LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kenteken scooters & bromfietsen

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Ab64
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2006 22:05

Kenteken scooters & bromfietsen

Ongelezen bericht door Ab64 »

Eind september scooter laten schouwen en schouwrapport direct op postkantoor gebracht en hiervoor € 22,50 (buiten de kosten van het schouwen en kenteken plaatje) moeten betalen. Na 4 weken eindelijk bericht van de RDW. Op mijn unieke framenummer is al een kenteken afgegeven ?? Gebeld naar de RDW welke vroegen naar het motorbloknummer. Dit bleek allemaal correct. Ook heeft mijn scooter het zgn. datatag systeem (ingebouwde chipset tegen diefstal) met officiele certificaat (prijs ca. € 175,00). RDW stelt dat ergens fout is gemaakt, maar kan niets doen. De kentekenhouder is aangeschreven met het verzoek om scooter opnieuw naar de schouwer te brengen en de gegevens te laten controleren, maar deze reageert niet DUS is het mijn probleem. Alle bewijsstukken heb ik in het bezit. Oplossing volgens de RDW om toch nog voor 1 januari 2007 een kenteken te kunnen krijgen is; scooter moet naar officiele RDW keuringscentrum (dichst bijzijnde ca. 40 km) en als alles juist blijkt te zijn, wat ze al toegegeven hebben, kan er een nieuw framenummer gegraveerd worden. Kosten ca. € 65,00. Dan kan er alsnog een kenteken uitgegeven worden. Alleen is het datatag certificaat /niet meer geldig !!
Mijn oplossing; zet het reeds uitgegeven kenteken in een database van gestolen scooters/bromfietsen en meldt dit aan de kentekenhouder om deze te dwingen tot het laten verichten van een controle, zodat ik na 1 januari mij gewoon per scooter kan verplaatsen. Helaas stelt de RDW, want zo werkt het niet. ONBEGRIJPELIJK !! Of je betaald ca. € 55,00 voor een beetje lucht OF voor het probleemloos verkrijgen van een kenteken (tot 31 oktober) voor bijv. een gestolen scooter.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Kenteken scooters & bromfietsen

Ongelezen bericht door Ulbe »

In principe steekt dit raar in elkaar,

Ik vermoedt dat u de scooter heb gekocht via de 2 hands verkoopsite's zoals marktplaats, ed.

Wanneer echter het frame- en motornummer krijtgaaf zijn, mag er in principe niks mee aan de hand zijn!,

Vreemd dat de andere scooter exact dezelfde nummers heeft!, in principe is dat onmogelijk!, dan zal iemand uw scooter geheel hebben bekeken om de nummers te kunnen noteren!, bij veel scooters moet er soms zelfs de beplating verwijderd worden om bij de nummers te komen!,

Wanneer u echter de scooter bij een officiële dealer of ander bedrijf had gekocht, kon u ze nog aansprakelijk stellen, wanneer het naderhand blijkt dat uw scooter een gejat exemplaar is,

Veel succes, en hopende op een snelle afwikkeling van deze bijzonder vervelende kwestie!,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Ab64
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2006 22:05

Re: Kenteken scooters & bromfietsen

Ongelezen bericht door Ab64 »

Beste Ulbe,

de scooter is nieuw in 2001 bij een officiele scooter dealer gekocht. Deze heeft ook de datatag chips geplaatst. Bij het ontvangen van de chipset (3 stuks) moet deze de bij behorende documenten invullen, waaronder frame/chassis- en motorbloknummer en eigenaar, en opsturen naar de Hillson Groep. Deze sturen een certificaat (vergelijkbaar met een kenteken deel 1 en 3 bij auto's) naar de eigenaar. Deze wordt geacht alle bovengoemde nummers/gegevens te controleren. Het zgn. deel 1 moet ook overgeschreven worden bij evt. verkoop van de scooter. Tijdens politie controles wordt dus ook hier naar gekeken (je dient dan ook altijd het "deel 3" bij je te hebben). Volgens de RWD en de politie (tijdens controles) is er dus niets mis met mijn scooter. Inmiddels probeert men wel bij de RDW alles op alles te zetten om alles tot een goed einde te brengen, maar blijven nog steeds afhankelijk van de medewerking van de kentekenhouder.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Kenteken scooters & bromfietsen

Ongelezen bericht door marnix »

Heeft u zelf al gecontroleerd of het frame-nummer op uw papieren overeenkomt met het nummer in uw scooter?
Ik vind dit zo'n raar verhaal, en buitengewoon vervelend voor u als rechtmatige bezitter van dit frame-nummer.
Overigens zijn er best veel lieden die op een buitenlandse scoot rondrijden en die voor 1 november er een (NL)ander framenummer ingeklopt hebben. dan hoeft het niet zo te zijn dat ze uw nummer gezien hebben; Ze hebben misschien kennissen met een wel NL nummer en hebben hun eigen nummer omgetoverd tot een nummer dat dichtbij een wel deugend nummer ligt. Zo kunnen ze per ongeluk uw nummer gebruikt hebben. Is overigens een misdrijf.
Ik vind het raar dat de RDW bij de andere gebruiker van uw nummer niet wat foto's opvraagt trouwens, dat doen ze namelijk bij heel veel broems die geschouwd zijn.
Ik ben erg benieuwd naar de afloop van uw probleem. Succes ermee!

Ab64
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2006 22:05

Re: Kenteken scooters & bromfietsen

Ongelezen bericht door Ab64 »

Beste Marnix,

alles is door mij gecontroleerd en klopt. Begin december weer gebeld naar de RDW en te horen gekregen dat de kentekenhouder nog steeds niet gereageerd heeft op de inmiddels 2e aangetekende brief van de 'vrienden' uit Veendam. In de 2e brief zou zijn vermeldt dat wanneer hij of niet zo reageren binnen de wettelijke termijn zijn of haar kenteken ongeldig verklaard zal worden. Deze termijn liep deze week af.
Tussentijds weer gebeld met de RDW van hoe nu verder. Ik moest me in ieder geval toch melden bij het dichtsbijzijnde RDW keuringsstation (40 km verder op). Op de vraag welke stappen de RDW zelf zou ondernemen met betrekking tot de kentekenhouder werd alleen gezegd "nou niets, alleen het kenteken wordt ongeldig verklaart" Nu heb ik aan hun aangegeven dat er uit feiten en omstandigheden een redelijk vermoeden bestaat van het plegen van een strafbaar feit (fraude) en dat wellicht het een idee was om hiervan, op z'n minst, melding te maken bij de politie. Dit vinden ze vreemd en doen ze dan niet. Inmiddels geweest bij het keuringsstation en deze hebben alles gecontroleerd en in orde bevonden EN inderdaad zijn er foto's gemaakt. DUS .... kenteken wordt uitgegeven, maar dit kan nog even duren, want men heeft het erg druk. Voor 1 januari gaat het dus niet meer lukken.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Kenteken scooters & bromfietsen

Ongelezen bericht door Ulbe »

Beste Ab64,

Ik ben blij dat de RDW er toch achter is gekomen dat er gefraudeerd wordt met deze kentekens!,

Wanneer het fout was gelopen kon u uw scooter volgend jaar niet meer gebruiken en kan deze letterlijk naar de sloop!, diep triest!,

hopelijk gaat het niet te lang duren zodat u volgend jaar weer zonder zorgen met uw gekentekende scooter de weg op kan!,


Veel suces, en vriendelijke groeten,

Ulbe.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Kenteken scooters & bromfietsen

Ongelezen bericht door marnix »

Ab, dit is best wel een goede afloop, toch? Gefeliciteerd ermee! Was ook te gek voor woorden....
marnix

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Kenteken scooters & bromfietsen

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

het is 1 januari.

Ben benieuwd hoe snel de politie woord gaat houden, en de brommers/scooters zonder geldig kenteken gaat bekeuren.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Kenteken scooters & bromfietsen

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Gewoon simpel....NIET!!!!!!!!1

Ze kunnen het nu al niet aan laat staan dan. Ik vind het een slechte zaak, maar ja eerst zien dan geloven.

Tegelijk vind ik dat hun ook maar volledig net als de automobilist een volledige WA verzekering moeten hebben en gewoon niet meer beschermd moeten zijn in de RVV (Regelement Verkeersregels en Verkeertekens voor diegeen die niet weten wat RVV is :lol: ) en uiteraard gewoon opdraaien voor de kosten welke zij aan schade veroorzaken bij anderen. Het gebeurd nu nog teveel dat ze alleen maar levensgevaarlijk rijgedrag aanmeten in het verkeer.

Dalijk nog leuker....het bromfietsrijbewijs. Dit houdt in dat de bromfiets en of scooter ook op het standaard Europees rijbewijs vermeldt gaan worden. In dit geval is het extra uitkijken, want autorijbewijs of brommerrijbewijs ingevorderd?? Das mooi dan ben je ook meteen je volledige rijbevoegdheid tot het besturen van een motorrijtuig kwijt.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Kenteken scooters & bromfietsen

Ongelezen bericht door marnix »

@ maarten, wat bedoel je met een "volledige" WA verzekering? Bestaan er ook gedeeltelijke?)

nonnon
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2007 21:52

Re: Kenteken scooters & bromfietsen

Ongelezen bericht door nonnon »

Na 2 weken is de kentekenplaat al van onze scooter gestolen.
Na aangifte en formulier halen van het rdw en 29 euro betalen duurt het nog 4 weken voor dat je een papier ontvangt waarmee je een nieuwe kenteken plaat mag halen.
Al die weken mag je dus geen scooter rijden
Lekker handig als je dit vervoer middel echt nodig heb voor je werk.
Heeft iemand tips voor me zodat de volgende kenteken plaat niet meteen weer gestolen wordt.
Als dit heel veel gebeurd omdat die kentekenplaten natuurlijk erg gewild zijn voor gestolen scooters hoe gaat het rdw dit oplossen.
Straks rijdt half ned met gestolen of geen nummerplaten op de scooter.
weet iemand een oplossing?

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Kenteken scooters & bromfietsen

Ongelezen bericht door marnix »

De nieuwe plaat niet enkel in zo'n houdertje klikken maar ook doorboren en een aantal bouten er door. Ook door je spatbord heen. Pas wel op dat je niet in de letters ,cijfers of eventuele keurmerken in de plaat boort...

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Kenteken scooters & bromfietsen

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Er zitten in een houdertje, dat je voor 3 of 4 euro bij de plaat kunt kopen, diverse bevestigingsgaten.

Pas eerst even af, welke gaten je er het beste voor kunt gebruiken, want houder en plaat moeten ook nog vastgemaakt worden op het spatbord.

Mijn tip is om niet te schroeven, maar te klinken.

En ja: de merktekens moeten leesbaar blijven.

BMS.Purmerend

Re: Kenteken scooters & bromfietsen

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Beste lezers indien u even tijd heeft dit te lezen dan probeer ik (Jan) iets uit te leggen.

Voordat het schouwen begon is en ook door mij gevraagd aan het zittende koppel dat geheel samenwerkte om het kenteken van de brommer te voeren het volgende.

Jan; is het schouwen een keuring.
Zittende Koppel; nee het is geen keuring.

Jan; ik mag toch wel aannemen dat ik moet kijken of de brommer in goede staat is om een kenteken te kunnen geven?
Zittende koppel; nee, het is geen keuring u dient alleen het frame nummer het motornummer en typegoedkeuring nummer te noteren en door te geven, letters en zijvers die niet leesbaar zijn moet u aangeven met een kruis of streep.

Jan; maar dan gaat de consument ervan uit dat als er een kenteken opzit dat deze goedgekeurd is en eerlijk.
Zittende koppel; indien de consument zo naïef is dan is het hun probleem.

Jan; wat moet ik doen als ik duidelijk verneem dat het ingeslagen frame nummer is overgeslagen.
Zittende Koppel; U dient niets te doen u mag geen politie agent zijn en behoord de gewenste formulieren in te vullen.

Ik kan u verzekeren dat ik 5 op de 30 brommers onder mijn lamp heb gehad waarvan ik zekeren ben dat deze niet klopten.
Aan een inspecteur van de RDW heb ik dat nog eens laten zien aan hand van de door ons genomen digitale foto’s het is duidelijk meneer maar dit komt vanzelf uit bij controle en de politie zal deze er van zelf tussen uit pakken bij inspectie.

Vandaag de dag krijg ik aangeboden gebruikte scooters met voor mij geen goede ingeslagen frame nummer erge nog de nummers zijn opgepoetst om te kunnen lezen maar niet behandeld waardoor nu het frame nummer totaal niet is te lezen.
U alle is hierbij gewaarschuwd lees ten alle tijden het framenummer te samen met het kenteken je word ook bij de handelaar mee opgezadeld

Reden van niet keuren was dat het zittende koppel bang was de aantal brommers niet binnen de gestelde termijn kon afkrijgen en zo ook de ondernemer met een patatkraam de scooters en brommer kon schouwen als hij maar was aangesloten bij de RDW en een lampje had met een sterschroevendraaier een bostel, pen en papier en een printer.


Een frame nummer inslaan is een wassen neus, de slagletters werden nog nooit zogoed verkocht als de twee jaar. Je behoefde alleen bij de RDW te kijken of het nummer dat jij denkt in te slaan niet als gestolen stond, zou ook dom zijn om een gestolen brommer te voorzien van al gestolen nummers.

Reden is dat ik vermoet dat het brommergebeuren waarvan de kentekens zijn afgegeven door schouwingen binnen 5 jaar op de ijzerhoop leggen en dan is dat niet eens zo gek ingeschat denk ik.

Dubbelen nummers werden door de RDW terug gestuurd naar die genen die geschouwd had en indien hieruit de fout werd gehaald was er niets aan de hand. Bleek deze goed te zijn moest er een foto van worden gemaakt en worden bijgesloten.
Ten aller- tijden werd het nummer door de RDW goed bevonden omdat de ander nummers wel degelijk vals waren uitkomende door etsen van framenummer.
Indien het bewijs was dat de ander ten goede trouw een eerlijk aankoop had gedaan werd deze bij de RDW voorzien van een nieuw nummer.


Zo u heeft weer leesvoer gehad
Groeten Jan

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Kenteken scooters & bromfietsen

Ongelezen bericht door Quark »

Toen het schouwen begon, ging 1 van mijn vrouwelijke collega's met haar Thomos snor brommer (2e hands gekocht op Internet)naar een Halfords vestiging in een grote stad in het Noorden.

Hier bleek dat zij al 2 jaar op een gestolen brommer reed (raar dat de vezekerings maatschappijen dit zomaar verzekeren).

Zij is dus bij de politie beland en heeft via de rechtbank te horen gekregen, dat zij om strafvervolging te voorkomen (heling) afstand van haar brommer moest doen.

Dit heeft ze gedaan, de brommer is terug gegaan naar de oorspronkelijke eigenaar en zij heeft een nieuwe via een officiele handelaar gekocht.

Ze had het op een rechtzaak kunnen laten aankomen aangezien ze tergoeder trouw de brommer heeft gekocht en ook een redelijke prijs hiervoor heeft betaald, maar aangezien zevoor justitie werkt wil ze haar naam niet aan een rechtzaak verbinden.

BMS.Purmerend

Re: Kenteken scooters & bromfietsen

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Reactie op Quark,
Kijk dat is nu weer het voordeel dat de meeste brommers bij de eigenaar terug komt.
Echter is het ook mogelijk dat de verzekering al heeft uitgekeerd, dan is deze brommer van de verzekeringsmaatschappij.

Als ik haar zou zijn, gaat recht voor recht en kan er geen bewijs zijn dat zij deze brommer heeft gekocht als heling. Heling vervalt als deze zoals u verteld de daarvoor redelijke prijs heeft betaald kan aantonen dat deze op de normalen manier is verzekerd enz.
Meestal bij het terugtrekken van je rechten beken je daardoor enigszins schuld.
De verzekering zal waarschijnlijk alleen de laatste cijfers hebben gekregen van het frame nummer.
Indien een totalen frame nummer heeft doorgegeven (scooter 17 posities) is dit wel raar, je kunt ook via een centrale verzekeringsbureau nazien of deze daarvoor is verzekerd geweest enz. Mogelijk was het ook dat de vorige eigenaar deze ook zo heeft gekocht en die daarvoor ook. Dan was deze brommer terug gegaan naar u.
Maar ik ben geen jurist dit is alleen wat ik verneem in deze bromfietshandel, dus als ik lieg is dit niet uit mij.
Groeten Jan

peukiemon
Berichten: 170
Lid geworden op: 26 nov 2005 10:14

Re: Kenteken scooters & bromfietsen

Ongelezen bericht door peukiemon »

@Maarten1234
Dalijk nog leuker....het bromfietsrijbewijs. Dit houdt in dat de bromfiets en of scooter ook op het standaard Europees rijbewijs vermeldt gaan worden. In dit geval is het extra uitkijken, want autorijbewijs of brommerrijbewijs ingevorderd?? Das mooi dan ben je ook meteen je volledige rijbevoegdheid tot het besturen van een motorrijtuig kwijt.
Bromfiets rijbewijs of niet als je rijbewijs nu in wordt genomen mag je alsnog geen gemotoriseerde voertuigen besturen, dus dit veranderd niets :roll:

En met een bromfiets heb je sowieso een wa verzekering, of zoals in mijn geval Wa beperkt casco met opzittenden verzekering.
Het gebeurd nu nog teveel dat ze alleen maar levensgevaarlijk rijgedrag aanmeten in het verkeer.
En wat denk je van automobilisten, volgens het rvv mag ik binnen de bebouwde kom niet harder dan 30km/u.
Dit frustreerd mijn mede weggebruikers terecht maar volgens de wet mag ik niet harder.
Als de weg smal is zullen ze netjes met een gangetje van 30 achter mij aan moeten rijden.
Doordat we nu op de weg rijden krijg je nu ook het bochten probleem, het gebeurt mij vaak dat als ik een bocht neem de auto mij binnendoor inhaald wat een linke situatie opleverd.
Dat zijn ergenissen van brommer rijders, automobilisten houden ook geen rekening met de brommerrijders.
Ik hoop dat ze het duitse systeem van brommerrijders overnemen, geeft minder problemen en je mag met het verkeer meerijden 50Km of zelfs ligt aan de categorie 70Km/u.

Dus laten we het niet alleen op de brommerrijders afschuiven de automobilist kan er ook wat van.
Ik zie beide kanten van het verhaal ik rijdt brommer met woon/werkverkeer en gebruik de auto voor de rest.

BMS.Purmerend

Re: Kenteken scooters & bromfietsen

Ongelezen bericht door BMS.Purmerend »

Invordering
In 2006 werd ongeveer 1200 maal een rijbewijs ingevorderd door verkeershandhavingsteams van de politie. De rijbewijzen werden met name afgenomen vanwege gevaarlijk rijgedrag en te hard rijden.

Reactie Jan; dit geld ook nu voor brommers die zijn opgevoerd (boven de 70km/p)

Indien een bestuurder door de politie wordt betrapt bij het plegen van een snelheidsovertreding van meer dan 50 km/u, dan is de politie verplicht het rijbewijs in te vorderen. Of en wanneer de bestuurder het rijbewijs terugkrijgt wordt beslist door de officier van justitie.
Ook bij andere zware overtredingen (bv. van artikel 5 van de wegenverkeerswet) kan de politie het rijbewijs invorderen.
Na invordering van het rijbewijs mag de bestuurder niet meer verder rijden. Doet hij dat wel dan pleegt hij een misdrijf. Reactie Jan; indien je weet dat je nu je brommer kwijtbent zul je niet opgevoerd rijden, echter ben ik bang dat wij een Amerikaans idee krijgen door weg te zien te komen voor de politie met alle gevolgen van dien.
Mij is verteld dat de motorpolitie jou van de brommer mag trappen als je niet stop? Het schijnt dat dit te maken heeft met het gevaarvormen voor de medeweggebruikers zo als poging tot doodslag c.q. poging tot mishandeling aan andere?

Gesloten