LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zeker een waardeloos idee. Hak gaat daar mee beginnen, wordt hier geschreven. En waar worden die potten groenten enz. dan mee vergeleken? Met potten van een ander merk? Met diepvriesgroenten? Met verse groente, waar sommigen zelf nog (veel) zout, suiker of een sausje aan toevoegen?

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door 16again »

mahadma schreef:
04 sep 2019 13:08
Weer zo'n waardeloos idee.
Als ik puur naar het straatbeeld kijk, en naar het toenemend aantal gevallen van diabetes type 2, dan lijkt elk label dat kan bijdragen aan bewustwording me niet misplaatst.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door mahadma »

Alsof een gedrukt etiketje (wat niemand leest) iemand van ZIJN manier van leven kan afhouden, gewoon weer een een PR stuntje van een verkoper om in het nieuws te komen. Flauwekul ten top! Als ik iets wil eten of niet bepaal IK dat!

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
04 sep 2019 13:32
mahadma schreef:
04 sep 2019 13:08
Weer zo'n waardeloos idee.
Als ik puur naar het straatbeeld kijk, en naar het toenemend aantal gevallen van diabetes type 2, dan lijkt elk label dat kan bijdragen aan bewustwording me niet misplaatst.
Maar denkt u nu werkelijk dat door zo’n score iemand die voor het vak met tussendoortjes staat dan kiest voor rijstwafels zonder enige toevoeging ipv een mars waar hij hevige trek in heeft?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik ben toevallig wél zo iemand die een etiket leest en zeker van een product dat Ik nog niet eerder heb gekocht.
Toevallig laatst wat vloeibare bakboter staan vergelijken en ik schrok ervan hoeveel vetter het Jumbo huismerk is t.o.v bv een Becel , als voorbeeld dan hè ....
Maar goed , ieder het zijne en iedereen bepaalt dit uiteraard zelf.
Je kunt niet zeggen het is een waardeloos idee, zeg dan liever ik vind het een waardeloos idee :wink:
Er wordt in het algemeen té vet , té zout, té zoet en téveel gegeten, vind ik en zie ik ook aan wat mensen op de band zetten en idd op tv en in het straatbeeld.
De helft heeft in meer of mindere mate wel wat overgewicht ,schat ik zo in.
En ik snoep óók hoor , een Mars is niet te versmaden, maar wéét wat je eet en naar binnen werkt.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U schrok daarvan? In Jumbo zit per 100 gram 8,7 gram vet meer dan in Becel, maar in Becel zit dan wel weer 0,6 gram per 100 gram verzadigd vet meer dan in dat spul van Jumbo.

En hoeveel eet een persoon daarvan per dag?

Ieder zijn eigen keuze natuurlijk, maar die verschillen zouden mijn keuze, als ik dat al zou kopen, zeker niet beïnvloeden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
04 sep 2019 13:57
16again schreef:
04 sep 2019 13:32
mahadma schreef:
04 sep 2019 13:08
Weer zo'n waardeloos idee.
Als ik puur naar het straatbeeld kijk, en naar het toenemend aantal gevallen van diabetes type 2, dan lijkt elk label dat kan bijdragen aan bewustwording me niet misplaatst.
Maar denkt u nu werkelijk dat door zo’n score iemand die voor het vak met tussendoortjes staat dan kiest voor rijstwafels zonder enige toevoeging ipv een mars waar hij hevige trek in heeft?
Dat niet. Maar misschien dat iemand die een rijstwafel wil, wel een andere keus maakt als hij ziet dat een rijstwafel met 'yoghurt' net zo slecht is als een Mars. En iemand die zin heeft in een 'goed bezig' reep kan ook kiezen tussen een variant met label b en label d. Zulke keuzes zullen wel degelijk door sommige mensen mede op basis van zo'n label worden gemaakt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door moederslink »

Het was ' maar ' een voorbeeld, Lady.
En ik gaf aan dat ik wél etiketten lees en dat zo.n nutriscore logo zou kunnen helpen bij het maken van een andere betere beslissing. Wellicht dat je dan eerder geneigd bent om dat met het groene label te pakken i.p.v dat met het rode label.
Het gaat er m.i. alléén maar om dat men zich wat méér bewust wordt wat er naar binnen wordt gepropt / gewerkt.
En dat lijkt mij niet verkeerd.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik probeer - en dat lukt heel aardig - gewoon niets te eten waar een etiketje op zit...
Ik gebruik kokosolie, olijfolie en roomboter.
Ik eet geen bewerkte groenten of vlees of vis (dus opgeleukt met smaakjes).
Ik kook gewoon zelf, met verse spullen, en kruiden uit mijn uitgebreide voorraad (ook vers/vries naast gedroogd).
Suiker vind ik smerig en veel zout ook. Een snufje zout is lekker.

Het gevaar van zo'n systeem is dat mensen denken dat een doos/blik/pot groenten met allerlei rommel er in, maar een groen etiketje, 'gezonder' is dan zelf maken. En dus lezen ze de etiketjes toch niet. Moet je eens lezen - op een site dan, niet op de fles zelf - wat er allemaal aan rommel te vinden is in 'gezonde' fruitsappen... Gewoon zelf maken, denk ik dan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door kweenie »

Gefeliciteerd. Maar voor 9 op de tien mensen zal dat niet opgaan en voor hen is het dus wel nuttig.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door Lady1234 »

moederslink schreef:
04 sep 2019 14:27
Het was ' maar ' een voorbeeld, Lady.
En ik gaf aan dat ik wél etiketten lees en dat zo.n nutriscore logo zou kunnen helpen bij het maken van een andere betere beslissing. Wellicht dat je dan eerder geneigd bent om dat met het groene label te pakken i.p.v dat met het rode label.
Het gaat er m.i. alléén maar om dat men zich wat méér bewust wordt wat er naar binnen wordt gepropt / gewerkt.
En dat lijkt mij niet verkeerd.
Dat het slechts een voorbeeld is, begrijp ik, maar dan weer niet dat u erbij schreef dat u er van schrok. Want zo groot is het verschil niet, gerelateerd aan de hoeveelheid die men daarvan gebruikt. Daarover verwonderde ik mij dus.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik had dit product nl nog nooit eerder goed bestudeerd en ik heb óók die dag niet ter plekke het andere aanbod bekeken. Dat moet ik nog eens op mn gemakkie gaan doen om tot een goed vergelijk te komen.
Ik ga steeds méér en méér etiketten lezen, zeker van producten die ik nog niet vaak heb gepakt.
Ik weet het écht nog niet van álle producten . Zo.n logo kán helpen. :P

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door kweenie »

moederslink schreef:
04 sep 2019 14:01
Toevallig laatst wat vloeibare bakboter staan vergelijken en ik schrok ervan hoeveel vetter het Jumbo huismerk is t.o.v bv een Becel , als voorbeeld dan hè ....
Volgens mij heeft Becel 74% vet en Jumbo huismerk 73% vet. Maar misschien heb je een 'bakken en braden' product vergeleken met een gewoon bakproduct, dan krijg je wel een groter verschil.

Overigens maakt het vetpercentage bij zulke producten weinig uit. Het gaat namelijk juist om het vet in die producten. Het resterende water verdampt bij het verwarmen van de bakboter. Dus als je een product hebt met een kwart water er in, dan zul je om goed te kunnen bakken flink meer van het product moeten gebruiken dan bij een product met nagenoeg alleen vet.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Miepje1 schreef:
04 sep 2019 14:30
Ik gebruik kokosolie, olijfolie en roomboter.
Ik denk dat u best gezond bezig bent!
Alleen denken veel mensen dat kokosolie/-vet gezond is omdat dat als zodanig aangeprezen lijkt te worden.
Daar zou best een stickertje op mogen :wink:
Er zit namelijk erg veel verzadigd vet in en dat is niet zo goed voor de gezondheid https://www.voedingscentrum.nl/nl/servi ... molie.aspx

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat betreft het water in margarine (en boter): Dat is precies de reden dat er zo'n vijftig jaar geleden "bakboter" is bedacht. Gewone margarine bevat 80% vet, voor "bakboter" (eigenlijk bakmargarine) is dat bijna 100%.

In een ouderwets pakje margarine van 250 gram zat (en zit) dus 0,8 x 250 = 200 gram vet. Het is dus niet toevallig dat die pakjes "bakboter" 200 gram zijn en geen 250.

Die 80% vet in margarine komt overeen met het vetpercentage in boter; dat is ook geen toeval.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een pakje Croma, die uitvinding dus, is 250 gram.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat grappig, dat is kennelijk ooit aangepast. Ik gebruik dat nooit, maar ook die bekende pakjes waren vroeger kleiner dan een gewoon pakje margarine. Het huismerk dat ik gebruik is nog steeds 200 gram.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door kweenie »

Daarom zegt het percentage vet daarin niet zo veel, maar de verhouding tussen goed en slecht vet en bijvoorbeeld zout ten opzichte van vet natuurlijk wel.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door moederslink »

Becel heeft beduidend mínder zout.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door 16again »

Komkommertijd schreef:
09 apr 2019 10:35
Het is net als Tabak plaatjes.
Eerst even schrikken maar nu is iedereen er aan gewend en rookte vrolijk verder.
CBS ziet toch een neergaande trend
Op diezelfde bladzijde: 50% van volwassen kampt met overgewicht

Gesloten