LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Golf 4 motor kapot door ijsvorming

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Beloki
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2010 15:36

Golf 4 motor kapot door ijsvorming

Ongelezen bericht door Beloki »

Goede dag

Mijn auto Golf IV motorblok is door ijsvorming kapot gegaan..

Een bekende kwaal bij die type motor

Gekocht bij autodealer 3 jaar terug.. de dealer heeft dus de motorblok niet gemodificeerd( dan was er geen ijsvorming opgetreden)

Dus in feite een auto met gebreken gekocht

Volkswagen heeft in 2003 actie gezet om alle autos van die type terug te vragen om aan te passen.

Dit dus niet gedaan met mijn auto..

auto heeft nog maar 100.000 op de teller..

Volkwagen wilt niks doen omdat auto ouder dan 10 jaar is..

Kan ik nog wat doen??

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Golf 4 motor kapot door ijsvorming

Ongelezen bericht door Mallemalle »

wat bedoel je met ijsvorming?

als dat een gevolg is van water in het systeem ipv koelvloeistof en/of antivries is het je eigen fout

Beloki
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2010 15:36

Re: Golf 4 motor kapot door ijsvorming

Ongelezen bericht door Beloki »

Mallemalle schreef:wat bedoel je met ijsvorming?

als dat een gevolg is van water in het systeem ipv koelvloeistof en/of antivries is het je eigen fout
Nee dat niet... het is een fabricagefout van Volkswagen..

Ze hebben het erkend en de nieuwere series daarop aangepast...

Zie de volgende tekst:

Motorschade door ijsvorming: Volkswagen zegt uitgebreide hulp toe

AutoRai
29-1-2003

Motorschade door ijsvorming: Volkswagen zegt uitgebreide hulp toe

Per direct biedt Volkswagen alle klanten van wie de auto motorschade heeft opgelopen als gevolg van ijsvorming in het smeersysteem, een 100 procent coulance voor een periode van tien jaar, zonder kilometerbeperking. Bovendien betaalt de onderneming alle als gevolg van dit verschijnsel gemaakte reparatiekosten volledig terug.

De zware vorstperiodes van de laatste weken hebben tot een toenemend aantal motorschades geleid. De schades zijn een gevolg van bevroren condenswater dat de olietoevoer blokkeert. Het gaat hierbij om de 1,0- en 1,4-liter motoren van de modellen Volkswagen Lupo, Polo en Golf, vanaf modeljaar 1997 tot modeljaar 2001, alsmede om enkele modellen van de merken Seat en Skoda.

Dit probleem treedt bij extreem lage temperaturen uitsluitend op bij autos die vooral korte stukjes rijden en daarmee nooit goed op bedrijfstemperatuur komen. Wanneer de motor wel voldoende warm wordt, verdampt het condenswater en is ijsvorming in het smeersysteem uitgesloten.

Met de uitgebreide hulp reageert Volkswagen op de problemen in de afgelopen vorstperiode.

Dankzij permanente verbeteringen in de serieproductie kan dit probleem bij de huidige modellen niet meer optreden. Daarnaast biedt Volkswagen alle getroffen klanten kosteloos een voorzorgsmaatregel aan in de vorm van een verwarmde carterontluchting. Deze verhindert ijsvorming in de motor. Volkswagen zal de betreffende klanten via de bekende kanalen informeren over de beschikbaarheid van deze ombouwset. Klanten kunnen zich echter ook direct wenden tot hun Volkswagen-dealer voor een afspraak.


Dat is dus met mijn auto gebeurd...

De dealer heeft dus nagelaten om de motor aan te passen...

Ik heb juist zeer zuinig met mijn auto gereden...het is nog haast in nieuwstaat en toch nu stuk door fabricagefout...

advocaatjeleefjenog
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 jan 2010 18:58

Re: Golf 4 motor kapot door ijsvorming

Ongelezen bericht door advocaatjeleefjenog »

De dealer waar hij is gekocht is dat een VW dealer?
Bent u in de tussenliggende 3 jaar daar nog ooit geweest voor onderhoud en dergelijk.
Hoe oud is de auto precies?

Als de auto bij een VW dealer is gekocht en hij was nog geen 10 jaar oud toen u hem kocht , zou u de dealer aansprakelijk moeten stellen. Hij is immer kundig en geïnformeerd over dit probleem. In dit geval zou ik het de geschillencommisie eens voorleggen..
Is het een dealer wat een ander merk voert, en de auto was nog geen 10jaar toen u hem kocht zou ik het probleem bij VW importeur PON leggen, immers zij hebben alle auto's teruggeroepen en zien ook welke auto nog moet gemodificeerd worden.
Laatst gewijzigd door advocaatjeleefjenog op 15 feb 2010 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Beloki
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2010 15:36

Re: Golf 4 motor kapot door ijsvorming

Ongelezen bericht door Beloki »

Nee, niet specifiek voor Volkswagen...ook voor andere merken...

advocaatjeleefjenog
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 jan 2010 18:58

Re: Golf 4 motor kapot door ijsvorming

Ongelezen bericht door advocaatjeleefjenog »

Beloki schreef:Nee, niet specifiek voor Volkswagen...ook voor andere merken...
U zegt het is een autodealer, welke merken voeren ze?
Of is het een handelaar
?

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Golf 4 motor kapot door ijsvorming

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

advocaatjeleefjenog schreef:
Beloki schreef:Nee, niet specifiek voor Volkswagen...ook voor andere merken...
U zegt het is een autodealer, welke merken voeren ze?
Of is het een handelaar
?
En toen werd het stil..........

Beloki
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2010 15:36

Re: Golf 4 motor kapot door ijsvorming

Ongelezen bericht door Beloki »

Gekocht bij http://www.willemlos.nl

Gekocht in 2006 en was auto nog 8 jaar oud...

Auto is gemaakt in 98..

Ik heb dus auto gekocht maar dus met motorgebreken omdat het niet aangepast is..

Als het wel aangepast was was er juist niks aan de hand met mijn auto...

Bij wie moet ik wezen??
Dealer of VW??

Beloki
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2010 15:36

Re: Golf 4 motor kapot door ijsvorming

Ongelezen bericht door Beloki »

v.d.Heyden schreef:
advocaatjeleefjenog schreef:
Beloki schreef:Nee, niet specifiek voor Volkswagen...ook voor andere merken...
U zegt het is een autodealer, welke merken voeren ze?
Of is het een handelaar
?
En toen werd het stil..........
Ah nee...mijn nagel is net dubbelgeklapt met opruimen dus ik was een half uur op de bank zodat de pijn weg ging....

advocaatjeleefjenog
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 jan 2010 18:58

Re: Golf 4 motor kapot door ijsvorming

Ongelezen bericht door advocaatjeleefjenog »

@Beloki succes met uw nagel,

Is dus handelaar, ik wens u ook succes met uw "garantie verhaal",
handelaar kon niet weten van deze modificatie en importeur zal waarschijnlijk de dealer opdracht hebben gegeven om bij onderhoud de auto te modificeren.Ik denk dat de auto in geen jaren bij een dealer is geweest dus hebben ze de kans ook niet gehad om de modificatie uittevoeren. Mocht hij wel bij een VW dealer zijn geweest (aantoonbaar) voor onderhoud en dit is NA (28-01-2003) het bekend worden van het probleem zou je die aansprakelijk kunnen stellen (dealer was bekend met probleem en zou modificatie moeten hebben uitgevoerd zodra hij de mogelijkheid had)...................
Al met al wordt het niet makkelijk :mrgreen:

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Golf 4 motor kapot door ijsvorming

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Ik denk dat je in eerste instantie bij Autobedrijf Willem Los zou moeten zijn. Echter: als jij je auto gedurende die 3 jaar bij een andere garage in onderhoud hebt gehad (of misschien zelf het onderhoud hebt gedaan) zou ik mij goed voor kunnen stellen dat zij iedere aansprakelijkheid afwijzen. En waarschijnlijk nog terecht ook. Ik ben bang dat VW in deze weinig voor je gaat betekenen. Auto is inmiddels 2 jaar buiten de "Coulance-tijd".

Beterschap met je nagel en succes met het probleem met je auto.

v.d.Heyden

Beloki
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2010 15:36

Re: Golf 4 motor kapot door ijsvorming

Ongelezen bericht door Beloki »

Auto heeft elke grote beurt gehad en staat ook netjes in het boek...van de eerste eigenaar

Zelf heb ik de beurten laten doen door een andere erkende autogarage..

Maar bij het verkoop zeiden ze dat de auto zeer goed onderhouden was en niks aan de hand was, dat kon ik ook terugzien in het onderhoudsboek...

Kan ik door middel van het onderhoudsboek aantonen dat ze nalatig zijn geweest??

advocaatjeleefjenog
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 jan 2010 18:58

Re: Golf 4 motor kapot door ijsvorming

Ongelezen bericht door advocaatjeleefjenog »

v.d.Heyden schreef:Ik denk dat je in eerste instantie bij Autobedrijf Willem Los zou moeten zijn. Echter: als jij je auto gedurende die 3 jaar bij een andere garage in onderhoud hebt gehad (of misschien zelf het onderhoud hebt gedaan) zou ik mij goed voor kunnen stellen dat zij iedere aansprakelijkheid afwijzen. En waarschijnlijk nog terecht ook. Ik ben bang dat VW in deze weinig voor je gaat betekenen. Auto is inmiddels 2 jaar buiten de "Coulance-tijd".

Beterschap met je nagel en succes met het probleem met je auto.

v.d.Heyden
Deels mee eens:
Maar de VW dealer die de auto onderhouden heeft is in deze nalatig geweest, (als deze auto in de terugroepactie valt). Daar moet u uw pijlen op richten. En universeel bedrijf kan deze info niet hebben (normaal gesproken) en valt na 3 jaar natuurlijk niets te verwijten.

Brief aansprakelijkstelling VW dealer die auto heeft onderhouden in de 1e 10 jaar.

Zoiets als:

Uit mijn gegevens blijkt dat voertuig met kenteken XX-XX-XX in de periode van xx-xx-xxxx tot xx-xx-xxxx bij uw bedrijf meerdere keren in onderhoud is geweest.In deze periode was bekend dat deze voertuigen gemodificeerd moesten worden ivm het bevriezen van motordelen door condenswater. De aanpassing bestond uit het verwarmen van de carterventilatie, hierdoor zou aanzienlijke motorschade worden voorkomen bij strenge vorst. Doordat u heeft nagelaten dit toen kosteloos uit te voeren,immers u was hiervan op de hoogte gesteld door uw importeur, is er nu motorschade ontstaan, hiervoor stel ik u dan ook aansprakelijk. U wordt in de gelegenheid gesteld deze motorschade te herstellen met een inachtneming dat dit binnen 14 dagen wordt uitgevoerd. Deze periode zal ik kosteloos en vervangende auto tot mijn beschikking willen hebben, uitgezonderd de verreden brandstof.
In afwachting op een reactie .........................................................

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Golf 4 motor kapot door ijsvorming

Ongelezen bericht door WilWil »

De auto is van 1998. De modificatie is gekomen vanaf 2003. De dealers hebben van de importeur waarschijnlijk een lijst gekregen voor welke modellen deze modificatie geldt.

Maar wat nu als de eigenaar van de auto, in de periode rond 2003, zelf het onderhoud deed? Of bij een algemene garage? Je kan dan een VW garage niet aansprakelijk stellen. Het kan best zijn dat de eigenaar van toen wel benaderd is, maar niet heeft gereageerd. Er kunnen ook vele andere redenen zijn.

De handelaar, waar je de auto hebt gekocht, kan verder niets voor je betekenen. Die heeft niets met de modificatie van doen.

Je klacht dien je, mijns inziens, neer te leggen bij de importeur. Misschien kunnen zij je nog enige coulance geven. Maar inmiddels is de auto natuurlijk al wel 12 jaar oud en ook zij moeten ergens een grens trekken. Stuur een nette brief, met daarin een termijn waarin je een reactie terug verwacht. In de tussentijd kun je contact opnemen met je rechtsbijstandverzekering of het juridisch loket om eens informatie in te winnen.

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Golf 4 motor kapot door ijsvorming

Ongelezen bericht door witte angora »

Kan ik door middel van het onderhoudsboek aantonen dat ze nalatig zijn geweest??
De toenmalige eigenaar is waarschijnlijk degene geweest die nalatig is geweest. Als het goed is heeft hij indertijd een brief gehad om met de auto even langs de garage te gaan.

De fabrikant mag dan wel verantwoordelijk zijn voor zijn product, maar als consument moet je hem wel de gelegenheid geven om een (mogelijk) defect te herstellen. Als dat niet gebeurt, en er ontstaat gevolgschade, dan is dat het probleem van de consument, niet van de fabrikant.

Beloki
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2010 15:36

Re: Golf 4 motor kapot door ijsvorming

Ongelezen bericht door Beloki »

Vanmiddag krijg ik het onderhoudsboekje onder mijn ogen

de auto was in Tilburg en het is gister bij mijn garage gekomen..

Straks weet ik meer...

advocaatjeleefjenog
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 jan 2010 18:58

Re: Golf 4 motor kapot door ijsvorming

Ongelezen bericht door advocaatjeleefjenog »

witte angora schreef:
Kan ik door middel van het onderhoudsboek aantonen dat ze nalatig zijn geweest??
De toenmalige eigenaar is waarschijnlijk degene geweest die nalatig is geweest. Als het goed is heeft hij indertijd een brief gehad om met de auto even langs de garage te gaan.

De fabrikant mag dan wel verantwoordelijk zijn voor zijn product, maar als consument moet je hem wel de gelegenheid geven om een (mogelijk) defect te herstellen. Als dat niet gebeurt, en er ontstaat gevolgschade, dan is dat het probleem van de consument, niet van de fabrikant.
Jullie gaan er van uit dat het een terugroep actie betreft waarbij auto's terug worden gehaalden gerepareerd, vaak zijn dit veiligheidsaspecten .Vaak is er een service actie deze wordt uitgevoerd als de auto bij de dealer wordt aangebodenvoor bv onderhoud. In beide gevallen moet de fabrikant aantonen dat hij al het mogelijke heeft gedaan om het euvel te verhelpen maar pleit hem niet vrij van garantie.

advocaatjeleefjenog
Berichten: 64
Lid geworden op: 11 jan 2010 18:58

Re: Golf 4 motor kapot door ijsvorming

Ongelezen bericht door advocaatjeleefjenog »

WilWil schreef:De auto is van 1998. De modificatie is gekomen vanaf 2003. De dealers hebben van de importeur waarschijnlijk een lijst gekregen voor welke modellen deze modificatie geldt.

Maar wat nu als de eigenaar van de auto, in de periode rond 2003, zelf het onderhoud deed? Of bij een algemene garage? Je kan dan een VW garage niet aansprakelijk stellen. Het kan best zijn dat de eigenaar van toen wel benaderd is, maar niet heeft gereageerd. Er kunnen ook vele andere redenen zijn.

De handelaar, waar je de auto hebt gekocht, kan verder niets voor je betekenen. Die heeft niets met de modificatie van doen.

Je klacht dien je, mijns inziens, neer te leggen bij de importeur. Misschien kunnen zij je nog enige coulance geven. Maar inmiddels is de auto natuurlijk al wel 12 jaar oud en ook zij moeten ergens een grens trekken. Stuur een nette brief, met daarin een termijn waarin je een reactie terug verwacht. In de tussentijd kun je contact opnemen met je rechtsbijstandverzekering of het juridisch loket om eens informatie in te winnen.

Ik kan u nu al vertellen dat PON de importeur van VW u terug verwijst naar de leverende dealer cq onderhouden dealer en in deze PON geen partij is.

Beloki
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2010 15:36

Re: Golf 4 motor kapot door ijsvorming

Ongelezen bericht door Beloki »

Onderhoudsboekje gekregen en doorgespits

Blijkt dat dus eind maart 2003 nog bij Volkswagen is geweest voor een beurt!!

Dan had men de motor kunnen aanpassen, dat hebben ze dus niet gedaan!!

Dus ik kan hiermee zeggen dat ze nalatig zijn geweest??

Mallemalle
Berichten: 887
Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40

Re: Golf 4 motor kapot door ijsvorming

Ongelezen bericht door Mallemalle »

ja idd, je levert je auto af voor een beurt en het is dan echt heel raar dat de garage niet vanuit zichzelf die hele motor gaat aanpassen

wat vreemd

net zoals ik bij de bakker vanmiddag niet als vanzelf een verjaardagstaart meekreeg omdat mijn moeder jarig is, dat moet die bakker toch weten

Gesloten