Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
kirstennl
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2022 15:08

Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door kirstennl »

Het is nu voor de 5e keer in een week tijd dat ik in mijn vaste supermarkt een artikel kocht waarvan de werkelijke inhoud minder is dan dat er volgens de verpakking in hoort te zitten.
Dit keer is het een pak gewone bloem. In plaats van de, volgend de verpakking beloofde 1000 gram, zit er slechts 900 gram in. Ik heb het al eerder gehad met verse groenten en fruit. Steeds is het minimaal 10% minder met een uitschieter naar 25% minder maar wel voor dezelfde prijs.
Het zou toch van de zotte zijn wanneer we alle voorverpakte artikelen moeten gaan nawegen?
Misschien denkt u wel, waar maakt dit mens zich druk om, maar 9 x 100 gram te weinig inhoud is wel weer een heel pak. Wat dus eigenlijk pure winst is voor het bedrijf.
Bovendien vraag ik me af of dit zomaar mag. Ik zie dit toch als een verkapte diefstal.
Wij mogen in de supermarkt ook niet stelen, dus verwacht ik van de supermarkt ook niet dat zij van mij stelen.
Zijn er meer mensen met deze ervaring?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De supermarkt zal zelf niet de zakken vullen, zij zijn enkel een tussenhandel.
Hoe weegt u de spullen? In de fabriek word alles machinaal afgevuld en de meters worden regelmatig geijkt. Als u met een gewone huis tuin en keuken weegschaal weegt, dan zit hier geen ijking op en zal dus zeker een afwijking hebben. En als er bij u altijd rond de 10% afwijking in zit, dan lijkt het er meer op dat uw weegschaal 10% afwijkt. Ik ken geen supermarkt die afspraken maakt met fabrikanten om overal 10% minder van te doen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En wat zeiden ze bij die supermarkt toen u dat aankaartte?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door grun »

De afwijking voor een kilo bloem mag maximaal 15 gram zijn. Toevallig heb ik van de week bij de Lidl een pak bloem gehaald, die woog 995 gram. Gebruikt u een mechanische weegschaal met een wijzer of een elektronische met een display?

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
07 okt 2022 17:49
Als u met een gewone huis tuin en keuken weegschaal weegt, dan zit hier geen ijking op en zal dus zeker een afwijking hebben. En als er bij u altijd rond de 10% afwijking in zit, dan lijkt het er meer op dat uw weegschaal 10% afwijkt.
Dikke kans dat hiermee het topic opgelost is.

jonis
Berichten: 2716
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door jonis »

grun schreef:
07 okt 2022 18:04
De afwijking voor een kilo bloem mag maximaal 15 gram zijn. Toevallig heb ik van de week bij de Lidl een pak bloem gehaald, die woog 995 gram. Gebruikt u een mechanische weegschaal met een wijzer of een elektronische met een display?
E1kg?
Bij een 1kg met E-teken moet de reeks verpakkingen gemiddeld 1kg zijn en mag er een vooraf bepaalde afwijking zijn; bijv 20 gram. Geen van de verpakkingen in de winkel mag dan meer dan 2x20 gram afwijken, daarnaast mag slecht een gering aantal onder de vooraf bepaalde afwijking van 20 gram zitten.

rwolters
Berichten: 1478
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door rwolters »

Het is niet erg aannemelijk dat dit daadwerkelijk het geval is. Er zijn geen kleine supermarkten merr in Nederland dus als er eentje de boel probeert te flessen was dat allang eerder openbaar geweest. Ergo, een foute meting is aannemelijker.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door grun »

Ja, er staat een e op (kleine letter, geen grote E). Ik baseerde mijn antwoord op een Europese richtlijn uit 1976, zie onder. Het zou kunnen dat die inmiddels achterhaald is.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 26#tocId14

jonis
Berichten: 2716
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door jonis »

grun schreef:
07 okt 2022 18:47
Ja, er staat een e op (kleine letter, geen grote E). Ik baseerde mijn antwoord op een Europese richtlijn uit 1976, zie onder. Het zou kunnen dat die inmiddels achterhaald is.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 26#tocId14
Het kan zijn dat de 15 gram nog altijd korrekt is. Maar dat betekent dat je toch nog een korrekte verpakking in winkel kunt tegenkomen van 970 gram. 969 gram is pas fout, 970 tot 985 mogen slechts een gering aantal afwijken. De hele reeks moet gemiddeld 1000 gram zijn.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In de winkel mogen er gerust meer afwijken. Maar in die meelfabriek niet.

jonis
Berichten: 2716
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door jonis »

Lady1234 schreef:
07 okt 2022 20:08
In de winkel mogen er gerust meer afwijken. Maar in die meelfabriek niet.
Er zijn altijd redenen waarom er nog wel afwijkingen kunnen zijn ondanks alle regels, procedures en zorg.
Zo zijn er ook weer regeltjes omtrent aantreffen van afwijkingen; het niet voldoen aan de norm. Dat betekent niet dat er gerust meer mogen afwijken; het heeft gewoon gevolgen.
Bij mijn werkgever wordt hierop intern gecontroleerd, de winkelier controleert zelf met terugkoppeling en nvwa als 3de ook nog.
De 1ste 2 komen gewoon standaard gewoon regelmatig terug.
Als klant moet je gewoon teruggaan als je denkt 10% te weinig te hebben, dan krijg je een goede ervoor terug.....en dan gaat een klachtenprocedure lopen richting producent als de winkelier daar reden toe ziet. (...alweer te licht?)

jochemd
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door jochemd »

Wat zeiden ze er van toen je naar de manager vroeg, met hem naar de groeteafdeling liep en het product op de weegschaal zette?

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door 16again »

jonis schreef:
07 okt 2022 18:39
Bij een 1kg met E-teken moet de reeks verpakkingen gemiddeld 1kg zijn en mag er een vooraf bepaalde afwijking zijn; bijv 20 gram. Geen van de verpakkingen in de winkel mag dan meer dan 2x20 gram afwijken, daarnaast mag slecht een gering aantal onder de vooraf bepaalde afwijking van 20 gram zitten.
Houdt die richtlijn rekening met het vochtgehalte? Sommige artikelen kunnen uitdrogen, zeker in kartonnen doos.
Al zal dat nooit de 10% verschil van TS opleveren

Missivo
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 jul 2022 22:12

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door Missivo »

Doe er je voordeel mee in de winkel. Ik weeg regelmatig iets waarvan ik het gewicht niet vertrouw, of kies op het oog de grootste. Vandaag nog: een dikke prei ipv een dunne.
Een tijdje geleden had ik de boontjes in de winkel gewogen, ipv 500gram, zonder e, zat er tussen de 400 en 450 gram in. Ik heb er een medewerker op aangesproken die de boontjes weghaalde. Ik verwacht dat hij ze na mijn vertrek terug gezet heeft, maar daar kan ik niks aan doen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Prei wordt vaak ook per gewicht verkocht. En in sommige zaken zijn boontjes standaard verpakt.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Fabrikanten mogen er voor kiezen minder in de verpakking te doen maar dan mogen ze niet de oude gewichtsaanduiding blijven hanteren anders is het oplichting.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

J. Deltoer schreef:
08 okt 2022 09:50
Fabrikanten mogen er voor kiezen minder in de verpakking te doen maar dan mogen ze niet de oude gewichtsaanduiding blijven hanteren anders is het oplichting.
Dus alle fabrikanten van wat TS koopt doen allemaal minder in de verpakking en passen het gewicht niet aan? Lijkt mij een beetje ongeloofwaardig.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Waarom gebruikt u het woordje "dus"? Hebt u mijn reactie wel gelezen?

PGros
Berichten: 1116
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door PGros »

Ik zou ook dus gebruiken.
Waarom zou je anders die opmerking neerzetten?

Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Minder inhoud van artikel dan op verpakking staat aangegeven

Ongelezen bericht door Duc »

Lijkt erop dat je eigen weegschaal niet bepaald correct weegt.
In de winkel staat bij de groente afdeling vast wel een weegschaal. Weeg daar die pakken meel eens. Indien er inderdaad 100 gram minder in zit kun je gelijk de manager aan zijn jas trekken en het laten zien.
Neem meerdere pakken meel, weeg ze een voor een en weeg er eens 5 of 10 tegelijk. Zo heb je beter inzicht op gewicht verschillen tussen de pakken.
Mocht het in de winkel blijken dat de pakken allemaal rond de 1 kilo wegen (met een minimale afwijking) dan weet je ook gelijk dat je eigen weegschaal een fout gewicht aangeeft.
2 vliegen in 1 klap.
Succes

Plaats reactie