LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] houd de APK intact!!! nieuw voorstel 4-2-2-1

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
amt
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 nov 2006 16:13

Re: houd de APK intact!!! nieuw voorstel 4-2-2-1

Ongelezen bericht door amt »

4-2-2 hoeft niet onveiliger te zijn maar dit is het wel, als je na gaat wat er zoal mis kan zijn met auto's die voor het eerst naar de keuring gaan dit is ongelooflijk.

kijk hier maar naar:

http://www.amt.nl/web/show/id=56083/Ton ... entid=8430

speling op een kogel mag tot op zekere hoogte. als de maximale speling bijna bereikt is bij de keuring wordt er pas(in veel gevallen) 2 jaar later na gekeken. stel dat het een diesel is welke veel kilometers maakt, als voorbeeld 35.000 p/j dan komt dit neer dat na 70.000 km de auto pas weer terug komt bij de garage.
in de tussentijd is er een grote kans dat de kogel al geknapt/losgeschoten is stel het is een stuur kogel, dit kan voor nare verassingen komen.

bijna elke auto wordt bij de APK getest op te schadelijke emissie. als dit eens in de twee jaar gebeurt is de kans wel degelijk groter dat een voertuig langer op de weg is met een te schadelijke emissie.

lees t allemaal maar eens na in dit artikel:
http://www.amt.nl/web/show/id=46077/Ton ... entid=8024

rijgedrag staat los van de apk.


groeten

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: houd de APK intact!!! nieuw voorstel 4-2-2-1

Ongelezen bericht door SimonleBon »

hmmmm links naar pagina's van een autobranchorganisatie die 3-1-1-1 wil behouden.....zeer objectieve berichtgeving dus.

Maar nogmaals: Ik lees dat 18% van de auto's van 3 jaar oud bij een niet reparerend bedrijf worden afgekeurd. Hoeveel van die 18% was niet te wijten aan kleine mankementen (leeg sproeierreservoir, defecte lampjes, etc) en vormden concreet een gevaar op de weg?

Dat lijkt me toch wel heel relevant en daar heb ik hier nog steeds geen antwoord op gezien.

Mooi verhaal van de kogel, maar dit zou ook na een half jaar al kunnen zijn, dus moeten we de apk frequentie maar opschroeven naar 3 maandelijks. btw ik rijd nog geen 10.000km per jaar met mijn (Golf) diesel. Ook niet alle auto's met LPG zijn kilometervreters. Dus het is wel een hoop als en als en als..


Ik blijf er dus bij dat 4-2-2-2 een veilige frequentie is voor de meeste gevallen, zeker wanneer de goedkeuringseisen nog iets verscherpt worden. Voorheen was er een keuringsplicht van auto's van tien jaar en ouder, sindsdien zijn de regels alleen maar aangescherpt. Echte wrakken zijn er bijna niet meer op de Nederlandse wegen, wat het doel was van de doorgeschoten invoering.

Rijgedrag staat los van apk, maar zeker niet van veiligheid. Ik weet zeker dat er vele malen meer doden door rijgedrag zijn dan door ongevallen door een technisch mankement. Dus ongenuanceerd roepen dat de veiligheid er sterk op achteruit gaat is niet correct. De invloed is marginaal.

quaker
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2006 12:55

Re: houd de APK intact!!! nieuw voorstel 4-2-2-1

Ongelezen bericht door quaker »

als keurmeester zwaar zeg ik kom maar op met je 4-2-2 systeem

goed voor de beun lijkt me. Zelden krijg ik nieuwe auto's mee op te keuren en als men 2 jaar rondrijdt met een scheurtje in een stofhoes van een kogel koop ik met korting een kogel en reken die lekker door aan mijn klant. en geloof me garages doen net zo.

nee zonder gekheid 4-2-2-1 lijkt me best een goed idee alleen die eerste 4 zie ik wat tegen op 3-2-2-1 lijkt me mooi maar hoe zit dat dan met apk1 (vrachtautos) gaan we die dan ook opschroeven naar een andere freqentie of is het puur een verkiezingsstunt ?

DL3B
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2005 12:42

Re: houd de APK intact!!! nieuw voorstel 4-2-2-1

Ongelezen bericht door DL3B »

En we gaan dit topic toch maar weer eens nieuw leven in blazen:

zie:
http://www.ad.nl/autowereld/article928638.ece

Denk dat keurmeester hier ook wel op wil reageren?

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: houd de APK intact!!! nieuw voorstel 4-2-2-1

Ongelezen bericht door keurmeester »

Een nieuw leven lijkt me een goed idee,
Verder vind ik de reacties die bij het artikel staan zeer vermakelijk, zeg maar pure humor.

Maar even over de mogelijke veranderingen het laatste bericht uit eerste hand is dat het toch een 4-2-2-1 gaat worden.kans is 95%
groeten Leo

keurmeester
Berichten: 246
Lid geworden op: 13 dec 2005 22:47

Re: houd de APK intact!!! nieuw voorstel 4-2-2-1

Ongelezen bericht door keurmeester »

APK 4-2-2-1 :shock:
De krant staat er weer vol mee, zijn er mensen die hier op willen reageren?
Vooral op die zich zelf tegen sprekende berichten. :roll:
Het moet voor de burger goedkoper worden(lasten verlaging) maar de APK gaat veranderen (uitgebreider) en dus zal hij ook wel duurder worden!???
groeten Leo (een echte) 8)

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: houd de APK intact!!! nieuw voorstel 4-2-2-1

Ongelezen bericht door Walter van V »

het is zinvoller te keuren op km stand ipv leeftijd...

Er zijn auto`s die in 1 jaar net zo veel rijden als een ander in 4 jaar, met alle gevolgen voor de slijtende delen tot gevolg.

daarnaast is er niet echt een duidelijke lijn te ontdekken bij afkeur/goedkeur.

Heb zelf regelmatig meegemaakt dat een auto (met name klassiekers) bij het ene bedrijf worden afgekeurd, en dezelfde middag bij een ander worden goedgekeurd.

De leukste afkeur was een oude porsche met inspuiting, waar afgekeurd werd op CO (wat onzin was vanwege de leeftij) en de eigenaar de opmerking kreeg dat de carburateurs waarschijnlijk aan revisie toe waren.. (gelijk een prijsopgave natuurlijk). Tja de reactie laat zich raden toen mijnheer de monteur de carburateurs aan mocht gaan wijzen....en even gewezen werd op de leeftijd avn de auto en de eisen mbt Co....

Zolang er nog dit soort mensen (en dat zijn er best veel...)met het recht te keuren rondlopen, kunnen ze die hele APK beter afschaffen..

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: houd de APK intact!!! nieuw voorstel 4-2-2-1

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Mensen die hun auto onderhouden, hebben geen enkel probleem met de APK, het gaat om de ****** die menen dat een auto eeuwig blijft rijden zonder enige vorm van onderhoud. Die pak je met een APK. Gewoon elk jaar een apk, meer rek erin kan niet.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: houd de APK intact!!! nieuw voorstel 4-2-2-1

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Even inhaken op:
NONO


Geplaatst op 21 Okt 2006 13:57 door NONO


--------------------------------------------------------------------------------

En hoe betrouwbaar is die APK?

In Duitsland was vroeger de TÜV een instituut waar het om betrouwbaarheid ging.

Paar jaar geleden werd een bende Turkse autohandelaren opgerold die tegen betaling of onder bedreiging van de keurmeester onbetrouwbare auto's lieten goedkeuren.

Onmogelijk in Nederland?
De APK keuring is recht evenredig betrouwbaar aan de kwaliteitseisen en het toepassen daarvan door de met uitvoering belaste kerumeester.
Onmogelijk is niets, ook in Nederland niet alleen zou de APK keuring ontzettend duur worden.
De APK keuring heeft niet tot doel om auto's welke aan regulier onderhoud voorbij gaan of dat wel doen aan enig toezicht te onderwerpen. Men zou dan kunnen volstaan met de oudere types aan te merken.
Er is bewust gekozen na zorgvuldig overwegen om de APK verplicht te stellen voor motorvoertuigen van drie jaar of ouder.
De eerste twee jaren komen er nauwelijks mankementen voor.
Bij het pleegen van groot onderhoud worden niet alle APK-punten gecontroleerd.
De APK-keuring spitst zich toe op de primaire aspecten en onderdelen van de voertuigen.
De APK blijft ongewijzigd aldus het laatste nieuws.

Gesloten