LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] auto word niet gelverd

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
jason1963
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 mei 2008 21:12

auto word niet gelverd

Ongelezen bericht door jason1963 »

Ik heb een probleem, in november 2008 heb ik een nieuwe Opel Corsa besteld, maar wilde deze pas in 2009 op een 2009 kenteken hebben, geen probleem. Toevallig komt mijn man half december in die zelfde garage, verteld de verkoper dat de auto al binnen is en zegt dat hij meteen op 2 jan het kenteken zal aanvragen. Het is nu bijna feb en nog steeds geen auto. Al die tijd werd er gezegd dat het aanvragen erg lang duurde. Nu horen we vandaag van een bekende van de garage dat de bank de kentekens vast houd tot dat de garage de autos heeft betaald, want het schijnt dus om meer dan alleen onze auto te gaan.Wij zijn vandaag naar de garage gegaan om verhaal te halen en de verkoper bevestigde het gerucht en vertelde dat er niets anders op zat dan wachten. Ik weet dus echt niet wat ik hiermee moet, ik wil mijn auto,lol.Weet iemand raad?

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: auto word niet gelverd

Ongelezen bericht door magel725 »

Raad: wachten. Dit soort onvoorziene zaken zijn helaas aan de kredietcrisis te danken en er zit niets anders op dan geduld te oefenen en hopen dat de dealer het geld heeft.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: auto word niet gelverd

Ongelezen bericht door D1RK »

Als U de garage nog 2 weken zou geven en daarna wegens niet kunnen leveren ontbinden!

Deze lastige bank blijft dan met Uw auto zitten!

Als je deze elders zou kopen is de garantie ook beter dan dit probleem bedrijf.
Of vraag de bank waar de garage zit eens om uitleg, want zo brengen ze dit soort probleem bedrijven nog verder in de problemen!

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: auto word niet gelverd

Ongelezen bericht door Mallemalle »

Hoe kan de bank kentekens vasthouden?

Die vraag je toch aan bij de rdw?

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: auto word niet gelverd

Ongelezen bericht door Quisquid »

Dat vraag ik mij ook af. Het aanvragen van kentekens en de toekenning daarvan loopt toch niet via de bank? De kentekens worden door de RDW toegekend. En de kentekenbewijzen worden door de RDW echt niet naar de bank gestuurd.

Mogelijk heeft de bank de voorraad auto's in beslag laten nemen en heeft de bank nu de kentekenbewijzen??? Op wiens naam staan die kentekenbewijzen?

Als de auto reeds bij de garage staat, zou je misschien aan de hand van het VIN (het chassisnummer) bij de RDW een vervangend kentekenbewijs aan kunnen vragen. Aannemende dat de auto is betaald en al wel op je naam staat.

Als je de auto al betaald hebt, kun je (rente)schade claimen, en bovendien een schade wegens waardevermindering. Juist van nieuwe auto's is de afschrijving het hoogst!

Het garagebedrijf dien je te verplichten tot nakoming binnen een redelijke termijn, en anders vraag je ontbinding van de overeenkomst (eventueel met schadevergoeding) en koop je elders een auto. De bank als schuldeiseres van het autobedrijf zal toch niet zó dom zijn dat zij het garagebedrijf tegenwerkt aan inkomsten te komen en daarmee het autobedrijf dus tegenwerkt die bank af te betalen?

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: auto word niet gelverd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Meteen gaan onderzoeken of het bedrijf op een faillisement af koerst. En dan aan de curator een briefje sturen dat deze auto van jou is, anders ben je die straks kwijt. Daarnaast heb je nog wat schade.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: auto word niet gelverd

Ongelezen bericht door Quisquid »

Een curator is er alleen als het faillissement al is uitgesproken. Al is het niet verkeerd in het faillissementsregister te kijken. Of bij de Kamer van Koophandel.
Houd er rekening mee dat de officiële bedrijfsnaam een andere kan zijn dan de handelsnaam.

Misschien is het ook niet verkeerd contact op te nemen met de importeur.

Jora
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2007 11:40

Re: auto word niet gelverd

Ongelezen bericht door Jora »

Als je auto niet wordt geleverd en de bank de kentekens, waaronder die van jou gekochte auto( lees bestelde want er is toch nog niets betaald) in bezit heeft, is de bank feitelijk eigenaar. Je hebt een koopovereenkomst gesloten met de garage, die pas kan leveren indien
zij over het kenteken kunnen beschikken. De bank houdt het kenteken als onderpand. Het wordt denk ik een juridisch steekspel.
De importeur krijgt misschien nog geld van de garage voor de geleverde auto's. Of de garage is nog geld schuldig voor de financiering van de voorraden/gebouwen etc en de bank houdt de auto's als onderpand. Ik zou een aangetekende brief sturen naar de garage dat zij de auto binnen 1 week vrij van bezwaren/beslagen voor de overeengekomen prijs dienen te leveren en bij nalaten van deze levering dat je de koop als ontbonden beschouwd. Om vervolgens ergens anders een auto te kopen. Let wel op dat als er geleverd gaat worden dat je pas betaald op het moment dat de auto op je naam staat.
desnoods samen naar het postkantoor.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: auto word niet gelverd

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Ik zou een aangetekende brief sturen naar de garage dat zij de auto binnen 1 week vrij van bezwaren/beslagen voor de overeengekomen prijs dienen te leveren en bij nalaten van deze levering dat je de koop als ontbonden beschouwd.

Kan alleen als er sprake is van overschrijding van de vaste of vermoedelijke leveringstermijn volgens mij; tenminste als je hem onder BOVAG voorwaarden hebt gekocht.
Vervolgens moet je hem/haar schriftelijk in gebreke stellen en heeft de dealer nog 3 weken de tijd om te leveren tenzij hij/zij vooraf al aangeeft dit niet te kunnen.
Gaat er dus om welke datum of maand je hebt laten noteren bij de koop.


Bovagvoorwaarden
http://www.bovag.nl/BOVAG/Documenten/Al ... culier.pdf
Artikel 6 - De overschrijding van de leveringstermijn
1. Bij overschrijding van de vermoedelijke leveringstermijn van de auto kan de koper de verkoper
schriftelijk in gebreke stellen. Indien de verkoper drie weken na die ingebrekestelling
de auto nog niet heeft afgeleverd, heeft de koper het recht de overeenkomst zonder
rechterlijke tussenkomst ontbonden te verklaren. Indien de verkoper alsnog binnen de
gestelde termijn van drie weken de auto aflevert, zal een eventuele prijsverhoging binnen
deze termijn niet worden doorberekend.
2. Indien de verkoper toerekenbaar tekortschiet ten aanzien van een overschrijding van
de vermoedelijke leveringstermijn, kan de koper vergoeding verlangen van de geleden
schade. Bij overschrijding van een vast overeengekomen leveringstermijn heeft de koper
het recht zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst de overeenkomst ontbonden
te verklaren en/of vergoeding te verlangen van de geleden schade.
3. Indien de overschrijding van een leveringstermijn een gevolg is van overmacht aan de
kant van de verkoper hebben zowel koper als verkoper het recht de overeenkomst te
ontbinden. Het recht op ontbinding ontstaat zodra de overeengekomen vaste termijn is
overschreden. Zodra een vermoedelijke leveringstermijn is overschreden, hebben partijen
het recht op ontbinding drie weken na de in lid 1 bedoelde ingebrekestelling dan wel
op het moment dat verkoper meedeelt niet binnen drie weken te kunnen leveren. In alle
gevallen waarin de verkoper zich kan beroepen op een situatie van overmacht met een
blijvend karakter, zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden.

Jora
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2007 11:40

Re: auto word niet gelverd

Ongelezen bericht door Jora »

Ali bedankt voor je reactie, even puntjes op de i .
Neemt niet weg dat in gebreke stelling zsm dient te gebeuren.
Meestal is het ook zo dat eea niet zo rooskleurig voor de garage is als de bank dergelijke maatregelen neemt.
Ik zou zo snel mogelijk trachten de overeenkomst ongedaan te maken en elders een auto kopen, succes

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: auto word niet gelverd

Ongelezen bericht door Quisquid »

Het lijkt mij dat zowel het garagebedrijf als de bank er het best mee zijn als de auto geleverd en het geld betaald, desnoods rechtstreeks aan de bank.
Daar moet tussen de partijen toch iuit te komen zijn?

Als de bank de auto moet doorstoten naar "de handel", levert die beduidend minder op dan nu, nu een klant er de gewone prijs voor wil betalen.
En door tijdsverloop wordt de auto er ook niet jonger op.

Bovendien heeft een garagebedrijf dat nog economisch kan draaien (lees: de auto's kan leveren) een gunstiger econimisch vooruitzicht (minder slechte financiéle positie) en ook dat is in het belang van de bank.

En ook de klant is erbij gebaat dat de auto wordt geleverd (nu die nog nieuw is).

Samen met de garage en de bank moet er toch uit te komen zijn? Je kunt moeilijk blijven wachten totdat de garage en de bank hun geschil hebben bijgelegd.
Vandaar ook mijn tip eens contact met de importeur op te nemen, want dit is geen reclame voor de branche en misschien kan de importeur nog wel wat regelen. Bijvoorbeeld dat de importeur jouw leveringsrecht van deze auto overneemt en dat je via een andere dealer (of rechtstreeks van de importeur) eenzelfde auto geleverd kunt krijgen???

Schadevergoeding?

En anders is dit iets voor de rechtsbijstandsverzekering?

jason1963
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 mei 2008 21:12

Re: auto word niet gelverd

Ongelezen bericht door jason1963 »

het gekke van het hele verhaal is dat het kenteken al bekent is, dus die staat al op datum, dus ik krijg straks een "oude auto"

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: auto word niet gelverd

Ongelezen bericht door Quisquid »

Een reden te meer om als de levering nog wat langer uitblijft, schadevergoeding te krijgen (waardevermindering; de afschrijving is juist bij een nieuwe auto torenhoog, en denk ook aan het eerder aflopen van de garantie en het eerder naar de eerste apk moeten), of alsnog een lagere koopprijs te bedingen.

Of anders de koopovereenkomst te laten ontbinden, nu (tijdige) levering niet gegarandeerd kan worden, en elders een andere auto te kopen. Dan zal men "jouw" (staat nog niet op naam) nieuwe auto als "gebruikte" auto moeten verkopen en dat levert beslist minder op. Zowel voor die bank als voor het garagebedrijf. Je hebt dus een goede onderhandelingspositie.

Geef nog een redelijke laatste termijn om alsnog de auto te leveren. Twee weken moet redelijk zijn, want de auto is er al en nog langer wachten doet de schade (de waardevermindering) alleen maar flink toenemen.

Laat dit eventueel doen door een advocaat. Heb je een rechtsbijstandsverzekering?

Met de gedachte aan de uitdrukking "nee heb je, ja kun je krijgen", zou je daarnaast ook de importeur om een oplossing kunnen vragen. Die heeft immers belang bij een goede reputatie van het merk en het dealernetwerk.

Gesloten