LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] roetmeting bij dieselmotoren

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door keurmeester »

mercedvito,
Ook ik heb nog even geïnformeerd bij de Mercedes heren,
en kreeg dezelfde antwoorden over de stoters en olie kanalen die dicht gaan zitten.
Maar kreeg wel de opmerking dat dit ook zonder de roet-meting gewoon al wel voorkomt
Je rijstijl is waarschijnlijk te netjes, en bij de roet-meting wordt wel gas gegeven.
Het is dus eigenlijk gewoon pech, en hier is niets aan te doen (wel te rep. natuurlijk.
succes
de groeten Leo

C5rijder
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2006 13:12

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door C5rijder »

Keurmeester,

Met interesse las ik de opmerking dat sinds einde 2005 onder bepaalde omstandigheden geen volledige roetmeting meer nodig is. Geldt dat b.v. ook altijd voor auto's met een roetfilter. Ben ondertussen weer bij de Citroen-dealer maar Teun de Beun die de eerste APK op 3 jaar deed melde dat de routmeting 2x was uitgevoerd. Men mat 0-waarden en dacht dat de apparatuur defect was. Hiep hoi voor het roetfilter. Kan na vier jaar nog steeds de vinger door de uitlaatpijp halen zonder dat deze zwart wordt. Waarom dan toch de risico's van een roetmeting ?

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door keurmeester »

c5rijder,
Even niet goed gelezen, maar bedoel je nu teun de beun de citroen dealer of een apk keuringsstation?
geintje hoor, 8)
Maar de roet meting bestaat nu eenmaal uit het contr. van de uitstoot, dus zal ook een auto met een roet filter gecontr. moeten worden om te kijken of alles nog wel goed zijn werk doet (het filter en de afst. oa.)
Het is nu zo geregeld dat er evt. al na 1 keer gas geven al gestopt mag worden als de gemeten waarde al goed zijn!!!(en voor deze auto's wordt nog steeds een hele roet meting gerekend maar dit terzijde??)
Ik begrijp wel dat een monteur/keurmeester een keer twijfelt als de gemeten waarde 0,000000 is 8)
de groeten,
Leo

gerwalt
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mar 2006 09:49

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door gerwalt »

Ik lees telkens maar weer dat het door slecht onderhoud komt dat er problemen technisch ontstaan na roetmeting. ONZIN pure onzin dat het aan het ondrhoud ligt. Het speelt mee (soms) maar heeel veel dieselrijders zijn keurige rijders op laag toeren en onze apk zagt rammen op gas tot je erbij neervalt. Maar ja goed voor de economie 8000€ is niks toch.

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door keurmeester »

Gerwalt,
Een beetje kort door de bocht deze reactie,
Maar bijna elke schade die na een roetmeting naar voren is gekomen is naderhand terug te lijden aan weinig of zelfs geen onderhoud.
En rammen op gas is geen roetmeten dat is slopen!!ik denk dat je naar een ander adres moet gaan, als dit je ervaring hiermee is
gegroet ,
Leo

gerwalt
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mar 2006 09:49

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door gerwalt »

keurmeester je bent het nooit eens met andere komt zeker dat je keurmeester ben

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door keurmeester »

gerwalt,
Klopt zeker?
het is vaak zo dat de anderen op zaken reageren, waar ze geen of weinig verstand van hebben, en dan lijkt het steeds weer dan ik (keurmeester) het er weer niet mee eens ben?????
het zal wel daar ben ik het wel mee eens hoor 8) :lol:

de groeten

gerwalt
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mar 2006 09:49

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door gerwalt »

Keurmeester ik begrijp je antwoord niet helemaal . Ik bedoel hiermee je opmerking HET ZAL WEL, ik vind je vrij kort door de bocht ,als je zo ook auto keurt zou ik me auto niet graag door je laten keuren.

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door keurmeester »

Gerwalt,
Je moet misschien alle berichten van mij en over mij maar eens gaan lezen.
Een keurmeester moet kort door de bocht zijn anders duurt een keuring wel erg lang.
succes met doemdenken??????

gerwalt
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 mar 2006 09:49

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door gerwalt »

keurmeester :roll:

wouter50
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2008 11:23

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door wouter50 »

Hierbij zal ik wat onderbouwing geven over de foute manier van roet meten tbv de apk-keuring.
Ik heb je verhaal gelezen over de schade na de roetmeting.
Dit is een typische schade/gevolg van eerdere roetmetingen.
Wat namelijk zo slecht is aan deze manier van meten is dat dit gebeurt bij een plankgas onbelast draaiende motor. De motor (krukas) draait altijd oneenparig rond en die oneenparigheid wordt enorm onderdrukt wanneer de motor belast is.
Wanneer men de motor onbelast plankgas laat lopen dan is de oneenparige rondloop van de krukas onacceptabel hoog!
Navenant worden de trillingen en de krachten ook onacceptabel hoog.
Als gevolg hiervan ontstaan haarscheuren en delen van de motor.
De gevolgen van deze haarscheuren merkt men pas veel later.
B.v. bij een volgende roetmeting.
Dit is wat er is gebeurd met je Vito.
Als je de specificaties van de fabrikanten naleest, zul je aantreffen dat zij de roetmeting met een belaste motor uitvoeren!
Het is vreemd dat dit niet zo gebeurd. Want er bestaat mobiele roetmeetapparatuur zodat rijdend de meting verricht kan worden.
Bovendien is een roetmeting met een onbelast draaiende motor niet eens representatief voor de werkelijke roetuitstoot.
De haarscheurvorming tijdens de plankgas onbelast draaiende motor is de grote boosdoener.
Dit is iets wat weinig mensen beseffen en door de overheid verzwegen wordt!
Hoop dat ik het een en ander heb kunnnen verduidelijken.
Wouter.

PS. Het is heel jammer dat dit is gebeurd met je vito.
De gevolgen van het onverantwoorde wetgeving van de overheid
wordt in de schoenen geschoven van de machteloze particulier.
Dit betekent al dat de overheid wel degelijk beseft hoe fout deze
manier van meten is.
Ik zit met hezelfde en zal een garage opzoeken die de roetmeting
niet uitvoert.
Motoren zijn niet ontworpen om plankgas onbelast de draaien!

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door keurmeester »

Heb je hier nu 2 jaar over nagedacht???

John van Haeften
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 feb 2008 15:21

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door John van Haeften »

Het was leuk om alle bananenverhalen over roetmeting te lezen. Gewoon een week van tevoren NULON AR toevoegen (zie www.nulon.eu) en de motor kan probleemloos worden aangeboden voor de APK. Als bij de eerste meting blijkt dat de roetuitstoot binnen de grenzen is, hoeft de motor ook niet wéér en wéér tot (het eigen hart zeer doende) toerentallen te worden opgejaagd! :D [/url]

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door keurmeester »

toevoegingen en bananen verhalen ?
Is dat niet hetzelde John?
Het is een leuke reclame maar ik ben het merk nog niet tegen gekomen?
:wink:

John van Haeften
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 feb 2008 15:21

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door John van Haeften »

Waarde keurmeester, tik in bij Google als zoekterm +nulon -nylon en ik weet zeker dat je vraag naar tevredenheid wordt opgelost!

En vergeet niet dat de verkoopkracht van de in Nederland te verkrijgen NULON-produkten een verbetering van het milieu is. Daar kunnen we om lachen (mede omdat onze motor of een andere machine langer mee gaat), maar het is de keiharde waarheid. Waarom neem je zelf niet de proef op de som met metingen vooraf en achteraf?

Pruim
Berichten: 542
Lid geworden op: 23 sep 2007 18:05

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door Pruim »

Hallo John,

Net als ik al in een ander topic probeerde duidelijk te maken, vind ik dat je op een onbeschofte manier aan het reclame maken bent voor die wondermiddeltjes die je verkoopt.

Als je de gedragsregels eens doorleest, dan zul je tegenkomen dat reclame maken niet is toegestaan.

John van Haeften
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 feb 2008 15:21

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door John van Haeften »

Waarde pruim, je hebt gelijk.

Ik had me ook niet tot een eerste antwoord moeten laten verleiden. Maar, ik word er als 67-jarige zo moe van dat de meeste oplosingen zó snel en zó eenvoudig voorhanden zijn.

De voorwaarden op jouw aanraden gelezen hebbende (helaas te laat), trek ik me hierbij terug.

Mails op mijn werk zal ik uiteraard beantwoorden, mails van onderhavig eerste posting en zijn thread niet meer. Sorry, schrijvers! En jammer voor jullie portemonnee en het milieu.......

Pruim, het ga je goed. En alle andere lezers/schtijvers ook!

cas81
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 nov 2007 11:56

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door cas81 »

nou ging mijn diesel 6,2 cilinder uit 86 pingelen op maximaal toerental. tot 3 maal toe. vond motor ook niet fijn. maar omdat er geen constant toerental was op de top konden ze geen juiste meting doen, en dus terug voor een herkeuring morgen.

nou heb ik hem met een houtdraaibout in de vloer beperkt tot het intrappen. dus ipv 3 cm naar de bodem doet hij nu nog maar 1, en hierop pingelt hij niet meer. kan je nagaan, heb zelf ook al 10 maal volgas moeten geven om te kijken of hij nou wel of niet goed werkt.

deze regel moet echt worden aangepast in het belasten in zijn 1e versnelling in zijn top of iets dergelijks.

doe ik hier iets wat niet mag? want ze doen nou straks weer volgas, dus daar is niets van gelogen. alleen kan hij gewoon niet meer volluit zoals voorheen.

graag reactie zodat ik me kan verweren bij de apk morgen als het ze opvalt. (vast wel)

Ever1is=
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 jun 2008 09:41

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door Ever1is= »

Ben heel benieuwd naar hoe de keuring is gegaan...

En de wet? De overheid moet eerst eens verantwoording nemen voor het eigen handelen en consequenties en schades aanvaarden die het gevolg zijn van het opleggen van regels. Pas dan mogen ze wat mij betreft weer bij ons aankloppen. Voor elke andere vorm van handel en wandel wordt degene die iets doet verantwoordelijk gehouden. De overheid wast immer zijn handen in onschuld.

Stelletje boeven... zowel voor de particulier als de niet-particulier. Voorbeelden te over.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: roetmeting bij dieselmotoren

Ongelezen bericht door Ulbe »

Het is natuurlijk van de zotte hoe de roetmeting in zijn werk gaat,

De motor wordt kortstoning onbelast tot het maximum toerental gedreven zodat de uitstoot berekend kan worden,

Het is natuurlijk lachen, de wagen moet eigenlijk getest worden op een rollenbank, en bij 120 km/uur maximaal!, want dat mogen wij maximaal in Nederland rijden,

De meeste moderne turbodiesels rijden bij volgas al snel 160 km/uur en sneller!, de roetmeting is dus wel degelijk een wassen neus,

Een motor die onbelast tot het maximum toerental gedreven wordt zal zeker niet een schone uitstoot hebben, belast testen op een rollenbank tot aan de maximum snelheid lijkt mij persoonlijk een eerlijke én schonere testmethode,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Gesloten