LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gratis roetfilter

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
piet paaltjens
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 dec 2006 01:14

Gratis roetfilter

Ongelezen bericht door piet paaltjens »

Vandaag vond ik bij de post een brief waarin mij het gratis plaatsen van een roetfilter wordt aangeboden, omdat ik een dieselauto rijdt.
Dit klinkt allemaal bijzonder interessant, maar hoe gratis is dat gratis eigenlijk?
Heeft iemand toevallig hier ervaring mee, of is het oplichterij?
Meer info is te vinden ophttp://www.gratisroetfilter.nl[/url]

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: Gratis roetfilter

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

allemachtig, niets is gratis in nederland

beetje minder naief mag wel

magoed, wat heb je te verliezen, ga er op in en wie weet val je werkelijk in de prijzen

piet paaltjens
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 dec 2006 01:14

Re: Gratis roetfilter

Ongelezen bericht door piet paaltjens »

Daarom vraag ik het ook!!
Wat is de adder onder het gras?
En zoals jij voorstelt om er blindelings op ingaan lijkt me zonder verdere informatie niet zinvol.

DL3B
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 okt 2005 12:42

Re: Gratis roetfilter

Ongelezen bericht door DL3B »

De "subsidie" dekt de kosten van het roetfilter zelf (in de meeste gevallen; tenzij je een aparte auto hebt, maar dan is een filter vaak niet eens te krijgen), maar: iemand zal het toch moeten monteren? Dat kunt u niet zelf, moet bij een garage met RDW erkenning, want roetfilters moeten (net als APK) gemeld & afgemeld worden. Het filter op zich is dus altijd gratis, want dat valt binnen het subsidiebedrag. Overigens blijft het lachen met die roetfilters, want voor aardig wat auto's zijn ze niet verkrijgbaar....(universeel/dealer).
Kosten voor montage van een roetfilter zijn overigens niet echt hoog. Even informeren bij je garage & je weet het. Overigens is deze site gewoon reclame voor Bosal, niks mis mee, zij leveren de bulk van roetfilters. Bosal levert ook uitlaten, trekhaken e.d.
Voor meer (overheids)informatie kijk even op:http://www.vrom.nl/pagina.html?id=31932

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: Gratis roetfilter

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

piep p

ik heb ook niet gezegd dat je er blindelings op in moet gaan
ga erheen en laat je informeren, dat bedoel ik

je heb niets te verliezen

evertvdl
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2007 16:13

Re: Gratis roetfilter

Ongelezen bericht door evertvdl »

Hi,

De hele campagne is gewoon gratis door de overheidssubsidie en de sponsors. Er zit geen addertje onder het gras...
Het is echt gratis, het is een goede kwaliteit roetfilter (Bosal), het is heel eenvoudig in te bouwen (zonder hakken en zagen, de auto wordt er niet slechter/zwaarder van).

Het is gewoon een leuk actie die, doordat alle partijen/partners de koppen bij elkaar hebben gestoken, nu eindelijk heeft geleid tot resultaten. Gratis Roetfilters, zonder enige bij betaling!

Gewoon doen dus.

Groeten,
Evert

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: Gratis roetfilter

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

uiteraard is een roetfilter beter voor het milieu

een hele hoop troep wordt op die manier opgeslagen en achteraf bij demontage verwerkt ipv simpelweg de open lucht in

seffen99
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2007 09:19

Re: Gratis roetfilter

Ongelezen bericht door seffen99 »

De actie is inderdaad volledig gratis. Ik kreeg ook de brief binnen en een paar weken later een telefoontje. Een aardige mevrouw legde mij uit de de kosten volledig gedekt zijn door 80% overheid subsidie en 20% door sponsoren en energiebedrijven.

Dus ik enthousiast en ja gezegd. Een afspraak staat voor 11 september. Wat onderzoek gepleegd op internet en wat ik kon vinden over deze roetflter (Bosal Diesel Oxikitfilter) klinkt goed. Maar gister sprak ik een collega op het werk die veel verstand van auto's heeft en vertelde mij iets waardoor ik sterk twijfel of ik het filter wel laat plaatsen.

Het komt hier op neer:

Punt 1. Het filter is een soort 'universeel filter' en niet specifiek afgestemd op een type auto. Dat hoeft opzich geen probleem te zijn, echter, de werking van zo'n 'goedkoper type' filter is weldegelijk anders dan een (laat ik het maar een fabrieksfilter noemen) fabrieksfilter voor een specifiek merk auto. Deze Bosal roetfilter wordt erop geplaatst en vervangt hiermee ook de katalysator. Een groot verschil tussen deze filter en de fabrieksfilters is dat het filter van Bosal na een aantal jaar/kilometers vervangen moet worden. Uit mijn hoofd rond de 80.000 km. Nu denk je: "geen probleem toch"? De vervangingskosten zijn behoorlijk hoog en de subsidie van de overheid geldt maar 1 keer, dus de vervanging na deze actie, mag je helemaal zelf betalen.

Punt 2 is het volgende: Het filter loopt in de loop der tijd verder vol met deeltje die blijven hangen, alleen de kleinere deeltjes verbranden later volledig op. Dit heeft gevolgen, waaronder: vermogensverlies (uitlaatsysteem vernauwd) en daarnaast lopen auto's met een turbo een groot risico dat de levensduur hiervan drastisch verkort wordt. Inderdaad, de schade aan de turbo is een gevolg van een roetfilter. Immers de uitlaatgassen worden door de turbo gejaagd, maar aan de andere kant weer tegen gehouden door de filter. Er ontstaat dus aan beide zijden van de turbowieken tegendruk wat op termijn schade toebrengt. En dat is een dure grap als die vervangen moet worden (euro +1000,-).

Dus zolang ze me op de hierbovenstaande argumenten geen goede tegenargumenten (behalve dat het goed voor het milieu is) kunnen geven, denk ik dat ik de plaatsing annuleer.

Hebben meer mensen hier een mening over?

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Gratis roetfilter

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Zolang het filter niet specifiek voor het merk en type gemaakt is zou ik er niet aan beginnen als particulier.

Vraag me alleen af of het verhaal over de turbo klopt:
Er ontstaat dus aan beide zijden van de turbowieken tegendruk wat op termijn schade toebrengt.
Minder drukverschil over de turbine laat hem minder snel draaien en hij zou dus in principe minder moeten slijten (lagere krachten op de schoepen en lagers). De lagere snelheid betekend echter ook dat hij minder arbeid levert voor de compressor en er dus minder lucht naar de cylinders geperst wordt. In het gunstigste geval heb je dus minder vermogen want minder lucht is ook minder brandstof; in het ongunstige geval - als het motormanagement niet goed compenseert - heb je een onvolledige verbranding waardoor je weer meer vervuiling van turbine en filter krijgt.
Optimale werking van zo'n universeel roetfilter is dus afhankelijk van tegendruk die zo'n ding als gevolg heeft; er is immers bij het ontwerp van de motor geen rekening gehouden met eventuele extra tegendruk in het uitlaatsysteem.

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: Gratis roetfilter

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

een turbo is gemaakt met werking van een bepaalde tegendruk, wordt die druk hoger dan wordt de werking minder, en de draaiende delen worden extremer belast

op zich wel een logisch verhaal dat de turbo minder lang meegaat om die reden

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Gratis roetfilter

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

wordt de werking minder, en de draaiende delen worden extremer belast
Hoe worden de draaiende delen meer belast als de turbo noodgedwongen minder arbeid kan verrichten en dus in principe minder belast zou worden?
snelheden in de turbine worden lager en mogelijk ook de temperaturen van de uitlaatgassen; je kan immers minder brandstof inspuiten door de lagere luchthoeveelheid.

Lagere belasting en dus minder slijtage.

Enige wat ik me voor zou kunnen stellen dat het stromingsprofiel in het turbine gedeelte zodaning ongunstig word dat er trillingen op gaan treden maar op zich lijkt me dit sterk omdat zo'n ding voor een groot belastingsgebied ontworpen is.

Ik heb wel eens begrepen dat bij sommige katalysatoren af en toe de uitlaatgassen heter gemaakt worden (door bewust extra inspuiting toe te passen) waardoor de kat schoon brand. In dat geval heb je wel een hogere thermische belasting van de turbo en meer slijtage.
Maar de oorzaak ligt dan niet in de tegendruk maar in het regeneratieproces.

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: Gratis roetfilter

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

mijn gedachte, de tegendruk wordt groter, grotere belasting van onderdelen omdat de druk niet weg kan op de manier zoals het ontworpen is

seffen99
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2007 09:19

Re: Gratis roetfilter

Ongelezen bericht door seffen99 »

De conclusie kan dus wel getrokken worden dat het plaatsen van een filter niet zonder meer goed is voor je auto.

Dan is er nog een ander verontrustend verhaal omtrent de productie van deze retrofit roetfilters. Dit is behoorlijk schadelijk voor het milieu (de verwerking van platina in de retrofit roetfilters). Lees het artikel via onderstaande link:

http://www.ngv-holland.nl/content_roa_02.php

Michiel Makkee van de Technische Universiteit Delft heeft hierover diepgaand onderzoek gedaan. En na het lezen van de uitkomsten van zijn onderzoek, moet de overheid zich sterk achter de oren krabben of ze hier wel bij hebben stilgestaan.

De oplossing is nog schadelijker dan de kwaal.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Gratis roetfilter

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

@ Joyyyyy
Is met name een temperatuurprobleem
Gassen expanderen minder in het schoepenwiel en de temperatuur van de gassen- die tijdens expansie afneemt - blijft dus hoger. De turbo zal heter worden.

en nou hou ik er over op :lol:

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: Gratis roetfilter

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

wat jij wil :)

gratisroetfilterteam
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 aug 2007 12:29

Re: Gratis roetfilter

Ongelezen bericht door gratisroetfilterteam »

Geachte lezers van dit forum.

Mijn naam is Peter van der Wulp en ik ben een van de initiatiefnemers van het concept gratisroetfilter.nl

IK vind het heel erg jammer dat er zo eenzijdig wordt geschreven op dit forum. Het concept Gratisroetfilter.nl heeft inmiddels bewezen heel erg succesvol te zijn. Er worden filters geplaats van het merk BOSAL, deze filter heeft prima eigenschappen.
Waarom een Bosal roetfilter?
Geavanceerde technologie:

1. Roetfilter en oxidatiekatalysator in één!
2. geen gewichtstoename van het uitlaatsysteem
3. geen noemenswaardig vermogensverlies
4. onderhoudsvrij
5. voldoet aan alle wettelijke
normen en typegoedkeuringen (RDW)
6. levering inclusief alle montageonderdelen
7. 100% recycleerbaar
8. eenvoudige montage
9. 3 jaar of 80.000 km garantie
10. subsidiebedrag kostendekkend

De Originele Bosal Diesel-Oxikatfilter is een unieke combinatie van oxidatiekatalysator en roetfilter voor dieselmotoren. Het is een open en passief systeem, waardoor het geheel service- en onderhoudsvrij is en werkt zonder sensoren, electronica of toevoeging van additieven.


Natuurlijk zijn ook bij ons de negatieve verhalen bekend, maar dit zijn allemaal modellen van roetfilters die totaal anders werken en ook in de meeste gevallen op een plaats achteraan het uitlaatsysteem worden geplaatst.
Door de OXICAT van BOSAL op de plaats van de oude katalysator te monteren veranderd er helemaal niets aan het gewicht van het uitlaatsysteem of dient er enige aanpassing plaats te vinden in het motor management systeem.

Inmiddels hebben wij in een periode van twee maanden 5500 roetfilters gratis geplaatst in samenwerking met 500 garagebedrijven.

Ik kan u alleen maar adviseren om u aan te melden voor deze gratis aktie.
Het is een unieke subsidieregeling van het Ministerie van VROM.

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: Gratis roetfilter

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

er is niets mis met kritische houding tov aangeboden producten

niemand doet iets voor een ander zonder er zelf op vooruit te gaan - men moet ook eten - in het commercieel denken en ik vind het
ook heel normaal dat men niet al te enthousiast reageert

e doch, het staat ook jou vrij om uiteraard je produkt aan de man te brengen

of dit daar het juiste forum voor is, ik betwijfel het

joy
Laatst gewijzigd door Joyyyyy op 24 aug 2007 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.

een
Berichten: 320
Lid geworden op: 05 aug 2006 08:16

Re: Gratis roetfilter

Ongelezen bericht door een »

Vorige week is er een originele Ford-roetfilter onder onze Mondeo TDCI geplaatst. Door de Ford-dealer. En.....helemaal gratis. Actie van Ford. Ik hoefde werkelijk NIETS te betalen. Stukje klantenbinding natuurlijk maar ik vind het wel een geweldig initiatief van Ford.

Dus echt GRATIS kan wel degelijk :-)

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Gratis roetfilter

Ongelezen bericht door D1RK »

Als LPG3 rijder dus niet nodig, maar 3 jaar garantie is leuk....
Maar ik vind 80.000 KM niet bepaald genoeg voor de echte Diesel rijders...

Ik verwacht minstens 150.000KM en wat als het vervuilde en dicht gaat zittten?
Wat gaat er kapot en is die auto nog bruikbaar, of moet ik dan een betaalde filter monteren omdat die subsidie tijdelijk is?

Verder is mijn mening dat een Universeel Bosal filter voor meerdere auto's dus altijd te groot of te klein moet zijn, niet aangepast...

Bij Benzine auto's die vanaf 1988 de eerste Katalisators kregen gingen ook vaak stuk, dus daarom moest je na 80.000KM verplicht een dure nieuwe kopen!
Deze problemen zijn nu opgelost, soms kreeg je loodhoudende benzine en betaalde voor loodvrij....
De pomphouders verdiende zo extra, mag niet, maar welke pomp dit doet is lastig te kontroleren!

Dus net als toen zijn de eerste minder betrouwbaar, geld voor vele produkten, lees de eerste DVD huiskamer branders van Philips maar eens, nu zijn ze wel goed..
Ook de eerste Video's uit 1980 hadden vaak nieuwe koppen nodig...
Windows Vista heeft net als XP in 2000 veel aanloop problemen van printers die niet werken, dus ik loop daarom graag een jaartje op achter als de problemen zijn opgelost!

Deze Diesel Kat heeft bij enkele veel rijders na een jaar de eerste 80.000 KM ervaring en als je ze op meerdere merken kunt monteren, dan zal het even duren voordat ook deze klachten krijgen, pas na 2 a 3 jaren zou je kunnen weten of deze betrouwbaar zijn, want het eerste jaar moeten ze nog werken, en net als op benzine, die gingen na 2á3 jaar pas problemen geven....

Joyyyyy
Berichten: 380
Lid geworden op: 19 jun 2007 00:35

Re: Gratis roetfilter

Ongelezen bericht door Joyyyyy »

vraag me af wie gaat betalen als gevolg van die roetfilter de zaak stuk gaat

garantie op motoronderdelen zal je niet meer krijgen als het roetfilter wordt ingebouwd bij een redelijk nieuwe auto met garantie

Gesloten