LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
09 apr 2019 11:38
Ik eet graag een plak gewone ontbijtkoek met een plakje roomboter erop. Staat niet op de kaart. Wat nu?
Dat doe ik door de week 's avonds ook regelmatig om toch wat binnen te krijgen. Dus eigenlijk weet ik het nu ook even niet...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik denk dat die Nutriscore er niet door komt. Het is al eerder geprobeerd maar de voedingsindustrielobby in Brussel weet het succesvol tegen te houden. Bij Nestlé moeten ze er niet aan denken dat er kleurcodes of A t/m E labels op hun diepvriespizza's komen. Hetzelfde geldt voor Unilever en Mondelez. Maak minder slimme burgers die nooit een etiket lezen niet wijzer met dit soort labels.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door Erthanax »

Met die nutriscore weet je dus nog niet veel. In bijna elk vakje staat wel een Snelle Jelle. Er is gewoon veel te veel van al dat tussendoorspul.

Voor onderweg ben ik nog altijd fan van banaan, komkommer en een hardgekookt ei, naast brood en ontbijtkoek.

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Erthanax schreef:
09 apr 2019 11:38
Ik eet graag een plak gewone ontbijtkoek met een plakje roomboter erop. Staat niet op de kaart. Wat nu?
Ik doe daar een schrapje roomboter op maar wel nog een plak kaas.

Vast drie rode stickers.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door Costnix »

@Radar: seks is wel een hele goede oefening, om al die calorieën van die snacks te verbranden :-D

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
09 apr 2019 11:40
Moneyman schreef:
09 apr 2019 10:12
Prima als algemene graadmeter, maar niet meer dan dat.

Het hangt er, zoals je zelf ook al schrijft, ook heel erg vanaf hoe en wanneer je iets eet. Die snicker 's-avonds op de bank voor de TV is heel wat anders dan wanneer je 'm tijdens een stevige energie-inzet gebruikt.
Maar dan kom je dus op de vraag: wat is de toegevoegde waarde dat Snickers en dergelijke repen in een rood vak komen te staan met een letter E? Als je een extra hap suiker nodig hebt, heb je hem nodig, of het nu rood of groen is.
De toegevoegde waarde zit 'm -voor wat betreft die Snicker- juist in de momenten dat je niet bewust kiest. En daarnaast (vooral) in het scheppen van een globale duidelijkheid - waarover hieronder meer ;)
Erthanax schreef:
09 apr 2019 11:49
Met die nutriscore weet je dus nog niet veel. In bijna elk vakje staat wel een Snelle Jelle.
Dan is die scoring juist een meerwaarde - want daardoor is in één oogopslag duidelijk welke van die Snelle Jelles je nu het best kunt kiezen. En die keuze kan zowel bewust een groene als bewust een rode keuze zijn.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kees2850 schreef:
09 apr 2019 12:09
De Nutriscore geeft alleen aan per genoemd product hoeveel vet en suiker dit bevat.



De Nutriscore is wel meer dan dat, volgens de Consumentenbond:
Dit in Frankrijk ontwikkelde voedselkeuzelogo geeft voedingsmiddelen een score op basis van de hoeveelheid:

calorieën
suikers
verzadigd vet
zout
eiwit
vezels
fruit
groenten
noten.


Op zich is dat een mooie lijst, maar op basis waarvan wordt het label toegekend? Veel suiker en koolhydraten wordt het vast rood, maar toch kan dat heel gezond/goed zijn. Heel veel zout is vrijwel altijd slecht en rood. Het ene rood is dus het andere niet.
Kees2850 schreef:De Nutriscore zou een klein beetje eraan kunnen bijdragen mensen te helpen wat gezonder te leven denk ik
Daar ben ik het dan wel een beetje mee eens.

En of die ene rode of bijna groene Snelle Jelle nou het verschil maakt?
Als het op eten aankomt, vrees ik toch een fel bekritiseerd standpunt in te moeten nemen: Minder! Minder!

Lady1234
Berichten: 26921
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Goed, chocolade eitjes voor de pasen. Enkel maar rood. Wat schiet je daar mee op?

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik koop dus altijd die met een hazelnoot erin; die zijn niet voor niets groen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door moederslink »

Tegelijkertijd eten we ons ongans aan dat vurrukkelukke spijsbrood en dan ook nog het liefst uiteraard met roomboter. :P

Hoewel eigenlijk iedereen wel weet wat ongezonde en wat gezonde tussendoortjes zijn is zo.n sticker op zich niet verkeerd, denk ik.
Dan pak je toch bewust zo.n foute reep ( of dus juist niet ).
Soms moeten we misschien als kleuters even op de feiten worden gedrukt :
" wat je nu pakt is echt rood / fout .....pak liever groen/ goed " .

Het aantal obesitas en diabetes patiënten groeit schrikbarend hard en velen blijven toch doorgaan met dichtgroeien en ongezond snoepen. Ze pakken maar wat en vooral de suiker- en vetbommen .
Even nd sticker kijken en wellicht kies je dan toch die met de groene sticker? Alle beetjes helpen tenslotte....

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door witte angora »

Alles wat je nodig hebt is gezond. Mits in de juiste mate. Suiker op zich is niet ongezond, zout ook niet. Het zijn dingen die een mens hoe dan ook nodig hebt. Pas een teveel is schadelijk.

En dan kun je je afvragen waar die Nutriscore nu precies voor waarschuwt. Gevoelsmatig zou je zeggen dat alles wat rood is heel erg schadelijk is, en dat je die producten absoluut niet meer moet gebruiken. Maar dat is in feite onzin.

Eerlijk gezegd ga ik neigen naar een enigszins misleidende boodschap om een dusdanige gedragsverandering te bewerkstelligen dat mensen wat minder ongezond gaan snacken.

witte angora
Berichten: 30553
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik bedoel 'enigszins' misleidend omdat er wordt gesuggereerd dat voedingsstoffen die op zich niet ongezond zijn, maar integendeel zelfs noodzakelijk, als ongezond betiteld worden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zoals Appelsientje zwarte bes. Het pak juicht: "geen suiker toegevoegd". Gezond dus.

Maar er zit wel 100 gram suiker in zo'n literpak. En zo laten mensen zich heerlijk in slaap sussen.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 09 apr 2019 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

De Nutriscore, een uitstekend idee. Het geeft je snel en helder een idee hoe gezond/ongezond een product is. De keuze of je het koopt kun je daar vanaf laten hangen of niet. Dat is aan een ieder zelf: wel of niet, af en toe of vaak etc.

Het verband tussen voeding en kwalen en ziektes is groter dan menigeen denkt.
Deze Duitse site en programmareeks https://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/ ... index.html geeft tal van praktijkvoorbeelden hoe een team van artsen middels vooral voeding gezondheidsproblemen op kunnen lossen of dragelijk kunnen maken.
Hier staan tal van kwalen https://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/ ... index.html die met andere eet- en leefgewoontes aangepakt worden.
Als je de Duitse taal goed kunt volgen een echte aanrader.

ZeerPrivé
Berichten: 5314
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De voertaal op dit forum is Nederlands. Daaronder vallen ook geplaatste links.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zo'n Engels woord als "links" is inderdaad niet fraai...

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door moederslink »

Het Nutriscore logo wordt als eerste nu door HAK gevoerd.
België, Spanje, Frankrijk en ook Zwitserland voeren dit logo al.
Ik denk dat het meehelpt om gezonde ( re ) keuzes te maken.
Alle beetjes helpen tenslotte.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door reggie2 »

Erthanax schreef:
09 apr 2019 11:38
Ik eet graag een plak gewone ontbijtkoek met een plakje roomboter erop. Staat niet op de kaart. Wat nu?
Ben je volgens sommigen ongezond bezig. :lol:
Doen waar je zelf zin in hebt, maar dan met mate.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door mahadma »

Weer zo'n waardeloos idee.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gezonde en ongezonde tussendoortjes - de Nutriscore

Ongelezen bericht door moederslink »

mahadma schreef:
04 sep 2019 13:08
Weer zo'n waardeloos idee.
Vertel.....waarom is dit een waardeloos idee?

Gesloten