LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete betreffende Kinderzitje/Geen vertrouwen politie

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Boete betreffende Kinderzitje/Geen vertrouwen politie

Ongelezen bericht door snepke »

sephora30 schreef: Het is ook al in het verhaal aangegeven dat het kind op de achterbank zat.
Klopt,daarom dacht ik dat het een gewoon kinderzitje was.
Ik zie meestal dat ze de maxi cosi op de voorbank ,in de gordels hebben

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Boete betreffende Kinderzitje/Geen vertrouwen politie

Ongelezen bericht door SJZ »

Onlangs heb ik een aanrijding gehad, waarbij de kinderen gelukkig goed in de gordel zaten. Ondanks dat het geen frontale klap was heb ik weer gezien wat een flinke daling van de snelheid kan betekenen. Bij mij zoon werd zijn bril letterlijk van zijn hoofd geslingerd en die lag ergens voorin de auto.

Een baby los uit het stoeltje vasthouden in de auto is in geval van een ongeluk een van de beste manieren om het kind een enorme kans op de dood te geven. Nooit doen dus. Dan maar even laten hoesten tot de eerstvolgende parkeerplaats.

MrDogla
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mei 2011 01:29

Re: Boete betreffende Kinderzitje/Geen vertrouwen politie

Ongelezen bericht door MrDogla »

Ik wacht het af ik ga mijn bezwaarschrift indienen.Hierna zien wij wel verder hoe dit afloopt.

Feedback kan altijd handig zijn in dit soort zaken, Wanneer men in paniek raakt dan kan je tegenstrijdige gedachtes krijgen, maar op dat moment konden wij niet stoppen want anders brachten we tevens andere mensen in gevaar.

De politie heeft ons ook gestopt op de eerste officieel vluchtstrook.Hiervoor was er nergens een vluchtstrook en als iets met je kind is ga je uit paniek reactie eerst kijken wat met je kind gebeurd.

Lezend over kind voorin of kind achterin moet zetten.De politie gaf aan dat het kind voorin moest worden gezet.(ons kind is onder de 9 maanden).

Op de keuringsbon staat ook niet de naam van de politieman.Meneer deed er heel vaag over.

Ik ben geschrokken van uw verhaal ik hoop dat goed gaat met uw zoontje

Schorpioen
Berichten: 63
Lid geworden op: 30 aug 2005 23:14

Re: Boete betreffende Kinderzitje/Geen vertrouwen politie

Ongelezen bericht door Schorpioen »

MrDogla schreef:Op de keuringsbon staat ook niet de naam van de politieman.Meneer deed er heel vaag over.
Boven aan de bon staat een reeks cijfers bestaande uit dag, maand, jaar, uur, minuten en als laatste het verbalisantnummer.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Boete betreffende Kinderzitje/Geen vertrouwen politie

Ongelezen bericht door henk51 »

Ik wacht het af ik ga mijn bezwaarschrift indienen.Hierna zien wij wel verder hoe dit afloopt.
Weinig kans het kind zat op moment van staande houding zat het kind niet in een goedgekeurd kinderzitje.
Wanneer men in paniek raakt dan kan je tegenstrijdige gedachtes krijgen, maar op dat moment konden wij niet stoppen want anders brachten we tevens andere mensen in gevaar
Helemaal een reden om het kind veilig in het kinderzitje te laten . Vooral met die drukte. Wees blij dat het nu maar alleen maar een geld bedrag kost en uw kind niets is overkomen.
Weer iets geleerd als jonge ouders er komen echt nog wel vele meerdere onverwachte situaties.

De motor agent kon u wel 100 meter verder veilig laten stoppen had u zelf dus ook kunnen doen.

gr Henk

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Boete betreffende Kinderzitje/Geen vertrouwen politie

Ongelezen bericht door SJZ »

MrDogla, met mijn zoontje gaat het lichamelijk gelukkig erg goed, maar ik heb dus wel gezien hoe enorm die krachten zijn die er op een lichaam komen te staan. Als je ineens afremt, door een noodstop of een aanrijding, dan vliegt een kind zonder gordels volledig door de auto en kun je 'm wellicht tussen de voorruitsplinters weer bij elkaar harken.

Vandaar dat ik over die boete niks gezegd heb, maar je wel wil smeken: alsjeblieft geen kind uit de gordel halen onder het rijden.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Boete betreffende Kinderzitje/Geen vertrouwen politie

Ongelezen bericht door GJvdZ »

snepke schreef:Idd raar verhaal,dus omdat dat kind een medisch dossier heeft,mag het onder het auto rijden uit het zitje?
Als het kind raar hoestte zou ik maken dat ik aan de kant ging ,en niet onder het rijden met dat kind gaan zitten moeilijk doen.
Ik denk dat je dan ook van de politieagent meer begrip had gekregen, dan als je halsbrekende toeren in een rijdende auto gaat uithalen....

MrDogla
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mei 2011 01:29

Re: Boete betreffende Kinderzitje/Geen vertrouwen politie

Ongelezen bericht door MrDogla »

Het waren geen halsbrekende toeren. Het was een nood situatie, maar is ook goed om het van twee kanten te zien.

We zitten nu eenmaal in deze discussie. Wat is veiliger je kind voorin de auto met kinderzitje of je kind achter op met zijn moeder in een kinderzitje?

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Boete betreffende Kinderzitje/Geen vertrouwen politie

Ongelezen bericht door snepke »

Het kind hoort tot 9mnd voorin, maxi cosi ,in de gordel.
Als moeder achterin zit,kan ze recht achter het kind zitten.Ziet ze alles van het kind.

Maar voorin ,als je een air-bag hebt, en die klapt er uit.
Vul de rest zelf maar in.
Ik weet niet wat het veiligste is.

Maar dit geld voor zowel voor-en achterin het zitje,niet onder het rijden het kind eruit halen.

Daantje1977
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 dec 2010 23:42

Re: Boete betreffende Kinderzitje/Geen vertrouwen politie

Ongelezen bericht door Daantje1977 »

Volgens mij zijn er weinig ouders die hier mee reageren.
Ik had denk ik het zelfde gedaan, als ik zie dat mijn baby het ineens benauwd krijgt en raar begint te hoesten dan had ik mijn baby uit paniek ook uit haar zitje gehaald, dat zou iedere ouder toch doen en zeker als het om jonge ouders gaat die nog niks mee gemaakt hebben.
En die politieagent zal ook wel geen kinderen hebben anders had hij vast wel anders gereageerd maar ze zullen wel weer geld nodig hebben, hij had het ook bij een waarschuwing kunnen houden.
Maar ik was er niet bij dus weet niet hoe het gesprek is verlopen dus kan daar niet over oordelen.
ALs je rare capriolen uit had gehaald op die drukke weg had je waarschijnlijk ook een bekeuring gehad dus wat was wijsheid???
Maar denk niet dat een bezwaarschrift iets uit zal halen maar je kan het allicht proberen.
Vind alleen zo raar dat de medeforumgebruikers weer zo raar moeten reageren, TS vraagt om advies en niet om commentaar.
En wie zegt dat een kind onder de 9 maanden voorin MOET zitten, als je een airbag voorin heb dan mag je kind daar niet eens zitten.
Ik vervoerde mijn baby wel voorin omdat ik de airbag uit kon schakelen maar als ik met mijn man en kind weg ging dan zat ik (mama) gewoon achterin met baby in een goedgekeurd autozitje/maxi cosi.

Maar ik had het zelfde gereageerd als TS en ik denk dat elke ouder zoiets doet als je denk dat je kind stikt.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Boete betreffende Kinderzitje/Geen vertrouwen politie

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Bij een eventuele aanrijding ook op lage snelheid kan de baby als een projectiel door de auto vliegen. Aangezien ze nog erg flexibel zijn, is het niet echt ondenkbaar dat ze dan een doodsmak maken tegen de voorruit. Vergeet hierbij niet dat het gewicht een aantal malen verdubbeld is op het moment van impact. Bovendien kan ik me in een dergelijke situatie ook goed voorstellen dat moeders bijvoorbeeld de autogordel even heeft losgemaakt om de baby makkelijker los te maken en te kunnen pakken. Als ze de baby stevig vast heeft bij een aanrijding kan het kind heel gemakkelijk doodgedrukt worden tussen moeders en de voorstoel. Moeders drukt dan met een aantal malen haar lichaamsgewicht naar voren. Genoeg agenten hebben hier voorbeelden van gezien en de kleine dreumes kan niet bepalen wat goed of slecht voor hem/haar is. Vandaar dat ze deze kwetsbaren zo goed mogelijk willen beschermen en snel een bon schrijven hiervoor. Bij hoesten wordt dan ook snel geredeneerd dat als het kindje hoest, krijgt het tenminste nog lucht..

Denk eens aan deze gevaarzetting als er beslist moet worden om het kindje accuut uit het stoeltje te halen of dat het toch verstandiger is om 100m verderop even te stoppen. Miischien had de vrouw van TS ook even een tussenoplossing kunnen bedenken totdat er zsm gestopt werd.


@Daantje,
Ik denk dat het zeker een begrijpelijke reactie is van de ouders, echter je begaat nu eenmaal een overtreding op zo'n moment om dat al rijdende te doen en daar kan men dus een bon voor krijgen. Dat vind ik dan ook weer begrijpelijk.


@ Snepke,
In veel auto's tegenwoordig kun je de passagiersairbag uitschakelen voor het geval je een baby in een maxicosi vervoerd. Als dit niet kan, is het niet raadzaam de baby daar te vervoeren.

aaten
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 apr 2006 11:43
Locatie: Utrecht

Re: Boete betreffende Kinderzitje/Geen vertrouwen politie

Ongelezen bericht door aaten »

vervelende situatie echter heb je nog een klein kansje echter zal daarvoor wel een ritje naar de rechtbank in Utrecht nodig zijn.

1. Je hebt je kind uit een zitje gehaald vanwege medische noodzaak, in dat geval mag je het rvv naast je neer leggen oftewel hoef je je niet aan die regel te houden. Op grond hiervan mag je bijvoorbeeld ook de vluchtstrook gebruiken. Je hebt er alles aan gedaan om op een zo veilig mogelijke wijze medische bijstand te verlenen en dat is alleen maar goed.
2. Je hebt de agent verzocht zich te legitimeren, dit is de agent in eerste aanleg verplicht te doen echter heeft hij dat verzuimd. Je mag er dientengevolge vanuit gaan dat deze agent op dat moment niet in functie was, hij kon zich immers niet legitimeren, en dus geen proces verbaal heeft kunnen opmaken. Dien hierover in iedergeval een klacht in bij zijn leidinggevende en dien een WOB (wet openbaarheid van bestuur) verzoek in bij de politie Haaglanden dat je een copy legitimatie en copy beschikking wenst te ontvangen. Dit feit noem je ook in je bezwaar naar de officier van justitie.

Houd er wel rekening mee: een officier van justitie zal het bezwaar waarschijnlijk afwijzen, de ervaring leert dat een OvJ namelijk geen enkele moeite doet om dergelijke zaken correct te behandelen. Hierdoor is de gang naar de rechter helaas nodig.

Helaas is het in Nederland tegenwoordig zo dat veel agenten menen dat ze boven de wet staan, het wordt tijd dat we dat als burger een halt toe roepen.

aaten
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 apr 2006 11:43
Locatie: Utrecht

Re: Boete betreffende Kinderzitje/Geen vertrouwen politie

Ongelezen bericht door aaten »

Emmy75 schreef:Denk eens aan deze gevaarzetting als er beslist moet worden om het kindje accuut uit het stoeltje te halen of dat het toch verstandiger is om 100m verderop even te stoppen. Miischien had de vrouw van TS ook even een tussenoplossing kunnen bedenken totdat er zsm gestopt werd.
Emmy gelukkig is hier in de jurisprudentie ook veel over te vinden. Ja een agent geeft snel een boete uit maar of dat te maken heeft met de veiligheid van het kind betwijfel ik ten zeerste.
Allerseerst zal er rekening gehouden worden met het gevoel wat mensen ergens bij hebben en het is begrijpelijk dat je als jonge ouders in paniek raakt in een dergelijk geval, leermomentje voor de volgende keer dus waarschuwing en geen boete.
Je wil niet weten hoeveel jonge ouders om niets 112 bellen of bij de eerste hulp komen, het hoort een beetje bij het "leren" ouders te zijn, het gaat om je kind dus raak je de eerste tijd wat sneller in paniek.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Boete betreffende Kinderzitje/Geen vertrouwen politie

Ongelezen bericht door Emmy75 »

aaten schreef: Houd er wel rekening mee: een officier van justitie zal het bezwaar waarschijnlijk afwijzen, de ervaring leert dat een OvJ namelijk geen enkele moeite doet om dergelijke zaken correct te behandelen. Hierdoor is de gang naar de rechter helaas nodig.
Ja dat klopt inderdaad. Wij hebben dat ook eens ervaren met een andere soort bekeuring. Men was erg laks in het toezenden van de gevraagde stukken. Zeg maar gerust die hebben we voor de zitting nooit ontvangen en daarbij had het ruim 2 jaar geduurd voor het überhaupt ter zitting kwam. Mede hierdoor is de bekeuring met 2/3 verlaagd en hebben we besloten het verder daarbij te laten, aangezien er uiteindelijk toch een overtreding was begaan.
aaten schreef:Emmy gelukkig is hier in de jurisprudentie ook veel over te vinden. Ja een agent geeft snel een boete uit maar of dat te maken heeft met de veiligheid van het kind betwijfel ik ten zeerste.
Allerseerst zal er rekening gehouden worden met het gevoel wat mensen ergens bij hebben en het is begrijpelijk dat je als jonge ouders in paniek raakt in een dergelijk geval, leermomentje voor de volgende keer dus waarschuwing en geen boete.
Oja, het is ook zeker een begrijpelijke reactie van de jonge ouders in dit verhaal, zoals ik al eerder schreef. Ik kan me heel goed voorstellen dat dit bij de leermomentjes hoort, net zoals het 112 bellen of naar de spoedeisende hulp gaan.
In dit geval kan de agent besluiten te waarschuwen en kan hij ook besluiten te schrijven. Dat is een beoordeling die de agent maakt op basis van het geheel, de situatie, argumentatie en ook de houding van degenen die staande gehouden zijn. Zo zie je bij programma's als wegmisbruikers wel vaker dat bij gevallen waarbij meerdere overtredingen worden gemaakt het soms afhankelijk is van de houding en gedrag van degene die staande gehouden is of alles wordt geschreven of dat men maar eentje schrijft en de rest afdoet met een waarschuwing.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Boete betreffende Kinderzitje/Geen vertrouwen politie

Ongelezen bericht door sephora30 »

Uiteraard kun je om zoiets in paniek raken, en het is je goed recht om je kind uit het zitje te halen, maar feit blijft dat het verboden is en je er een bekeuring voor kunt krijgen.

De agent schat de situatie in en als hij ziet dat het kind niks mankeert schrijft hij een boete uit. Dat mag hij doen.

Mocht het zo zijn dat de agent op dat moment constateerd dat het niet goed gaat met het kind dan gaat ie echt niet schrijven maar zal hij de gezondheid van het kind voorop stellen en desnoods een ambulance bellen of de auto naar het ziekenhuis begeleiden.

Als het je eigen kind betreft ben je veel emotioneler dan een buitenstaander, in dit geval een agent.

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Boete betreffende Kinderzitje/Geen vertrouwen politie

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Ik vind het allemaal zwaar overtrokken. Akkoord het is niet volgens de wet, maar ik kan met helemaal voorstellen dat als je het idee hebt dat je kind geen adem krijgt je het kind uit zijn stoel haalt. Een wat vriendelijkere reactie van deze agent was dan wel op zijn plaats geweest.

Door dit soort akties wordt de kloof tussen de politie en het 'gewone' volk alleen maar groter.

Je kan altijd bezwaar maken en je verklaring toelichten bij de rechter. In het gunstigste geval zal hij er misschien 50 euro van maken. Het zal dus wel een princiepe zaak moeten zijn. Want om eventueel 50 euro terug te krijgen zal je wel naar de rechtbank moeten.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Boete betreffende Kinderzitje/Geen vertrouwen politie

Ongelezen bericht door sephora30 »

Je was er niet bij dus is het lastig oordelen.
Mss zijn de ouders wel hysterica`s, wie zal het zeggen.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Boete betreffende Kinderzitje/Geen vertrouwen politie

Ongelezen bericht door renegade66 »

het is in ieder geval duidelijk dat hier mensen reageren die al vooroordelen hebben en waarschijnlijk al helemaal geen kinderen hebben.

ik of mijn vrouw hadden ook absoluut hetzelfde gedaan.
misschien had het kindje wat achter in de keel zitten door voeding o.i.d.
dan moet je het kindje er wel gelijk uithalen, en ben je onverantwoord naar je kindje als je dit niet doet.

ik vraag me alleen af waarom die agent met zwaailicht aan, moet aangeven dat TS moet stoppen.
indien daar namelijk geen noodzaak voor is mag dit niet, dan moet de agent zijn stopbordje gebruiken (zit ook op een motor), of met handaanwijzing.

mijn vermoeden is, TS, rijdt in een mooie auto, laten we ff lekker intimideren en met zwaailicht en al aanhouden.
TS geeft een beetje weerstand over de gang van zaken, mooi nu gaan we ook nog ff een bonnetje uitschrijven.

geloof me dit is schering en inslag tegenwoordig.
Laatst gewijzigd door renegade66 op 02 mei 2011 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Boete betreffende Kinderzitje/Geen vertrouwen politie

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

sephora30 schreef:Je was er niet bij dus is het lastig oordelen.
Mss zijn de ouders wel hysterica`s, wie zal het zeggen.
De ouders waren in paniek, ik neem aan dat ze hier niet liegen daarover.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Boete betreffende Kinderzitje/Geen vertrouwen politie

Ongelezen bericht door manondoris »

het is maar net wie je op dat moment voor je hebt staan, de een geeft een waarshuwing en de ander gelijk een boete. ik had precies het zelfde gedaan,mijn kind gaat voor alles.en jammer dan van die boete ,gewoon betalen en snel weer vergeten :cry:

Gesloten