LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Haarnetje verplicht?

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Haarnetje verplicht?

Ongelezen bericht door megatron29 »

Mijn werkgever wil per 1 Januari ons verplichten om een haarnetje te dragen, wij zitten niet in de voedingsmiddelen sector. Wij maken topsheets voor maandverband.
Mijn vraag is of mijn werkgever ons dit kan verplichten?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Haarnetje verplicht?

Ongelezen bericht door crazyme »

Het lijkt mij dat hij daar een goede reden voor heeft.

Voor de sier zal hij dat toch niet doen ?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Haarnetje verplicht?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Een lange zwarte haar in je maandverband. Ik zie het al helemaal voor me.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Haarnetje verplicht?

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Als hij daarmee een beter kwaliteit kan waarborgen mag dat ja. Het hoeft niet perse een verplichting te zijn in je sector. Zo kunnen werkgevers ook werkschoenen verplichten terwijl het niet direct noodzakelijk is.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Haarnetje verplicht?

Ongelezen bericht door sjohie »

megatron29 schreef:
19 sep 2018 05:18
Mijn werkgever wil per 1 Januari ons verplichten om een haarnetje te dragen, wij zitten niet in de voedingsmiddelen sector. Wij maken topsheets voor maandverband.
Mijn vraag is of mijn werkgever ons dit kan verplichten?
Voor de productie van intieme hygiëneproducten gelden veel van dezelfde regels als binnen de levensmiddelenindustrie, dus het kan heel goed zo zijn dat door een aangescherpte norm dit nu wél verplicht is. Ook kan dit ingegeven zijn door een consumentenklacht aan je werkgever.

Voordat je wetsartikelen erbij gaat halen, zou ik eerst even in het bedrijf vragen aan zeg je collega's van de kwaliteitsdienst of zij hier een reden voor kunnen geven. Tweede goede ingang zou de OR kunnen zijn, als jullie bedrijf daar groot genoeg voor is om te hebben.

Verder draag je netjes op de werkvloer, dus ik vraag me ook wel af wat je van plan bent te, of denkt kúnnen te, doen, als je ergens iets op kan duiken waaruit zou blijken dat je werkgever dit niet zomaar zou mogen? Vanaf die rang in de hiërarchie kan je niet zo heel veel, dus het kan goed uit komen op slikken en je baan behouden, of stikken en de deur gewezen worden. :wink:

megatron29
Berichten: 291
Lid geworden op: 17 dec 2007 08:48

Re: Haarnetje verplicht?

Ongelezen bericht door megatron29 »

Mijn dank sjohie hier kan ik wat mee.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Haarnetje verplicht?

Ongelezen bericht door kweenie »

In de regel zullen ze zulke aanpassingen ook met de OR hebben besproken. Misschien een idee om daar navraag te doen? Dan loop je niet meteen het risico dat je werkgever een negatief kritisch beeld van je krijgt.

Ik vraag me trouwens wel af wat je bezwaar ertegen is.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Haarnetje verplicht?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Wat is jouw bezwaar eigenlijk tegen zo'n haarnetje?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Haarnetje verplicht?

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:
19 sep 2018 08:14
In de regel zullen ze zulke aanpassingen ook met de OR hebben besproken. Misschien een idee om daar navraag te doen?
Dat zou kunnen, vanuit informerend oogpunt. De OR heeft op een dergelijke invoering geen advies- of instemmingsrecht. Als de OR van niets weet, en je zelf geen vragen durft te stellen, kan je altijd vragen of de OR de reden wil achterhalen.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Haarnetje verplicht?

Ongelezen bericht door yan »

Jullie maken topsheets, en dus niet het eindproduct.
Het kan best zijn dat jullie klant (die het eindproduct maakt) en bepaalde kwaliteits-norm heeft en deze ook van de toeleveranciers eist: Dan kan je daar als leverancier maar beter in mee gaan.

Tenzij je wordt geacht de haarnetjes zelf aan te schaffen zie ik ook geen nut in het ter discussie stellen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Haarnetje verplicht?

Ongelezen bericht door kweenie »

Moneyman schreef:
19 sep 2018 08:30
kweenie schreef:
19 sep 2018 08:14
In de regel zullen ze zulke aanpassingen ook met de OR hebben besproken. Misschien een idee om daar navraag te doen?
Dat zou kunnen, vanuit informerend oogpunt. De OR heeft op een dergelijke invoering geen advies- of instemmingsrecht. Als de OR van niets weet, en je zelf geen vragen durft te stellen, kan je altijd vragen of de OR de reden wil achterhalen.
Daar valt wel een en ander op af te dingen.

Het invoeren van bijvoorbeeld bedrijfskleding of zulke haarnetjes raakt een onderwerp als arbeidsomstandigheden. In artikel 27 lid 1 onder d is dit onderwerp genoteerd als één van de situaties waarin de OR instemmingsrecht heeft.

Ook kan het gaan om regelingen over veiligheid dan wel lichamelijk, geestelijk of sociaal welbevinden, en daarmee indirect ook aanstellingsbeleid, waarover de Ondernemingsraad instemmingsrecht op grond van artikel 27 WOR.

Maar los van de vraag of de werkgever de OR wettelijk zou moeten inlichten lijkt het mij dat de directie dit sowieso uit oogpunt van een goede relatie met de OR zaak het hebben gedaan. Anders la de OR altijd nog de directie ernaar vragen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Haarnetje verplicht?

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:
19 sep 2018 11:23
Moneyman schreef:
19 sep 2018 08:30
kweenie schreef:
19 sep 2018 08:14
In de regel zullen ze zulke aanpassingen ook met de OR hebben besproken. Misschien een idee om daar navraag te doen?
Dat zou kunnen, vanuit informerend oogpunt. De OR heeft op een dergelijke invoering geen advies- of instemmingsrecht. Als de OR van niets weet, en je zelf geen vragen durft te stellen, kan je altijd vragen of de OR de reden wil achterhalen.
Daar valt wel een en ander op af te dingen.

Het invoeren van bijvoorbeeld bedrijfskleding of zulke haarnetjes raakt een onderwerp als arbeidsomstandigheden. In artikel 27 lid 1 onder d is dit onderwerp genoteerd als één van de situaties waarin de OR instemmingsrecht heeft.
Het raakt het inderdaad wel, maar het geeft geen instemmingsrecht. Dit artikel geeft met name bevoegdheden op onderwerpen die te maken hebben met regelingen die voortvloeien uit de Arbeidsomstandighedenwet, de Arboregeling of instructies van de Inspectie ISW. Denk aan de RI&E, de Arbo-dienst, de BHV en de preventie(medewerkers). Het al dan niet dragen van een haarnetjes valt daar niet onder, tenzij het voortvloeit uit de de al eerder genoemde instructie. Let goed op het woord "regelingen" in de WOR: het instemmingsrecht hangt aan de regeling over het onderwerp, niet op het onderwerp zelf.
kweenie schreef:
19 sep 2018 11:23
Ook kan het gaan om regelingen over veiligheid dan wel lichamelijk, geestelijk of sociaal welbevinden, en daarmee indirect ook aanstellingsbeleid, waarover de Ondernemingsraad instemmingsrecht op grond van artikel 27 WOR.
Nee. Bij een regeling (daar istie weer) op het gebied van aanstellingsbeleid moet je denken aan behandeling van sollicitanten, regelingen over tijdelijke of vaste contracten, dat soort zaken). Haarnetjes horen hier totaal niet bij.
kweenie schreef:
19 sep 2018 11:23
Maar los van de vraag of de werkgever de OR wettelijk zou moeten inlichten lijkt het mij dat de directie dit sowieso uit oogpunt van een goede relatie met de OR zaak het hebben gedaan. Anders la de OR altijd nog de directie ernaar vragen.
Eens! Dat is de logische route vanuit een goede werkgever.

OT: mocht je je goed willen verdiepen in de WOR en al zijn facetten dan kan ik je het boek "Inzicht in de OR" aanraden. Komt jaarlijks uit, zeer handig naslagwerk.

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Haarnetje verplicht?

Ongelezen bericht door BL2 »

Nu zou de eventueel aanwezige OR een stokje kunnen steen voor het dragen van een haarnetje, probleem is dan wel dat het bedrijf haar deuren kan sluiten en TS op straat staat.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Haarnetje verplicht?

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
19 sep 2018 12:56
Nu zou de eventueel aanwezige OR een stokje kunnen steen voor het dragen van een haarnetje, probleem is dan wel dat het bedrijf haar deuren kan sluiten en TS op straat staat.
Dat kan hij nu juist niet. En zelfs als dat wél zo zou zijn is het gevolg dat jij eraan verbindt nergens op gebaseerd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Haarnetje verplicht?

Ongelezen bericht door crazyme »

Het gaat om een haarnetje mensen.

Zoals met alle veranderingen is er gewoon sprake van koud watervrees.

Wanneer iedereen zo’n ding droeg op het moment dat ts kwam werken op de fabriek was de vraag niet eens gesteld.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Haarnetje verplicht?

Ongelezen bericht door kweenie »

Vandaar dat ook al een paar keer gevraagd is wat het bezwaar van TS is. Maar daar komt geen antwoord op

BL2
Berichten: 4833
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Haarnetje verplicht?

Ongelezen bericht door BL2 »

Moneyman schreef:
19 sep 2018 13:02
BL2 schreef:
19 sep 2018 12:56
Nu zou de eventueel aanwezige OR een stokje kunnen steen voor het dragen van een haarnetje, probleem is dan wel dat het bedrijf haar deuren kan sluiten en TS op straat staat.
Dat kan hij nu juist niet. En zelfs als dat wél zo zou zijn is het gevolg dat jij eraan verbindt nergens op gebaseerd.
Dat haarnetje wordt geëist om aan een bepaalde hygiëne norm te voldoen. Wordt dit door personeel geweigerd, dan verliest dit personeel hun werk. Immers voldoet niet aan de eis.
Laat het bedrijf toch toe dat er onhygiënisch gewerkt wordt, dan verliest het werk haar afzetmarkt.

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Haarnetje verplicht?

Ongelezen bericht door jonis »

crazyme schreef:
19 sep 2018 22:40
Het gaat om een haarnetje mensen.

Zoals met alle veranderingen is er gewoon sprake van koud watervrees.

Wanneer iedereen zo’n ding droeg op het moment dat ts kwam werken op de fabriek was de vraag niet eens gesteld.
Koud water? :roll:
Misschien moet je je ook eens afvragen hoe het haarnetje gedragen moet gaan worden?
Wereld van verschil; vooral verschil tussen tot of over de de oren in een warme omgeving.
De verplichting "over de oren" levert een extra gevoel van warmte op, te herkennen aan nog meer zweten; volgens mij is dat warm water.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Haarnetje verplicht?

Ongelezen bericht door renewouters »

Het niveau heeft hiermee toch wel het dieptepunt bereikt hoop ik. Een haarnetje! Misschien moeten er wel kamervragen gesteld gaan worden!

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Haarnetje verplicht?

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
20 sep 2018 08:28
Moneyman schreef:
19 sep 2018 13:02
BL2 schreef:
19 sep 2018 12:56
Nu zou de eventueel aanwezige OR een stokje kunnen steen voor het dragen van een haarnetje, probleem is dan wel dat het bedrijf haar deuren kan sluiten en TS op straat staat.
Dat kan hij nu juist niet. En zelfs als dat wél zo zou zijn is het gevolg dat jij eraan verbindt nergens op gebaseerd.
Dat haarnetje wordt geëist om aan een bepaalde hygiëne norm te voldoen. Wordt dit door personeel geweigerd, dan verliest dit personeel hun werk. Immers voldoet niet aan de eis.
Laat het bedrijf toch toe dat er onhygiënisch gewerkt wordt, dan verliest het werk haar afzetmarkt.
Je zet nogal grote stappen. Nergens blijkt (nog) uit dat dit besluit volgt uit een externe verplichting. Laat staan dat de deuren zouden moeten sluiten.

Gesloten