LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Jan de Lang
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 mar 2007 20:14

Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Jan de Lang »

Ik ontvang graag een e-mailtje van bezitters van een Toyota RAV4 WD die te maken kregen met een zeer vroege slijtage (en vervanging) van de koppeling en het vliegwiel.
Als blijkt dat deze defecten geen incidenten zijn, wil ik Toyota daar op aanspreken.

Toelichting:

Mijn Toyota RAV4WD is een 2.0 L diesel van november 2005, nieuw gekocht bij een Toyota dealer in Oostenrijk.

De auto is steeds door dezelfde persoon: een ervaren rijder, zonder "hangend voetje", gebruikt; altijd op verharde wegen gereden; nooit als trekauto (voor een caravan o.i.d.) gebruikt.

Bij een stand van 80.000 km (!) kwam de RAV4 moeilijk op snelheid.
Bij de wegenwacht en bij de Toyota-garage luidde de diagnose: defecte gaskleppen. Da's wel erg vroeg, vond ik, maar kan gebeuren.

Kort na reparatie van de brandstofkleppen kon de auto weer terug naar de garage.
Diagnose: een nagenoeg weggesleten koppeling en een totaal uitgesleten vliegwiel. Kortgezegd betekent dat dat de koppelingsplaat met de restjes van het wrijvingsmateriaal de RAV nog vooruit duwde via een oververhitte aangrijping op het kale metaal van het vliegwiel.

Deze zeer zware slijtage aan de aandrijving is m.i. buitensporig en mag zeker niet al na 80.000 km optreden. De levensverwachting van de koppeling mag toch wel op het dubbele worden geschat; van het vliegwiel nog hoger en bij een auto van deze klasse mag je daar nog wel wat bovenop doen. Ik ga daarbij af op de ervaringen in mijn gezin en in onze omgeving, met allerlei auto's.
Voorzover er koppelingen zijn vervangen (meestal bij > 175.000 km ) bleken de vliegwielen nog goed mee te kunnen.

De vroegtijdige vervanging van de gaskleppen kan met de defecte aandrijving samenhangen (ontregeling > defect).

Ik heb de vervangen onderdelen meegenomen voor een onafhankelijke technische beoordeling van het wrijvingsmateriaal en van het slijtagebeeld.

Mail me a.u.b. , als u een soortgelijke ervaring met de aandrijving van uw RAV4 hebt gehad.
Natuurlijk houd ik u op de hoogte als ik iets bereik, waar u ook uw voordeel mee kunt doen!

jan3
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jul 2009 15:57

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door jan3 »

De bovengenoemde TOYOTA RAV4 linia sol heb ik nieuw gekocht september 2003 de koppeling is defect en wordt geheel met vliegwiel en al vervangen!
Kosten ongv. € 1600,00 á €1700,00 de km stand is 114000.
Ik heb nog nooit gehoord dat bij een dergelijke KM stand en vooral bij een Diesel het vliegwiel drukgroep en koppeling vervangen moest worden.
Met mijn vorige Opel Vectra 2.0 DTI heb ik in drie jaar 190.000 KM gereden zonder de bovengenoemde problemen, waarvan ik gerust kan garanderen dat ik nog wel zo'n rit er mee had kunnen maken zonder een dergelijke reparatie!
Ik ben dus zeer teleur gesteld in de gebruiksduur van deze auto met een prijsopbouw van toen voor ongev. € 36.000!

Hoogachtend J.E.W. Hooghart :cry: [/b]

Jan de Lang
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 mar 2007 20:14

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Jan de Lang »

Bij 114.000 km mag dat natuurlijk ook niet gebeuren. De aandrijving heeft dus niet voldaan aan de verwachtingen die je als regel aan de levensduur daarvan mag stellen. Naar Nederlands consumentenrecht (boek 7, BW) had u de verkoper daar nog op kunnen aanspreken.
Uit diverse mailtjes, die ik over dit probleem ontving, blijkt dat ook bezitters van de T. Avensis diesel dit vroegtijdige en kostbare defect hebben ondervonden.
Op een Engelse site van Toyota-gebruikers staan veel soortgelijke klachten.
Het beeld dat daaruit ontstaat is een technische tekortkoming aan het "dual mass" vliegwiel. Na vervanging door een verbeterd type of van een ander fabrikaat heeft van die eigenaren nog niemand het mankement teruggekregen.
[/b]

stofzuigertje

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

www.problemcar.nl en je leest of jou auto meer bekende problemen heeft, zowel de monteurs als particulieren kunnen daar reageren en dus zoek daar eens.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Dubbelmassa vliegwielen van de D4-D diesel zijn berucht als je zo eens op internet rondkijkt (ook op Engelse en Amerikaanse sites/"dual mass flywheels").
Vliegwiel en koppeling zouden ongeveer 160.000km mee moeten gaan maar houden het, afhankelijk van de rijstijl, soms niet meer dan enige 10.000km's uit.
Heb zelf sinds 70.000km trillingen waarvan ik denk dat ze aan het vliegwiel te wijten zijn; schijnt dat je de speling zou kunnen controleren die ontstaat als de veren in het dubbelmassa vliegwiel breken.

http://www.amt.nl/files/duobranded/5van ... xpress.pdf

Meestal komt dit defect aan het licht door overmatige trillingen of een defecte koppeling.
Reparatie kost al gauw een kleine 1000 euro

Die "gaskleppen" - suctioncontrol valves (SCV's) die de druk in de commonrail regelen - zijn het andere zwakke punt van de 2.0l D4-D motor - blijven bij een koude start hangen - en kwamen bij mij bij ongeveer 110.000km.
Reparatie van ongeveer 460 euro.
Verder de afgelopen 135.000km geen problemen met deze wagen en motor ondervonden.

Willi Aerts
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jul 2009 15:32

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Willi Aerts »

Mijn Rav4 (ingeschreven in 2003), steeds perfect onderhouden, staat momenteel in de garage. Vliegwiel en koppeling moet vervangen worden. De auto heeft 145000 km gereden. Kostenplaatje 350 euro takelkosten en 1600 euro herstellingskosten. Ik heb een lezersbrief naar de 4x4fanclub van Toyota geschreven maar krijg geen reactie.
Ik vind dit abnormale slijtage en steun graag initiatieven die naar Totota ondernomen worden.

Hendrik Bouwmans
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jul 2009 10:24

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Hendrik Bouwmans »

Inderdaad dit is lijkt mij een GROOT EUVEL van Toyota en verwacht je niet van zo een auto met de naam als zou dit een goed produkt zijn.
Bij mij een rav4 2.0 d4d jan 2006 is hetzelfde aan de hand meerdere malen de scv kleppen kapot. Auto trilde iets al vanaf begin maar dit zou normaal zijn. Natuurlijk nu ook vliegwiel en koppeling kapot. Ik rijd al bijna veertig jaar met gemotoriseerde voertuigen en heb inmiddels meer dan 2.000.000 km gereden. Ik had nog NOOIT iets aan een koppeling hoeven laten doen laat staan aan een VLIEGWIEL.
Al deze dingen bij elkaar geeft mij een enorme domper en of ik nogmaals zo'n auto aanschaf, ik weet het niet.

Gurbe
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jan 2009 12:52

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Gurbe »

Meerdere merken gebruiken tegenwoordig dit soort vliegwiel(Bijvoorbeeld VW, en die gaan echt niet langer mee), en het is bij al deze merken het zelfde verhaal, dus nu alleen Toyota aan te vallen is wat te kort door de bocht!
Verder begrijp ik niet dat er mensen zijn die klagen als hun koppeling vervangen moet worden bij een km stand van 145000, echt een koppeling gaat zo lang mee zoals je er mee omgaat!

Hendrik Bouwmans
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jul 2009 10:24

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Hendrik Bouwmans »

Het is niet zo dat alleen Toyota aangevallen wordt , er wordt hier door personen geconstateerd dat zij problemen krijgen welke zij niet verwachten en in dit geval alle een Toyota rav4 rijden en hierover hun bevindingen duidelijk maken.
Ook wil het natuurlijk niet zeggen dat als "meerdere" Automerken ook zo'n vliegwiel gebruiken dat dit dan een "goed" produkt is.
Van een vliegwiel hoe dan ook of een "vast" of een "twee massa" mag men ervan uit gaan dat dit een "autolevenlang" meegaat en er zeker niet de oorzaak van kan zijn dat veel te vroeg nu ook maar koppelingen vervangen gaan worden omdat dit "uiteindelijk dan een goedkopere weg zou zijn dan wachten tot deze echt versleten is" en men dan weer veel dure arbeid moet gaan verrichten
Een koppeling gaat inderdaad "zo lang mee zoals je er mee omgaat" en dit kan ook net zo gemakelijk 400.000 tot 500.000 km zijn als maar 145.000 km of nog minder.

stofzuigertje

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De koppelingsplaat bij deze stand vervangen is normaal gezien het gewicht en de luchtweerstand die deze auto heeft.

Maar het vliegwiel, bij iets te laat vervangen zal de schade erg groot worden dus alleen die tijdig een nieuwe koppeling monteerde zal goedkoper uit zijn.

Ondanks de voordelen van deze zou ik als fabriek weer de oude vertrouwde vliegwielen gaan monteren....
Het feit dat ze alleen op dit model dit monteerde is een teken dat zij ook niet blij zijn als betrouwbaarste merk....

Daarom stappen vele op grotere Toyota of ander merk over.... nu het nog niet overal bekend is...
De oude waren dus beter en die bleven wel heel!

Gurbe
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jan 2009 12:52

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Gurbe »

Toen een vliegwiel een grote stalen schijf was met een starterkrans gingen ze een auto leven mee, een twee massa vliegwiel is een slijtage onderdeel op zichzelf, niet door de koppelingsplaat, maar door het verend matriaal dat tussen de twee massas in zit.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Met de sterke diesels en comfort eisen - voor normale personenwagens - van tegenwoordig is het een noodzakelijk kwaad geworden. "Kwaad" in de zin dat het een behoorlijk duur slijtage onderdeel is.

(het verenpakket in het 2 massa vliegwiel dempt trillingen en krachten tijdens het koppelen; het gaat over het algemeen ook net zolang mee als de koppeling).

Vor de geïnteresseerden nogmaals de link naar een folder waarin de werking en reden dat deze vliegwielen worden toegepast uitgelegd worden.

http://www.amt.nl/files/duobranded/5van ... xpress.pdf

Gurbe
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 jan 2009 12:52

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Gurbe »

Mooie link Ali,
Compleet met een lijst auto's waar zo'n vliegwiel in zit, en die ik dus niet zou kopen, en het is ook duidelijk waar deze vliegwiellen vandaan komen"Duitsland" dat geeft tenminste de garantie dat ze stuk gaan.
Te hopen dat de Japanners zelf eens komen met hun eigen variant hier op, dan blijft het teminste heel,komen ze er niet mee,dan geeft dit weer genoeg aan.

denoorman
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2009 12:49

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door denoorman »

Hallo,


Wij hebben een RAV 4 Linea 2.0 diesel van 2003, op de teller 160.000, je gelooft het of niet maar ook een probleem met de koppeling, kosten worden geraamd op 1200 tot 2500 euro, niet te geloven maar voor een merk als Toyota vind ik dit een drama,
We hebben hem gekocht in 2005 een geweldige auto leek ons, tot in 2007 de brandstofklepjes begonnen te zeuren en er geen vermogen meer in zat, ok dit is onder garantie van Toyota gerepareerd, maar nu weer dit.
Ik zie uit dit forum dat ik niet de enige ben en misschien kunnen we dit aankaarten bij Radar.

Groetjes Erik :cry:

Nieuw Vliegwiel + koppeling, kosten €2400,- incl. 3 dagen arbeid, LOUWMAN & PARQUI B.V. aangeschreven, maar zeggen gewoon dat er helaas geen mogelijkheden voor een tegemoetkoming is.

Toyota hanteert een fabrieksgarantie van 3 jaar met een maximum van 100.000 kilometer en verplicht zich tijdens deze periode tot het herstellen van productie- en/of constructiefouten. Uw Toyota RAV4 heeft een kilometerstand van 160.000 kilometer. De fabrieksgarantie is niet meer van toepassing. Herstel onder garantie is helaas niet mogelijk.

Daarnaast is het vliegwiel een onderdeel dat aan slijtage onderhevig is. In verband met de kilometerstand van uw Toyota is het mogelijk dat u geconfronteerd wordt met reparatiekosten voor slijtage onderdelen. Slijtage komt helaas niet voor vergoeding in aanmerking.

Aldus Toyota.

Het is niet normaal voor dit merk dat je zo ver kan zakken, zeker geen reclame voor deze auto, als je kijkt wat de 3.0 D4D kan hebben, deze zit in de Landcruiser, kan je zo maar een 800.000 km mee wegrijden zonder enig probleem waarom dan niet met de 2.0 D4D.
We zijn er nog niet mee klaar dus.

Erik
Laatst gewijzigd door denoorman op 11 nov 2009 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

RTD-Z
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 mei 2009 19:30

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door RTD-Z »

VW heeft deze koppelingsproblemen niet Gurbe je klets uit je spreekwoordelijke nek :mrgreen:

mijn VW rijd al 240.000 km met dezelfde koppeling niks aan de hand

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

mijn VW rijd al 240.000 km met dezelfde koppeling niks aan de hand
:lol: Is aardig statistisch bewijsmateriaal: als die 1e wagen van jou geen problemen heeft hebben die andere honderdduizenden diesels die Volkswagen op de weg gezet heeft ook nergens last van !? :lol: :P

Menasor2002
Berichten: 166
Lid geworden op: 13 apr 2009 13:58

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Menasor2002 »

wie zegt dat het een diesel is dan ik niet he..

gaat erom dat het geen kwaal is iedereen weet dat dat de waterpomp is bij vw althans vroeger tegenwoordig ook niet meer dus valt allemaal wel mee :)

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

wie zegt dat het een diesel is dan ik niet he..
Het tweedelig vliegwiel is uitgegroeid tot de norm bij praktisch alle autofabrikanten.
Bijna elke diesel die van de band rolt heeft er tegenwoordig één, en ook bij de benzinemotoren zien we een aanzienlijke toename.
(bron LuK)

Zou ook een benzinemotor kunnen zijn inderdaad. Koppel bij lage toerentallen is daarvan wat lager dus ook minder kans dat het vliegwiel vroegtijdig overlijd en dan is het niet vreemd dat een koppeling het zo lang uithoud, waarschijnlijk in combinatie met goed gevoel voor het schakelen :)

Het verhaal van het "voortijdig" falen van 2-massa vliegwielen speelt volgens mij dan ook voornamelijk bij Diesels.

Is op zich niet zo erg dat het een slijtagedeel is geworden alleen wel de intervallen in verhouding tot de prijs. Voor zover mij bekend gaat zo´n Vliegwiel- Koppeling vervanging toch al gauw richting de 1000 euro of meer en daar wordt je niet echt blij van. Als dat dan 1 keer op de technische levensduur van de auto zou zijn maar het lijkt toch wel een hogere frequentie te hebben.

Jan de Lang
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 mar 2007 20:14

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Jan de Lang »

Sinds ik dit onderwerp startte, heb ik zo'n 50 e-mails van bezitters van RAV4's gekregen, die het probleem van vroegtijdige slijtage van koppeling en (duomassa)vliegwiel hebben ondervonden. Voor zover ik dat uit de tekst kon opmaken waren dat allemaal diesels, waarvan de meeste van 2006 en eerder.
Op een Engelse site vond ik ook veel gelijke klachten -opvallend- van RAV4 en Avensis van dezelfde jaren.
Ook uit Nederland kreeg ik mails van Toyota Avensis-rijders met hetzelfde probleem.
De standen van de km-tellers waren zeer verschillend en liepen uiteen van 40.000 (!) tot meer dan 120.000.

Naar aanleiding van de mails en de bovenstaande berichten:

* Toyota-dealers doen er het zwijgen toe als je ze naar hun ervaringen vraagt of ze ontkennen dat ze ooit zo'n auto in de werkplaats hebben gehad. Als je even met een monteur praat, hoor je wel anders! In één geval sprak "de baas" van iets dat hij nog nooit eerder had gezien. Meteen daarop meldde zijn monteur dat hij nog geen week ervoor een Franse toerist met een RAV4 met totaal uitgesleten vliegwiel en uitgewoonde koppeling had geholpen!
Toyota Nederland draait als een kat om de hete brei. Vriendelijke, meelevende briefjes, maar inhoudelijk geen woord over de klacht zelf.
Ze houden het probleem in de kast en de deur dicht!

* Een brief aan een Toyota-fanclub lijkt mij bij voorbaat zinloos. Zo'n fanclub wordt gerund of gefinancierd door het merk.

* Op de site Problem Car werd ik als heel snel monddood gemaakt door de beheerder of moderator. In een persoonlijk bericht noemde hij Toyota een spreekwoordelijk sterk, betrouwbaar merk met een technisch uitstekende reputatie. Mijn kritiek op de aandrijving van de RAV4 en oproep werd als een persoonlijke (rancuneuze) aanval op Toyota over een incident beschouwd. Daarna werd het onderwerp abrupt door hem afgesloten!

* Het duo-massavliegwiel is geen exclusieve toepassing van Toyota. Alleen ging deze oproep over Totyota en niet over VW of ander merk. Ik zag kortgeleden nog een afgedraaide duo massa-aandrijving van een dure Audi. Bruto kostprijs circa 2000 eurootjes.

* Het gegeven dat RAV4-rijders (type? bouwjaar?) tot tevredenheid en probleemloos 150.000 of meer km's rijden, is natuurlijk fijn voor ze, maar dat zegt natuurlijk niets over de klacht die zich bij veel anderen wél voordoet.
We kennen allemaal wel een oudoom of opa die van z'n 15e tot z'n negentigste als een schoorsteen heeft gerookt en nog steeds meedoet aan de fietsvierdaagse...

* Het valt op dat de eerste verschijnselen van de slijtage aanvankelijk vaak worden uitgelegd als een probleem met de inspuiting. Ik heb hier al aardig wat uitgewisselde injectiemodules gezien waar niets aan mankeerde. Je bent dan vele eurootjes lichter en geen steek opgeschoten.
Dat de mensen van de wegenwacht en in de werkplaatsen eerst een injectorprobleem constateren is vervelend, maar niet zo verwonderlijk. De slip op de aandrijving kan door de meting van de sensors van het motor management systeem worden gezien als een falen van de injectie. Het mms wil dat corrigeren en blijft dit als "fout" in de uitleescode melden.

* Het is natuurlijk waar dat de levensduur van de aandrijving mede wordt bepaald door de belasting van de auto en (vooral) het rijgedrag van de bestuurder.
Voor de (o.a.) de Toyota RAV4 mag de belasting wel iets maar niet veel uitmaken.
Deze auto is per slot als 4WD MPV gemaakt. Als een dealer beweert dat jouw vroeg versleten aandrijving komt omdat je geregeld in de bergen toert en met een paardentrailer rijdt, dan is dat nonsens.
Met "hangend voetje" rijden en de bocht steevast met slippende koppeling nemen, scheelt natuurlijk. Ik ken daarvan verschillende voorbeelden. In mijn directe omgeving ziet iemand kans om al na 80.000 km een gewone koppeling (Renault, Fiat) aan barrels te draaien. Maar dat is dan ook een bijzonderheid.
Als een getande distributieriem van een RAV4 na 105.000 km (hoe komen ze er op?) moet worden vervangen, hoe lang mag dan de aandrijving wel niet meegaan?!

* Er bestaat nog veel verwarring en onbegrip over de juridische kant van deze kwestie.
De privé-aanschaf van een auto valt gewoon onder de wet- en regelgeving op de consumentenkoop (Nieuw Burgelijk Wetboek 7 e.a.). In dat opzicht is er principieel geen verschil of je een goudvis, een wasdroger of een RAV4 koopt.
Er zijn voldoende sites waar je uitgebreid over dit onderwerp kunt lezen.
Kortgezegd komt het er op neer dat een zaak moet voldoen aan de eigenschappen die je er van mag verwachten. Bedingen of voorwaarden die daarmee in strijd zijn, zijn nietig.
Degene die je de zaak verkoopt is verantwoordelijk en kan zich niet verschuilen achter de beperkte garanties van importeur of fabriek. Als geen verhaal meer mogelijk is, bij voorbeeld bij faillissement van de dealer, ben je wél aangewezen op de importeurs- of fabrieksgarantie.
Een discussie over een te vroege slijtage van de aandrijving is dan ook een zaak tussen de autokoper en de dealer/verkoper; hoe de verkoper dat oplost met de importeur of de fabriek is zijn aangelegenheid, niet de uwe.

Bij mij ligt dat anders en ik kan me voorstellen dat ik daarin niet de enige ben.
De RAV4 werd gekocht bij een Toyota-dealer in Oostenrijk. De locale Nederlandse dealer stelt terecht dat de auto niet bij hem is gekocht. Ik kan hem dus niet aanspreken.
De Nederlandse Toyota-importeur geeft geen sjoege en zegt dat hij de auto niet kent.
Volgens de fabrieksgarantie valt de auto nog wel ver binnen het 100.000 km kriterium, maar hij voldoet niet meer aan de 3 jaar grens (of/of).
Verhaal bij de Oostenrijkse dealer/verkoper zou wellicht kunnen, maar begin er maar eens aan (Europees consumentenrecht, Oostenrijks recht, wie repareert etc.)

Het zou Toyota sieren dit probleem eens vrijmoedig uit de kast te halen en benadeelde eigenaren tegemoet te komen. Dat verwacht je toch van een "wereldmerk"!

stofzuigertje

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij nader onderzoek onder meerdere merken is de oorzaak het bedienen van de koppeling, hoe soepeler U dit doet hoe langer dit mee zal gaan.

Helaas is dit comfortabele schokken absorberende wiel erg duur en reparatie gevoelig.
Er zijn ook andere leveranciers die normale vliegwielen leveren die soms ook passen omdat die hoewel ze meer schokken langer mee gaan.
Nu is dit ook niet zo leuk want juist deze standaard vliegwielen kosten meestal de versnellingsbak die dan weer vaker stuk gaat en nog duurder is.

Via de door Ali aangeboden link ziet U in welke ze zitten en vooraf informeren kan dus veel geld opleveren.
Er is een RAV4 met 360.000 Km met eerste Koppeling dus het kan wel.
Een automaat zou voor U ook een alternatief zijn dus inruilen?

Gesloten