LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Ik denk dat je als éénling geen kans maakt maar collectief wel.
Ik vrees dat alle aut's van dit type terug moeten. Dan zijn ze failliet.

daab
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:15

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door daab »

Ik had ook al de indruk dat KIA niet ontkomt aan een 2e terugroepaktie voor haar serie ondeugdelijke Picanto krukassen. Er breken er te veel!

De 1e terugroepaktie 2 jaar geleden, waarbij de te korte KIA Picanto krukasbouten door langere vervangen zijn, heeft duidelijk onvoldoende effect gesorteerd.
Gezien wat er tot op heden gebeurd is kun je alleen maar verwachten dat er nog veel meer Picanto krukassen zullen sneuvelen, en dan NA de garantieperiode.
KIA probeert dit nu al een tijdje manmoedig onder de pet te houden en alle gebroken krukassen individueel af te serveren en voor een groot deel van de herstelkosten op te laten draaien. Mijn dealer beweerde zelfs geen KIA Picanto krukasprobleem te kennen, terwijl hij nota bene zelf bij mijn Picantootje 2 jaar geleden de te korte krukasbouten heeft vervangen door langere!

KIA probeert haar klanten nu voor een groot deel van de herstelkosten op te laten draaien, terwijl men - niks "coulance""gunst"- gewoon recht heeft op kosteloos herstel, ook na de garantieperiode, omdat krukassen gewoon niet horen te breken: dit is iets wat redelijkerwijze bij normaal gebruik van een deugdelijk product niet te verwachten is "non-conformiteit".
Omdat je er niet ook nog beter van wordt als een gebroken krukas gerepareerd wordt ( het brengt alleen maar een hoop sores en ellende, en de waarde van je Picantootje neemt er niet door toe, evenmin als de te verwachten levensduur!) hebben alle KIA krukasslachtoffers gewoon recht op kosteloos herstel.
Wanneer springt TROS/RADAR hier nu eindelijk eens op in, of zou KASSA dit eerder oppikken?
KIA Krukasslachtoffers aller landen, verenigt u! :twisted:

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

TROS radar heeft het te druk methet onterecht afzeiken van de Prius.

Die mensen hebben de ballen verstand van auto`s en concentreren zich liever op enkele merken die 1:19 ipv 1:23 rijden in de praktijk.

Terwijl dit bij alle merken al jaren van toepassing is.

daab
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:15

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door daab »

Misschien hebben ze bij TROS/RADAR inderdaad wel niet zoveel verstand van auto's...

Maar dat een krukas van een auto met een klein motortje na minder dan 50.000 km netjes bereden (1 op 16! stukken beter dan in de eigen TROS/RADAR test) en dealeronderhouden te zijn, niet na net 3 jaar hoort te sneuvelen, begrijpt een kind.
Als er ook nog bosjes krukassen van KIA Picantootjes tegelijk sneuvelen zou bij TROS/RADAR ondertussen toch een flinke bel moeten gaan luiden.
Dat is op dit TROS/RADAR forum toch overduidelijk gebleken: zojuist maar weer liefst 3!! nieuwe gevallen van gebroken Picanto krukassen tegelijk!! En er zullen er vele na de garantietermijn gaan sneuvelen.
Zie ook het Autoweekforum, en google maar eens met ""KIA Krukas"" of ""Picanto Krukas"".
En dat nota bene nadat er al 2 jaar geleden ook nog eens een terugroepaktie geweest is voor die krukassen, die dus onvoldoende resultaat heeft gehad!

Ik verwacht dat ze bij TROS/RADAR wel verstand van consumentenrecht hebben. En dat is waar het hier uiteindelijk om gaat: BW 7.17 en 7.21.

Het gaat hier overduidelijk om een ondeugdelijk "non-conform" product, dat niet voldoet aan bij normaal gebruik redelijkerwijs te stellen eisen.
Daarnaast wordt de waarde van een Picantootje door herstel van de gebroken krukassen niet verhoogd, evenmin als de te verwachten levensduur zal toenemen. Een krukas is namelijk tegenwoordig niet meer de reden dat een auto op het autokerkhof belandt.

Daarom hebben we recht op kosteloos herstel.

Ik vind het onbegrijpelijk dat TROS/RADAR dit probleem nog steeds niet heeft opgepikt
Er zijn nu al zoveel Picantoklanten door KIA telkens opnieuw individueel afgeserveerd met niet meer dan een gedeeltelijke kostenvergoeding, die dan maar uit nood geaccepteerd wordt omdat men niet te lang zonder auto kan en de weg naar de Geschillencommissie tijd kost.

En in de nabije toekomst zullen er ongetwijfeld nog vele KIA Picanto krukasslachtoffers vallen.

Ik vind het onbegrijpelijk dat KIA dit probleem niet netjes oplost, net nu er een nieuw Picanto-model wordt ge-introduceerd, dat op een paar grotere koplampen en nog wat details nauwelijks verschilt met het Picanto model met de kapotte krukassen.

Ik pik het in elk geval niet en ga door tot KIA zich aan zijn verplichtingen houdt.

HALLO TROS/RADAR, BENT U DAAR NOG?

:roll: :lol: [/b]

heja
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2004 04:38

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door heja »

Ook ik hetzelfde probleem met de krukas. Zaterdag 15 maart ben ik uitgenodigd bij VARA's Kassa!
Tros Radar heeft tot nu toe geen reactie gegeven op mijn melding van dit euvel. Auto is een half jaar uit de garantie. Bij de dealer aangekomen werd direcct op het geluid gereageerd met: "krukas gebroken, bekend verschijnsel. Kosten 1000 euro. Alleen een paar onderdelen door KIA vergoed. Kom er nu achter dat ik een van de velen ben. Benieuwd hoe KIA Nederland hierop reageert.

daab
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:15

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door daab »

Geachte medeKIAklant ( of moet ik zeggen KIA slachtoffer?),

Kom erbij! Weer een nieuw geval! Wordt gezellig morgen.
Ik begrijp dat het zeker doorgaat.
TROS/RADAR kan niet zeggen dat ik hen er niet op geattendeerd heb, net zomin als KIA zelf overigens.
De VARA heeft dit uiteindelijk net wat sneller opgepikt.
Toch bedankt, TROS! Die Leo van der Kaaij was me net voor om KIA te nomineren voor jullie koude douche.

Je komt toch ook, Leo? Jij bent toch ook nog met een flinke eigen schadepost blijven zitten, en hebt ook nog steeds recht op volledige vergoeding van je kosten!

Ik begrijp dat de uitzending morgen de 15e maart is bij de VARA op Nederland 1, vanaf 18.55 uur.

Ik hoop dat die meneer Piet uit Zwijndrecht met die de drie gebroken Picanto krukassen er ook bij kan zijn.
"Coulance": slechts 1.000 euro zelf betalen. Hoe verzinnen ze het!
Je komt toch ook, Piet, met je dochter, haar vriendin en je vrouw?!

Tot morgen! :D

everywhere
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:47

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door everywhere »

Toch even voor jullie allemaal,
Ik wil op dit forum toch ook nog even reageren,
helaas kan ik echt niet komen wegens ziekte bij ons thuis en had er graag bijgeweest maar ik heb de redactie echt laten weten dat ik niet kan komen, ze hadden daar ook begrip voor.
Desalnietemin wens ik jullie die wel gaan heel veel succes met het bijwonen van de uitzending en wij zullen zeker kijken maar dat doen we toch altijd al naar dit progamma.
Groeten...Piet.
Laatst gewijzigd door everywhere op 17 mar 2008 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

daab
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:15

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door daab »

Jammer dat je niet kunt komen, Piet! Jouw geval is nog wel het schrijnendste: 3!! gebroken krukassen.
Dan maar kijken.. Deo volente vanavond vanaf 18.55 uur op KASSA2. Ik begrijp dat het maandagavond nog herhaald wordt en ook op internet gezet gaat worden.

daab
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:15

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door daab »

KIA komt vanavond, zaterdag 15 maart om 18.55 uur bij KASSA! op de buis. Ik hoop dat ze de krukasproblemen met onze KIA Picantootjes eindelijk netjes oplossen, zodat ze voor de warme douche, in plaats van voor de koude douche genomineerd kunnen gaan worden!

everywhere
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:47

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door everywhere »

We hebben met veel plezier naar de uitzending gekeken.
Vanaf maandag gaat dus de Kia Nedeland diverse meldingen krijgen en ook van onze zijde om in ons geval schadeloos gesteld te worden.
Toch vond ik het jammer om er niet bij te kunnen zijn want na de uitzending wordt er misschien nog over nagepraat en ik had daar graag aan deelgenomen.
Ben wel gelukkig met de erkenning van Kia dat het toch een productiefout is.
Allemaal veel succes met de oplossing.
Groeten. Piet.
:D :lol:
ps, dit is het artikel zoals het nu op je eigen site staat van www.mijnkia.nl , uiteraard als je bent ingelogd als Picanto bezitter.

Graag informeren wij u naar aanleiding van de TV-uitzending van 15 maart 2008 van het programma “Kassa”. Hierin is gesproken over de eventuele mogelijkheid van het breken van de krukas van uw Kia Picanto. Aan de hand van onderstaande vragen kunt u kijken of het ook op uw auto van toepassing is.

Kan het ook bij u auto gebeuren?
Het betreft alleen voertuigen die voor het eerst verkocht zijn in 2004 & 2005. Alleen op deze voertuigen is de campagne uitgevoerd waarbij de “krukasbout” werd vervangen. Uit onderzoek is gebleken dat er een kleine kans is dat de krukas breekt.

Wat moet ik doen als ik niet zeker weet of bij mijn auto de “krukasbout” is vervangen?
Indien u niet zeker bent dat ook uw “krukasbout” is vervangen kunt u contact opnemen met uw Kia dealer. Deze kan voor u nagaan of de bout is vervangen, of dat dit nog moet gebeuren.

Wat moet ik doen als bij mijn auto de “krukasbout” is vervangen?
Indien bij uw auto de krukasbout is vervangen wil dit niet zeggen dat ook de krukas zal breken. De kans dat ook bij uw auto de krukas breekt is kleiner dan 1%.

Wat doet Kia als mijn krukas breekt?
Indien ook bij uw auto de krukas breekt zal Kia de volledige kosten voor herstel vergoeden.

Wat moet ik doen als ik nog vragen heb?
U kunt altijd tijdens kantooruren contact opnemen met onze klantenservice op telefoonnummer: 0347-324300.
Laatst gewijzigd door everywhere op 19 mar 2008 14:39, 4 keer totaal gewijzigd.

heja
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2004 04:38

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door heja »

Allemaal erg snel verlopen. Donderdag ben ik benaderd door Kassa en 2 dagen later "Kassa". Was erg leuke ervaring. Zeker met het behaalde resultaat. Nu maar wachten tot ze echt over de brug komen, anders staan we er over 4 weken weer.......Ik heb nu de meest bekeken Picanto van Nederland!!!!
Allemaal succes gewenst
Jan
25-PL-FV

daab
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:15

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door daab »

Was leuk gister he, Jan! Zeker laat thuis ook! Moesten die Pica van jou eerst nog de studio uitkrijgen..
Ik was zelf blijkbaar toch wel een beetje zenuwachtig geweest: Toen we naar de auto teruggingen kon ik mijn sleuteltjes niet vinden: had ik in het contactslot laten zitten! :lol:

heja
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2004 04:38

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door heja »

Was inderdaad een leuke ervaring. 's Avond thuis direkt de opname van video teruggekeken. Best wel vreemd al je ons zo ziet staan, maar wel leuk. Auto stond al snel klaar. Wij zijn om ca. 20:30 vertrokken na een drankje.

everywhere
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:47

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door everywhere »

Beste D Daab,
We hebben hedenochtend met de Kia Dealer gebeld en die vertelde maar even af te wachten omdat het erg vers is, (de uitzending jl zaterdag) en ze nog niets hebben gehoord van de importeur.
Ook even contact gehad met Kassa maar Pauline is vrij vandaag, dus morgen misschien dan maar.
"Kia contact" via de site aangeschreven en alles uitgelegd dus we moeten denk ik even een afwachtende houding aannemen.
Kassa vertelde me wel dat dit nog maar het begintraject is en of we ze op de hoogte willen houden van het verdere verloop, mocht het nodig zijn komt het zeker nog verder aan bod via een nieuwe uitzending.
Uiteraard geldt dit ook voor Jan en alle verdere medegedupeerden.
Groeten....Piet.

daab
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:15

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door daab »

Heja,

We moeten KIA even goed in de gaten houden: op "MijnKIA" beloven ze kosteloos herstel, terwijl meneer van der Pol in de uitzending toch duidelijk toegezegd heeft ons gedupeerden SCHADELOOS te stellen. Is toch wat anders dacht ik, ook in jouw geval. We hebben meer schade geleden dan alleen de herstelkosten! :lol:

everywhere
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:47

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door everywhere »

Even ter info,
Ik heb het telefoonnummer gebeld dat erbij stond via mijnkia.nl, dit was van de klantenservice, ze vertelde me dat ik een kopie moest opsturen van de reparatiebon, omdat die van mijn dochter al is gerapreerd en de bankgegevens,
Ik neem aan dat ze hierna overgaan tot betaling zodat we toch inderdaad "schadeloos" gesteld zijn.
Nu maar afwachten, ik mocht het ook via de mail gedaan dus ik heb dat direct gedaan naar [email protected] en automatisch bericht ontvangen dat mijn mail is aangekomen.
Hopende dat jullie hier ook iets aan hebben.

Groeten,...Piet :roll:

daab
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 jan 2008 13:15

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door daab »

Mochten er nog mensen zijn met problemen met de afhandeling van de schade aan de krukas van hun Picanto, dan horen wij dat graag!
In tegenstelling tot hetgeen op mijnKIA.nl staat, heeft KIA bij monde van de heer van de Pol toegezegd gedupeerden schadeloos te stellen.

everywhere
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 mar 2008 16:47

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door everywhere »

de Heer D Daab,
Even een vraagje, heb je ook al bericht van Kia ontvangen over de krukas.
Er staat n.l. in de brief:
Kia Nederland heeft uw dossier in behandeling genomen.
Verderop staat ook nog dat gezien de omvang van de situatie het wel even kan duren voordat we iets ervan horen.
Ik ben dus wel héél benieuwd want wat moet er nu nog onderzocht worden ??
Die krukas is echt wel gebroken hoor,!!!
Schadeloos,.....hoelang wachten we daar dan op ???
Sorry maar hoeveel geduld moeten we dan hebben?
Ik ban bang dat dit een aardig staartje gaat krijgen terwijl ik persoonlijk mijn dossier bij de rechtsbijstandverzekering even in de wacht heb laten zetten omdat ik de hoop heb dat Kia Nederland dit in redelijke termijn gaat oplossen maar een kopie van deze brief gaat er toch naar toe.
Groeten,........Piet.

heja
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2004 04:38

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door heja »

Hallo,
Ik ben de dinsdag na de uitzending gebeld door de dealer. Deze is benaderd door Kia Nederland betreffende mijn gegevens. Gevraagd werd naar mijn bankrekening. Ik verwacht dus binnenkort de afrekening.............

heja
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2004 04:38

Re: 2e terugroepaktie kapotte krukassen KIA Picanto noodzakelijk

Ongelezen bericht door heja »

Zaterdag 29 maart brief gekregen van Kia met de mededeling dat ik binnenkort het volledige bedrag inclusief kosten vervangend vervoer op mijn rekening gestort krijg.

Gesloten