LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Navigatie betrouwbaar?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.

Is Navigatie betrouwbaarder?

Peiling eindigde op 20 nov 2008 13:37

Ja op 1 km naukeurig
5
83%
Nee de 3 apparaten waren toevallig gelijk.
1
17%
 
Totaal aantal stemmen: 6

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Navigatie betrouwbaar?

Ongelezen bericht door D1RK »

Ik wil wel eens weten, hoe betrouwbaar is een navigatie systeem.
De teller van mijn auto wijkt flink af, bij 80 geeft de Navigatie maar 76 Km aan en bij 120 Km nog maar 114 Km.

Kan ik nu deze satelieten vertrouwen of loop ik de kans op een boete?
Ik heb 3 Navigatie systemen getest en tussen deze 3 merken was soms 1 km verschil.
Dus Navman, Tomtom en Cartrek.
Dus van erg duur tot goedkoopste van € 99,95 van Blokker.
Deze laatste werkt beter als de oude 200 en 400 serie dus koop een 600!

Maar welke snelheid moet ik geloven, de auto heeft natuurlijk meer afwijking omdat de auto zelf niet weet of deze nieuwe of oude banden heeft.

Maar hoe betrouwbaar zijn dit soort alternatieven?

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Navigatie betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Ulbe »

Reken er maar op dat de GPS de juiste km waarde aangeeft,

Alleen in heuvelachtig gebied kan de GPS een verkeerde waarde aangeven, omdat deze door de satellieten wordt gestuurd, deze "zien" de wagen rijden en kunnen op de vlakke weg een betrouwbare meting uitvoeren,

Bij heuvelachtig gebied echter kan dit systeem licht misleid worden en een betrouwbare meting kan uitblijven,

Geloof de GPS als het op betrouwbaarheid aan komt,

Als het op brandstofverbruik aan komt, kijk naar de snelheidsmeter van de wagen zelf, u rijdt dan 114 kilometer per uur, maar hoe rustiger u rijdt, hoe beter voor het brandstofverbruik van de wagen.

Veel succes en vriendelijke groeten,

Ulbe.

herzon
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 aug 2007 17:00

Re: Navigatie betrouwbaar?

Ongelezen bericht door herzon »

Voor D1rk. En de rest mag er ook kijken. :wink:

@Ulbe: Het maakt niet uit hoe je beweegt, je snelheid wordt 3D gemeten.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Navigatie betrouwbaar?

Ongelezen bericht door D1RK »

@ Herzon,

Bedankt voor die link.
Maar als ik dus straks andere banden monteer heb ik dus weer een teller die redelijk in de buurt komt en weet ik of ik mijn meter nog kan vertrouwen.

Ik wil van; 215/60R16 naar; 205/80R16.
Verder weet ik dat de orginele van 7mm naar 2 mm zullen gaan...
Maar de Off Road banden van 14 naar 2 mm zullen slijten dus nog erger zal het verschil zijn.

Alleen de op de door Herzon genoemde site gemaakte berekening vind ik lastig.
Ik pak liever een metalen rolmaat en een los wiel is dan makkelijk en snel te meten!

Maak je geen zorgen, want ondanks de grotere hoogte, ik wil dan zonder sneeuwkettingen rijden dus het kan!
Verder zullen de 5% smallere banden makkelijker sturen en minder rolweerstand moeten geven.
De grotere hoogte is tevens voor meer veer comfort, dus als ik straks iets langzamer over het verkeersplein ga, niet toeteren want ik wil de zijkant van mijn auto schadevrij houden!

Allen hartelijk dank voor Uw goede reactie's.

Joe D
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 jul 2008 22:41

Re: Navigatie betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Joe D »

Sorry mensen, maar fabrikanten van snelheidsmeters laten de snelheidsmeter moedwillig al jaren afwijken, teneinde rechtszaken (n.a.v. boetes en aanrijdingen) te voorkomen. De slijtage van banden geeft geen significante afwijking volgens mij.

GPS is per definitie onnauwkeurig, aangezien de kaart in blokken is verdeeld en GPS niet weet waar in het blok je zit. De blokken zijn volgens mij 20 meter groot. (als ik me goed herinner)
Daarnaast is het de vraag in hoe verre je navigatie de afwijking door de helling van de weg juist verwerkt (denk aan de stelling van Pytagoras). GPS kan op zich hoogteverschillen wel meten, maar is daar slechter in dan het meten van hemelsbrede afstanden. Dat verschilt ook naarmate je een beter of slechter navigatiesysteem hebt.
De fabrikanten van navigatiesystemen pretenderen ook niet exact een snelheid te kunnen reproduceren. Zelf heb ik bijvoorbeeld een Becker (Duits fabricaat, bekend van BMW) en die geven een mogelijke afwijking van 2 km/uur aan in de handleiding.

herzon
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 aug 2007 17:00

Re: Navigatie betrouwbaar?

Ongelezen bericht door herzon »

GPS niet nauwkeurig? Kaart in blokken verdeeld? En als je dan enkel een gps apparaat zonder kaarten gebruikt? Ga eens naar de link die wat verder terug in dit topic staat, lees alles na en kom dan eens terug.

Joe D
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 jul 2008 22:41

Re: Navigatie betrouwbaar?

Ongelezen bericht door Joe D »

Nou, ik heb je link nog eens nagelezen en zie daar een enorm toeval gebeuren wat betreft nauwkeurigheid en betrouwbaarheid.

GPS heeft een afwijking, daar kun je niet om heen. Als d.m.v. GPS een plaats bepaald wordt, dan is dat op enkele meters nauwkeurig. Als je van A naar B reist, dan zijn zowel A als B een plaats die op enkele meters nauwkeurig is bepaald. De snelheid die je aan de hand van die metingen berekend kan dus kloppen, maar kan ook een behoorlijk grote afwijking hebben. Dat alle 3 de systemen gelijk liepen, betekend waarschijnlijk dat hun software werkt volgens dezelfde parameters.

Lees er het artikel op wikipedia maar eens op na:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gps

Ik citeer:
Met de ontvangst van minimaal vier van deze satellieten kan een gps-ontvanger zijn positie op aarde bij benadering (op ca. 10 m nauwkeurig) bepalen.
De nauwkeurigheid bedraagt enkele meters; met statistische technieken (herhaald meten met verschillende satellieten of meten over langere tijd) is de nauwkeurigheid nog verder op te voeren. Met behulp van het dopplereffect is het mogelijk om snelheden te meten. Een belangrijk nadeel is dat meteorologische verschijnselen het tijdsignaal kunnen vertragen, waardoor een fout ontstaat.
Ook een leuk detail wat betreft de betrouwbaarheid van GPS:
Het GPS systeem is opgezet en ontworpen voor militair gebruik. Voor civiel gebruik werd het systeem opzettelijk minder nauwkeurig gemaakt door middel van Selective Availability of SA. Dit systeem genereert opzettelijk willekeurige fouten in het signaal waardoor de locatie tot op 100 meter fout weergegeven wordt. Door SA aan te zetten zijn civiele GPS ontvangers minder nauwkeurig. De fout wordt gemaskeerd door het verlopen van de fout langzaam te laten gebeuren en de fout wordt over een groot gebied exact gelijk gehouden waardoor de fout moeilijk terug te rekenen is.

Tijdens de golfoorlog waren weinig militaire ontvangers beschikbaar; veel militairen gebruikten civiele modellen, daarom werd tijdens de golfoorlog de selective availability uitgezet om militairen met een civiele ontvanger toch van het nauwkeurige signaal gebruik te laten maken. Dit is op zich vrij ironisch, want het SA-systeem was juist bedoeld om alleen militaire GPS-ontvangers te kunnen gebruiken.

Vanaf 1 mei 2000 heeft het burgersignaal een grote nauwkeurigheid gekregen doordat de gegenereerde fout op nul gesteld werd. Eigenlijk zou deze opdracht van president Bill Clinton pas in 2006 in werking treden maar het Amerikaanse leger bezat al in 2000 de mogelijkheid om het GPS-signaal voor een groot gebied onbruikbaar te maken voor niet-militaire ontvangers.
Dat een GPS meting dicht bij een meting van een geijkte snelheidsmeter ligt is fijn, maar in het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst. :wink:

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Navigatie betrouwbaar?

Ongelezen bericht door D1RK »

Als je een constante snelheid rijd zal de meter een betrouwbaarder meting geven en bij lage snelheden zijn alle meters onbetrouwbaarder!

Doordat GPS of Navigatie bij hoge snelheden meerdere signalen achter elkaar kreeg is het gemiddelde beter te berekenen, maar bij snel optrekken of afremmen zoals vandaag op de motor gaat deze wel de fout in!

Ik had ooit 5x een Navigatie voor het raam en de verschillen waren zo klein,
De naald van mijn auto meter is dikker dan 2 KM dus deze Navigatie zal een kleinere afwijking hebben dan de auto meter en dat was mijn vraag oorspronkelijk!

Gesloten