LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies gevraagd over goede waterfilter

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
thinkaboutlife
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mar 2019 11:27

Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door thinkaboutlife »

Hallo,
er is laatste tijd veel in het nieuws dat drinkwater schadelijk kan zijn. Wie kan mij helpen met een goede waterfilter voor op mijn kraan? :roll:

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij hebben we in Nederland het beste drinkwater ter wereld. Waterfilters zijn volkomen overbodig.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Brainless »

er is laatste tijd veel in het nieuws dat drinkwater schadelijk kan zijn.
Waar in het nieuws?

Nederland is 1 van de landen met het schoonste drinkwater ter wereld.
Dure waterfilters zijn daarom onzin.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door kuklos »

thinkaboutlife schreef:
20 mar 2019 11:32
Hallo,
er is laatste tijd veel in het nieuws dat drinkwater schadelijk kan zijn. Wie kan mij helpen met een goede waterfilter voor op mijn kraan? :roll:
Welk nieuws?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door berndv »

thinkaboutlife schreef:
20 mar 2019 11:32
er is laatste tijd veel in het nieuws dat drinkwater schadelijk kan zijn.
niets van gehoord, welk nieuws bedoelt u?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door sjohie »

Wat ik weet is dat je je dood kan drinken aan (kraan)water, als je vele liters drinkt, spoelen de zouten/elektrolyten uit je lichaam, en stort je zenuwstelsel in. Zijn wel wat voorbeelden van in de wereld, van die wedstrijdjes waar iemand die de meeste cola of water kan drinken, kaartjes wint voor Justin Backstreetboy ofzo.

Dat zal hier niet het geval zijn, ons Nederlandse kraanwater is zoals hierboven al meermaals gezegd is, van zo ongeveer de beste kwaliteit ter wereld. Als we niet al op 1 staan, dan vml wel in de top 5, net als in de VN geluksindex die net vandaag is gepubliceerd. hier hebben we wel een eervolle vermelding, maar dat lijkt een vrij subjectief lijstje. Dit onderzoek is wat meer onderbouwd, en dan "winnen" we het bijvoorbeeld van de VS en het UK.

Hier kan je eea lezen over de absolute EU waarden voor drinkwater, en hier bijvoorbeeld van de VS. Als je je er in wilt verdiepen, zal je zien dat bijvoorbeeld de normen voor glyfosfaat in de VS een stuk soepeler zijn als hier. Idem de Flint water crisis in de VS, waar er om wat geld te besparen ineens veel te veel lood in het drinkwater zat. Ook zat er daar zoveel chloor in de leiding, dat een autofabriek er zoveel last van had, dat ze stopten met het gebruik van kraanwater in hun proces. (dus nog niet eens voor menselijke consumptie).

Terug naar Nederland, hier wordt drinkwater niet door individuele gemeenten zelf geregeld zoals in de VS, dus een kortzichtige besparing met deastreuze gevolgen kan hier niet gebeuren. Verder zijn hier de grenswaardes een stuk strenger, en worden er zeer regelmatig duplo-monsters ingezet bij onafhankelijke laboratoria om te checken of de waterbedrijven hun eigen analyses wel goed doen. Ook zijn die samen met de waterschappen nu bijvoorbeeld bezig om medicijnresten uit geloosd gezuiverd rioolwater beter te zuiveren, voordat dat het grondwater, en dus onze drinkwatervoorziening bereikt.

Kortom, er is bij mijn weten geen enkele milieuhygiënische reden om een waterfilter aan te schaffen, sowieso zijn het kaliber filters wat écht werken, zo groot als je halve keuken.

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door BL2 »

Waterfilters kunnen zelfs zorgen voor een veel mindere kwaliteit drinkwater.
(sorry dat ik wat minder lang van tekst ben dan mijn voorganger)

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Dirkie »

thinkaboutlife schreef:
20 mar 2019 11:32
Hallo,
er is laatste tijd veel in het nieuws dat drinkwater schadelijk kan zijn. Wie kan mij helpen met een goede waterfilter voor op mijn kraan? :roll:
Ik zou het volgende doen. Als er veel in het nieuws is dan zal daar ook wel in vermeld staan wat er schadelijk aan is. Zoek dan een filter wat dat tegengaat.
Persoonlijk zal ik wel alle nieuws berichten daarover gemist hebben en gebruik ik dus ook geen waterfilter.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door kuklos »

En ook hier weer een topicstarter die een beschuldiging uit en zich niet meer laat zien. Ondanks inloggen na het verzoek van andere reageerders om een bron te vermelden.

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door BL2 »

Krijgt ook 1 week de tijd, ik hou het in de gaten.......

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Costnix »

Tja, dihydromono-oxide is levensgevaarlijk!
https://kloptdatwel.nl/2011/04/01/1-apr ... omonoxide/

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Hij denkt over zijn leven na!

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door grun »

Lady1234 schreef:
20 mar 2019 12:12
Volgens mij hebben we in Nederland het beste drinkwater ter wereld. Waterfilters zijn volkomen overbodig.
In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik wel eens zo'n Britta waterfilterkan gekocht, maar het smaakte precies hetzelfde als gewoon kraanwater. Toen er na verloop van tijd ook nog kleine zwarte stipjes van het actieve koolfilter in het water verschenen ben ik er weer mee gestopt. Hij wordt nog hooguit gebruikt om de plantjes water te geven, in de hoop dat hij het water zachter maakt door de kalk eruit te filteren.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Sommige mensen geloven echt alles wat ze verteld wordt (dus ook wat in reclames wordt verkondigd). Nederland heeft kwalitatief zeer hoogwaardig kraanwater dat (daar waar nodig) voldoende gefilterd / bewerkt wordt om op dat hoge nivo te komen.
Als er al twijfels zijn dan komt dat eerder door het leidingsysteem en de installatie in eigen huis. Als je al iets wilt doen dan zou je een check uit kunnen laten voeren door een goed installatiebedrijf (op loze leidingen / stilstaand water bijvoorbeeld) en hier je geld in steken . Ook heeft het zin om elke ochtend maar in ieder geval bij terugkeer na een vakantie de kraan kort te laten lopen voordat het het water drinkt (kranen en sommige koperverbindingen) geven gedurende hun leversduur schadelijke stoffen af aan het water en doorstromen beperkt dit.

Wellicht handig om je eens te verdiepen in de (zeer complexe) zuiveringsprocessen die nodig zijn om drinkwater te en dan snap je ook dat een simpel filtertje hier helemaal niets aan kan toevoegen. Kijk dan ook even waar duur flessewater aan moet voldoen en besef dat dit water aan veel lagere normen hoeft te voldoen (en soms niet eens als kraanwater zou mogen worden geleverd).

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door scontra »

thinkaboutlife schreef:
20 mar 2019 11:32
Hallo,
er is laatste tijd veel in het nieuws dat drinkwater schadelijk kan zijn. Wie kan mij helpen met een goede waterfilter voor op mijn kraan? :roll:
Blijkbaar heb ik al even al het nieuws en zeker de mededelingen over de kwaliteit van het drinkwater in Nederland gemist. :oops:

Wilt u echt problemen met uw drinkwater, koop dan vooral een waterfilter, want die dingen zijn een bron van/voor (ongewenste) bacteriën.
Nederland staat bovenaan de lijst die de kwaliteit van ons dagelijks drinkwater aangeeft, beter bestaat er nl. niet.
Zelfs het veel en veel te duur betaalde gebottelde water kan niet tippen aan het water uit de kraan..
Laat u niet gek maken en drink gewoon kraanwater en minstens 2 ltr. per etmaal, uw lichaam zal zich er goed bij voelen.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door kuklos »

Veldt01 schreef:
22 mar 2019 10:42
Wellicht handig om je eens te verdiepen in .....
Alhoewel goedbedoeld is dat altijd een van de meest ergerlijke dingen die iemand kan schrijven. Verdiep je eens in. Niet doen a.u.b. Geef specifieke links naar de artikelen die mensen kunnen lezen om zich ergens in te verdiepen.

MJVEUH
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2017 16:13

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door MJVEUH »

Mocht je dan toch een filter willen, dan kun je net zo goed voor een ontkalker gaan. Dan heb je een filter en ben je ook nog eens van je kalk af.

Koning Bolo
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 mar 2009 21:20

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Koning Bolo »

In uw geval is een ( fake ) nieuws filter misschien meer op zijn plaats

smb
Berichten: 52
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:00

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door smb »

In het blad van de Vereniging Eigen Huis wordt hiervoor telkenmale geadverteerd. Ook publiceerde het blad er eens een artikel over. Volgens mij ook alleen vanwege de advertentieinkomsten .

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Advies gevraagd over goede waterfilter

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Kraanwater is niet zo veilig als ons wordt voorgespiegeld.
Het Amsterdamse kraanwater bedrijf bevestigde mij dat er in drinkwater de bacterie pseudomonas veelvuldig voorkomt.
Maar dat daar niet op getest wordt, en mijn vraag 'waarom niet' werd niet beantwoord.
Door een arts werd mij verteld dat deze bacterie nauwelijks te bestrijden is.
Tijdens het douchen-2 jaar geleden- is pseudomonas zeer waarschijnlijk via een wondje in mijn voet terechtgekomen.
Resultaat : 3 weken ziekenhuis met infuus, en amputatie van een teen en een gedeelte van mijn voet.
Deze ellende duurt nu al 2 jaar, en pseudomonas zit nog steeds in mijn lichaam.
De bacterie pseudomonas is berucht bij artsen, en zit gewoon in ons kraanwater !
Google : pseudomonas.

Gesloten