LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Ingrid van Eeuwijk
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2019 08:34

Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door Ingrid van Eeuwijk »

Onbegrijpelijk vind ik de stap van Jumbo... Hun goudeerlijk volkorenbrood was het enige brood in de winkel zonder toevoeging van dextrose. Maar... recent hebben ze het assortiment aangepast. Ik heb een klacht ingediend en zoals de dame aan de telefoon mij meldde... meer mensen! Echter, Jumbo gaat voorlopig niets terugdraaien. Hoe kan een organisatie als Jumbo, in deze tijd waarin er zoveel aandacht is voor een gezond dieet, zo NIET luisteren naar zijn klanten. Ik ga op zoek naar een nieuwe supermarkt! Wie heeft er ervaring met goed volkorenbrood ZONDER toegevoegde suikers? Ik hoor het graag!

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat kan de Jumbo daar aan doen? Zij kopen brood in bij bakkers en verkopen deze weer door. Als hun bakker gestopt is met dat brood kan Jumbo wel op hun kop gaan staan, maar wat er niet is is er niet.
En mochten er manieren zijn om via andere kanalen dit brood weer te bestellen, de afname moet groot genoeg zijn om het te kunnen bestellen. Voor 10 klanten per week per filiaal kan je geen brood in je assortiment opnemen. Jumbo wil graag blijven bestaan en zal dus winst moeten maken.

Ik kocht bij een andere supermarkt altijd 2liter flessen water. Deze flessen werden alleen voor de Nederlandse markt gemaakt, dus in verhouding duur. Nu is de fabrikant daarmee gestopt en moet ik het doen met 1,5liter flessen. Kan ik ook heel boos om worden, maar wat er niet is, is er niet.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik zou bijna zeggen: "Begin zelf eens een supermarkt met alle wensen en grillen van soms enkele, soms vele klanten.". U zou tot de conclusie komen dat u zelf ook voor onoplosbare problemen zou komen te staan. En als één ding gemakkelijk is, is het wel commentaar leveren vanaf de zijlijn!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Supermarkt brood komt uit een supergrote fabriek. Kijk eens bij een warme bakker. Daar zijn wel andere prijzen. Logisch!

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door reggie2 »

Ingrid van Eeuwijk schreef:
20 feb 2019 08:37
Ik ga op zoek naar een nieuwe supermarkt!




Daar zal Jumbo niet mee zitten, wel eens gedacht aan de vraag van de meeste klanten?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door sjohie »

AH volkoren vloerbrood heeft geen toegevoegde suikers, maar er zit wel magere melk en melkeiwit in, wat op hun beurt weer lactose (=melksuiker) zal bevatten.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door angel1978 »

Theotrucker schreef:
20 feb 2019 09:41
Supermarkt brood komt uit een supergrote fabriek. Kijk eens bij een warme bakker. Daar zijn wel andere prijzen. Logisch!

En ook bij dat brood wordt heel vaak suiker toegevoegd. Maar dan is het wel eerlijk?

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat is precies uw bezwaar tegen een klein beetje dextrose?

Als ik kijk naar de ingrediënten van Goudeerlijk Boeren Volkoren Tijgerbrood, dan zie ik het volgende lijstje:
Tarwemeel
water
bakkersgist
moutmeel (gerst, tarwe)
bakkerszout
roggezuurdesem (gedroogd)
enzymen (tarwe)
meelverbeteraar: E300
plantaardige olie (raap)
rijstbloem
paneermeel (tarwebloem, water, gist, zout)
dextrose

Die E300 is ascorbinezuur, ofwel vitamine C, dit ter geruststelling.

De ingrediënten daaronder (raapolie t/m dextrose) zijn vrijwel zeker voor het papje dat op het brood gesmeerd wordt voor het tijgereffect. Dat korstje wordt iets bruiner en krokanter door de dextrose.

Bij niet-tijgerbrood varianten (bv Goudeerlijk Fijn Gesneden Volkoren), staat er geen dextrose bij de ingrediënten.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

mahadma schreef:
20 feb 2019 09:38
Ik zou bijna zeggen: "Begin zelf eens een supermarkt met alle wensen en grillen van soms enkele, soms vele klanten.". U zou tot de conclusie komen dat u zelf ook voor onoplosbare problemen zou komen te staan. En als één ding gemakkelijk is, is het wel commentaar leveren vanaf de zijlijn!
U zegt het niet 'bijna' maar helemaal. En de vraag gaat niet over een item dat u onder 'wensen en grillen' schaart maar over een simpel feit dat er nu aan een brood dextrose wordt toegevoegd terwijl dat voorheen niet het geval was. Dat heeft niets met 'onoplosbare problemen' te maken want een brood bakken zonder dextrose is geen enkel probleem.
'Goudeerlijk brood' schept verwachtingen. Ik kan me de gedachtegang van Ingrid voorstellen.
Over de verandering bij Jumbo een item plaatsen op dit consumentenforum lijkt me niets met een 'zijlijn' te maken te hebben.
Ingrid vraagt tenslotte om tips en adviezen daar is deze rubriek toch voor?
Mijn tip: informeer eens bij Ekoplaza. Daar is de kans op een brood zonder toevoegingen het grootst.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door Appie83 »

Goudeerlijk volkorenbrood is (fabrieks) volkorenbrood met een marketingskreet.
Brood uit supermarkten bevat over het algemeen broodverbeteraars, zodat we luchtig brood hebben, 'lekker' mals, langer houdbaar en met een mooi bruin korstje.
Bak zelf eens een brood (volkoren meel, gist, zout en water) en proef het verschil. :D

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door Erthanax »

Gek veel "broodverbeteraars" zie ik niet staan bij de ingrediënten, en al helemaal niets wat mij angst inboezemt.

Dat er niet meer nodig is dan meel, gist, zout en water om een erg lekker brood te bakken ben ik helemaal met u eens.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door moederslink »

Ook gekocht bij Jumbo :
Waldkorn volkoren ....
ingrediënten :

- water
-tarwegluten
-sojavlokken
-lijnzaad
-bakkersgist
-zonnebloempitten
-havervlokken
-geroosterde gerstemout
-gerstemoutextract
-gejodeerd zout
-moutmeel
-tarwe
-enzymen
-meelverbeteraar
-sesamzaad
-gedroogd roggezuurdesem
-raapzaadolie
- maltodextrine ( 1.3 gr suikers )
Dus geen dextrose maar wel ( weinig ) maltodextrine.
Misschien is dat het proberen waard?
En wat is precies uw bezwaar tegen een beetje dextrose?

Dat Jumbo hiermee is gestopt zal te maken hebben met te weinig vraag, dus is het een verliespost , maar dat betekent toch niet dat u de Jumbo als supermarkt hoeft te gaan vermijden?

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door witte angora »

Suiker wordt vaak toegevoegd als voeding voor de gistcellen. Die kunnen dan beter hun werk doen. Dat is het hele verhaal. Je proeft er verder niks van omdat het al lang is 'opgegeten' tegen dat het brood de oven in gaat.

Als je echt zuiver brood wilt, zonder enige rare toevoeging, kun je het ook zelf bakken. Leuk om te doen, smaakt prima, en goedkoper als van de supermarkt. Je moet alleen aan goed meel zien te komen. Doorgaans kun je bij molens wel terecht. En je moet de nodige vaardigheden leren, maar al doende leert men, en anders zijn er nog altijd broodbakmachines.

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Het is mij een raadsel waarom u zich druk maakt over een beetje suiker.
U eet toch niet in 1 keer dat hele brood op ?
Zelfs suiker patienten mogen gerust wat suiker per dag binnenkrijgen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door moederslink »

Zoals zo vaak heeft de TS haar/zijn gal gespuwd over in dit geval de Jumbo die dat brood niet meer verkoopt en zelf een verdere reactie achterwege laat..
" dat zou toch verboden moeten worden?!?! " 8)

Hannie van Ieperen
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 sep 2005 14:11

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door Hannie van Ieperen »

Ik ken geen supermarkt die 100 % volkorenbrood in het assortiment heeft. Het zijn altijd mengsels van diverse graansoorten met toevoeging van allerlei overbodige Enummers waaronder het omstreden E621. Zelfs het zgn. biologisch brood in de supermarkten bevat allerlei additieven . Om deze reden koop ik mijn volkorenbrood bij een plaatselijke kleine warme bakker of de biologische winkel.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door Erthanax »

In het volkorenbrood hierboven genoemd, zit geen E621.
Waar heeft u (volkoren) brood gezien met E621?

Zodra je ve-tsin zegt, krijgt iedereen spontaan hoofdpijn. Ondertussen vliegen de zakken met zoutjes de supermarkt uit en niemand die daar hoofdpijn van krijgt.

klaartje59
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 feb 2014 21:02

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door klaartje59 »

Ik zie wel hierboven dat in vokorenbrood van Goudeerlijk Boeren Volkoren Tijgerbrood en waldkorn volkoren geen volkorenmeel wordt gebruikt maar tarwemeel of tarwegluten. DAn is het dus geen volkorenbrood volgens mij.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat is volgens u "volkorenmeel"?
Weet u wat tarwemeel is? En tarwebloem?

In het Warenwetbesluit Meel en brood (art. 16) staat:
Het woord volkoren mag onderdeel uitmaken van de aanduiding van een in dit besluit bedoelde waar, voorzover in de aldus aangeduide waar de van nature voorkomende zetmeelrijke kern, kiem en zemelen van de desbetreffende graansoort in hun natuurlijke verhouding, al dan niet na een bewerking te hebben ondergaan, aanwezig zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Goudeerlijk Volkorenbrood is niet eerlijk!

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Brood als het leven zelf

Gesloten