LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ze Vergiftigen Onze Kinderen!

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
abittruth
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mar 2012 13:59

Ze Vergiftigen Onze Kinderen!

Ongelezen bericht door abittruth »

Ze Vergiftigen Onze Kinderen!
ZE VERGIFTIGEN ONZE KINDEREN!
(producten met aspartaam http://www.aspartaam.nl/info/producten.html)

http://www.aspartaam.nl/artikelen/kindgif.html

Vertaling: Ed Gunneweg

U kunt zelf bepalen of onderstaande situatie ook op Nederland van toepassing is

Veronderstel dat uw zoon of dochter ononderbroken een hoeveelheid gif krijgt toegediend dat de intelligentie vermindert, het geheugen vernietigt, blindheid, hersentumoren en andere soorten kanker, constante vermoeidheid, depressie, ADD, paniek aanvallen, woede, paranoia, diabetes, epileptische insulten en zelfmoord veroorzaakt. Veronderstel dat het gif wordt ondersteund door uitgebreide advertentie campagnes en dat de producenten steekpenningen geven aan de Amerikaanse Diabetes Vereniging, de AMA en aan iedereen, om ons er maar van te overtuigen dat het zo veilig is als wat.

Veronderstel dat de leugens worden ondersteund door de bureaucratie die weet dat het de dood van uw kind kan betekenen, maar de ambtenaar die het gif goedkeurde kreeg een geweldige baan aangeboden net zoals veel van zijn voorgangers.Dit zijn echter geen veronderstellingen! Het is de bittere realiteit Aspartaam/Nutrasweet, Monsanto, de FDA, Coca Cola, Pepsi, en honderden anderen uit de voeding-, dranken- en geneesmiddelenindustrie die een bekend vergif aan hun producten toevoegen, ontwikkeld door bedrog, waarbij alleen de winst telt!
Hier staan een paar van de 92 reacties die voorkwamen in meer dan 10.000 klachten.

Aspartaam werd uitgevonden door G.D. Searle Co. dat in 1985 door Monsanto werd opgekocht. Zestien jaar lang weigerde de FDA het goed te keuren tot in 1981, toen Commissaris Arthur Hayes de bezwaren van de publieke onderzoeksraad en de protesten van de Amerikaanse Frisdranken Industrie terzijde schoof en er zijn goedkeuring aan gaf. De onderzoeken die door Searl verstrekt waren, waren zo slecht dat het Ministerie van Justitie Searl wilde vervolgen voor fraude. De verjaringstermijn liep ten einde en de zaak verliep.

De giftigheid van aspartaam is bevestigd door de beste artsen in de wereld! Uw dokter hoeft het niet te weten, omdat hij bewust verkeerde inlichtingen heeft gekregen van de "bevoegde instanties". Veel patiënten hebben symptomen van vermoeidheid, hoofdpijn, gewrichtspijn, geheugen verlies, beschadiging van de gezichtszenuw en epileptische insulten maar er wordt een verkeerde diagnose gesteld. Geef hem deze feiten en vraag hem om naar de website http://www.aspartaam.nl/artsen te gaan.

Aspartaam verwoest jonge hersenen! Docenten vertrouwen meer en meer op Ritalin, Prozac en andere geneesmiddelen die inwerken op de psyche om de orde in de klas te kunnen handhaven. Zodoende wordt onderwijs in het vervolg behandeling met medicijnen. Bestrijden brandweerlieden rook? Aspartaam is het vuur, ADD [gebrek aan aandacht] is de rook van het geweld dat de hersenen en levens van onze kinderen verwoest.

Dr Miguel A. Baret uit de Dominicaanse Republiek verwijderde melk uit het dieet van 360 kinderen, omdat koemelk een speciaal eiwit bevatte dat diabetes kan veroorzaken, vooral bij kinderen. Ze kregen in plaats daarvan limonade, gezoet met aspartaam, en veel kinderen kregen "abnormale rusteloosheid, concentratie stoornissen, prikkelbaarheid en depressie." Toen Dr. Baret de aspartaam verwijderde: "Waren de resultaten verbazingwekkend. Hun symptomen verdwenen bij allemaal in 4-6 dagen." Bedankt Dr. Baret, voor dit onderzoek dat aantoont wat aspartaam doet met de hersenen van onze kinderen.

Endocrinoloog H.J. Roberts, bestudeerde aspartaam gedurende 15 jaar en heeft gegevens over meer dan 1300 slachtoffers. Hij verklaarde de Aspartaam Ziekte tot een wereld epidemie. Dr. Roberts werd door het medische tijdschrift 'Practice 84' gekozen als de beste arts in de VS en is auteur van boeken die bij de opleiding van duizenden artsen gebruikt worden.
40% van onze kinderen gebruikt aspartaam en als uw kind diabeet is zegt Roberts zal aspartaam er voor zorgen dat het bloedsuiker niet onder controle is te houden, het verwoest de optische zenuw en veroorzaakt diabetische convulsies. Zijn boeken: "Aspartame is it same, Sweetn'r Dearest en Defense Against Alzheimer's Disease" zouden bij iedere arts op de boekenplank moeten staan en u zult ze nodig hebben als uzelf of uw kind slachtoffer is.

Dr Ralph Walton, psychiater, voorzitter van het Centrum voor gedrags medicijnen: "We weten al jaren dat wanneer aspartaam wordt opgenomen met een calorierijke maaltijd, de gebruikelijke physiologische stijging van triptofaan wordt geblokkeerd terwijl phenylalanine en tyrosine concentraties worden verhoogd. Deze veranderingen in de voorlopers van de amino neurotransmitters kunnen, geloof ik, de indoleamine/catediloramine balans veranderen en aldus een serieus effect hebben op de stemming en kennis ... depressiviteit, psychische angst, duizeligheid, paniek aanvallen, misselijkheid, geirriteerdheid beschadiging van het geheugen en concentratie." Deze arts verklaarde in het programma 60 minuten dat al de door Monsanto/Nutrasweet financierde onderzoeken aantoonden dat aspartaam veilig was, maar dat bijna 100% van de onafhankelijke onderzoeken problemen aantoonden. Monsanto wil geen onderzoek laten doen dat ze niet kunnen controleren en weigerden Dr. Walton aspartaam te verkopen voor zijn onderzoek. Nadat een persoon een netvlies loslating kreeg en bij een andere de ogen begonnen te bloeden en anderen klaagden dat ze vergiftigd werden stopte hij zijn onderzoek. Wist Monsanto wat ze konden verwachten?... Je kunt net zo goed vragen of water nat is.

Als uw kind medicijnen gebruikt, bedenk dan dat de oorspronkelijke aanvraag voor aspartaam als medicijn werd teruggetrokken om het als voedingsadditief op de markt te brengen, waarbij veel minder controle van de bijverschijnselen vereist was.
Het wordt echter nog wel veel toegepast in allerlei medicijnen, ook voor kinderen.
Er is interactie met veel verschillende medicijnen, zoals mono-amine-oxidase-remmers, alpha-methyldopa en L-dihydroxphenylalanine om er maar een paar te noemen. Aspartaam veroorzaakt onvruchtbaarheid. Vrouwen zitten in vruchtbaarheids klinieken light te drinken en dat is precies de reden waarom ze daar zijn.

Dr Louis Elsas, professor in de kindergeneeskunde en erfelijkheidswetenschappen bij de Emory Universiteit, getuigde voor het congres: "Aspartaam is in feite een welbekend zenuwgif, hetis teratogeen [veroorzaakt geboorte defecten] dat bij sommige onduidelijke hoeveelheden de zich ontwikkelende hersenen onherstelbaar zal beschadigen en nadelige gevolgen kan veroorzaken. Ik ben in het bijzonder boos op de soort advertenties die de verkoop van een zenuwgif aanmoedigen bij de jeugd. [2 november 1987]

Een recent onderzoek bij de Universiteit van Barcelona, Spanje [C. Trocho] heeft aangetoond dat formaline zich ophoopt en het DNA beschadigt, opgeslagen wordt in de nier- en leverweefsel, vetweefsel, retina en hersenen. In haar artikel vraagt de Australische Arts Dr. Sandra Cabot zich af, waarom iemand in hemelsnaam aspartaam zou gebruiken: "Ik zou het niet in mijn lichaam stoppen omdat ik nog niet gebalsemd wil worden." Aspartaam is "Doe het zelf Balseming", daar het wordt omgezet in formaline en ook in mierenzuur.

Dr James Bowen, die lijdt aan ALS [de ziekte van Lou Gehrig] door aspartaam heeft heftige gevoelens over het probleem: " Aspartaam is massa vergiftiging van het Amerikaanse volk en van de rest van de wereld. .... Ieder bekend stofwisselingsproduct van aspartaam is van bekende of twijfelachtige giftigheid en duidelijk onveilig voor menselijk gebruik. De enige verantwoordlijke actie die genomen zou kunnen worden is het onmiddellijk uit de handel nemen van aspartaam, het volledig bekend maken van de giftigheid, volledige schadeloosstelling voor de slachtoffers en verder iedereen strafrechtelijk vervolgen die bij het op de markt brengen van aspartaam betrokken was. Met inbegrip van diegenen die zo ijverig bezig zijn om het op de markt te houden.

Neurochirurg Russell Blaylock, verklaart dat aspartaam een vergif is als arsenicum en cyanide die verwarring, desoriëntatie, epileptische insulten, kanker, pancreas-, baarmoeder-, eierstok- en hersentumoren veroorzaakt en leidt tot de ziekte van Alzheimer. Lees: Exitotoxins, The taste that kills. Luister ook naar het radio interview van dr. Blaylock op http://www.dorway.com Moedige klokkeluiders als deze hebben tijdens drie hoorzittingen van het congres gesproken, maar de lobby van de industrie en de politieke acties houden het vergif in voeding in de wereld. Onze enige mogelijkheid als gebruiker is door middel van persoonlijk contact, daar de media betaald worden door de inkomsten van advertenties om Nutrasweet/Equal/Cola Light enz.

JA! U KUNT HET VERSCHIL UITMAKEN! Al meer dan 12 jaar waarschuwt deze website voor de problemen.

Zorg dat aspartaam en smaakversterkers uit scholen verdwijnen!
Red levens door iedereen te informeren die u kent!
Zorg dat u het niet meer in huis heeft!

Invaliditeit en dood zijn een te hoge prijs voor de kollektieve hebzucht

Aspartaam (E 951)wordt al zeer lang gebruikt. Sindsdien is er een 
toename van allerlei kwalen. Het zit in frisdrank, light-producten, frisdrank light en in zoetjes. Ook worden cyclamaten, sorbitol en cucralose gebruikt. Sucralose onder de merknaam Splenda
is nog erger dan aspartaam en cyclamaat. De eerste fabrikant van aspartaam was Nutra Sweet.
Vooral kinderen die meer frisdrank en snoep krijgen dan ooit, worden getekend voor hun leven. Er is sprake van een groeiend aantal psychische stoornissen bij kinderen. ADHD is er een van.

Maar steeds meer jongeren vertonen verward gedrag. De afgelopen 20 jaar is de geestelijke gezondheid sterk achteruit gegaan. De afgelopen jaren zijn de voedingsproducten die op de markt zijn gekomen niet in kracht vooruit gegaan. De dieetcultus is er debet aan. Maar de grote boosdoener zijn ook de kunstmatige zoetstoffen, zoals aspartaam.

Deze zoetstoffen werken carcinogeen, dat wil zeggen zij 
bevorderen het ontstaan en de groei van kanker door verandering in het cel genoom.

Aspartaam is een gevaarlijk goedje. NutraSweet is de grote leverancier van aspartaam.
Aspartaam wordt al heel lang gebruikt maar wordt nu in vrijwel elk product gestopt dat dan ook nog het predikaatgezondkrijgt. En dat mag allemaal.
Een andere natuurlijke zoetstof van de Steviaplant mag niet. Het mag alleen verkocht worden als een product voor huidverzorging. De verwerking in voedingsproducten, in dranken en supplementen mag niet. De sinistere macht die dat voor elkaar krijgt is groot, zo groot dat de overheid die macht ook nog helpt om de ongezondheid te verergeren. Naast aspartaam wordt ook Sucralose of Splenda op grote schaal gebruikt. Ook ongezond om te gebruiken.

Aspartaam in frisdrank, bijvoorbeeld, heeft een toegestane dagelijkse hoeveelheid van 40 milligram per kilo lichaamsgewicht, dus dat zou gemiddeld betekenen dat je wel 5 tot 8 liter naar binnen mag werken. Een
norm is een gemanipuleerde norm om je gerust te stellen dat je altijd onder de norm zit.
Maarrrr…aspartaam zit al in zoveel producten dat het niet bij enkele blikjes cola light blijft, maar dat je
via andere producten nog meer binnen krijgt.
Cyclamaat is ook een omstreden zoetstof, in Amerika verboden, maar hier nog steeds toegestaan. Kijk dus uit, kijk op de verpakking.
Bij kinderen wordt de algemene dagelijkse hoeveel (adh) dat zogenaamd is toegestaan al gauw overschreden.

Eigen ervaring:
Zodra ik een product gebruik met aspartaam (E 951) erin, krijg ik dezelfde dag last van uitvallen.
Meerdere mensen hebben zich bij mij gemeld met klachten.
MS kan verergerd worden,
ME- patient krijgt migraine,
Reuma patiënten worden er erg moe van en down.
En dan heb ik ook nog een gezonde vriendin en die wordt altijd goed ziek als zij aspartaam genuttigd heeft.
Kortom mensen, wordt wakker en mijd aspartaam uit je voedsel!!!!

[url]Bron: http://www.aspartaam.com[/url]
Laatst gewijzigd door abittruth op 21 mar 2012 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

MAXIEM

Re: Ze Vergiftigen Onze Kinderen!

Ongelezen bericht door MAXIEM »

abittruth

Een korte samenvatting van deze lap tekst zou geen overbodige luxe zijn.

Maxiem.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Ze Vergiftigen Onze Kinderen!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

MAXIEM schreef:abittruth

Een korte samenvatting van deze lap tekst zou geen overbodige luxe zijn.

Maxiem.
Inderdaad want op deze manier zullen maar weinig mensen de hele tekst
lezen, ik niet in ieder geval.

abittruth
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 mar 2012 13:59

Re: Ze Vergiftigen Onze Kinderen!

Ongelezen bericht door abittruth »

dat moet iedereen dan maar zelf weten. ik zelf heb het hele artikel gelezen.
aan iedereen de keus . je kan ook even snel doorheen scrollen.

groeten

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Ze Vergiftigen Onze Kinderen!

Ongelezen bericht door puma73 »

Gewoon paniekzaaierij van iemand die ooit de klok heeft horen luiden maar vergeten is waar de klepel hangt.

alterneutisch geklets

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: Ze Vergiftigen Onze Kinderen!

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

puma73 schreef:Gewoon paniekzaaierij ....
het fenomeen aspartaam verschijnt hier regelmatig.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... =aspartaam

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ze Vergiftigen Onze Kinderen!

Ongelezen bericht door kuklos »

Houdt die onzin dan nooit op? De zoveelste aspartaam complot theorie. Hebben dit soort figuren niets nuttigers te doen? Zoals zandkorrels tellen in de sahara?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Ze Vergiftigen Onze Kinderen!

Ongelezen bericht door puma73 »

Emlichheimer schreef:
puma73 schreef:Gewoon paniekzaaierij ....
het fenomeen aspartaam verschijnt hier regelmatig.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... =aspartaam
En daarom is het waarheid wat er neergekalkt wordt??

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Ze Vergiftigen Onze Kinderen!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

MAXIEM schreef:abittruth

Een korte samenvatting van deze lap tekst zou geen overbodige luxe zijn.

Maxiem.
Op verzoek een korte samenvatting:
Aspartaam = vergif.

Kort genoeg ?

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: Ze Vergiftigen Onze Kinderen!

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

puma73 schreef:
Emlichheimer schreef:
puma73 schreef:Gewoon paniekzaaierij ....
het fenomeen aspartaam verschijnt hier regelmatig.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... =aspartaam
En daarom is het waarheid wat er neergekalkt wordt??
Verkondig ik dat?

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ze Vergiftigen Onze Kinderen!

Ongelezen bericht door kuklos »

Misschien moeten we de uitspraak "ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig" veranderen in "ik ben niet gek, ik ben een aspartaam complot theorist".

MAXIEM

Re: Ze Vergiftigen Onze Kinderen!

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Emmy75

MAXIEM schreef:
abittruth

Een korte samenvatting van deze lap tekst zou geen overbodige luxe zijn.

Maxiem.
Op verzoek een korte samenvatting:
Aspartaam = vergif.

Kort genoeg ?
Als Emmy er niet was! Ik zou me geen raad weten!

Maxiem.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Ze Vergiftigen Onze Kinderen!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

MAXIEM schreef:Als Emmy er niet was! Ik zou me geen raad weten!

Maxiem.
:lol:
't was gewoon een beetje humor..

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Ze Vergiftigen Onze Kinderen!

Ongelezen bericht door dhc »

Al in 2004 wordt er al over dit kulonderwep gesproken door......
Edje Gunneweg....

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=15074

Ach ja...je geloooft ergens in of niet...

Ik neem nog een bordje biologisch ingestraald gras....

Robjee
Berichten: 884
Lid geworden op: 11 mar 2007 16:44
Contacteer:

Re: Ze Vergiftigen Onze Kinderen!

Ongelezen bericht door Robjee »

In april 2008 heb ik een discussie gehad met Ed Gunneweg over de gevaren van MSG.
Robjee schreef:Met interesse heb ik de site http://www.smaakversterkers.eu bekeken en gelezen. Al langer houd ik mij bezig met additieven in voedingsmiddelen waaronder smaakversterkers. Naar aanleiding van de onderstaande citaten op de site wil ik ook eens graag een kritisch, maar objectief commentaar bij jullie neerleggen.

“Lees het antwoord van de fabrikant op uw kritische vragen!

Op de website http://www.aspartaam.nl staan de vragen en antwoorden op brieven aan fabrikanten. Krijgt u dan soms een nietszeggend antwoord terug? Misschien is de fabrikant van goede wil en is het met uw kritiek eens. Stuur uw brief en/of email met het antwoord van de fabrikant naar deze website en wij publiceren de vragen en de antwoorden. Hopelijk worden fabrikanten eindelijk eens wakker door uw kritiek.

Stuur ons ook uw brief / email en het antwoord daarop voor plaatsing op de aspartaam website.”


Er is veel controverse over MSG en de gevaren ervan voor de gezondheid. Op de site http://www.smaakversterkers.eu wordt het één en ander uitgelegd waarom MSG gevaarlijk is voor de gezondheid.

Wat mij opvalt is dat er veel uitspraken zijn die niet onderbouwd worden of waarvan een verwijzing naar de desbetreffende literatuurbron ontbreekt.

De onderzoeken die vermeld worden zijn meestal altijd dierexperimenteel van opzet waardoor extrapolatie naar de mens niet zomaar mogelijk is. Dit gebeurt herhaaldelijk. Ook onderzoek met als uitkomstmaat intermediate-endpoint geeft geen bewijs voor een causaal verband, ongeacht de uitkomst.

Het is inderdaad zo dat veel onderzoek door de industrie (mede) gefinancierd wordt en dat de uitkomst daarvan dan vaker positief is ( http://medicine.plosjournals.org/perlse ... ed.0040005 ). Zonder de industrie zou de medische- en voedingswetenschap echter ver achterlopen. Het is bijvoorbeeld dankzij de industrie (Unilever) dat de gezondheidsnadelen van industriële transvetzuren bekend zijn geworden en in onze voeding zijn geminimaliseerd.

Het is in mijn ogen niet mogelijk en onverantwoord om op basis van (mede) financier bij voorbaat te zeggen dat het onderzoek niet deugd. Probeer dan argumenten en voorbeelden te zoeken die dat in het betreffende onderzoek bevestigen. Dit wordt altijd nagelaten. Tussen de onderzoeken die gefinancierd zijn door de industrie zitten zeker goede en relevante onderzoeken tussen. Mijn mening baseer ik (na een kritische bestudering van het betreffende onderzoek) eerder daarop, dan op dierexperimenteel onderzoek dat wat betreft bewijskracht erg laag staat en nooit een causaal verband bij mensen kan aantonen.

Tegenwoordig wordt er hard gewerkt aan het ontwikkelen van protocollen om de invloed van de industrie op de uitkomst bij onderzoeken te laten verdwijnen (http://medicine.plosjournals.org/perlse ... ed.0040006).

Kritiek op iets hebben is vaak makkelijk. Daarom heb ik hieronder een aantal onderzoeken geplaatst, gedaan bij mensen, met een goede methodologische studieopzet, die de schadelijkheid van MSG op de gezondheid niet bevestigen en zelfs ontkennen. Hierbij streef ik niet naar volledigheid.
- Review of Alleged Reaction to Monosodium Glutamate and Outcome of a Multicenter Double-Blind Placebo-Controlled Study
http://jn.nutrition.org/cgi/content/ful ... /1058S#FN1
- Multicenter, double-blind, placebo-controlled, multiple-challenge evaluation of reported reactions to monosodium glutamate.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1108 ... &linkpos=1
- Monosodium L-glutamate: a double-blind study and review.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8282 ... d_RVDocSum
- Reconsidering the effects of monosodium glutamate: a literature review.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1699 ... d_RVDocSum
- Food additives as a cause of medical symptoms: relationship shown between sulfites and asthma and anaphylaxis; results of a literature review
http://www.ntvg.nl/db_artikel.asp?ID=20 ... FF=3&fr=rs
- Monosodium glutamate and asthma.
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/130/4/1067S
- The effects of monosodium glutamate in adults with asthma who perceive themselves to be monosodium glutamate-intolerant.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9648 ... d_RVDocSum
- The administration to Indonesians of monosodium L-glutamate in Indonesian foods: an assessment of adverse reactions in a randomized double-blind, crossover, placebo-controlled study.
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/130/4/1074S


Verder is er recent een consensus-bijeenkomst geweest waarbij het gebruik van voedingsmiddelen met MSG als veilig werdt bevonden

- Consensus meeting: monosodium glutamate - an update.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1695 ... d_RVDocSum

Daartegenover staat ook een goed uitgevoerde uit 1997 die wel laat zien dat er een aantal symptomen verbonden zijn aan MSG. De bewijskracht hiervan wordt echter verminderd door het relatief kleine aantal respondenten en door andere goed opgezette onderzoeken die consistent andere resultaten vinden. Bovendien worden hier maar een beperkt aantal bijwerkingen gevonden van de lijst die op de site vermeld worden.

- The monosodium glutamate symptom complex: assessment in a double-blind, placebo-controlled, randomized study.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9215 ... d_RVDocSum

Samenvattend ontbreekt het in mijn ogen aan overtuigend wetenschappelijk bewijs dat MSG een gevaar is voor de gezondheid. Zeker voor de bijverschijnselen die genoemd worden in het hoofdstuk ‘ziekteverschijnselen’ ontbreekt nagenoeg ieder wetenschappelijk bewijs (lees: feit of redenering waaruit de juistheid van een bewering onweerlegbaar blijkt).

Mocht u het niet eens zijn met mijn mening en/of de uitkomst van de bovenstaande onderzoeken wil ik daar graag uw onderbouwing van zien.
Een reactie van Ed Gunneweg:
Ed Gunneweg schreef:Hartelijk dank voor de aanvullingen en de links naar onderzoeken.

Op dit moment zit ik midden in een verbouwing en een twee verhuizingen.
Het zal daarom waarschijnlijk wel enige tijd duren voordat ik op uw vragen kan antwoorden.

T.z.t. zal ik zeker uw mail op mijn website plaatsen.

Neem ook eens een kijkje op de website http://www.truthinlabeling.org waar u zeer veel informatie over MSG zult kunnen vinden.

Geef ook eens in Google de zoekterm "MSG problems" in en ontdek dan dat er 672000 hits zijn over dit onderwerp.

Met vriendelijke groet,

Ed Gunneweg
http://www.smaakversterkers.eu/
[email protected]
Ed Gunneweg schreef:Ik heb toch nog even verder gekeken naar de informatie die je mij stuurde. Ik heb de informatie ook door gestuurd naar de mensen met ultieme kennis op het gebied van de smaakversterker MSG.

Ik stuur je hierbij hun antwoord en een studie van een onderzoeker van die website met heel veel verwijzingen. Ik denk wel dat je niet alleen uit zult moeten gaan van de onderzoeken die je mij stuurde, maar verder op onderzoek moet gaan om dus niet alleen met de pro MSG studies in zee te gaan. Ik weet uit ervaring dat heel veel voedingsdeskundigen niet willen horen van de negatieve verschijnselen die door MSG worden veroorzaakt. Maar ik denk dat dat enigszins kortzichtig is van die voedingsdeskundigen.

Het is geweldig dat jij zelf op onderzoek uit bent gegaan. Veel succes met je verdere onderzoek.

Met vriendelijke groet,
Ed Gunneweg
http://www.smaakversterkers.eu/
[email protected]


**** Raadpleeg bij klachten altijd uw dokter ****
**********************************************************************
*******************

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: [email protected] [mailto:[email protected]]
Verzonden: woensdag 23 april 2008 8:12
Aan: [email protected]
Onderwerp: Re: scientific research?

Thank you for your E-mail.

We have seen the various articles that contend that MSG is safe. We have never seen one that is not flawed to the point of being worthless. However, unfortunately, our FDA has lost its direction and goes out of its way to support the position of the glutamate industry.
I believe that you will enjoy reading a published peer reviewed study written by my wife, Adrienne Samuels, Ph.D. You can access the study on our Web site at:
http://www.truthinlabeling.org/l-manuscript.html

Jack Samuels
Als reactie op het artikel stuurde ik de volgende mail:
Robjee schreef:Bedankt voor uw reactie.
Het was een uitgebreid artikel dat u mij stuurde.

Mijn doel is niet om te bewijzen dat MSG niet schadelijk is voor de gezondheid. Het vinden en het onderbouwen van de waarheid is voor mij veel belangrijker. Daarbij ga ik niet enkel uit van de pro-MSG-onderzoeken. Wat ik wel belangrijk vind is de bewijskracht van een onderzoek en de reproduceerbaarheid ervan.
In mijn eerste mail heb ik dan ook een goed opgezet onderzoek genoemd dat liet zien dat er wel symptomen voorkwamen bij gebruik van MSG. Daar ben ik eerlijk in, maar op uw site en in het artikel dat u mij gaf is MSG een 'dodelijk gif' zonder enige nuancering.
Er worden daarnaast dierexperimentele (ratten) onderzoeken genoemd als zijnde bewijs voor 'brain lesions' terwijl de resultaten ervan tegengesproken worden (1, 2). Bovendien worden bij primaten meestal geen effecten waargenomen en is de extrapolatie van de gebruikte dosering en de methode veelal niet zomaar naar de mens te maken (3).

Zoals ik in mijn eerste mail al aangaf hoeft het niet te betekenen dat een onderzoek dat door de industrie is gefinancierd daardoor waardeloos is. De industrie heeft nu eenmaal de nodige financien om dergelijk onderzoek uit te voeren. Diverse wetenschappelijke ontdekkingen hebben we mede aan de industrie te danken (al is het natuurlijk niet een ideaal uitgangspunt). De uitleg en betekenis die gegeven wordt aan de betrokkenheid van de industrie bij de onderzoeksresultaten is veelal van suggestieve aard en niet toetsbaar. De theorie klinkt leuk en voor sommige mensen wellicht aannemelijk. Maar voor een kritische lezer ontbreekt het aan harde, controleerbare bewijzen. Dat wil niet zeggen dat de onderzoeken inderdaad vaak door de MSG-industrie zijn gefinancierd hetgeen natuurlijk verkeerde indrukken kan wekken.

Wat betreft de gebruikte referenties in het artikel.
Een verwijzing in de tekst naar een bron hoeft nog niet te betekenen dat deze verwijzing de uitspraak onderbouwd. Veel verwijzingen zijn 'letters' in wetenschappelijke journals of artikelen uit mediabladen of andere minder betrouwbare bronnen. De wetenschappelijke onderzoeken waarnaar wel verwezen wordt zijn meestal dierexperimenteel van opzet en van enige tientallen jaren geleden. Inderdaad kan dit nog wel aanwijzingen geven waardoor vervolgonderzoek wellicht gewenst is. Het vormt echter geen gefundeerde basis om dergelijke overtuigende standpunten in te nemen.
Met alle respect voor het standpunt waar u voor staat, maar met name onderzoek met een voor u gunstige uitkomst wordt vermeld. Op zich kan dat, maar er is ook onderzoek aanwezig dat een minder gunstige uitkomst laat zien. Door dit selectief gebruik van onderzoeken vind ik het geheel niet objectief.
Het artikel schijnt peer-reviewed te zijn. Wanneer ik kijk naar het journal waarin het is gepubliceerd: "Accountability in Research", zie ik deze niet terug in het Journal Citation Report Science Edition. Een Impact Factor ontbreekt daardoor en ook een internetsite heb ik niet kunnen vinden. Misschien heb ik niet goed gezocht en kunt u mij daaraan helpen.

De door mij aangeleverde onderzoeken stamden, op eentje na, allemaal van 2000 of later. Het door u gestuurde artikel stamde uit 1999. Het artikel kan daardoor onmogelijk deze onderzoeken die de onschadelijkheid van MSG laten zien bekritiseren. Het artikel beschrijft in hoofdzaak dat de onderzoeken van voor 1999 die aantonen dat MSG veilig is niet deugen. Verschillende redenen daarvoor worden aangedragen waarvan industriele betrokkenheid de voornaamste is.

Wat ik echter mis is overtuigend bewijs dat gebruik van MSG schadelijk is voor de gezondheid. Wanneer de onderzoeken die door de industrie niet zouden deugen wil dat niet direct zeggen dat MSG daardoor niet veilig zou zijn.
Mijn vraag is daarom tot slot of u mij onderzoeken kunt geven waarvan u op basis daarvan de overtuigende conclusie trekt dat MSG wel schadelijk is voor de gezondheid van mensen. Deze moeten er zijn gezien de veelheid aan klachten die telkens met grote overtuiging genoemd worden.

Naar ik hoop bent u bereid om op deze, relatief eenvoudige, manier uw standpunt verder te onderbouwen. Daar ben ik serieus benieuwd naar.

1) Reynolds WA, Lemkey-Johnston N, Filer LJ Jr, Pitkin RM.Monosodium glutamate: absence of hypothalamic lesion after ingestion by newborn primates.Science. 1971 Jun 25;172(990):1342-4

2) Takasaki Y.Studies on brain lesions after administration of monosodium L-glutamate to mice. II. Absence of brain damage following administration of monosodium L-glutamate in the diet.Toxicology. 1978 Apr;9(4):307-18

3) Ronald Walker and John R. Lupien The Safety Evaluation of Monosodium Glutamate Journal of Nutrition. 2000;130:1049S-1052S.)
Na deze mail heb ik gedurende een half jaar geïnfomeerd naar een antwoord/reactie, maar niet gekregen. Ook is mijn mail nooit op de site geplaatst.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Ze Vergiftigen Onze Kinderen!

Ongelezen bericht door Radar »

Off topic geruzie verwijderd. Graag on topic verder discussiëren.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Ze Vergiftigen Onze Kinderen!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Robjee, denk je nu werkelijk dat het maar iemand gaat
lezen al die links !?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Ze Vergiftigen Onze Kinderen!

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ben bij zin 3 al afgehaakt :oops: eerste bericht wel te verstaan

Eva369
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 mei 2011 13:53

Re: Ze Vergiftigen Onze Kinderen!

Ongelezen bericht door Eva369 »

eens in de zoveel tijd blijkt deo kanker te veroorzaken, is er een waarschuwing van "kassa" over hallmark ecards en is aspartaan slecht. sorry, maar zolang het door de eu wordt toegestaan maak ik me weinig zorgen. bedoel die keuren zelfs komkommers af die te krom zijn....

MAXIEM

Re: Ze Vergiftigen Onze Kinderen!

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Eva369

Toch denk ik dat jij ook wel voor enige regulering bent binnen de EU. Pas nog gelezen dat er enkele tonnen strooizout in ons heerlijk brood zijn verwerkt (overigens zonder dat de bakker zich hier van bewust was).

Met vriendelijke groet, Maxiem.

Gesloten