LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fabrieks nieuwe versnellingsbak.

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
DarkEagle
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mar 2010 08:31

Fabrieks nieuwe versnellingsbak.

Ongelezen bericht door DarkEagle »

Beste,

Ik heb in Dec-2008 een fabrieks nieuwe versnellingsbak aangeschaft voor mijn golf 4 1.4i 16v. Een DUW bak. Deze heb ik gekocht bij een bedrijf in Veenendaal.

Mijn oude bak was in elkaar gelopen door de kwaal die deze bakken hebben, de klinknagels laten los en slaan de bak kapot.

Nu heb ik sins een paar weken een probleem. De versnellingsbak maakt een schavend geluid. Na het laten controleren door de gerage die de bak heeft gemonteerd en de officiele VW dealer blijkt het de hoofdlager te zijn. Deze is blijkbaar te strak afgesteld en kapot gelopen. Nu heb ik met de bak ongeveer 15.000KM gereden. Normaal gebruik.

Er zat een jaar garantie op. Deze is dus net 3 maanden verlopen. Maar kan ik bedrijf nog aansprekelijk stellen voor de schade?. Aangezien er aan de fabrieks nieuwe bakken ook bepaalde eisen worden gestelt dat ze een minimale aantal KM bij normaal gebruik mee moeten gaan, en 15000KM is toch echt iets aan de korte kant..

Is het redelijk om hun de kans te geven om het kosteloos te maken?

groeten,

PP

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Fabrieks nieuwe versnellingsbak.

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

De leverancier van de bak, in dit geval het bedrijf uit Veenendaal, in ieder op de hoogte brengen (voor zover je dit nog niet gedaan hebt). Eerst maar eens kijken hoe zij reageren.
Waarom hebben zij de bak niet ingebouwd?
Een tip: probeer het vriendelijk te houden, met stroop vang je meer vliegen.....

v.d.Heyden

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Fabrieks nieuwe versnellingsbak.

Ongelezen bericht door cherokee »

Het hangt er wat van af wie de bak heeft afgesteld. Als dat de leverancier is geweest kan hij er met goed fatsoen eigenlijk niet onderuit.
Is het de inbouwer geweest dan geldt voor hem hetzelfde.
Probeer er in rustig overleg uit te komen, dan heb je de meeste kans om iets te bereiken.
Het is wat lastig natuurlijk omdat de garantie voorbij is, maar hier is duidelijk een fout gemaakt en een goed bedrijf zal dat ook na de garantieperiode wel willen oplossen.

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Fabrieks nieuwe versnellingsbak.

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Neem eens contact op met de importeur zou ik zeggen maar dat is niet uw weg. U bent gehouden aan de leverancier. Fabrieksnieuw kent eveneens een fabruieksgarantie en die is langer dan één jaar.
Dat verhaal van de klinknagels is mij bekend, ze veroorzaken nogal eens lekkage.
Maar de nieuwe bak? Ik zou toch even de inmporteur raadplegen.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Fabrieks nieuwe versnellingsbak.

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,
Ik heb in Dec-2008 een fabrieks nieuwe versnellingsbak aangeschaft voor mijn golf 4 1.4i 16v.
Bedoel je hiermee een gereviseerde ruilbak?

DarkEagle
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mar 2010 08:31

Re: Fabrieks nieuwe versnellingsbak.

Ongelezen bericht door DarkEagle »

seagoing racer2 schreef:Beste,
Ik heb in Dec-2008 een fabrieks nieuwe versnellingsbak aangeschaft voor mijn golf 4 1.4i 16v.
Bedoel je hiermee een gereviseerde ruilbak?
Nope, Oook op de bon staat een fabrieksnieuwe versnellingsbak. Dus nieuw uit de fabriek en geleverd door het bedrijf.

RDM-NM1

Re: Fabrieks nieuwe versnellingsbak.

Ongelezen bericht door RDM-NM1 »

Wat was de prijs die u betaald heeft ??

Als u echt een FABRIEKS nieuwe bak heeft gekocht dan kost deze € 2778 euro.

Ik weet haast zeker dat u dat NIET betaald heeft en dus een ruilbak gekocht heeft..!!!! weet het haast wel zeker..

Dus zou het eens nakijken .

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Fabrieks nieuwe versnellingsbak.

Ongelezen bericht door cherokee »

Er zit een groot verschil tussen een ruilbak en een revisiebak uiteraard.
Een ruilbak is gewoon een gebruikte bak, terwijl een revisiebak geheel gedemonteerd is geweest en waar nodig voorzien van nieuwe onderdelen zodat de bak hierna weer in nieuwstaat verkeert. Lagers worden sowieso nieuw gemonteerd.
Een revisiebak is goedkoper doch kwalitatief vergelijkbaar met een fabrieksnieuwe, terwijl van een ruilbak weinig meer bekend is dan eventueel de kilometerstand.
Deze is dan ook veruit het goedkoopst.

DarkEagle
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mar 2010 08:31

Re: Fabrieks nieuwe versnellingsbak.

Ongelezen bericht door DarkEagle »

Ik ben afgegaan op, wat op de site stond, fabrieks nieuwe bak. Deze kosten 1000 ex BTW. Als ik mijn oude bak inleverde dan nog 850 ex BTW.

Aangezien ik vooraf gebelt heb en ook op de bon stond fabrieks nieuwe bak zou het wel een fabrieks nieuwe bak zijn. Anders heeft de verkopende partij mij voor gelogen. Tevens kwam de bak volledig schoon, geen vuiltje ergens te bekennen, in plastik in een nieuwe kist. Dus ik zou ook geen argwaan hebben. Tevens is dit een zeer groot bedrijf en profesioneel..

hier is een uitspraak van een soort gelijk probleem:
http://www.anwb.nl/rechtshulp,/voor-wie ... tober.html

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Fabrieks nieuwe versnellingsbak.

Ongelezen bericht door cherokee »

Mag ik vragen om welk bedrijf het hier gaat?
Niet om ze in een kwaad daglicht te zetten, maar ik zou wel eens op die site willen rondneuzen.

stofzuigertje

Re: Fabrieks nieuwe versnellingsbak.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Nieuw; Heeft VW logo op de verpakking en is duurder...

Gereviseerd; Herkenbaar aan de pakkingen die dan ook nieuw zijn.

Sloop; Schoongemaakt en oude pakkingen en laagste prijzen!

Dus U heeft vermoedelijk laatste gekregen.

DarkEagle
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mar 2010 08:31

Re: Fabrieks nieuwe versnellingsbak.

Ongelezen bericht door DarkEagle »

stofzuigertje schreef:Nieuw; Heeft VW logo op de verpakking en is duurder...

Gereviseerd; Herkenbaar aan de pakkingen die dan ook nieuw zijn.

Sloop; Schoongemaakt en oude pakkingen en laagste prijzen!

Dus U heeft vermoedelijk laatste gekregen.
Dan hebben ze mij dus eigenlijk voor gelogen over het product dat ik ging kopen.

Voor zover ik er verstand van heb leek het mij een fabrieks nieuwe. Maar door het bemachtigen van meer informatie laatste tijd betwijfel ik het des te meer. Tevens is de verkoopde partij dan schuldig omdat ze me niet verkocht hebben wat ze aanboden.

bedrijfsnaam post ik vanavond wel. Vanmiddag eerst een gesprek met ze aan en dan geef ik ze de kans om het kosteloos te maken.

RDM-NM1

Re: Fabrieks nieuwe versnellingsbak.

Ongelezen bericht door RDM-NM1 »

zoals ik dus zei u heeft een RUILbak gekocht daarom MOEST u uw oude bak inleveren...!!!!

want voor 1000 ex heeft u geen nieuwe fabrieksafbak..

overigens is er niks mis met een ruilbak die worden bij de dealer ook gebruikt zijn gewoon tiptop alleen 1/3 vd prijs mits je de oude inlevert..!!!

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Fabrieks nieuwe versnellingsbak.

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Precies wat ik dacht. Fabrieks-nieuw is hier verhullend taalgebruik. Ze bedoelen te zeggen dat de bak als nieuw is door de revisie.

Enfin , dat kan best een goed product zijn

Thundercracker
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 mar 2010 23:13

Re: Fabrieks nieuwe versnellingsbak.

Ongelezen bericht door Thundercracker »

zoals Rdm als zegt als jeje bak moet inruilen en "maar" 1000 betaald weet je al dat het een ruilbak is...


Maar we horen wel hoe het afloopt neem ik aan ?

Grt

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Fabrieks nieuwe versnellingsbak.

Ongelezen bericht door Quisquid »

Het gaat om een "fabrieksnieuwe" (dus een nieuwe?) versnellingsbak, maar een ruilbak (een gereviseerde, dus "alsof die nieuw uit de fabriek komt") hoort even goed te zijn.

Versnellingsbakken horen bij normaal gebruik (vrijwel) een autoleven lang mee te gaan, tenzij je monsterlijk hoge kilometerstanden bereikt. Automaten schijnen overigens wel sneller de geest te geven dan handgeschakelde bakken, maar dan nog....

Ongeacht wat voor "garantie" je hebt (garantie mag je rechten/positie nooit beperken, want dan is het geen garantie meer), hoort de leverancier in te staan voor een correcte nakoming van de overeenkomst, d.w.z. het leveren van een product dat aan de normale, gerechtvaardigde verwachting van de klant voldoet. Anders is sprake van wanprestatie. Dat geldt ook voor de montage.
Een bak die al na 15.000 km (i.p.v. minimaal het twintigvoudige) terug naar de garage moet, is een inferieur product. Men erkent bovendien dat de bak niet goed is gemaakt.

Je moet er dus mee teruggaan naar degene van wie je de bak hebt gekocht. Díé is je contractspartij. Díé moet instaan voor een goed product en moet het probleem verhelpen (reparatie of vervanging).

Ik vraag mij overigens af of je óók had kunnen claimen m.b.t. de vórige versnellingsbak, eventueel fabrieksaansprakelijkheid. Zeker als bekend is dat die bakken niet deugden.

DarkEagle
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mar 2010 08:31

Re: Fabrieks nieuwe versnellingsbak.

Ongelezen bericht door DarkEagle »

IK heb hem vrijdag bij het bedrijf neer gelegd.

Eigenaar was er plots niet terwijl er wel een afspraak stond dat ik hem vrijdag zou brengen.

Een monteur heeft hem aangenomen en vond het raar dat hij al kapot was..

Vandaag nogmaals bellen. Ze zouden er gisteren naar kijken maar dat hebben ze niet gedaan..

groeten,

DE

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Fabrieks nieuwe versnellingsbak.

Ongelezen bericht door JtC »

Ben benieuwd naar de ontwikkelingen.

DarkEagle
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mar 2010 08:31

Re: Fabrieks nieuwe versnellingsbak.

Ongelezen bericht door DarkEagle »

Ze hebben hem gemaakt en ik heb er ongeveer een jaar mee kunnen rijden. Wederom het zelfde probleem. Lager kapot. Mogelijk heeft dit bedrijf hem er gewoon in geslagen ipv erin geperst waardoor de lager kapot/beschadigt was.

Het gata om het bedrijf Part in Motion in Veenendaal. Haal daar nooit je versnellingsbak of laat daar je revisie doen.

Gesloten