LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Totáál niet tevreden over gekochte auto (oa. km stand)

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
CallMeNuts
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2011 13:28

Totáál niet tevreden over gekochte auto (oa. km stand)

Ongelezen bericht door CallMeNuts »

Beste lezers,
Op 5-2-2011 ging ik bij een dealer kijken voor een vervanging voor mijn Smart. Uiteindelijk zag ik iets wat ver boven mijn budget zat, maar uiteindelijk als beide auto's verkocht zouden worden (van mij & mijn vriend) zouden we qiet staan en nog een boodschappenwagentje erbij kunnen kopen.
De auto die we hebben gekocht, een uitgebouwde Peugeot 206 GTI is een super gaaf ding om te zien. Uit 2001, km stand 122.000. Totdat we zagen - nadat we de auto hadden gekocht! - dat er op de apk keuring van juni 2010 al 155.000 op de teller stond!!! Er is een andere km teller in gegaan en dit is niet tegen ons verteld.
Nouja, mooie praatjes van de dealer - ze zouden ook alle kleine krakjes, piepjes en dingetjes laten maken. (We hebben 3 mnd garantie zonder AB (wat is AB?)). De krakjes piepjes en dingetjes komen waarschijnlijk van versleten draagarmen en te brede banden voor de auto.
We hebben geen proefrit kunnen maken omdat er andere stoelen in kwamen die beter passen bij het uiterlijk van de auto (dit is ook netjes gebeurd).
Wel is het zo dat de gordels vanaf de achterbank doorgetrokken zijn naar de voorstoelen - wij dachten: nieuwe stoelen betekend ook normale gordels!! Dus uiteindelijk kunnen we ook niemand achterin meenemen.
De bestuurders deur is niet waterdicht en het midden console doet het niet (dit betekend geen klokje, geen scherm van climate control en debuiten spiegels niet kunnen verstellen). Ook zitten er geen boxen in de auto!.
Al met al, wij willen graag ons geld terug en willen ons beroepen op dwaling vanwege de kilometer stand.
Wel is het zo, op de bon staat €2000 minder dan wat wij ervoor betaald hadden, omdat ze dachten dat ik mijn Smart in zou ruilen (ik wilde hem zelf voor meer verkopen want er staat nog geen 8000km op). Dus wij vroegen waarom er €2000 minder op de bon stond, zegt 'ie: oh ik dacht dat je je smart in ging ruilen! Nou laat maar zo staan want we hebben het al in het systeem gezet en dit geeft ons minder moeite met alles weer recht zetten.
Wij hebben DAS rechtsbijstand maar alleen op de auto verzekering, ik weet dus niet of we daar uiteindelijk wat mee kunnen?!
Omdat wij een auto boven de €5000 hebben gekocht moeten we een advocaat onder de arm nemen. Zouden we deze kosten eventueel van hen terug kunnen krijgen?
Wij voelden ons e2 weken geleden al van het kastje naar de muur gestuurd worden, uiteindelijk zou hij er kopers voor hebben maar dit werd steeds uitgesteld, eerst met een week "want ze waren op vakantie" toen nog een paar dagen want "dat kwam ze beter uit". Toen we vertelden dat we hem een brief zouden sturen dat we ons beroepen op dwaling en de koop ontbinden, hadden ze geen kopers meer en wilden ze geen zaken meer met ons doen.
Uiteindelijk staat die auto hier nu bijna een maand van onze centen wegenbelasting en verzekering. En de keren dat we ermee hebben gereden, is enkele keer van en naar de garage!!!
Wie o wie kan ons helpen........ Het zou mij in ieder geval een hoooop stress besparen :wink:

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Totáál niet tevreden over gekochte auto (oa. km stand)

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Totáál niet tevreden over gekochte auto (oa. km stand)

Ongelezen bericht door ronald g »

een uitgebouwde Peugeot 206 GTI is een super gaaf ding om te zien. Uit 2001
Vraag je dan niet om problemen? Garantie zal waarschijnlijk op de draaiende delen zijn en niet een complete garantie. Je moet met die gepimpte dingen zo oppassen, die kun je zonder gedegen keuring beter niet kopen. Triest maar je hebt een afgeragt barrel zonder bovag garantie gekocht.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Totáál niet tevreden over gekochte auto (oa. km stand)

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Als je de auto bij een merk-dealer hebt gekocht, zou ik de BOVAG inschakelen. Meer dan 5000,= voor betaald is automatisch 6 maand BOVAG garantie, tenzij je expliciet van de garantie hebt afgezien. Lijkt in jouw geval niet zo te zijn. Garantie zonder AB is waarschijnlijk zonder arbeidsloon.
Ik ben bang dat je de auto bij een niet-officiele merkdealer hebt gekocht, die werken nl zelden of nooit met dat soort "aangepaste" garanties.

Hoe heb je de auto betaald? Per bank of PIN of contant? In dat laatste geval kun je waarschijnlijk niet aantonen dat je 2000,= meer hebt betaald dan de factuur aangeeft. Heb je geen vooraf opgemaakte koopovereenkomst met de juiste bedragen en de kilometerstand.

Is het een NL auto of een import? Een andere km.teller gemonteerd zou kunnen, dit moet dan terug te vinden zijn op de Auto Pas. Maar die zul je er niet bij hebben gekregen. Aannemelijker is dat de teller gewoon teruggewipt is.

Je verhaal lijkt jammer genoeg erg op een aankoop bij een minder bonafide handelaar, en je zou nog wel eens heel veel moeite kunnen hebben om de koop terug te draaien.

Ik zou met ze in gesprek proberen te gaan. Helpt dat niet, dan een aangetekende brief sturen waarin je ontbinding van de overeenkomst eist op basis van bv dwaling (kilometerstand terug gedraaid).
Vraag desnoods of je rechtsbijstandverzekeraar je een voorbeeldbrief van een ingebrekestelling kan geven.

Succes.

v.d.Heyden

NONO
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 jul 2005 19:47

Re: Totáál niet tevreden over gekochte auto (oa. km stand)

Ongelezen bericht door NONO »

Iemand vertelde me eens dat er een wet zou bestaan die banken verplicht om betalingen die via hen gebeurd zijn te laten terugstorten als daar goede redenen voor zijn.

Weet niet of dat echt zo is, maar wellicht het proberen waard om eens navraag bij je bank te doen of de transactie niet op die wijze ongedaan gemaakt kan worden.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Totáál niet tevreden over gekochte auto (oa. km stand)

Ongelezen bericht door ronald g »

Hu
Iemand vertelde me eens dat er een wet zou bestaan die banken verplicht om betalingen die via hen gebeurd zijn te laten terugstorten als daar goede redenen voor zijn.

Weet niet of dat echt zo is, maar wellicht het proberen waard om eens navraag bij je bank te doen of de transactie niet op die wijze ongedaan gemaakt kan worden.
Nono is een beetje de weg kwijt.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Totáál niet tevreden over gekochte auto (oa. km stand)

Ongelezen bericht door crazyme »

NONO schreef:Iemand vertelde me eens dat er een wet zou bestaan die banken verplicht om betalingen die via hen gebeurd zijn te laten terugstorten als daar goede redenen voor zijn.
Was dat vroeg op de ochtend in een cafe ? :mrgreen:

Je kunt alleen machtigingen storneren.

Denk ff na. Hoe zou de wereld werken wanneer iemand anders jouw salaris op een willekeurig moment gewoon even laat terugboeken....

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Totáál niet tevreden over gekochte auto (oa. km stand)

Ongelezen bericht door WilWil »

Zoals al eerder gezegd, dit is wel heel naïef. Koop nooit een auto zonder proefrit te maken. Wil je een GTI of iets dergelijks kopen, zorg dan dat je goed op de hoogte bent over detechnische aspecten van deze auto's. Vaak zijn er fora waar je goede informatie kunt vinden. Een aankoopkeuring is bij deze auto ook geen overbodige luxe.

Informeer eens bij het juridisch loket. Zij kunnen je informeren over de te volgen stappen.

Of je uiteindelijk je geld terugziet? Denk dat die kans heel klein is, gezien de malafide handelaar.

ANWBautoadvies
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 nov 2010 13:40

Re: Totáál niet tevreden over gekochte auto (oa. km stand)

Ongelezen bericht door ANWBautoadvies »

Ben je lid van de ANWB? Neem contact op met de ANWB Rechtshulp voor eventueel ook de kilometerhistorie van de auto op papier te krijgen. Het zal vermoedelijk geen Bovag bedrijf zijn dus lastig aan te pakken maar wellicht heeft men een oplossing. De les blijft natuurlijk ook hier weer; weet wat je koopt! Check de kilometerstand en laat 'm keuren. Of koop met Bovag garantie!

Gesloten