Prijsverschillen supermarkt

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Marydjeen
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mar 2023 20:59

Prijsverschillen supermarkt

Ongelezen bericht door Marydjeen »

Hallo!

Valt het jullie ook op dat de prijsverschillen tussen supermarkten erg groot is? Dit weekend zijn de prijzen bij Albert Heijn blijkbaar weer vergroot en de verschillen met Dirk zijn wel heel groot geworden. Zie onderstaande prijzen van 2 producten. Ik vind een klein prijsverschil goed te snappen maar dit wordt wel heel extreem.

AH
- doritos nacho cheese = 2,19
- tony's chocolonely karamel zeezout = 3,39

Dirk
- doritos nacho cheese = 1,69
- tony's chocolonely karamel zeezout = 2,69

Benieuwd hoe jullie hiernaar kijken.

Groeten, Marielle

Lowieze
Berichten: 6497
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Prijsverschillen supermarkt

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik vind sommige artikelen bij AH inderdaad extreem duur geworden, dus ik sla deze winkel tegenwoordig maar over. Genoeg andere supermarkten die goedkoper zijn.

J. Deltoer
Berichten: 3033
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Prijsverschillen supermarkt

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Eens. De Albert Heijn ga ik nooit meer naar toe. Dure winkel en veel te lang wachten bij de bemenste kassa's.
En de Jumbo nadert ook het prijspeil van de appie. Geen wonder, ze geven zoveel bakken geld uit aan sponsoring van formule 1, fietsen en andere linkse danwel rechtse hobby's. Ik ga daar alleen nog maar naar toe ga voor de vergeten boodschappen....

Dirkie
Berichten: 2921
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Prijsverschillen supermarkt

Ongelezen bericht door Dirkie »

Maar goed dat de prijzen van AH naast verhoogt ook vergroot zijn, dan vallen ze in de winkel wel beter op.
Maar als je deze zaken dus wil kopen dan zou ik ze bij Dirk kopen. En als iets bij AH goedkoper is zou ik het daar kopen. Maar dan moet ik ook wel afwegen dat beide winkels 5 kilometer bij me vandaan zijn en ik dus 10 kilometer moet rijden met de auto omdat de boodschappen niet in de fietstassen passen. En dat terwijl de Plus om de hoek zit.
En daar kosten de doritos nacho cheese 2,99 voor 2 zakken en een reep tony's chocolonely karamel zeezout van 180 gram 2,49.
Dus de keuze is snel gemaakt.

BL2
Berichten: 4774
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Prijsverschillen supermarkt

Ongelezen bericht door BL2 »

Dirkie schreef:
21 mar 2023 14:04
......En daar kosten de doritos nacho cheese 2,99 voor 2 zakken en een reep tony's chocolonely karamel zeezout van 180 gram 2,49. ....
Moest even opzoeken wat dat nu weer is. Niet echt noodzakelijk om gelukkig van te worden (behalve je tandarts dan).
Eet het dus nooit, dat bespaard dus nog meer :lol:

k2p
Berichten: 1188
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Prijsverschillen supermarkt

Ongelezen bericht door k2p »

Ik vind het juist mooi dat de prijzen zo verschillen. En vervelend als de prijzen overal hetzelfde zijn. Als prijzen centraal geregeld zijn, is dat niet in het voordeel van de consument. En als AH graag de nonchalante, rijkere klant wil binden, en jij je daar niet onder voelt vallen, ga je lekker naar de Dirk. Of shop je hier en daar naar het goedkoopste.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Prijsverschillen supermarkt

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Je kijkt met je vergelijking maar naar 2 producten. Ik heb zo het flauwe vermoeden dat er ook wel 2 producten te vinden zijn die bij Dirk duurder zijn dan bij Appie.

Ik bestel alleen wekelijks bij Appie en incidenteel ga ik een paar dingen halen bij de Hoogvliet. Kom niet bij Dirk (als die super hier al zit), Aldi enz. Ik heb geen zin allerlei supers af te struinen omdat het zoveel km verderop wat goedkoper is.

Sowieso koop ik de producten uit jouw voorbeeld nooit, dus daarmee verdien ik in 1 klap zo'n 5 - 6 euro.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Prijsverschillen supermarkt

Ongelezen bericht door Moneyman »

Marydjeen schreef:
20 mar 2023 21:09
Benieuwd hoe jullie hiernaar kijken.
Niet te moeilijk doen: kies gewoon de supermarkt die het best bij jou past. De één let op prijs, de ander op kwaliteit, de ander op winkelervaring, en weer een ander op afstand.

Dat de ranking behoorlijk afhankelijk is van waar je naar kijkt, bewijst onderstaande citaat uit dit artikel over een onderzoek van Kassa:
Landelijke supermarkten met de beste prijs/kwaliteitverhouding volgens de consument

1. Lidl
2. Aldi
3. Jumbo
4. Dirk
5. Albert Heijn
6. Plus

Goedkoopste, landelijke supermarkten volgens Kassa’s boodschappenmandje

1. Dirk
2. Lidl
3. Jumbo
4. Albert Heijn
5. Plus
6. Aldi

Landelijke supermarkten met de aantrekkelijkste aanbiedingen volgens de consument

1. Lidl
2. Aldi
3. Albert Heijn
4. Dirk
5. Jumbo
6. Plus

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Prijsverschillen supermarkt

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zie Lidl, Lidl, en Lidl.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Prijsverschillen supermarkt

Ongelezen bericht door Nijogeth »

J. Deltoer schreef:
21 mar 2023 14:03
Eens. De Albert Heijn ga ik nooit meer naar toe. Dure winkel en veel te lang wachten bij de bemenste kassa's.
En de Jumbo nadert ook het prijspeil van de appie. Geen wonder, ze geven zoveel bakken geld uit aan sponsoring van formule 1, fietsen en andere linkse danwel rechtse hobby's. Ik ga daar alleen nog maar naar toe ga voor de vergeten boodschappen....
Alleen bij de Jumbo zijn de a-producten dan weer het goedkoopste in de regio.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Prijsverschillen supermarkt

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
21 mar 2023 15:29
Ik zie Lidl, Lidl, en Lidl.
Ik zie nog 5 supermarkten.

J. Deltoer
Berichten: 3033
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Prijsverschillen supermarkt

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Zo'n rijtje landelijke supermarkten zegt niet alles. Er zijn ook winkels die geen landelijke dekking hebben zoals Nettorama. Daarnaast kan de prijs/kwaliteitsverhouding bij de zelfstandige winkels ook interessant zijn, dus bv de slagers, de bakkers en de landwinkels.

Trouwens, Dirk heeft geen landelijke dekking. Voor mij is de dichtstbijzijnde ruim 50 km.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Prijsverschillen supermarkt

Ongelezen bericht door witte angora »

Marydjeen schreef:
20 mar 2023 21:09
Valt het jullie ook op dat de prijsverschillen tussen supermarkten erg groot is?
Nou nee, ik ben mijn hamstervoorraad van 2 jaar geleden nog aan het weg werken. Verder pak ik eigenlijk altijd de aanbiedingen en de huismerken, dus ik zie dat allemaal niet zo.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Prijsverschillen supermarkt

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik kom bij twee supermarkten, de rest zal me een biet zijn.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Prijsverschillen supermarkt

Ongelezen bericht door Nijogeth »

J. Deltoer schreef:
21 mar 2023 16:52
Zo'n rijtje landelijke supermarkten zegt niet alles.
Daarbij wordt vaak niet gekeken welke supermarkt echt het goedkoopste is. Het is eerder een prijsvergelijk van de a-merken (en daar kun je de Lidl en Aldi al bijna niet in meenemen, omdat die niet heel veel a-merken hebben). Als je de huismerken tegenover elkaar zet krijg je al een beter vergelijk.

Maar wil je een vergelijking maken welke supermarkt de goedkoopste is, dan zou je dus een boodschappenlijstje moeten maken met standaard producten en van elk product de goedkoopste moeten pakken. Bij supermarkt A is dat dan een a-merk, bij B het huismerk en bij supermarkt C hebben ze daar nog een c-merk van.

Voor de armere mensen is dat een veel beter vergelijk dan a-merken of huismerken. C-merken kunnen echt verschil maken, zeker omdat sommige supermarkten maar een belabberd assortiment c-merken heeft.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Prijsverschillen supermarkt

Ongelezen bericht door juliomariner »

De keuze van een supermarkt is ook persoonlijke. Sommige mensen zweren bij een bepaalde supermarkt terwijl een ander het een verschrikkelijke winkel vind.
Zo heb ik persoonlijke een enorme hekel aan de Jumbo. Bij ons in de omgeving zijn ze trouwens ook absoluut niet de goedkoopste maar zitten ze zo rond het prijspeil van de AH.
Bij de Jumbo bij mij in de buurt is het assortiment mij veel te groot. Ik hoef geen keuze uit 20 soorten aardbeienjam en ik hoef ook geen ter plaatse gemaakte sushi en dat soort ongein. Al die onzin maakt dat ik veel te lang moet zoeken bij het inkopen. Een andere consument heeft hier blijkbaar dus wel behoefte aan. Helemaal prima maar dan ga ik liever naar de discounter.

rwolters
Berichten: 1446
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Prijsverschillen supermarkt

Ongelezen bericht door rwolters »

Albert Heijn zit dan vaak weer op handigere/betere locaties. En dat is ook wat waard (en dat weten ze). Niet iedereen heeft zeeen van tijd om boodschappen te doen (en ook dat weten ze).

Uiteindelijk denk ik dat de andere supermarkten graag AH's marktpositie zouden hebben, maar omdat dat niet lukt moeten ze iets anders proberen (via lagere prijzen). Geen bedrijf doet het omdat de klanten zo lief vinden.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Prijsverschillen supermarkt

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat klopt, een supermarkt is geen filantropische instelling.

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Prijsverschillen supermarkt

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar waarom doen ze tegen mij dan altijd zo aardig? Het lijkt wel of ik niks verkeerd kan doen.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Prijsverschillen supermarkt

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Zelf heb ik het geluk dat ik op loopafstand woon van Lidl, Aldi, Dekamarkt en Albert Heijn. Koop letterlijk alleen nog maar dingen als ze in de aanbieding zijn en bespaal me een flink pak geld. Zeker op drinken 2 halen 1 betalen items, vaak lang houdbaar dus gewoon 12-18 pakken kopen. Tegen de tijd dat ze op raken is de volgende aanbieding er weer.
Standaard ben ik het er wel mee eens zonder aanbieding is AH het duurste met de A-merken

Plaats reactie