LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] misleidende toyota aygo brochure

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
john aygo
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mei 2006 15:04

misleidende toyota aygo brochure

Ongelezen bericht door john aygo »

Er zijn vele mensen teleurgesteld in het feit dat de aygo nu 1000 euro goedkoper wordt verkocht. De toyota importeur heeft dit ingesteld naar aanleiding van de 1000 euro bpm korting die vanaf juli 2006 geldt.

Aangezien de aygo, c1 en 107 slecht werden verkocht en de meeste auto's in het begin van het jaar op tenaamgesteld worden is dit een mooie actie van toyota om de aygo in de markt te zetten. Een relatief kleine maar toch wel dure auto werd nu ineens wel aantrekkelijk.

Ik heb na 10 maanden een Ford Ka weggedaan voor dit aanbod en toch een vervelende nasmaak gekregen.

In de brochure van de aygo wordt gesproken over in achterbank geintegreerde hoofdsteunen als onderdeel van de basisuitrusting. Tevens is de foto van een standaard aygo afgebeeld maar wel met hoofdsteunen op de niet deelbare achterbank. Er staat niet vermeldt dat dit een eventuele optie is. Als de standaard auto bij 3 dealers niet te bezichtigen is verwacht je dat de brochure klopt.

Bij aflevering blijkt dat de auto geen hoofdsteunen heeft. Niets dat duidt op een veiligheids verhogende hoofdsteun geintegreerd in of op de achterbank. Na contact met de importeur en de dealer wordt hier niets aan gedaan.

Wij moeten nu voor deze accessoire slechts? 328 euro bij betalen terwijl we ook al 110 euro kwijt zijn aan het overlaten spuiten van de spiegelkappen. Dus achteraf gezien hadden we liever de aygo plus versie gehad die een veel ruimere uitrusting heeft voor slechts 1000 euro meer.

Dus de aygo heeft in mijn ogen ook geen recht op een 4-sterren waardering voor veiligheid als niet elke aygo hieraan voldoet of de betrouwbare brochure hier op wijst.

Wie heeft zich nog meer hierop verkeken en voelt zich misleid door de brochure?

Kan Toyota de fout in de brochure niet een beetje schappelijk verhelpen door mensen niet een onbehoorlijk bedrag van 328 euro te laten betalen?

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: misleidende toyota aygo brochure

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Zou je aan Louwman en Parqui BV moeten vragen :idea:

Klinkt misschien een beetje simpel maar wat is de reactie van de dealer en eventueel de reactie van de importeur op je klacht?

dds
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 jul 2005 12:39

Re: misleidende toyota aygo brochure

Ongelezen bericht door dds »

@John,

hetvolgende speelt bij jou. Jij hebt helaas de term "geintergreerde hoofsteunen" verkeerd uitgelegd!

Hoofdsteunen die geïntergreerd zijn bestaan uit niets meer en niets minder dan 2 a 3 hele kleine "bobbels" in de bovenkant van de rugleuning. Deze steken dus niet uit naar boven en zijn in principe voor een volwassene totaal onnodig.

De hoofdsteunen die jij gezien hebt, staan los bovenop de rugleuning. Dat zijn dus geen geïntergreerde hoofdsteunen.

gvlsblm
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2006 04:59

Re: misleidende toyota aygo brochure

Ongelezen bericht door gvlsblm »

Inderdaad klopt in de folder de foto's vaak niet bij de tekst, maar door goed te lezen en te redeneren is er wel uit te komen. Vooral de vele extra's zorgen voor deze onduidelijkheid. Op de foto's zie je 5 spaaks en 6 spaaks wielen. De 5 spaaks zijn aluminium, de 6 spaaks zijn stalen velgen met wieldoppen. Hierover heb ik gewoon even met de dealer gebeld. Maar inderdaad had de folder wat nauwkeuriger kunnen zijn. Mijn keuze is inderdaad ook gevallen op de 'plus' met als extra de toerenteller en de rubber stootstrips op zijkant en achterkant. Perfect karretje en lekker zuinig.

john aygo
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mei 2006 15:04

Re: misleidende toyota aygo brochure

Ongelezen bericht door john aygo »

De dealer zoekt nu naar tweedehands hoofdsteunen van een sloopauto en de reactie van toyota is dat het nieuwe 328 euro kost.

Als je geen basis demonstratie auto in de omgeving van utrecht kan zien, dan hou je de omschrijving en foto in de brochure over.

Raadplegen van dealer was niet meer mogelijk aangezien de bestelling al geplaatst was op basis van de brochure.

Als de hoofdsteunen iets schappelijker geprijst waren dan had ik ze wel nieuw gekocht. Echter op een sloop kosten ze nog minstens 150 euro met een rijafstand van 80 km vanaf utrecht. De vraag is of de bevesting in de achterbank er dan wel bij zit.

john aygo
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mei 2006 15:04

Re: misleidende toyota aygo brochure

Ongelezen bericht door john aygo »

Om nogmaals terug te komen op geintegreerde hoofdsteunen wijs ik erop dat een ford ka ook geintegreerde hoofdsteunen heeft.

Dit betekend dat ze niet verstelbaar zijn maar wel minstens 5 a 10 cm hoger uitsteken t.o.v. de achterbank. De verschillende brochures met prijzen en specificaties bij andere modellen dan de basis dan ook over losse, dus verstelbare hoofdsteunen.

Hoofdsteunen hebben een veiligheisfunctie dus vier gaten met plastic dopjes erin zijn geen hoofdsteunen maar is voorbereid voor het bevestigen van hoofdsteunen.

Aangezien de aygo is gekocht om meer veiligheid ( o.a. ABS, hoofdsteuren, 4 sterren crashtest) te krijgen in een kleine auto t.o.v. de ford ka moeten we alsnog de hoofdsteunen kopen.

De beste keus was in mijn geval een aygo plus geweest. Dus zullen we maar de hoofdsteunen betalen. Bij inruil krijg je niets terug van alle opties.

Bedankt voor jullie reacties,

John

gvlsblm
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2006 04:59

Re: misleidende toyota aygo brochure

Ongelezen bericht door gvlsblm »

Toch wil ik nog even reageren. Als je eerst de bestelling van de Aygo doet en daarna de folder raatpleegt en eventueel met de dealer overlegt, heb je alles in omgekeerde volgorde afgehandeld. Ik ben eerst alle kleine auto's aan het vergelijken geweest en toen ik wist dat het de Aygo moest worden uitgebreid de folder bestudeerd en de dealer zijn kop gek-gevraagd en daarna pas de bestelling gedaan. Totaal ben ik wel 3 tot 4 weken bezig geweest. Volgende keer eerst goed studeren.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: misleidende toyota aygo brochure

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Aangezien de aygo is gekocht om meer veiligheid ( o.a. ABS, hoofdsteuren, 4 sterren crashtest) te krijgen in een kleine auto t.o.v. de ford ka moeten we alsnog de hoofdsteunen kopen.
Als dat zo belangrijk is voor je was is het jammer en verbazingwekkend dat je alleen op basis van een foldertje je aankoop beslissing hebt gemaakt. Kost toch een paar centen zo'n wagen.

In ieder geval veel succes met het verkrijgen van de juiste steunen.

john aygo
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mei 2006 15:04

Re: misleidende toyota aygo brochure

Ongelezen bericht door john aygo »

Ik begrijp jullie reacties en bedankt jullie ook daarvoor. Maar de folders van Ford (Ka als c-max) zijn zeer duidelijk. Eventuele opties worden als tekst extra vermeld.

De folder van toyota blijft onduidelijk. De hoofdsteunen zijn behoorlijk duur t.o.v. de 1000 euro die de plus versie extra kost. Enige coulance bij zo'n vergissing is blijkbaar niet mogelijk omdat de marge op de auto te klein is.

Echter over het inruilen van een ford c-max voor een toyota mpv zijn we niet over gegaan. Kwaliteit heeft zijn (hoge prijs) en lekker rijden zijn kleine ongemakken (kinderziekten in c-max).

Jullie werken toch zeker niet voor Toyota?

Groetjes John


P.S. de aygo is een fantastische zuinige auto die lekker rijdt .

gvlsblm
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2006 04:59

Re: misleidende toyota aygo brochure

Ongelezen bericht door gvlsblm »

Nee ik werk niet voor Toyota en ook niet voor Citoen en Peugeot.
Het bestuderen van deze laatste twee merken heeft mij ook mede geholpen bij mijn beslissing. Welliswaar zijn er kleine verschillen.
Toch nog succes met het zoeken naar hoofdsteunen. :D

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: misleidende toyota aygo brochure

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Jullie werken toch zeker niet voor Toyota?
Kunnen je wel in alles gelijk geven maar wat heb je daaraan ?

Veel plezier met je Toyota!!!!!!!

(heb trouwens op dit forum al heel wat werkgevers gehad ;-))

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: misleidende toyota aygo brochure

Ongelezen bericht door Shareena »

Jij moet duidelijk beter in de brochure kijken! De brochure die ik heb, daarbij staat bij het plaatje met die hoofdsteunen een verwijzing naar de bekleding! En niet naar die hoofdsteunen! Er wordt helemaal niet over hoofdsteunen gesproken, ja in het gedeelte van de plus versie! Verder staat er bij het lijstje van de specificaties en uitrusting duidelijk aangegeven dat de plus en de sport losse hoofdsteunen achter heeft! En de basis niet...

ehltech
Berichten: 166
Lid geworden op: 15 mei 2006 21:59

Re: misleidende toyota aygo brochure

Ongelezen bericht door ehltech »

dat de dealer dan niet voor 328 euro de extra kosten vergoed ,als is het alleen maar jouw als klant tevreden te houden..immers eens een toyota altijd een toyota !!

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: misleidende toyota aygo brochure

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

De dealer gaat gewoon uit van de kracht van de auto zelf.
Het feit dat je normale onderhouds kosten hebt en niet voor allerlei wissewasjes de wagen weer een dag in de garage hebt staan.

(oops wordt het toch nog een toyota reclame :oops: )

Ze zijn niet helemaal foutloos maar wel een stuk beter dan andere zogenaamde A-merken :!:

Shareena
Berichten: 484
Lid geworden op: 04 okt 2004 15:27

Re: misleidende toyota aygo brochure

Ongelezen bericht door Shareena »

Het zou ook een beetje te gek zijn! Doordat de klant slechte research doet, neemt hij uiteindelijk de verkeerd versie en dan zou de dealer moeten dokken! Zo zou elke klant dat wel kunnen doen! Wij hebben rustig de tijd genomen en tot ons door laten dringen wat we wilden en welke versie dan het beste was! Als je de uitgebreide brochure (het magazine) had gehad had je je niet kunnen vergissen!!

gvlsblm
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2006 04:59

Re: misleidende toyota aygo brochure

Ongelezen bericht door gvlsblm »

Ik ben het helemaal eens met Shareena :lol:

john aygo
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mei 2006 15:04

Re: misleidende toyota aygo brochure

Ongelezen bericht door john aygo »

Om terug te komen op de brochure. Bij ford staat altijd vermeldt of iets een optie is of niet.

De standaard aygo in de brochure is afgebeeld met raamslingers ipv electrische bediening, kleur bekleding is homogeen antraciet. Achterbank is als niet deelbaar afgebeeld. Achterzijde van voorstoelen is van plastic ipv stof dus standaard.

Toch laten ze op de foto hoofdsteunen zien. De hoofdsteunen afbeelden terwijl de rest van de auto standaard is is misleidend. De tekst vermeld niet dat het opties zijn. Alle opties die mogelijk zijn worden ernaast vermeld. Optie extra hoofdsteunen is nergens terug te vinden in prijslijst.
Zelfs de verkoper zei dat dit niet geintegreerde hoofdsteunen genoemd mag worden. Waarom noemt de folder dit in de tekst van de standaarduitrusting , nu geintegreerd ipv voorbereid voor hoofdsteunen. Aangezien de reactie van de importeur negatief is, is de goedkoopste oplossing zoeken naar tweedehands.

Uit mijn verhaal blijkt ook dat je na uitvoerig bestuderen van folders je jezelf beter moet laten informeren. De verkoper had het echter zo druk met het verkopen van elk uur een nieuwe auto dat ook de bereikbaarheid een probleem was.

Tevens is de reactie van de importeur enigszins teleurstellend. Een kleine korting aanbieden om een tevreden klant te krijgen is toch niet zo moeilijk.

De auto werd afgeleverd met grote krassen aan onderzijde van de deurdorpels. Dit bleek nadat ik 200m had gereden naar de locale bandenleverancier om er sportvelgen met betere banden onder te laten zetten. Een maal staand op de brug werd ik op de beschadigingen gewezen. Na opzetten van de sportvelgen direct teruggereden en een afspraak gemaakt om het eruit te laten polijsten. De schade is gedeeltelijk hersteld en is nog slechts zichtbaar als je weet waar de schade zat.
Dus op goede vrijdag maar naar toyota en de auto s'middags weer opgehaald.

Onze ford c-max heeft wat kleine kinderziektes gehad. Rijdt bijzonder goed en de service van deze dealer is uitstekend. Dus een kwalitatief iets mindere auto met een goede service erachter laat een tevreden klant over. Tevens is een zeer complete first edition c-max ca. 3000-4000 euro goedkoper dan een corolla verso mpv. Ford heeft echter geen alternatief voor de zuinige aygo.

Maar gelukkig zijn er geen andere mensen die er achterkomen dat achteraf hoofdsteunen monteren een zeer kostbare optie is.

De toyota aygo laat een tevreden gevoel achter. het enige mankement is een lichte vibratie van de linkerdeur of voorruit bij bepaalde toerentallen. We laten er binnenkort de dealer naar kijken.



Bedankt voor jullie reacties ik stop met mailen groetjes John











De brochures en prij

gvlsblm
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2006 04:59

Re: misleidende toyota aygo brochure

Ongelezen bericht door gvlsblm »

Wat de folder van de Aygo betreft is het zo dat de tekst is overal duidelijk en goed, maar ze hebben er wat willekeurig foto's bij geplaatst. Dit geeft natuurlijk verwarring. Wat aflevering van de auto betreft is het zo dat je de auto goed bekijkt voordat je hem meeneemt. Heb je commentaar dan zeg je dit bij de aflevering en neemt de auto niet mee. Thuis bevestig je je commentaar nog eens schriftelijk naar de dealer toe. Je moet natuurlijk zowel bij het bestellen en bij het afleveren van de auto wel je ogen open houden. Maar begrijpelijk is dat je doordat je te entousiast bent je dingen over het hoofd gaat zien.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: misleidende toyota aygo brochure

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

krassen aan de onderzijde zou ik ook over het hoofd zien hoor :!:
Voordeel is wel dat je ze alleen ziet als hij op de brug staat. 8)

john aygo
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mei 2006 15:04

Re: misleidende toyota aygo brochure

Ongelezen bericht door john aygo »

Toyota aygo heeft ondertussen nog veel meer schade opgelopen.

Onderzijde/zijkant is voor grootste deel weggepoest is echt niet alleen zichtbaar als auto op de brug staat.

Op onze antraciet grijze auto is de sporen van schoenen op de onderdorpel minder goed te zien als op b.v. een licht blauwe aygo.

Na 10 dagen is een kleine deuk teruggevonden op de rechter achter portier. Dit is waargenomen nadat een grote MPV slecht naast de auto van de vrouw had geparkeerd. Als de kinderen dan uitstappen om naar zwemles te gaan beschadigen ze het dunne plaatmetaal van onze aygo.

Tevens stond de aygo gisteren, 32 dagen na aflevering, op straat geparkeerd rijd er een fietser aan achterzijde tegenaan.
Overspuiten linkerachter deur, c-stijl bij benzine tank en achterbumper. Kosten slechts 850 euro.

Dus totaal 3 maal schade in slechts 1 maand gehad. Wij hebben dus niet echt geluk.


groetjes john

Gesloten