LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lakschade door vogelpoep

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
warrie2
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jun 2006 11:18

Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door warrie2 »

Op maandag 5 juni heb ik mijn Hyundai Elantra, bouwjaar 29-11-2002, onder een boom geparkeerd. De volgende dag stapte ik in mijn auto en zag dat mijn auto was onder gepoept door vogels. Zaterdag 10 juni ben ik met mijn auto door de wasserette gereden. Ik heb daarvoor het duurste programma gekozen. Tot mijn verbazing was de poep na het wassen nog niet verwijderd.

Ik besloot daarop met de hand de poep te gaan verwijderen. Toen pas zag ik welke schade de poep had aangericht, enorme ‘kraters’ op het dak, de motorkap en andere delen, waarbij op de meeste plekken zelfs al hele stukken lak waren verwijderd waardoor de onderlaag te zien is.

Ik heb vanmorgen met Hyundai Nederland gebeld en die verzochten mij contact met de dichtstbijzijnde Hyundai dealer op te nemen. Van hun kreeg ik te horen dat vogelpoep onder geen enkele garantie valt.

Daarop ben ik naar een onafhankelijk schadeherstelbedrijf gereden. Twee medewerkers bekeken de schade en zeiden nog nooit zoiets te hebben gezien. Dat vogelpoep schade kan aanrichten was bij ze bekend, maar niet dat binnen enkele dagen hierdoor de complete laklaag van een auto kan worden verwijderd.
Op de site http://members.chello.nl/a.warringa1 heb ik een aantal foto’s gezet van de schade. Volgens de schadeexpert zullen herstelkosten ruwweg een € 1.400,- bedragen.

Naar mijn mening en die van de schadeexpert voldoet de laklaag bij lange na niet aan de minimale beschermingseisen. Dat binnen enkele dagen vogelpoep de lak tot op de grondlaag toe wegvreet kan en mag uiteraard onder geen enkele omstandigheid gebeuren. Minimaal 1 x per maand kies ik in de wasserette ook nog eens voor een extra waxbehandeling waardoor iets dergelijks met vogelpoep al helemaal niet mag gebeuren.
Daarnaast kreeg de originele koper (mijn schoonvader) bij aankoop bij zijn garage te horen dat de auto was voorzien van Mica-lak , een extra geharde lak die volgens de vekoper keihard zou .zijn en de auto extra zou beschermen. Hij is overigens de eerste koper dus de auto kan theoretisch niet overgespoten zijn voordat hij hem kocht.

Ik heb met DAS rechtbijstand contact opgenomen en die adviseerden me eerst een brief naar de dealer te sturen waarin ik ze verzoek de schade kostenloos te repareren. Als ik hier geen of een negatieve reactie op krijg kunnen we verdere stappen ondernemen.

Heeft iemand dergelijke ervaringen/tips? Ik heb geen zin in een langslepende procedure. Voor mijn gevoel sta ik volledig in mijn recht en is dit onacceptabel, op deze wijze zou ik niet eens een week op vakantie kunnen zonder bang te zijn dat mijn auto opnieuw helemaal beschadigd is bij terugkomst, omdat ik niet elke dag direct de vogelpoep heb kunnen verwijderen.

Groeten,
A. Warringa

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door gjvisser »

Het is bekend dat vogelpoep zeer schadelijk is voor de lak, maar jemig, zo erg heb ik het nog nooit gezien! :shock: Volgens mij hebben deze vogels zoutzuur gegeten ofzo... :D

Ik denk ook niet dat dit mag gebeuren, hooguit dat je lak wat beschadigd is en dat het met cleaneren weg is, maar dat de lak echt weg is mag echt niet.
Ik zou dus de procedure opvolgen van DAS en als ze hierna niet reageren gewoon een aangetekende brief versturen. Daarna kan je alsnog je rechtbijstand inschakelen. Ik hoop voor je dat het lukt. Helaas zijn dit altijd lange procedures...

Tipje. Volgende keer max 2 dagen nadat er op je auto is gepoept, de auto wassen of in ieder geval de vlekken weghalen.... Liefst meteen.

warrie2
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jun 2006 11:18

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door warrie2 »

Hoi, ik wist uberhaupt niet dat vogelpoep tot lakschade leed, maar dit blijkt inderdaad zo extreem te zijn dat dit wel erg heftig is.
Toevallig las ik net een andere post in dit forum van iemand die ook lakschade door vogelpoep had met een donkergekleurde Lantra.
Maar goed, hij heeft alleen donkere vlekken wat volgens mij nog wel normaal is, hier is de lak tot op het bot toe verdwenen.

Gisteren zat er een nieuwe klodder vogelpoep op de autokap, gelijk naar binnen gerend om heet water en een doekje te halen :-/

De brief die ik nu heb verstuurd (met cc aan Hyundai Nederland) heb ik gelijk maar aangetekend verstuurd, heb een kleeeeein vermoeden dat Hyundai niet op mijn verzoek in zal gaan en dat dit een rechtzaak zal worden. Daarom vanaf het begin maar alles aangetekend versturen..

Groeten,
Andre

Flipipo
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 dec 2005 19:57

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door Flipipo »

Tja, vogels he... Klopt dat sommige lakken neit bestand zijn tegen zoiets!! Ik heb zoiets ook maar niet dat laklaag verdween, wel beschadiging! Helaas.... wel erg vervelend zeker... Succes, maar hou rekening mee dat rechtzaak door je verloren wordt, anders kan heel de wereld plots schade claimen..

warrie2
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jun 2006 11:18

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door warrie2 »

Ik denk dat de mate van beschadiging in mijn geval extreem is, en dus te wijten valt aan de slechte kwaliteit van de lak. Terwijl de verkopende dealer juist vertelde dat er een extra geharde lak (mica) op zou zitten.

Nu kan ik hem wel opnieuw laten spuiten voor 1400,-, maar stel dat ik een paar dagen geen gebruik maak van mijn auto en er weer een aantal dagen vogelpoep op zit..

Dit zou betekenen dat ik elke dag naar mijn auto moet kijken of er geen poep op zit, en direct verwijderen. Maak ik er langer als een paar dagen geen gebruik van of ga ik op vakantie, zal ik de auto in laken moeten inpakken om te voorkomen dat er weer hele stukken lak afgaan.

Een eventuele rechtzaak zal zeker interessant worden. Ik zal hier in ieder geval blijven posten hoe het verder gaat, mocht er toevallig nog iemand met hetzelfde probleem zitten.

Manta79
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 nov 2005 08:59

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door Manta79 »

Mijn vorige (zwarte) Vectra-C heeft dit ook gehad op de motorkap, na 2 dagen was de onderliggende lak "rubberachtig" en kon er zo afgekrabt worden als ik wilde. Na een paar dagen uitharden, heb ik het redelijk goed gekregen met poetsen, maar het bleef een grijze plek.

Bij de aankoop van mijn nieuwe Vectra werd het zelfs expliciet gezegd vogelpoep direct te verwijderen. Ik houd me daar ook aan...
De lakken van tegenwoordig zijn niet meer zo stevig als die van jaren geleden....

mcislief
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 dec 2005 16:59

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door mcislief »

Zeggen dat je meteen de vogelpoep moet verwijderen is makkelijker gezegd als gedaan. Je komt inderdaad wel eens voor dat je weg bent, maar het lijkt mij niet normaal dat er zulke beschadigingen van die vogelpoep van ene paar dagen oud kunnen komen.

Maar ik heb dus nuook vogelpoep op mijn lak zitten en ik krijg het er gewoonweg niet vanaf. Ik heb al liters water op die plek laten inwerken, maar niets helpt. Lijkt wel of dat beest kauwgom heeft gegeten of zo. Heeft iemand nog een tip om het goed weg te krijgen?

tdejong
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 feb 2005 21:09

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door tdejong »

Het zelfde heb ik mee gemaakt met mijn ford fiesta van nog geen jaar oud maar bij de ford hebben ze mij verrteld dat het een fout in de lak behandeling was en de motorkap vijfde deur en dak zijn voor mij weer gratis in orde gemaakt er is bij ford 12 jaar garantie op het lakwerk.

T.de Jong Soest

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door gjvisser »

@mcislief
Gewoon even langs een autopoetsbedrijf gaan, zij kunnen deze vlekken zo weg poetsen. Je kan het zelf ook met een Commandant proberen, maar wees daar wel voorzichtig mee!

mcislief
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 dec 2005 16:59

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door mcislief »

dank je gjvisser, kijken of zij iets weten. Het is niet alleen een vlek, die poep zit er zelf ook nog, maar krijg het niet weg en ben dus bang dat het een krater gaat achterhalen. Heb net mijn APK gehad en de auto bij de BMW dealer gebracht en die hebben volgens mij ook geprobeerd om het weg te krijgen en is hun ook niet gelukt. Maar zal eens langs een poetsbedrijf gaan.

Eduardo56
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 mei 2006 16:33

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door Eduardo56 »

Vanwege steeds strengere milieu-wetgeving zijn auto-lakken tegenwoordig steeds meer op water-basis en is de sterkte ervan veel minder dan die van een auto van bijv. 20 jaar geleden.
De samenstelling van de vogelpoep speelt natuurlijik ook mee.
De poep van een zeemeeuw kan veel gemener zijn dan die van een huismus.
Ook kan de kwaliteit van de autolak enorm verschillen per merk,
maar ook per serie geproduceerde auto's.
Over het algemeen kan er gesteld worden dat de lak van een duurder merk auto's betere protectie biedt dan die van een goedloper merk.

alderwood
Berichten: 273
Lid geworden op: 20 feb 2006 16:34

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door alderwood »

Geldt dit ook voor metallic lak?

Een kennisje van mij had dit ook (gewone lak Fiatje) en moest het dak laten spuiten.

Het probleem is, naar ik destijds vernam, het feit dat alle autolakken
op waterbasis zijn.
Voor die tijd had men nooit last.
Maar werken met lakken waarin vluchtige stoffen zitten, levert gevaar op voor de gezondheid (o.a. blaaskanker).

Hoe het ook zij, sinds jaar en dag heb ik een soort tupperware bakje in mijn auto met in het deksel een gaatje in het midden.
Er zit een nat sponsje in en een zeem.

Zie ik wat dan haal ik het weg.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Jij moet Mien Dobbelsteen zijn, kan niet anders :lol: :lol: :lol:

rdrdon
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2005 11:34

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door rdrdon »

Ik rijd een nieuwe Mazda (zwart) en heb ook verschillende vlekken van die rot vogelpoep - je vraagt je inderdaad af wat die beesten mankeert. Je verhaal bij de dealer lijkt me moeilijk - ik denk dat je beter de importeur kan aanschrijven, maar het zal een moeilijk verhaal worden ben ik bang...... Je kan ook eens een poging wagen bij het schadefonds - doe dit via je verzekering en vraag hun hoe dat moet - deze mensen zijn (terecht) streng in hun beoordeling, maar willen in dit soort gevallen wel eens(!) uitkomst bieden - Niet geschoten is altijd mis! Als je auto opnieuw gespoten is, laat hem dan in de Teflon zetten (Flon 4000) dat kost wel een paar centen, maar je hebt wél de garantie dat je je auto NOOIT meer in de was hoeft te zetten én dat je met dit soort narigheid terug kan vallen op hun garantie. Veel succes gewenst - ik ben erg zuinig op mijn auto en begrijp hoe je je voelt; maar het kan nog erger hoor - lees de Telegraaf van woensdag maar - Een invalide jongen die zijn invalidenwagentje in de fik wordt gestoken(!) en tot op zijn chasis afbrandt en dat waren geen vogels; maar ze zijn wél gevlogen! Groeten D. Roeper - Alkmaar

miekevg
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jun 2005 13:20

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door miekevg »

Beste Rdrdon,

Goed idee, van in de was zetten met Flon 4000.
Maar bij wie en waar kan ik dat laten doen?
Graag uw advies.
Hartelijk dank alvast.
miekevg.

gozik
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 mei 2006 17:02

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door gozik »

Dankzij de milieu vriendelijke lakken hebben diverse fabrikanten problemen, en het dure siliconen middel zou iets kunnen helpen,
Goed in de was houden, dan maakt het merk iets minder uit.
Het is ook afhankelijk waar je auto staat, ieder eten is anders, en sommige tijdelijk verkrijgbare besjes kunnen maagzuur veroorzaken, en dat is echt goed voor onze plaatwerkers....
Boomvrij parkeren, of bomen waar geen slechte vogels zitten...

Kijk naar de lakgarantie, is deze meer dan 8 jr. en overdraagbaar?
Een poepwaarschuwing zou ik nooit kopen!
Omdat het per automerk verschillend is, en tevens kan iedere fabriek andere lak gebruiken, dus ook bij hetzelfde merk die uit diverse fabrieken leverd, of van lakleverancier wisseld....
Tevens welke vogels eten wat!

Het probleem is bekend en bij een goedkoper merk kun je ook gelijkwaardige garantie's verwachten....

De in de bovenste mail genoemde Extra harde lak betekend nog niet oplosmiddel bestendig, alleen de hardheid, en dat is niet belangrijk.
Zachte verf op mijn Kozijnen, het is een vloeibaar zacht plastic wat opdroogt en beschermd beter als diverse auto merken...
Niet de hardheid maar bestand tegen Chemie is belangrijk, welke oplosmiddelen, dat is dus het probleem!

rdrdon
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jun 2005 11:34

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door rdrdon »

Ik weet alleen in Alkmaar - kijk op internet of gouden gids in je woonplaats - In Alkmaar: POLYTOP op de HAZENKOOG. Succes

alderwood
Berichten: 273
Lid geworden op: 20 feb 2006 16:34

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door alderwood »

Zoeken doe je met Google.

Zie http://www.flon4000.nl/

warrie2
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jun 2006 11:18

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door warrie2 »

Nog iets anders over mijn schade - zoals je ziet op http://members.chello.nl/a.warringa1 zit er een felrode kleur onder lak.
Die onafhankelijke schadeexpert waar ik ben geweest zei dat het leek alsof hij al een keer was overgespoten. Een vriend die gisteren bij was zei hetzelfde.

Mijn schoonvader is de originele koper en de originele kleur is bordeauxrood. Kan het zijn dat de auto al voor de eerste verkoop opnieuw is gespoten? Als dat zo is, kan het zijn dat de bordeaux-rode laklaag daardoor al minder is van kwaliteit cq minder goed hecht?

alderwood
Berichten: 273
Lid geworden op: 20 feb 2006 16:34

Re: Lakschade door vogelpoep

Ongelezen bericht door alderwood »

warrie2
Geplaatst op: 15 Jun 2006 13:59 Onderwerp:


Mijn schoonvader is de originele koper en de originele kleur is bordeauxrood. Kan het zijn dat de auto al voor de eerste verkoop opnieuw is gespoten? Als dat zo is, kan het zijn dat de bordeaux-rode laklaag daardoor al minder is van kwaliteit cq minder goed hecht?
Een verwarrend verhaal.
Heeft uw schoonvader de auto nieuw gekocht?
Weke kleur code staat er in de auto resp.
op het kenteken?
Bordeaux rood?
En rijdt in een blauw/grijze? En die kocht u van uw schoonvader.
Heeft die hem dan over laten spuiten?
Ik snap er niets van.

Gesloten