LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kwaliteit van Tango brandstof

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Haz
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 sep 2005 10:20

Kwaliteit van Tango brandstof

Ongelezen bericht door Haz »

Beste mensen,
Al een tijd houd ik het brandstofverbruik van mijn auto bij door de kilometerstanden over te nemen, de tank op ongeveer 5 tot 10 liter na leeg te rijden en bij iedere tankbeurt de auto helemaal af te tanken.
Het gaat om Euro ongelood 95.
Ik heb meerdere malen bij verschillende pompen getankt, waaronder: Een witte pomp (wordt bevoorraad door Total), Gulf, Brand Oil, Shell en Tango.
Over een periode van bijna een jaar heb ik de gegevens naast elkaar gelegd, en ik kom tot de conclusie dat op een volle tank brandstof (55 liter) van Tango (voornamelijk van de pomp in Nijverdal, bevoorraad door een Tango tankwagen) zo'n 100 kilometer MINDER kan worden afgelegd dan met de brandstof van alle andere pompen.
Ik bemerk geen verschil in de verhoudingen tijdens de zomer, herfst, winter of lente en tijdens ritten met voornamelijk stadsverkeer of snelwegverkeer.
Tussen de andere merken is geen duidelijk verschil te zien.
Tango levert brandstof tegen lagere tarieven, maar zet ik dit af tegen de haalbare kilometers dan ben ik bij Tango dus duurder uit.
Brandstof dient te voldoen aan een aantal eisen, zit Tango soms aan de onderkant van die eisen of eronder?
Een bekende van mij is hetzelfde opgevallen, hij rijdt in een andere wagen, met een andere cilinderinhoud, maar dat lijkt mij niet van invloed.
Dit is wel een onderzoek waard.

Vriendelijke groet, HaZ.

fuzzy
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 jun 2005 22:17

Re: Kwaliteit van Tango brandstof

Ongelezen bericht door fuzzy »

Haz,

Enkele vragen:

Ben je tot deze conclusie gekomen nadat je bij Tango enkele malen achter elkaar hebt getankt of tank je wisselend bij de ene maatschappij en vervolgens bij de andere?

Is het traject wat je heb gereden na het tanken ook hetzelfde?

Vind je dat je auto slechter presteert op Tango benzine?

fuzz

Haz
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 sep 2005 10:20

Re: Kwaliteit van Tango brandstof

Ongelezen bericht door Haz »

Hallo Fuzz,

Ik heb zowel wisselend getankt (om en om bij de één en dan weer de ander), en ook meerdere tanks achtereen bij Tango en andere pompen. Het traject dat ik heb gereden is vrijwel altijd hetzelfde geweest, dagelijks snelweg en stadsverkeer. (Nu rijd ik sowiezo op een tank nagenoeg altijd evenveel, het verbruik van mijn auto varieert nauwelijks of ik nu veel snelweg (120 a 130 km/u), provinciale wegen of veel stadsverkeer rijd). Aan de prestaties van de auto heb ik ook niets gemerkt.
Het is me ruim een jaar geleden opgevallen, en daarna ben ik het stelselmatig gaan controleren. En telkens blijkt het te kloppen, op een volle tank van Tango ruim 100 km minder kunnen rijden.
Goedkope brandstof is prima, maar het lijkt erop dat Tango de boel bedondert.

Groet,
Haz.

fuzzy
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 jun 2005 22:17

Re: Kwaliteit van Tango brandstof

Ongelezen bericht door fuzzy »

Hallo Haz,

Ik denk niet dat het aan de kwaliteit van de brandstof ligt, dat verschil had je zeker moeten merken in de rij prestaties.
Waarschijnlijk levert de pomp niet de aantal liters die op het display staan, ben dit al meer tegen gekomen op andere fora.
Misschien eens met een jerrycan en maatbeker controleren?

Ik tank ook bij Tango en ga het ook maar eens in de gaten houden.

fuzz

fuzzy
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 jun 2005 22:17

Re: Kwaliteit van Tango brandstof

Ongelezen bericht door fuzzy »


FritzTheCat
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 jun 2005 10:33
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kwaliteit van Tango brandstof

Ongelezen bericht door FritzTheCat »

Tank al geruime tijd bij dezelfde tango en heb de proef eens gedaan met shell.

bij de tango rijd ik op 1 liter diesel 15,8 kilometer. gedurende 2 maanden en 3200 kilometer.

bij de shell rijd ik op 1 liter diesel 15,4 kilometer, gedurende 2 maanden en 3200 kilometer.


Voor mij is er maar 1 merk brandstof tegen een lagere prijs dan shell...


TANGO.

Haz
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 sep 2005 10:20

Re: Kwaliteit van Tango brandstof

Ongelezen bericht door Haz »

Ik denk niet dat het aan de rijprestaties meteen te merken moet zijn: levert de brandstof namelijk minder vermogen (en bij 100 km minder op een volle tank zal dat vermogen niet zo heel veel minder zijn!) dan zal je de gasklep iets verder open hebben staan dan normaal, dus je pedaal een fractie verder ingeduwd hebben. En dat merk je niet. Ik ben ook niet iemand die constant het volle vermogen uit mijn motor benut of wedstrijden rij.

Als de pomp niet het aantal liters levert dat op de display staat (en dus meer aangeeft dan je werkelijk tankt), dan zou de conclusie dat ik minder kilometers kan maken op een volle tank van Tango niet juist zijn. Want: dan zou de vorige volle tank die ik bij een ander heb getankt ook het hogere verbruik moeten aangeven omdat ik het verbruik bereken Na de tankbeurt. (Dus vorige tank bijvoorbeeld van Total = nu leeg = tanken bij Tango = teveel liters op de display = conclusie zou dan zijn "minder kilometers op de Total tank", en dit is niet het geval).
En aangezien ik mijn tank nagenoeg leegrijd (bijna altijd op 5 liter na) zou er dan bij Tango ineens meer inpassen dan 55 liter.

Bovendien tank ik volledig af, tot de benzine bovenin de vulopening staat, en mijn benzinemeter is in het "tank-leeg-gebied" (onderin dus) nauwkeurig genoeg om te beoordelen of de tank op enkele liters na echt leeg is. Als die meter onderin staat, en ik heb dan pas krap 650 kilometers gemaakt in plaats van 750 of meer dan klopt er echt iets niet.

Het kan best zo zijn dat het voor de diesel niet geldt.

Ik ga van alle gegevens eens een excel bestand maken, en binnenkort weer eens een aantal malen tanken bij Tango.

Groet, Haz.

fuzzy
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 jun 2005 22:17

Re: Kwaliteit van Tango brandstof

Ongelezen bericht door fuzzy »

Hallo Haz,

Vandaag tweede tank afgetankt bij BP, ik zie geen noemenswaardig verschil tussen het verbruik van BP (1op12) of Tango( 1op11,8 ) brandstof. Blijf dus bij Tango tanken.

Rij prestaties:
Het verschil tussen 650 en 750 km is 13,3 %.
Als een brandstof 8% minder presteert dan is dit merkbaar bij het optrekken (dus niet bij continu rijden op eenzelfde snelheid), 13 % zal dus zeker merkbaar zijn.

De benzinemeter is geen nauwkeurige indicator, baseer dan ook nooit je verbruik met behulp van deze meter. Tank altijd af op dezelfde plek, als de ondergrond iets schuiner staat kan dat een paar liter schelen. Doe dat een paar keer en baseer je verbruik op de getankte liters en gereden kilometers.

Wat ik vreemd vindt is dat je verbruik nauwelijks varieert en tevens 100 km minder rijdt op een volle tank. Hieruit concludeer ik dat je tank niet volledig gevuld was door een schuine ondergrond of een luchtbel of een combinatie van beide als je ontluchting niet goed werkt..


fuzz

Schorpioen
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 aug 2005 23:14

Re: Kwaliteit van Tango brandstof

Ongelezen bericht door Schorpioen »

Ik tank voornamelijk bij Tango en soms een enkele keer bij een ander merk.
Qua brandstofverbruik merk ik geen verschillen.
Ik merk echter wel een ander verschil en dat is bij het afrekenen
Tango is trouwens net als Q8 van Kuwait Petroleum.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Kwaliteit van Tango brandstof

Ongelezen bericht door Ulbe »

Het is natuurlijk heel moeilijk om nauwkeurig het benzine verbruik te meten, dit heeft natuurlijk te maken met weersomstandigheden, korte- lange stukken rijden, buitentemperatuur e.d.

Mijn eerste wagen vulde ik letterlijk tot de vulhals af, duwde ik de wagen op en neer, zodat de luchtbellen uit het benzinetankje naar boven kwamen, en vulde ik dit weer bij met benzine!, :D

's Winters nam het wagentje natuurlijk wat meer benzine, en het wagentje zoop benzine waneer ik met wind tegen de 120 km/uur probeerde te halen, de registercarburateur, die op de motor stond, zette beide klepjes open, en zoog zoveel mogelijk lucht/benzine mengsel aan, zodat de kleine motor zoveel mogelijk pk'tjes kon leveren!,

Met die snelheden was een Opel Omega zuiniger!, dan mijn Suzuki Alto, met zijn 3 cilinder motor!, gemiddeld verbruik van dit wagentje was 1:15, niet echt zuinig, maar het reed,

Een echt objectieve meting kan alleen geschieden op een rollenbank, waar met een volledig gecontroleerd programma wordt gewerkt, een betere methode is er niet te vinden, alle andere metingen zijn allemaal "ongeveer".

heuvelop
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 aug 2005 23:17

Re: Kwaliteit van Tango brandstof

Ongelezen bericht door heuvelop »

regelmatig tank ik zowel bij shell als bij Tango.
Op mijn boord comp. kan ik zien hoeveel liters ik verbruikt heb. bij elke pomp gaat er nagenoeg hetzelfde in als wat ik heb verbruikt.
Als oud tankwagen chauffeur kan ik je het volgende vertellen:
Of je nu Tango Shell esso enz tankt het maakt totaal geen verschil.
alle tankwagens laden bij de verschillende maatschappijen daar waar genoeg produkt is daar wordt er afgenomen er wordt uit de zelfde slang en uit de zelfde voorraad tank geladen! uiteraard kan je verschil merken tussen de verschillende maatschappijen maar als we bij een klant wegreden, reden we gewoon weer naar een ander tank station van een ander merk. Ik heb het zelfs meegemaakt dat een klant mij vertelde dat ik een beter produkt loste dan wat hij normaal in oostzaan tankte. alleen wist hij niet dat we na deze klant meestal ook in oostzaan uit de zelfde lading gingen leveren.

cbrabu
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 aug 2004 01:25

Re: Kwaliteit van Tango brandstof

Ongelezen bericht door cbrabu »

nou mensen de enige juiste meetmethode is de calorische waarde van één liter benzine te laten meten, zowel van tango als van shell.
dat wil zeggen wat zijn de energieopbrengsten van de verschillende soorten benzine, metingen door met het voertuig te gaan rijden is beinvloedbaar door heel wat factoren en niet betrouwbaar, en ik vind het verschil van 100km per tankbeurt wel zeer hoog en bij 15km/liter verbruik is dat rond de 7 liter extra benzine(7pakken melk van 1 liter)

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Kwaliteit van Tango brandstof

Ongelezen bericht door NAK »

Is het niet makkelijker om na te gaan of de tankinstallatie van Tango wel goed geijkt is? :oops:
Lijkt me veel simpeler dan de calorische waarden van het verbruik uit te rekenen. :lol:

Neem een jerrycan van 5 liter.
Tank bij Tango 4 of 5 liter, ga naar huis en meet de hoeveelheid met een goede maatbeker precies na.
Kleine moeite, groot plezier voor je zelf.

cbrabu
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 aug 2004 01:25

Re: Kwaliteit van Tango brandstof

Ongelezen bericht door cbrabu »

sorry, als het niet duidelijk is overgekomen.
ik wil niet de kwantiteit bepalen uitgaande dat tango wel uitkijkt om te gaan frauderen met ijkhoeveelheden, ze weten drommels goed dat daar enorme boetes op staan. ik wil de kwaliteit van de benzine bepalen, en daar was het om te doen. als het octaangehalte te laag is zal je uiteraard sneller bij de pomp terug zijn om weer aan te vullen.

jhenosch
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2005 23:28

Re: Kwaliteit van Tango brandstof

Ongelezen bericht door jhenosch »

Bij de witte pomp heb ik precies de omgekeerde ervaring, tov shell en esso,

er zit daar (de witte pomp) wel 15 tot 20 % meer tijger in m'n tank !


eigenlijk is het niet raar dat we en mass belazerd worden door de olieboeren, er is geen authoriteit die zich met de verbrandingswaarde van benzine bezighoudt, geen eikwezen.


zie ook deze discussie !!

http://www.rvu.nl/forum/viewtopic.php?t ... 265eedbb88

burnit
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 nov 2005 20:43

Re: Kwaliteit van Tango brandstof

Ongelezen bericht door burnit »

Octaangetal heeft niets met verbruik te maken.

100km verschil per tank is ongeloofwaardig.

Het is precies als wat eerder is verteld. alle brandstoffen komen uit dezelfde tank.

Fac ut vivas !!!
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:29

Re: Kwaliteit van Tango brandstof

Ongelezen bericht door Fac ut vivas !!! »

nee , maar het heptaangehalte heeft wel alles met verbruik te maken. heptaan zorgt voor de mate van boem.

De mate van boem moet afgestemd zijn op de motor. de meeste benzines hebben een heptaangehalte van 5% nodig. dan nog een octane van 85% en 10%...... Methanol!!!!

spotgoedkoop en goed voor het milieu, slecht voor je verbruik.

Veel oliehandels kopen olie waar alcolhol aan toegevoegd wordt.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Kwaliteit van Tango brandstof

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Gewoon geleuter, je leest toch wat die chauffeur zegt: alles komt uit dezelfde tank , dus zoek de oorzaak aub ergens anders. :o

jhenosch
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2005 23:28

Re: Kwaliteit van Tango brandstof

Ongelezen bericht door jhenosch »

We willen als consument gewoon belazerd worden, want we eisen bij de keuringsdienst van waarde geen eikwezen op energieinhoud(verbrandingsethalpie) per liter, of nog beter per kg brandstof.

Fac ut vivas !!!
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:29

Re: Kwaliteit van Tango brandstof

Ongelezen bericht door Fac ut vivas !!! »

Gewoon geleuter, je leest toch wat die chauffeur zegt: alles komt uit dezelfde tank , dus zoek de oorzaak aub ergens anders
Niks geleuter, geloof het nou maar, ik heb in de oliehandel gezeten. Als je olie koopt die voor de scandinavische markt is gemaakt dan zit daar 10% methonol/ methyl Alcohol bij.

Methonol is goed voor het miljeuw, daarom voegen ze dat toe (wettelijk verplichting). Methanol kost echter geen ene moer. Methanol is ookniet slecht voor de auto, alleen je verbuik wordt ietsie hoger.

Voornamelijk bij auto's die in de omschakeling van carberateur, naar directe inspuiting zitten, dus toen de directe inspuiting nog erg gevoelig was en nog niet was gekoppeld aan een goede Lambda sensor. nieuwe auto's hebben minder last van een hoger verbruik.

En het is echt niet zo dat de schell sjauffeur dezelfde olie aan tango levert.

Gesloten