LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Citroën C1, Peugeot 107 of Toyota Aygo?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.

Welke auto vind jij het leukst qua uiterlijk?

Citroën C1
23
28%
Peugeot 107
20
25%
Toyota Aygo
38
47%
 
Totaal aantal stemmen: 81

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Citroën C1, Peugeot 107 of Toyota Aygo?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Ik raad wel aan om als de motor nog koud is zeker geen hoge toeren te draaien, dan kan de klep-timing zich rustig instellen
Met een koude motor niet al te hoog in toeren gaan zitten is zeker niet verkeerd (o.a. olie is nog koud en visceus - stroperig - en smeert niet zo lekker als bij een warme motor) maar de reden die jij opgeeft lijkt wel erg creatief :lol:
Hoe moet iets wat gewoon op een electronische chip ingebakken zit zich instellen? Of bedoel je soms hydraulische klepstoters?

gvlsblm
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2006 04:59

Re: Citroën C1, Peugeot 107 of Toyota Aygo?

Ongelezen bericht door gvlsblm »

Ik weet niet hoeveel temperatuur-sensoren de Aygo heeft, maar een gelijkmatige temperatuurtoename lijkt mij zowel digitaal als mechanisch het beste voor de motor en het benzineverbruik. Op het gehoor loopt het motortje dan ook mooier. Bij direct hogere toeren draaien loopt hij op het gehoor veel rauwer, dit geldt ook als je langere tijd hogere snelheden/toeren gedraaid hebt, waarbij de temperatuur hoger oploopt, alleen in wat mindere maate dan bij koude motor. Dit geldt over het algemeen voor bijna alle motoren. Ik ben geen professionele autokenner maar heb in de loop der jaren toch veel ervaring opgedaan met 2 cilinder tot 6 cilinder carburateur- en inspuit- mechanisch als electronische gestuurde motoren. Alleen diesel heb ik geen ervaring mee. Over het algemeen heb ik het wel bij het rechte eind, alleen op details zal iemand met een diploma autotechniek veel meer kennis hebben.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Citroën C1, Peugeot 107 of Toyota Aygo?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Was niet bedoeld om je af te kraken Geert. Maar kleptiming bij Toyota - alhoewel zelf een hydraulisch systeem (tot op heden)- wordt vanuit de autoelectronica aangestuurd.
http://en.wikipedia.org/wiki/VVT-i
(hoop dat je Engels een beetje redelijk is)
Het rauwe geluid komt meer van de olie die nog niet zijn optimale smeereigenschappen heeft en wat aangeeft dat je de wagen flink op z'n donder geeft zoals jij ook al aangaf.
Heeft in mijn ogen niets met kleptiming te maken (alhoewel ik - wel technicus maar - geen automonteur ben). Maar aangezien jij ook met details (term kleptiming) gaat werken kan je daar ook een reactie op verwachten natuurlijk 8)

gvlsblm
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2006 04:59

Re: Citroën C1, Peugeot 107 of Toyota Aygo?

Ongelezen bericht door gvlsblm »

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat als de temperatuur van het gehele motorblok niet gelijkmatig opgevoerd wordt, de aansturing van de electronica niet helemaal juist is (sensors), waardoor weer de electronica de onjuiste signalen verzendt wat betreft klep-timing en brandstofinspuiting waardoor een soort escalerend effect in de motor wordt berijkt, dat uiteindelijk op de langere duur tijdens de rit wel goed komt, maar in het begin een hoger brandstofverbruik tot gevolg heeft en bovendien bovenmatige motorslijtage. Dit nog in combinatie met de koude dus minder smerende olie. Voor de goede orde, de klep-timing en inspuiting van de brandstof zit niet vast gebakken in een chip. De chip verzamelt electronische gegevens via sensors en aan de hand daarvan regelt de chip de variabelen van de motor. De chip heeft hiervoor inderdaad een ingebakken programma met database waarmee hij samen met de externe gegevens van de sensors beslissingen kan nemen (motormanagement). Bovendien als de brandstofinspuiting niet juist is bestaat de kans dat de oliefilm die toch al minder smeert als het ware van de cilinderwanden door de brandstof afgespoeld wordt, waardoor nog minder smering ontstaat. Al met al is het van belang zowel voor de juiste electronische aansturing als voor het mechanisme de motor altijd gelijkmatig op temperatuur te laten komen. Maar ik wilde op de vraag over het brandstofverbruik niet zo'n lang verhaal houden, maar uiteindelijk is het nu toch een lang verhaal geworden.
:lol: Groeten, Geert.

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: Citroën C1, Peugeot 107 of Toyota Aygo?

Ongelezen bericht door Shareena »

Ja hoor, daar gaan we al! Levertijd ipv 1.5 maand (zoals in het contract vermeld staat) ruim 2 maanden!! Met als gevolg dat ik pas half juli mijn auto kan verwachten! Laat ik dan net op vakantie gaan :(

Al genoeg plannen gemaakt om met de auto weg te gaan, want ik had wel verwacht dat als het later zou worden, ik wel een briefje zou krijgen :(

Dit is zo super balen...

An

Re: Citroën C1, Peugeot 107 of Toyota Aygo?

Ongelezen bericht door An »

Dat is dan zeker weer balen Shareena. Hadden wij ook wel een beetje hoor! Toen we 'm kochten was het half a eind Mei en nu eindelijk morgen 7 Juni, is het zover. (Hoop ik) :)

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: Citroën C1, Peugeot 107 of Toyota Aygo?

Ongelezen bericht door Shareena »

Ik baal om het feit dat op het contract 1.5 maand staat... Dan hadden e dat niet moeten beloven.. Ja de vraag was groter dan de aanvoer.. Daar heb ik toch niks mee te maken? :(

An

Re: Citroën C1, Peugeot 107 of Toyota Aygo?

Ongelezen bericht door An »

Ik kan me je teleurstelling :? voorstellen.

Soms krijg je het idee, dat ze de auto's nog met een vrachtboot uit Japan moeten laten komen. :)

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Citroën C1, Peugeot 107 of Toyota Aygo?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

@ Geert
Je laatste verhaal maakt het plaatje een stuk duidelijker!
Kan me op zich niet voorstellen dat in de engineeringsfase geen rekening is gehouden met ongelijke opwarming en een correctie daarop door het motormanagement maar goed ik ben ook geen autotechnicus. In ieder geval bedankt voor je uitleg!

gvlsblm
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2006 04:59

Re: Citroën C1, Peugeot 107 of Toyota Aygo?

Ongelezen bericht door gvlsblm »

Je kunt alleen correctie voor een koude motor toepassen als er meerdere temperatuursensors zijn ingebouwd. Immers de chip moet de diverse temperaturen in de motor weten. In de praktijk wordt 1 temp-sensor ingebouwd in verband met de prijs van de auto. Groet, Geert.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Citroën C1, Peugeot 107 of Toyota Aygo?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Maar gelukkig is die kleptiming toerental gerelateerd en maakt het dus niet uit of je 1 of 100 temp.opnemers op je motorblok hebt zitten (voor zover dat al nodig zou zijn op een 3 cilinder alu blokje).
By the way: op het moment dat je het voor elkaar krijgt om met een overmaat brandstof een complete oliefilm "weg te spoelen" wordt het toch hard tijd voor nieuwe zuigerveren en injectors/verstuivers :P

gvlsblm
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2006 04:59

Re: Citroën C1, Peugeot 107 of Toyota Aygo?

Ongelezen bericht door gvlsblm »

By the way: op het moment dat je het voor elkaar krijgt om met een overmaat brandstof een complete oliefilm "weg te spoelen" wordt het toch hard tijd voor nieuwe zuigerveren en injectors/verstuivers
Ja, in ieder geval zuigerveren. Injectors en verstuivers hebben geen smering nodig.

ziezzo
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jun 2006 19:33

Re: Citroën C1, Peugeot 107 of Toyota Aygo?

Ongelezen bericht door ziezzo »

Rij sinds 2 weken in een toyota aygo en moet zeggen dat dit uitstekend bevalt .Rijdt zeer soepel, schakelt perfect en van de 3 vond ik de toyota het mooist en wat belangrijk is is het gebruik, bijna 1 op 20

gvlsblm
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2006 04:59

Re: Citroën C1, Peugeot 107 of Toyota Aygo?

Ongelezen bericht door gvlsblm »

Dat het nu al lukt na 2 weken bijna 1 op 20 te rijden, verbaast me. Bij mij liep hij in het begin wat duurder 1op 16 a 17, pas na ongeveer 4000 km begon hij zuiniger te lopen. Nu na 5000 km kan ik 1 op 19,6 rijden. Verder is het een fijn karretje met indedaad een soepel motertje en een goede versnellingsbak met lange versnellingen. :D Geert.

ziezzo
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jun 2006 19:33

Re: Citroën C1, Peugeot 107 of Toyota Aygo?

Ongelezen bericht door ziezzo »

Hoi Geert

Toch echt bijna 1 op 20
Maar wel rustig gereden en alleen op de snelweg

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: Citroën C1, Peugeot 107 of Toyota Aygo?

Ongelezen bericht door Shareena »

Heb vorige week een brief gekregen dat hij in week 28 binnenkomt (de week van 10 juli) Hij moet dan nog een afleverbeurt krijgen en de accessoires moeten nog ingebouwd worden.... Dus dan wordt hij afgeleverd in week 29... Laat ik nou net die week op vakantie gaan! Ik vind persoonlijk dat hier wel een TomTom voor weggeven mag worden aangezien duidelijk op het contract staat 1.5 maand en geen 2.5 maand.... :(

geuspeter
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jun 2006 20:05

Re: Citroën C1, Peugeot 107 of Toyota Aygo?

Ongelezen bericht door geuspeter »

Hallo.....ik ben sinds september 2005 in het bezit van de C1 Ambiance incl airco. Ik heb er nu 16000 km zonder problemen mee gereden. Hij bevalt me uitstekend en heb er nog geen seconde spijt van!
Ik vind de C1 de leukste van de 3 vanwege zijn neus, grote heldere koplampen, aparte achterlichtunits (mooier dan rode van Peugeot), mooiste stuur en vignet van de 3.
De neus/koplampen van de Aygo vind ik voor zo'n kleine auto veel te druk! Bovendien doen de achterlichten van de Aygo me een beetje denken aan de Matiz. Hoewel die van de Aygo wel iets aparter zijn.
Buiten dat kreeg ik bij Citroen de hoogste inruilprijs terug, anders het het ook zomaar een Aygo of Peugeot kunnnen worden.

An

Re: Citroën C1, Peugeot 107 of Toyota Aygo?

Ongelezen bericht door An »

Wij hebben de onze ( sirion2) al en het rijd ook heerlijk! Zijn er erg blij mee.

Nu je langer moet wachten, blijft de waarde van je inruilauto dan wel hetzelfde? Dat was bij ons nl. het geval. Die zou dan per maand dat je moet wachten, minder worden. Daarom hebben wij van de Toyotakoop afgezien. Maar ik blijf 'm super vinden! :wink:

Nou Shareena, minimaal een tomtom hoor! :D

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Citroën C1, Peugeot 107 of Toyota Aygo?

Ongelezen bericht door Ulbe »

Re. Ali Benshala;

Waarom zou je op topsnelheid gerust 10% van de meting af mogen trekken?

Ik rijd zelf nooit voluit maar merk dat over een gebied van 70km/h de afwijking gewoon lineair is (gemeten met GPS).
En voor de 2 toyota's die wij in het gezin hebben o.a.Yaris 1L is de afwijking zo'n 5% teveel op de teller.
Dat laatste kan natuurlijk per meter verschillen.

De meeste snelheidsmeters hebben een afwijking naar boven, dit wordt meestal expres gedaan, om de mensen een boete te besparen,

Hoe sneller de wagen rijdt, hoe groter wordt de afwijking van de snelheidsmeter,

De meeste wagens rijden met 85 op de snelheidsmeter ongeveer echt 80km per uur,

Met 130 km/uur op de klok rijdt je meestal 122 echte kilometers,

Op topsnelheid van de wagen kan de klok naar GTI achtige snelheden gaan terwijl de echte snelheid vies tegenvalt, een afwijking van 20 km of meer is niet onwaarschijnlijk!,

Bij oudere mechanische tellers zit die afwijking ook op de kilometer teller zelf, bij nieuwere wagens met een digitale km teller is meestal de afwijking minder,

Schrik niet dat dit op 100.000 kilometers, al snel 1000 kilometer kan schelen!,


Vriendelijke groeten,

Ulbe.

gvlsblm
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2006 04:59

Re: Citroën C1, Peugeot 107 of Toyota Aygo?

Ongelezen bericht door gvlsblm »

Er is nog een factor van belang. Dit is de omtrek van de gemonteerde banden. Zowel in snelheid als in afstand geeft dit ook een afwijking.

:) Geert.

Gesloten