LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

SRV kleppen? SVC kleppen?

Of zijn het SCV kleppen? En die hebben werkelijk niets te maken met de koppeling en het vliegwiel. Ze zijn wel een zwak punt van de 1CD motoren. Maar als we dan over zwakke punten in auto`s moeten gaan praten....dan kan ik een boekwerk schrijven over vele type`s en merken.

De verkopen gaan naar mijn weten nog steeds goed bij Toyota. Ik werk bij een dealer en hoor niets over slechte resultaten. Integendeel.

Over het amerikaanse bericht.....de amerikaanse automobielindustrie verkeert in zwaar weer door eigen schuld. Het komt ze wel heel goed uit. Genoeg mensen die lopen te schreeuwen dat er vele doden zijn gevallen door op hol geslagen Toyota`s. Waar is het keiharde bewijs.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

geinig, volgens mij is er een mailtje vanuit Raamsdonksveer rondgegaan over die samenzweringstheorie over Toyota ;-)

Die D-4D's zijn op zich wel goede motoren maar die Suction Control Valves zijn zoals al eerder gezegd wel prijzige vervangingsonderdelen om het nog maar even niet over het vliegwiel/koppeling te hebben.

Voorlopig houd hij het bij mij na bijna 150.000km nog uit maar de trillingen bij het accelereren zijn niet meer om over naar huis te schrijven. Voor comfort hoef ik dat ding niet meer te rijden; gelukkig rij ik veel lange stukken snelweg :(

Jan de Lang
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 mar 2007 20:14

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Jan de Lang »

Wat die pick ups in de VS en in zuidelijk Afrika (ZA, Namibië e.a.) betreft, zit ik er inderdaad naast. Het zijn vooral (of allemaal?) benzinemotoren die daar in de buitengebieden rijden.
En dat die zouden zijn uitgerust met dezelfde soort vliegwielen en koppelingen lijkt me eigenlijk ondenkbaar. Als je hier ergens op de A-zoveel niet meer vooruit komt, is dat nog te overzien. Als je hetzelfde in de Kalahari of Damaraland overkomt kan dat je leven kosten.

technichien
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jan 2007 08:19

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door technichien »

:evil: Ook ik heb de volgende zaken achter de rug met mijn RAV 4 van 1/2005.
-ca. 60000 km. lekkage tussenbak deksel.
-ca. 80000 km scv vervangen.
-ca. 90000 km 5e versnellingtandwiel vernieuwd, naaldlager defect.

5/2010 ca. 170000 km. 2 massa vliegwiel defect. Vervangen met koppeling en drukgroep.(geen garantie meer.) :twisted:

Jan de Lang
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 mar 2007 20:14

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Jan de Lang »

De algemene stelling dat het gedrag van de automobilist van invloed is op de slijtage/levensduur van de koppeling is natuurlijk juist. Maar je mag dit niet omkeren en beweren dat een vroege slijtage aan de koppeling "dus" de bestuurder te verwijten is!
Ik ken ook vele verhalen en ik heb heel wat koppelingen gezien die het bijzonder lang hebben uitgehouden. Dat komen lang niet altijd van die secure rijders. Dat valt in de categorie van zware rokers die géén longziekte hebben.
Kortgeleden zette ik een andere versnellingsbak in een Fiat Brava met 160.000 op de teller en nauwelijks slijtage. Maar ik heb ook wel eens een Marea (tecnisch identiek aan Brava) onder handen gehad die na nog geen kwart van die kilometers een koppeling als een zielig hoopje metaal had overgehouden.
Alle meldingen van RAV4- en Avensis-rijders (en ook de beschreven gevallen op buitenlandse, m.n. Engelse sites) komen echt niet uitsluitend van rijders die hun koppeling slecht bedienen.
Het geval waar dit onderwerp mee begon was van een uitstekende rijder.
Hoe dan ook, het algemene beeld, dat zich op basis van de meldingen aftekent en van wat ik heb vernomen van bronnen uit de garages, is:
* het probleem schijnt zich vooral (alleen?) voor te doen bij RAV4 en Avensis van 2006 en ouder;
* van latere modellen (die met de kettingsynchronisatie) zijn, bij mijn weten, geen gevallen gemeld;
* veelal begint de ellende met een foutieve diagnose en onnodige, kostbare vervangingen aan het brandstofsysteem;

E.e.a. is hiervoor al uitgebreid besproken.

Ik raad de getroffen autobezitters aan de verkoper aan te spreken op basis van het hedendaagse consumentenrecht. Ik wens hen daarbij veel succes.

Hierna zal ik niet meer aan deze uitwisseling van ervaringen en inzichten kunnen deelnemen.
Bedankt voor alle bijdragen. Het was mij een genoegen.

marmoon
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 aug 2011 17:31

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door marmoon »

Ook wij hebben een Rav van oktober 2004 en idd veel ellende gehad. Eerst met het alarm dat niet uit ging en wat ze niet goed kregen, scv kleppen, was coulance hoefden we maar 200 euro zelf te betalen (in de garantie) vliegwiel en koppeling vervangen en dat was een maand buiten de garantie, dealer aangeschreven, louwman en parqui en we konden het mooi zelf betalen, ik rij nooit met een voet op de koppeling en in hoofdzaak grote weg dus, ook niet offroad en toen hadden we ook geen caravan. Aangezien we er heel weinig voor terugkregen als we hem inruilden hebben we hem nu nog en verder vind ik het een heel fijne auto om in te rijden, dat dan weer wel .

Gesloten