LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Jan de Lang
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 mar 2007 20:14

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Jan de Lang »

De RAV4 waar ik het over heb, wordt niet door mijzelf gereden. Degene die er in rijdt heeft een uitstekende rijtechniek.
Ik sleutel normaal zelf aan onze eigen auto's en aan die van anderen. Ik rijd verschillende merken en typen auto's afhankelijk van waar ik ben.
Thuis houd ik het op Skoda (VAG) en Fiat, beiden handbakken.

Toen het mankement zich voordeed was ik op reis en zodoende kwam de auto bij de locale dealer terecht. Die zette er nieuwe injectors in (300 euro). Bij inspectie bleken die dingen nog prima in orde. Daarna werd een veel te vroeg totaal uitgesleten vliegwiel en een aan barrels gereden koppeling met lager en drukgroep vervangen (1800 euro).
Dat zette mij aan het denken en bij navraag kwam ik er achter dat er meer RAV- en Avensis-bezitters hetzelfde hebben beleefd en dat Toyota dat feitelijk ontkent of verzwijgt.

Zoals het voorbeeld van opa van 90 die na 75 jaar zware shag nog op de toerfiets springt, zijn er ook auto's die een bovenmatig kilometrage draaien met dezelfde koppeling, hoewel ik 450.000 km wel erg veel vind.

Het is opvallend (zoals ik al schreef) dat RAV4's uit de latere series (die met de kettingdistributie) het qua slijtage van de aandrijving veel beter schijnen te doen.

Georges ( België )
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2010 20:15

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Georges ( België ) »

Dag allemaal,
Zoveel meningen en inzichten ..en toch ..
RAV4 gekocht in Oostende (B) maart 2004. Koppeling gebroken na 130.000 km.
Eerder dit jaar SRV brandstofklepje vervangen ...2.200 euro armer.
Wandelen gestuurd door verdeler. Het argument is in België dat je als klant bij een hoofdverdeler meer druk kunrtn zetten .. bla bla ... trek je plan.
Zware concurrentie leidt naar besparingen allerhande met een logisch kwaliteitsverlies. Ook Toyota ontsnapt daar niet aan.
Ach .. gedeelde smart is halve smart.
Groeten,
Georges

Jan de Lang
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 mar 2007 20:14

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Jan de Lang »

In veel van de gevallen van vroegtijdige vervanging van koppeling+vliegwiel bij de RAV4, leek er tevoren een probleem met de SRV brandstofregeling. Dat was ook bij die RAV4 van mij.
Krachtverlies, slecht reageren op het gaspedaal, terugvallen enb dan toch weer even doortrekken... De uitlezing van de foutdiagnose gaf een foutcode die wees op een defect aan de SRV. Twee kleppen vervangen. Door mij nagezien en geen defect te ontdekken. Wel 300 euro of zoiets lichter. Kort daarna blijken koppeling en vliegwiel totaal afgedraaid.
Ik zie de foutieve uitlezing van de foutcode als gevolg van het vergevorderde slijtageproces.
Er ontstaat een enorme slip, toeren en voorstuwing/snelheid/omwentelingen van de krukas versus wielaandrijving etc. misleiden het motormanagementsysteem. Alles wijst op een defect aan de SRV's. Logisch maar onjuist.

Georges ( België )
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 feb 2010 20:15

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Georges ( België ) »

Bedankt voor deze interessante informatie.
Het idee groeit om deze auto, waar we samen met onze caravan,
overigens best tevreden over zijn, van de hand te doen.
We vrezen een waterval van problemen.
Zijn bij deze modellen nog typische defecten bekend waar je kunt voor vrezen?

Alvast bedankt,
Georges

engelandvaarder
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 feb 2010 21:11

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door engelandvaarder »

Sja met alle problemen die zich wereldwijd voordoen over Toyota zal die auto niet veel geld meer opleveren.

Jan de Lang
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 mar 2007 20:14

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Jan de Lang »

Helaas heeft de waarde van de RAV4 geleden onder de vrij sterk gedaalde "crisisprijzen" van occasion 4 WD's.
Het is ook zeer wel mogelijk dat de butsen en deuken in het merk Toyota een extra prijsdrukkend effect hebben op de prijs van de RAV4.
Ik ben op dat terrein echter allerminst deskundig.

Wat ik tot nu toe aan berichten over de RAV4 heb gekregen en wat ik van anderen heb gehoord, zijn er niet veel andere specifieke zwakke punten, behalve de vaker gehoorde klacht dat de automatische aircoregeling na een reparatie in de war is geraakt. Dat laat zich eenvoudig oplossen.
Ik heb zelf geen andere negatieve ervaringen. Die kapotte koppeling en vliegwiel lijkt me meer dan genoeg.
Ik heb nergens los kunnen krijgen of Toyota een andere (betere) aandrijfcombinatie heeft toegepast. Het valt wel op dat ik wat dat betreft geen klachten heb gehoord van latere series (die met de kettingdistributie, hoewel dat er op zich natuurlijk niets mee te maken heeft).
Persoonlijk heb ik er wel last van dat Toyota aan de distributiezijde nauwelijks ruimte heeft gelaten om werk uit te voeren. Ik heb nog niet meegemaakt dat ik de voorverlichting moet demonteren en dan een speciaal gemaakte sleutel moet gebruiken om bij de riemen te kunnen komen.

engelandvaarder
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 feb 2010 21:11

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door engelandvaarder »

Een kennis van me werkt bij de importeur in Raamsdonkveer en daar vallen klappen in de verkoop van nieuwe Toyota's het consumenten vertrouwen is gedaald tot een dieptepunt.

De toekomst is niet erg rooskleurig daar !

Succes verder :?

bas074
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jan 2010 19:00

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door bas074 »

Meneer toyota heeft nog heel wat uit te leggen als ik het zo hoor. Tot nu toe heeft hij slechts 1 keer openlijk zijn excuses aangeboden, maar ik vrees voor een herhaling :wink:

Jan de Lang
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 mar 2007 20:14

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Jan de Lang »

Zou "meneer Toyota" maar eens durven uitkomen voor het probleem van de vele vroegtijdig versleten koppelingen en duomassa vliegwielen. In Raamsdonkveer doen ze alsof het probleem niet of nauwelijks bestaat. Op de technische klacht zelf gaat R'veer niet in.
Wel: "Jammer", "vervelend voor u", "kunnen u helaas niet verder helpen" etc.
Ook briefjes gezien in de trant van: "koppelingen kunnen eerder slijten door zware trekbelasting", "rijgedrag speelt ook een rol", "off road rijden veroorzaakt slijtage", etc.
Dat komt er allemaal op neer dat het wel aan de bestuurder en diend gebruik van de auto zal liggen.
Natuurlijk is het zo dat de levensduur van je aandrijving wordt beïnvloed door zware (over) belasting en onzorgvuldig omspringen met het (ont)koppelingpedaal. Maar in z'n algemeenheid is het nonsens een zeer vroege en en tot de draad versleten aandrijving van een permanent 4WD aangedreven RAV daaraan toe te schrijven. Zeker als het om tenminste tientallen gevallen gaat. Zijn dat dan allemaal mensen die maanden achtereen met oversized en zwaar beladen caravans door het hooggebergte en Noord-Afrika toeren? Die wekelijks een forse off road track in de Ardennen rijden? Bewegen die soms ritmisch hun voet op het koppelingpedaal bij de muziek van hun MP3-tje?

engelandvaarder
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 feb 2010 21:11

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door engelandvaarder »

De baas heet Toyoda !!!!!!!!!!!!!!!

Amerikaanse minister noemt modellen van Toyota onveilig
De door Toyota teruggeroepen automodellen zijn onveilig tenzij de benodigde reparaties verricht zijn. Dit stelde de Amerikaanse minister van Transport Ray LaHood gisteren op de tweede dag van de hoorzittingen die het Amerikaanse Congres deze week over de technische problemen bij de Japanse automaker houdt. Ook verklaarde de minister geen zekerheid te kunnen geven over de oorzaak van de acceleratieproblemen die het Japanse automerk (en andere merken) plagen.

LaHood kreeg op de hoorzitting tot tweemaal toe de vraag voorgelegd of de door Toyota teruggeroepen voertuigen veilig waren. Uiteindelijk gaf hij een direct antwoord. "Die voertuigen zijn niet veilig, we hebben vastgesteld dat ze onveilig zijn", verklaarde de minister.

LaHood kondigde een diepgravend onderzoek aan naar de veiligheid van elektronische systemen in auto's, waarbij ook andere merken onderzocht zullen worden. "Er zijn mensen die geloven dat er elektronische problemen zijn bij Toyota's en dat is de reden dat we het onderzoek instellen. We hebben geen bewijs om met zekerheid te kunnen stellen dat er sprake is van elektronische problemen", aldus de minister.

Later op de dag zal Akio Toyoda, de topman van Toyota en een telg van de familie die het concern oprichtte, zijn opwachting maken bij het onderzoekspanel. Naar verwachting zal hij zijn excuses aanbieden voor de vloermat- en 'kleverige' gaspedaalproblemen die centraal staan bij de ongewilde accelleratie-incidenten. Volgens Jim Press, een voormalig topmanager van de Amerikaanse divisie van Toyota, is de veiligheidscrisis veroorzaakt door managers die te veel gefocust waren op de winstgevendheid van het concern.

Press, die verantwoordelijk was voor de Amerikaanse verkoopactiviteiten van Toyota, stelt in een e-mail aan de redactie van de Wall Street Journal dat "de hoofdreden van Toyota's problemen is dat het bedrijf een aantal jaren geleden gekaapt is door financieel georiënteerde piraten die zich tegen de familie Toyoda gekeerd hebben". Volgens Press, die het bedrijf in 2007 verliet, is Akio Toyoda "de enige persoon die het concern kan redden".

Afgevaardigde Edolphus Towns, de voorzitter van het onderzoekspanel, had gisteren geen goed woord over voor zowel Toyota als de Amerikaanse toezichthouder NHTSA. Volgens Towns waren bij de autoriteiten 900 meldingen van op hol geslagen Toyota's binnengekomen, en die "hebben zeer weinig gedaan". "De NHTSA heeft de belastingbetaler in de steek gelaten en Toyota zijn klanten. We hebben nu 39 doden door deongewilde acceleraties van Toyota's. Om dat in perspectief te plaatsen, bij het grote schandaal rond de Ford Pinto in de jaren '70 waren 27 doden te betreuren", aldus Towns.

Jan de Lang
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 mar 2007 20:14

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Jan de Lang »

Indrukwekkend!

bojoep
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 apr 2010 08:57

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door bojoep »

Ik heb een Toyota rav4, 2.2, d4d, d-cat van, bouwjaar 2007.

Vanaf begin heb ik problemen met het schakelen.
Geluiden in de bak en niet soepel schakelen het is net of je onder het schakelen nog iets anders tegen komt in de bak.

Dealer en importeur geven aan dat er niets mis is en dat dit normaal is.

Voor een auto van € 50.000,-- mag dit volgens mij niet zo zijn.
Kan het zijn dat dit ook ligt aan het vliegwiel en welk soort heb ik dan?

Wie kan mij adviseren wat te doen ik wil dit problemen hebben opgelost voordat de auto in nov. 3 jaar wordt.

Jan de Lang
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 mar 2007 20:14

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Jan de Lang »

Er is vanaf het begin iets loos, lees ik. Dan kan er ook nog geen sprake zijn van vroegtijdige slijtage aan de koppeling en/of het duomassa vliegwiel. Het gaat hier ook niet om een vreemd gevoel of bijgeluiden bij het (ont)koppelen zelf, maar om het gevoel dat de RAV4 niet lekker schakelt. Dat kun je krijgen bij een niet geheel goed afgestelde koppeling. De v-vak komt dan niet geheel vrij of koppelt met enige slip, zodat je dan schakelt met een nog enigszins aangrijpende aandrijving.
Gezien de beschrijving is het mogelijk dat de synchronisatie van de v-bak nooit 100% is geweest of dat er vrij vroeg na de eerste rit een tandje in de v-bak of in het voorste differentieel is gebroken en sedertdien als hinderlijk bijgeluid aanwezig is.
Het meest voor de hand liggend is dat het geluid komt van niet mooi recht, strak en vrij bewegende schakelstangen of niet goed afgestelde, spelingvrije stanggewrichten.
U kunt uw claim op de fabrieksgarantie veilig stellen door deze klacht binnen die termijn schriftelijk vast te leggen (aan dealer én aan importeur).
Los daarvan kunt de dealer (= de verkoper van het produkt) ook na drie jaar nog op een normaal niet te verwachten gebrek of defect aan uw RAV4 aanspreken!

stofzuigertje

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

@ bojoep,

Mijn Mitsubishi Outlander Sport uit 2007 was dus ook niet zo Japans schakelend en bij 15.000 KM beurt de olie vervangen door ander type.
Nu gaat alles weer als door de boter dus andere en wel iets duurdere olie kan bij vele matig schakelende bakken dit oplossen.

Vraag het eens, want naast genoeg olie moet je soms de dikte en kwaliteit aanpassen, het was dure olie met teflon toevoeging.
Ik was daarom €35,- extra kwijt.

Jan de Lang
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 mar 2007 20:14

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Jan de Lang »

De verschillen tussen de v-bakolies zijn niet zo geweldig groot dat je dat meteen aan het schakelgedrag zou merken. Zijn allemaal meer dunvloeibaar dan motorolie en hebben door toevoegingen(dopes) zoals PFTE (Teflon) en molybdeen (Molykote ea.) een verbeterde drukweerstand en glijvermogen.
Door veroudering loopt de kwaliteit terug, hetgeen je kunt merken aan het "kale" schakelgedrag.
Wat ook vaak voorkomt is dat de v-bak wordt (aan)gevuld met motorolie. In de v-bak kunnen de specifieke eigenschappen van motorolie, vooral 's winters, zorgen voor een minder soepel schakelgedrag.

Overigens is dit een ander onderwerp.

any-art
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 apr 2010 10:43

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door any-art »

Ook ik heb erg veel problemen met mijn RAV4 diesel. Tot 85000km. in de garantie tijd, ging het goed. Na 4 maanden (94000km.)ging het gele lampje branden na tanken van Total in Frankrijk, stinken naar diesel en vermogen weg. Accupolen los even gewacht en probleemloos thuis gekomen. Dag erna weer hetzelfde probleem. SCV-kleppen vernieuwd helaas buiten de garantie(472 euro excl.) tegelijk met de onderhoudsbeurt bij de dealer. Hierbij al aangegeven dat de versnellingspook bij stationair en bij een bepaald toerental trilt. Na inspectie was het vermoede een kapot vliegwiel(geschatte kosten 1900 euro). Na vele briefwisselingen en telefoongesprekken kwam er geen enkele bereidheid van Louwman en Parquie. Men deed het voorkomen alsof ik de enige was die het overkwam. Je zou zeggen destemeer een reden voor enige coulance. Maar zoekend op internet kwam ik tot een heel andere conclusie zoals ook op dit forum blijkt. Nadat mijn dealer het niet aandurfde om mijn RAV4 de roettest aftenemen i.v.m. het kapotte vliegwiel, hebben we opnieuw de strijd gezocht. Samen met de dealer hebben ze toen 500 euro(250 v.d. dealer en 250 van Louwman en P.) toegezegd + 250 euro voor de SCV-kleppen(een reparatie van 7 maanden eerder!). Reparatie uit laten voeren bij 120000km. We zijn nu 45000km. verder en jawel hoor daar hebben we weer het gele lampje weer!. Horten en stoten. Auto vandaag weer naar de dealer en Louwman gebeld. Het standpunt is nu dat de huidige diesel te weinig zwavel bevat om de SCV kleppen een lange levensduur te geven. We rijden dus rond met een moderne auto die eigenlijk niet bestand is tegen de huidige brandstof!! We moeten het nu zien als een onderhoudskwestie net als een accu, uitlaat, remmen, enz.(waarschijnlijk ook het vliegwiel) aldus de uitspraak van Louman en P. Dus heb je als automerk een veel voorkomend probleem verwijs je het gewoon naar het onderhoudschema. Ik denk dat de slachtoffers van een Prius daar iets anders over denken, net als ik dus. Er loopt op dit moment een onderzoek naar de aandrijvingsproblemen(lees vliegwiel) in Amerika. Mocht u alsnog een Toyota willen kopen koop dan een automaat met een benzine motor en laat handgas monteren!!
gr. Peter

Jan de Lang
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 mar 2007 20:14

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Jan de Lang »

In een aantal gevallen zijn bij RAV4's volstrekt onnodig SVC-kleppen vervangen terwijl het probleem bij vliegwiel/koppeling ligt. Dat heeft te maken met een misleidende foutcode.
Ik heb hier een aantal vervangen SVC-kleppen waar absoluut niets aan mankeert, maar die toch werden vervangen omdat het diagnoseapparaat dat aangeeft.
Van betrouwbare monteurs heb ik ook begrepen dat er "zwakke" SVC-kleppen van bepaalde series zijn (worden?) gemonteerd, die inderdaad eerder de geest geven.
Het verhaal over het zwavelgehalte in de moderne brandstof zal ik uit nieuwgierigheid nagaan, maar het lijkt mij onzin.
Juridisch zou dat ook betekenen dat u een auto is verkocht die niet voldoet aan de eisen en verwachtingen die u daar redelijkerwijs aan mag stellen.
M.i. had u zich wat betreft het probleem met de vroege en ernstige slijtage van de aandrijving eveneens daar op mogen beroepen en de dealer (= de verkoper) mogen aanspreken. Anderzijds is het de vraag of het u meer had opgeleverd gelet op de kilometerstand en de normaal te verwachten levensduur.
Het is openbarend te lezen dat de importeur zich weer zo afwerend en de waarheid geweld aandoend opstelt.
Jammer.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Heel vroeger, toen dit soort discussies nog via Usenet gevoerd werden riep er eens iemand dat Jappen, ondanks dat ze hele goede auto's kunnen leveren, geen diesels kunnen maken. Begin nu te denken dat daar een kern van waarheid in zit :wink:

ps: denk dat je bij geen enkele importeur een voet aan de grond krijgt. Verschuilen zich allemaal (juridisch terecht) achter de dealer. Enige manier om hier doorheen te breken is met behulp van belangenorganisaties(consumenten organisaties, class action suites zoals in Amerika etc).

Jan de Lang
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 mar 2007 20:14

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Jan de Lang »

Of Japanse dieselmotoren gemiddeld slechter zouden zijn die dan hun Amerikaanse en Europese concurrenten kan ik niet zeggen. Als ik de vele Aziatische pick up diesels (Toyota, Nissan, Isuzu) in de buitengebieden van zuidelijk Afrika en de VS zie, zullen ze toch ook weer niet zo onbetrouwbaar zijn.
Het enige wat ik in het kader van dit onderwerp kan zeggen is dat ik opmerkelijk veel heb gehoord van vroegtijdig gesleten duomassa-aandrijvingen in de RAV4 van Toyota en in modellen met dezelfde techniek.

Helaas heerst er nogal onduidelijkheid en verwarring over de juridische aansprakelijkheid van de importeur en de dealer. Kortgezegd: voor de importeur geldt een verplichting tot nakoming van de fabrieksgarantie.
Uw aanspreekpunt is de dealer. Dat is degene die u de auto heeft verkocht en die op grond van de wet zelfstandig verantwoordelijk is voor de door hem verkochte zaak. De aansprakelijkheid van de dealer kan niet worden ingeperkt door zijn leveringsvoorwaarden of door de fabrieksgarantie. Dus ook als de fabrieksgarantie is verlopen blijft de dealer aansprakelijk voor gebreken en tekortkomingen die u niet of niet zo vroeg had mogen verwachten! Laat u niet anders wijsmaken! Als de dealer zich achter de garantie van de importeur wil verschuilen, heeft u daar niets mee te maken. U hebt te maken met de verkoper en wat die verder met de dealer afspreekt is niet uw zaak.
Iets anders wordt het als de verkoper failliet gaat o.i.d. Dan kunt u alleen nog maar terugvallen op de (vaak beperkte) fabrieksgarantie.
Ook als de fabrieksgarantie meer zou omvatten dan de wettelijke aansprakelijkheid van de dealer, dan kunt u daar (voor dat deel) meteen gebruik van maken, dit laat echter de wettelijke verantwoordelijkheid van de dealer onverlet.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Oproep: vroege slijtage koppeling en vliegwiel Toyota RAV4

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Als ik de vele Aziatische pick up diesels (Toyota, Nissan, Isuzu) in de buitengebieden van zuidelijk Afrika en de VS zie, zullen ze toch ook weer niet zo onbetrouwbaar zijn.
Zijn dan ook vaak geen diesels maar benzine motoren.
kijk maar op de site van bijvoorbeeld Toyota in de US. Alleen benzine motoren vanaf 4 liter tot bijna 6 liter.
In Zuid Afrika zitten de D-4-D's op zich wel in het leveringsprogramma. of ze in de bush erg populair zijn weet ik net. Actie radius is groter maar onderhoud/ onderdelen duurder. Arbeidsloon peanuts natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Ali Bensalah op 30 apr 2010 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten