LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Distributieriem TT kapot. Help.

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
andre1234
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2007 00:33

Distributieriem TT kapot. Help.

Ongelezen bericht door andre1234 »

Distributieriem kapot van Audi TT, 180pk.

Op 6 september 2007 kwam er met een doffe tik een plotseling eind aan het rijplezier met mijn Audi TT vanwege een kapotte distributieriem. Gekocht op 23-10-2001 en met inmiddels 127.892 km op de teller zit ik nu met een schadepost van 3.000,-.

Direct kwam de vraag naar boven: had die riem al niet vervangen moeten worden door onze Audi-dealer? Helaas was het antwoord: Nee, dat hoeft volgens de voorschriften pas bij 180.000km. Bij bouwjaar 2000 of ouder was er nog een extra eis: 180.000km of na 5 jaar, maar vanaf bouwjaar 2001 is volgens de dealer die eis 5 jaar vervallen. Laatste onderhoud was 25-8-2006 volgens ‘long life service’. Toen was de auto 4 jaar en 10 maanden oud.

Er is een expert gekomen van de importeur, die heeft vastgesteld dat mogelijk de waterpomp is vastgelopen, waardoor de distributieriem is beschadigd. Het valt niet onder garantie en ze betalen ook niets uit coulance. De dealer is van mening dat ze de auto correct hebben onderhouden en komen ook nergens voor in. Rekening man dus.

De cilinderkop is inmiddels losgemaakt, ik heb geconstateerd dat de riem niet is gebroken, maar dat er een stuk of 10 tanden zijn verdwenen. De waterpomp is los, ik kan het tandwiel gewoon draaien. In de zuigers hebben de kleppen hun afdruk nagelaten, daarna hebben ze de cilinderkop geraakt en zelfs het blok is geraakt door de kleppen.

Ik mag van de dealer kiezen tussen revisie van de cilinderkop voor 2.800,- of een compleet nieuwe cilinderkop voor 3.000,-. Ze voeren het pas uit als ze zeker weten dat ik contant betaal bij aflevering.

Wie kan me helpen, ik heb de volgende vragen:

- Kan een kapotte waterpomp zoveel schade veroorzaken?
- Kan een waterpomp eerst vastlopen en daarna toch weer gewoon loskomen?
- Hoeft Audi me niets te vergoeden?
- Heeft de dealer juist gehandeld?
- Kies ik voor revisie of voor een nieuwe cilinderkop?
- Ik heb nu geen auto, is het correct dat de auto pas wordt hersteld na betaling?

HELP!

Motorcode AUQ

Treurige groet

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Distributieriem TT kapot. Help.

Ongelezen bericht door D1RK »

5 jaar is normaal, maar de meeste zitten met die riemen tussen de 60 en 120.000 km.....

Een vastgelopen pomp kan inderdaat als deze ook op de zelfde riem zit dit veroorzaken.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Distributieriem TT kapot. Help.

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Een vastgelopen waterpomp kan deze schade veroorzaken bovendien is de waterpomp inderdaad één van de zwakke punten in een Audi Blok.
Ik verwissel elke riem bij een 1.8T blok uiterlijk bij 90.000 km of eerder als hier optisch aanleiding toe is.

Recht op coulance is er imho. helaas niet meer (is een zwaar belast blok dat ook nog eens gericht is op sportief gebruik dus een dergelijke schade behoort na een aantal jaren altijd tot de mogelijkhedes).
Mijn advies zou overigens zijn om eens naar een ruilblok te kijken een 1.8 T in topstaat is regelmatig voor zeer goede prijzen (uit een Leon, Skoda of vw maakt eigenlijk niet zo heel veel uit) te krijgen aangezien er nogal wat crashen (en dan meteen de turbo en het spruitstuk goed na. laten nakijken, ook een kwetsbaar punt en je kunt er normaal slecht bij).

Guardian
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 nov 2005 15:43

Re: Distributieriem TT kapot. Help.

Ongelezen bericht door Guardian »

He Andre.
Als ex. monteur kan ik je verzekeren dat de waterpomp de veroorzaaker KAN zijn!? Maar dat hoeft niet. Volgens jouw draait de waterpomp, echter door de hitte op het moment van de motor zou hij vast gelopen kunnen zijn. Echter het vastlopen van de pomp geeft vaak een hoog fluitend geluid. Maar dat heeft ie dan meestal al langer gedaan. Als de pomp echt vast gelopen is geweest moet je schade zien aan het lager (Pomp uit elkaar halen, maar daar heb je speciaal gereedschap voor nodig).
Je schrijft dat er een 10 tal tanden van de riem verdwenen zijn! Theoretisch gezien zou het kunnen dat de klep(pen) van een cilinder open staan, (dan moet dus de timing van de nokkenas dus veranderd zijn door de gemiste tanden), terwijl de zuiger in zijn hoogste stand komt. Het gevolg is dan dat ze elkaar raken! (Meestal lopen de 1e en 3e cilinder dan schade op.

Zelf rij en sleutel ik aan mijn Porsche (944 21 jaar oud maar in nieuwstaat). Porsche geeft aan dat de riemen (dus ook van de ballansassen, de waterpomp en alle gelagerde loopwielen) elke 5 jaar ongeacht de kilometers, vervangen dienen te worden. Het kost een paar centen!! maar 100% zeker dat ie na 5 jaar kapot draait als je niet alles vervangt.

Ik weet niet hoeveel schade de cilinderkop heeft opgelopen? Ik zou voor de nieuwe gaan.

Dealers, breek me de bek niet open. Als je met geld binnenkomt om een nieuwe/gebruikte auto te kopen dan kan alles. Zie nu je probleem en er word alleen naar het geld gekeken.

Sterkte in deze strijd.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Distributieriem TT kapot. Help.

Ongelezen bericht door D1RK »

Ga eens naar www.problemcar.nl en kijk of je gelijke vind!
Deze monteurs site, nog steeds is die 5 jaren belangrijk want rubber kan uitdrogen!

180.000KM vind ik erg veel, maar ik weet dat er auto's met 300.000 werden vervangen, 100.000 stond in boekje, maar ze nemen meestal een veilige marge met die riemen!

Probeer eens te informeren bij een andere Audi garage wat de vervang termijn is van deze, en neem het gesprek op!
Vraag bij dit antwoord of dit fabrieksvoorschrift of hun eigen mening is, en dan heb je bewijs...

Door de naam van deze Dealer hier te noemen zal deze niet blij zijn, en alleen U kunt deze eventueel verwijderen als ze het uit coulance alsnog vergoeden!
Laat je nooit zomaar met een smoesje wegsturen!

quaker
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2006 12:55

Re: Distributieriem TT kapot. Help.

Ongelezen bericht door quaker »

- Kan een kapotte waterpomp zoveel schade veroorzaken?

--ja dat is mogelijk

- Kan een waterpomp eerst vastlopen en daarna toch weer gewoon loskomen?

-- jaa ook dit is mogelijk zoals eerder genoemd door hitte kunnen lager vastlopen en zodra hij afkoeld kunnen ze weer loskomen dit is wel degelijk te zien overigens inwendig

- Hoeft Audi me niets te vergoeden?

-- nope ver uit de garantie

- Heeft de dealer juist gehandeld?

--als ik het verhaal zo lees wel maar navraag bij andere dealer kan nooit kwaad natuurlijk



- Kies ik voor revisie of voor een nieuwe cilinderkop?

-- voor die 200 euro zou ik er gewoon nieuw opzetten oude kop kan haarscheurtjes hebben etc etc

- Ik heb nu geen auto, is het correct dat de auto pas wordt hersteld na betaling

--ik lees 2 dingen ze repareren pas als ze zeker weten dat je betaald na aflevering en dat ze pas beginnen indien vooraf betaald

als jij opdracht geeft tot reparatie ga je een verbintenis aan zeker als vooraf de prijs is bepaald betaal je achteraf niet hebben ze recht op retentie oftewel ze mogen je auto vasthouden totdat je betaald hebt

vooraf betalen nooit doen krijg ej altijd kosten erbij achteraf

ps bij zulke klussen vooraf afspreken wat er moet gebeuren komen altijd onvoorziene kosten bij laat ze je bellen als het duurder word ofzo !!

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: Distributieriem TT kapot. Help.

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Wat ook het leuke is van een distributiesnaar is dat iedereen alleen maar naar de kilometers kijkt. De leeftijd van een snaar doet ook mee. Bij een auto die 6 jaar oud is en bijvoorbeeld 50.000 km op de teller heeft staan, kan de snaar door ouderdom overmatig slijten en breken. Ook al staat er 100.000km voor. Wanneer de snaar er tussendoor vanaf is geweest en weer is teruggeplaast loopt de snaar extra riscio.

De waterpomp kan de finaleklap gegeven hebben. Als je waterpomp vast is gelopen, krijg je die moeizaam rond. Een pomp of de lager ervan moet soepel lopen.

Gesloten