dashcam eenvoudig uit te sluiten. De dealer heeft hier gewoon iets op te lossen.

Als ze niets doen, zou ik ze gewoon in gebreke stellen en (dreigen met) ontbinding van de koopovereenkomst. Heb je een rechtsbijstandsverzekering?

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Limlander40 schreef:
09 nov 2021 13:22
1: Op dit moment een onveilige auto. Het knipperlicht blijft 5x na knipperen terwijl je de straat al in bent. (ook de 500e leenauto)
Dat heeft niets met veiligheid te maken. Wat de oorzaak is verteld u niet. Werkt de schakelaar niet goed (automatisch uit als het stuur terug gedraaid word)?
Limlander40 schreef:
09 nov 2021 13:22
2: De verkeersbord herkenning werkt sinds de laatste SW update ook niet meer goed. (ook de 500e leenauto)
Dat zou een punt voor de dealer kunnen zijn, er kan een fout in de software zitten. Een terecht punt.
Limlander40 schreef:
09 nov 2021 13:22
3: Windgeruis, heeft de 500e leenauto van Fiat geen last van.
Raam of deurrubbers na laten kijken. Of een deur die er scheef in zit. Kan een productfout zijn indien dit vanaf dag 1 zo is, of een gevolg na eigen handelen.
Limlander40 schreef:
09 nov 2021 13:22
4: Spontane foutmeldingen die na 2 dagen weer verdwijnen.
Kan te maken hebben met de achteraf ingebouwde dashcam.
Limlander40 schreef:
09 nov 2021 13:22
5: Tijdens het activeren van de stand kachel via de APP gaat de radio aan.
Kan te maken hebben met de achteraf ingebouwde dashcam.
Limlander40 schreef:
09 nov 2021 13:22
6: Cruise control reageert heftig bij stappen van 10km/h hoger of lager, heeft de 500e leenauto van Fiat geen last van.
Wat noemt u heftig? Als het een elektronische cruise control is, dan kan het ook weer door de dashcam komen. Als de auto het ook al had voordat de dashcam er in zat, dan zal er verder gekeken moeten worden.

Veel klachten hebben te maken met elektronica. De dealer wijst die klachten af omdat hij van mening is dat de dashcam voor die problemen zorgt. Mocht u een andere mening zijn toebedeeld, dan is het aan u om dat aan te tonen. Idem voor het windgeruis. Enkel de bordherkenning is iets waar de dealer verantwoordelijk voor zou kunnen zijn.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
10 nov 2021 10:47
Veel klachten hebben te maken met elektronica. De dealer wijst die klachten af omdat hij van mening is dat de dashcam voor die problemen zorgt. Mocht u een andere mening zijn toebedeeld, dan is het aan u om dat aan te tonen. Idem voor het windgeruis. Enkel de bordherkenning is iets waar de dealer verantwoordelijk voor zou kunnen zijn.
Naar de dashcam wijzen is natuurlijk ook wel de makkelijkste reactie. Zeker omdat, zoals al meermaals gezegd, de andere identieke auto zonder webcam dezelfde issues heeft én de dashcam makkelijk uit te sluiten is. De dealer maakt zich er zo veel te makkelijk af.

Je conclusie dat de dealer alleen voor de bordherkenning verantwoordelijk is, is dan ook op niets dan aannames gebaseerd en vooralsnog prematuur.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
10 nov 2021 12:08
NeoDutchio schreef:
10 nov 2021 10:47
Veel klachten hebben te maken met elektronica. De dealer wijst die klachten af omdat hij van mening is dat de dashcam voor die problemen zorgt. Mocht u een andere mening zijn toebedeeld, dan is het aan u om dat aan te tonen. Idem voor het windgeruis. Enkel de bordherkenning is iets waar de dealer verantwoordelijk voor zou kunnen zijn.
Naar de dashcam wijzen is natuurlijk ook wel de makkelijkste reactie. Zeker omdat, zoals al meermaals gezegd, de andere identieke auto zonder webcam dezelfde issues heeft én de dashcam makkelijk uit te sluiten is. De dealer maakt zich er zo veel te makkelijk af.

Je conclusie dat de dealer alleen voor de bordherkenning verantwoordelijk is, is dan ook op niets dan aannames gebaseerd en vooralsnog prematuur.
Ik lees geen identieke problemen met de elektronica in de leen auto.
*Dat het knipperlicht niet snel genoeg uit gaat heeft niets met elektronica te maken, wel met de schakelaar. Kan een productfout zijn, maar ook een eigenschap die TS niet gewend is. Beide auto’s hebben dit.
*Sinds de update werkt de bordherkenning niet meer, ook in de andere auto. Is dus een softwareprobleem waar De verkoper verantwoordelijk voor is.
*Windgeruis is geen elektronisch probleem.
*De spontane foutmeldingen staat niet bij dat het ook bij de leenauto zo is.
*De standkachel word ook niet benoemd in de leenauto.
*En de cruisecontrol, wat electronisch kan zijn, heeft de leenauto geen last van.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
10 nov 2021 12:52
Moneyman schreef:
10 nov 2021 12:08
Je conclusie dat de dealer alleen voor de bordherkenning verantwoordelijk is, is dan ook op niets dan aannames gebaseerd en vooralsnog prematuur.
Ik lees geen identieke problemen met de elektronica in de leen auto.
Niet?
Limlander40 schreef:
09 nov 2021 13:22
Hun leenauto 500e heeft veel exact dezelfde problemen.
Limlander40 schreef:
09 nov 2021 13:52
Hun leenauto heeft geen dashcam en identieke problemen !
Alle andere punten die je aanstipt maken geen van alle dat jouw eerdere conclusie niet onjuist en prematuur zou zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
10 nov 2021 13:10
NeoDutchio schreef:
10 nov 2021 12:52
Moneyman schreef:
10 nov 2021 12:08
Je conclusie dat de dealer alleen voor de bordherkenning verantwoordelijk is, is dan ook op niets dan aannames gebaseerd en vooralsnog prematuur.
Ik lees geen identieke problemen met de elektronica in de leen auto.
Niet?
Limlander40 schreef:
09 nov 2021 13:22
Hun leenauto 500e heeft veel exact dezelfde problemen.
Limlander40 schreef:
09 nov 2021 13:52
Hun leenauto heeft geen dashcam en identieke problemen !
Alle andere punten die je aanstipt maken geen van alle dat jouw eerdere conclusie niet onjuist en prematuur zou zijn.
Veel (ook al worden er niet zoveel benoemd) exacte problemen, maar niet de elektronische problemen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
10 nov 2021 13:59
Veel (ook al worden er niet zoveel benoemd) exacte problemen, maar niet de elektronische problemen.
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt te zeggen. Wat is je punt?

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Fiat 500e problemen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
10 nov 2021 14:02
NeoDutchio schreef:
10 nov 2021 13:59
Veel (ook al worden er niet zoveel benoemd) exacte problemen, maar niet de elektronische problemen.
Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt te zeggen. Wat is je punt?
De elektronisch problemen die TS met zijn/haar auto heeft heeft de leenauto niet. Wel andere problemen zoals het knipperlicht (wat dus een eigenschap kan zijn) en de software update waardoor de bordherkenning niet meer werkt. Haal je die 2 problemen uit elkaar dan zie je dat de spontane foutmeldingen, het aangaan van de radio en de cruisecontrol (uitgaande van een elektronische) niet in de leenauto tevoorschijn komen en dit wel degelijk veroorzaakt kan worden door de achteraf ingebouwde dashcam.

Er word nu gereageerd onder het mom dat veel klachten in beide auto’s zitten. Maar die vele klachten zijn er maar een paar die uit te leggen zijn.

Plaats reactie