LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanschaf gebruikte auto

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
ThomasVW
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 dec 2009 11:57

Aanschaf gebruikte auto

Ongelezen bericht door ThomasVW »

Ik zit nu al een tijdje wat berichten te lezen, wat mij opvalt is hoe naïef sommige mensen zijn bij aankoop van een gebruikte auto.

Ik ben (gediplomeerd) auto monteur en liefhebber (ik heb dus makkelijk praten, als het om auto's gaat). Ik word vaak mee gevraagd door kennissen om te kijken naar een gebruikte auto. Ik let hierbij op een paar punten :

Wat voor auto? Zijn er problemen van bekend (google op forums!) Vergelijk auto's bij diverse aanbieders (waarom is deze goedkoper?)

Wat voor aanbieder (google op naam, locatie etc)

Persoonlijk bel ik nooit dat ik langs kom, ivm het vermijden dat de auto wordt warm gereden of nog even snel schoongemaakt (uiterlijke staat zegt veel over een auto en de vorige gebruiker) Als je ver moet rijden naar de aanbieder, bel dan op en zeg dat je er rond 12 uur bent en wees er dan rond 11uur al!

Bij de aanbieder :
Hoe komt het bedrijf over, een nieuw mooi pand zegt niets!
Betalen voor een proefrit? NOOIT doen, lulkoek GELIJK bedanken en weg gaan! Als er gezegd wordt dat hij anders verkocht wordt dan is dat maar zo, er staan meer auto's te koop in NL!
Neem iemand mee die er ECHT verstand van heeft, Schrijf de kilometerstand op en check hem zelf op de NAP, kijk op de papieren wat het BOUWJAAR is (bouwjaar is anders dan modeljaar, 12de maand 2007 is GEWOON bouwjaar 2007!)
ANWB/DEKRA keuring MAG nooit een probleem geven.
APK - zegt niet veel over de algehele staat van de auto, alleen over het milieu en de veiligheid! Vergeet niet dit is ook een moment opname..
Zet de auto op de brug en loop er onder (met je zelf mee gebrachte monteur)

De proefrit, tja ik zou zeggen neem een monteur mee.

Mocht je je bedenkingen hebben over de proefrit vraag of hij nog eens op de brug mag, (als voor de proefrit de motor schoon is en daarna vies van de olie etc..)

Overleg je bevindingen met de verkoper, wacht op zijn reactie. Laat het hem zwart op wit zetten dat de bevonden gebreken verholpen worden!

Mocht je garantie hebben en er gaat wat stuk wees dan duidelijk naar de verkoper, geef het bedrijf een kans om het op te lossen en ga niet gelijk op een of ander forum je gal lopen spugen. Doe dat maar als je echt genaaid bent!
Laat je auto een ''einde garantie'''keuring doen vlak voor dat de garantie eindigt!

Stel je voor dat je een andere auto wilt en je huidige garage heeft hem niet, probeer dan te overleggen of er iemand van de garage mee wilt, desnoods op zaterdags of voor een vergoeding (wat is €50,- als je er veel geld en leed mee kan besparen??) Veel garages helpen je echt wel, vooral als je hun verteld dat je je nieuwe auto graag bij hun in onderhoud wilt doen!

Onthoudt dat elke auto anders is en vooral de vorige eigenaren! De levensduur van een auto is afhankelijk van de berijder. Je moet het vooral treffen. Wees niet blind in je verliefheid,

Wees eerlijk over de staat van je eigen auto

Iedereen maakt fouten, ook een garage. Het gaat er om hoe er met de fout wordt omgegaan.

Ga niet stoer de monteur uithangen als je er zelf niets van weet, ik zeg dit omdat ik vaak genoeg met ''vaders/broers/vriendjes etc'' te maken heb gehad, beetje tegen de bandjes schoppen etc meer weten ze vaak niet!

Ik zeg nooit bij een bedrijf dat ik er verstand van heb, ik wil eerst van hun horen wat er met de auto is.

Als je al jaren naar tevredenheid bij een garage zit waarom zou je naar een louche handelaar gaan? Neem een monteur van je vaste garage mee! Het is voor hun ook een soort klantenbinding, en een straks bij onderhoud een inkomsten bron! Sommige garages kopen zelfs de auto voor je en dan nemen hun de garantie voor hun rekening!

Mochten er mensen zijn die meer willen weten stuur maar een pb tje !

Succes met het overleven in de autohandel....

En bij twijfel doe het niet!
Laatst gewijzigd door ThomasVW op 08 dec 2009 13:07, 2 keer totaal gewijzigd.

ThomasVW
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 dec 2009 11:57

Re: Aanschaf gebruikte auto

Ongelezen bericht door ThomasVW »

staat er bij : je moet het vooral treffen..

groet

Fuseekogel
Berichten: 97
Lid geworden op: 30 jul 2008 08:20

Re: Aanschaf gebruikte auto

Ongelezen bericht door Fuseekogel »

Staan zeker goede tips tussen.

Echter denk ik dat je bij een garage waar je nog nooit geweest bent, niet zo maar een monteur meegaat. Een monteur staat bij de garage voor zijn facturabele uren, als je dus naar een auto moet rijden om te kijken, proefrijden enz moet je al snel op 3 uur rekenen. Een goedkope garage kost al snel €37 ex btw per uur, dus ik denk niet dat je er met €50 bent. Ik denk dat het handiger is om bij de betreffende garage een aankoopkeuring te laten doen en daar naar toe rijden om te keuren, ik denk dat je dan een stuk goedkoper uit bent. Bovendien ben je dan verzekert van een brug en evt diagnose apparatuur om de auto te laten uitlezen, wel zo handig! Er zijn weinig handelaren die het storingsgeheugen wissen van een auto, vaak is zo de kilometerstand ook nog na te kijken in de computer zelf.

Vaak is het ook zo dat mensen niet echt een merk/type auto zoeken maar vaak een stationwagen of 5 deur of 2 deur stadsautootje en hebben niet echt een merk voor ogen, mensen laten zich vaak verleiden door een auto die ze zien bij de handelaar, dus op google zoeken gaat vaak niet op. Beter is wel eerst inderdaad even de handelaar te googlen en te kijken wat er over het algemeen geschreven wordt. Vergeet ook niet dat vaak negatieve verhalen over oudere en goedkope auto's gaan, ik wil niet de discussie beginnen alle waarde naar zijn geld, maar denk hier aan ook, als je gaat kopen.

Wil je een bepaald merk/type auto, koop dan niet de goedkoopste maar de beste! Een auto waar wat aan mankeert kost vaker na afloop meer dan een wat duurdere door alle reparaties, bovendien heb je er ook een hoop ongemak van en dan wil je niet als je net een andere auto gekocht heb. Je wil tenslotte genieten van je aankoop!

Bedenk je altijd bij de aankoop dat je het geld maar één keer kunt uitgeven. En zoals topicstarter al zei, er zijn genoeg auto's te koop. Neem je tijd, neem iemand mee, al heeft deze geen verstand van auto's (wel handig als hij of zij dat wel heeft natuurlijk) maar sowieso kijkt deze persoon er anders naar tegen aan, en kan je evt met je voetjes weer op de vloer zetten :lol:

ThomasVW
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 dec 2009 11:57

Re: Aanschaf gebruikte auto

Ongelezen bericht door ThomasVW »

Daarom slaap er een nachtje over, ga niet over 1 nacht ijs.

vuuren1
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 mar 2006 00:18

Re: Aanschaf gebruikte auto

Ongelezen bericht door vuuren1 »

Ik sluit mij bij het verhaal van ThomasVW aan.
Maar de meeste mensen doen het liever zelf en geloven de garagist op hun blauwe ogen.

Een echte deskundige meenemen is eigenlijk essentieel, zeker als het een wat oudere of iets te goedkope auto betreft.

Ik ben techneut in scheepstechniek, maar geen automonteur, wel heb ik veel voetstappen in garage werkplaatsen staan. Ik heb in mijn schooltijd altijd in garages gewerkt en later hielp ik een vriend die een eigen universeelgarage was begonnen.
Ik kan redelijk beoordelen of het een frisse auto betreft.

Maar...
Ik zal niet snel een auto kopen zonder NAP en een onderhoudshistorie.
Soms wil met eerdere eigenaren bellen ook voldoende zijn.
Je kunt zeker goedkoper een zelfde auto vinden van het merk/model wat je zoekt.
Maar als die auto technisch matig is onderhouden kost hij uiteindelijk meer dan een iets duurder exemplaar met een echte historie op papier.
Pech kan iemand altijd hebben, ook met een nieuwe auto.
Maar daar zijn de garanties voor (als je die niet afgekocht hebt..)

Zeer recent nog een sprekend voorbeeld van eigenwijsheid:
Iemand koopt 6 maanden geleden een Focus diesel (bj 1999) bij een Bovag dorpsgarage.
3 weken terug: motor in de soep.
Nu bij dezelfde garage de reparatie betaald en een Vectra op LPG gekocht (bj 2001, 180.000 km, 8000 euro).
Een mooie luxe combi, maar een beetje duur.
Deze week: Een tik in de motor. Waarschijnlijk een drijfstanglager (geen klepstoter).
Die Bovag universeelgarage had die Focus al naar een Ford dealer gebracht en nu die Vectra naar de Opel dealer...??
Blijkbaar kunnen ze zelf niks??

Die mensen rijden 60000 km per jaar, ik heb ze afgeraden om dan een ex lease auto met bijna 2 ton te kopen.
Als ze die auto echt wilden hebben, dan de onderhoudshistorie op papier, NAP rapport en de vorige eigenaar bellen.
Niet nodig, de garage was erg betrouwbaar en kundig.
(ik denk in het serveren van koffie...)
Ik heet geen Jomanda, maar ik vertrouwde het al niet, met eerst 1 slechte ervaring en nu de 2e zou ik mijn centjes terug halen..

Gesloten