LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ervaring met voeding of zaken rondom dit onderwerp? Geef hier jouw mening.
shireen82
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2021 10:50

Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door shireen82 »

Ik loop al geruime tijd bij de voedselbank. En we moeten dankbaar zijn met wat we krijgen maar Sorry de laatste tijd krijgen we gewoon beschimmelde of aangevreten producten en producten die echt zwaar over de datum zijn en echt niet meer te eten. We worden er gewoon ziek van en diarree. Als we hier iets van zeggen word het maar weggewuifd van we zullen er beter op letten en meer niet.
Waarom moeten wij gewoon spullen krijgen waar we ziek van worden dit is gewoon vind ik niet kunnen. Omdat wij om welke reden dan ook gebruik moeten maken van de voedselbank het maar met spullen moeten doen die over de datum zijn. Dan nog niet over het feit dat variatie ook ver te zoeken is. Onlangs kregen we ik was nog alleenstaande moeder Kregen we 5 zakken sla en geen kleintjes nee 5 grote zakken sla. Dat word dus de hele week elk moment sla eten.
Hoe kan ik dit aan het ligt krijgen en onder de aandacht?

Ik heb foto's maar weet niet hoe ik deze kan bijvoegen

NeoDutchio
Berichten: 12321
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Zwaar over de datum kan, maar dan alleen bij houdbare producten. Dagverse producten mogen dan niet uitgegeven worden. U kunt altijd een klacht indienen bij de NVWA als er structureel beschimmeld eten uitgedeeld wordt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door sjohie »

Zoals al gezegd, over datum kán, maar niet bij dagverse producten, en aangevreten is natuurlijk helemaal van de zotte. Er zijn volgens mij een paar organisaties waaronder alle voedselbanken vallen, afhankelijk van uw specifieke voedselbank, zou u daar eens een berichtje naar toe kunnen doen?

Wat betreft variatie, dat is wat anders, de voedselbanken zijn afhankelijk van donaties van bedrijven, dus die kunnen niet even een weekmenu x300 klanten ergens doorgeven, die moeten het ook doen met wat ze krijgen. En dat loopt volgens mij eerder terug qua hoeveelheden en diversiteit, dan óp.

Misschien is het een idee om een paar van die zakken sla uit uw voorbeeld, te ruilen met zeg een buur of familielid, dus zij een zak sla, en u een zak boontjes, voor de variatie?

J. Deltoer
Berichten: 3082
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Onlangs een interview gelezen in het plaatselijke suffertje over de vrijwilligers van de voedselbank. Al die tijd die ze besteden aan wat ze denken aan het goede doel en wat voor klachten, kritiek en nare opmerkingen deze hardwerkende mensen allemaal over zich heen krijgen voor het vele werk wat ze verrichten. Wees blij dat je iedere week een gratis pakketje mag halen.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die houdbaarheidsdatum bij houdbare producten, zoals potten of blikkengroente, is ook zwaar overtrokken. Niets mis mee als dat over de datum is.

En zoals gezegd, te veel van het één, ruilen met een ander.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Het zal per voedselbank verschillen denk ik. maar ik proef wel dezelfde ondertoon als wat ik hoor bij de voedselbank bij ons in de buurt. Ik ga regelmatig mee met een vriendin om haar voedselpakket op te halen. ondanks dat bij deze voedselbank het pakket zeer zeer uitgebreid is hoor je toch nog veel mensen klagen. de meeste mensen zijn dankbaar dat ze op deze manier geholpen worden. het zijn vooral de proffesionele werkelozen( in joggingsbroek en uggs) die je veel hoort klagen. zij zien de voedselbank als een recht en niet als een gunst.
als er echt dingen aangevreten zijn dan moet je daar wat van zeggen natuurlijk, ik neem aan dat ze daar zelf ook niet op zitten te wachten, ze zijn daar uiteindelijk om je te helpen

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Jablan »

Hallo Shireen,

Aangevreten: vraag eens hoe alles wordt bewaard. De Tafel (voedselbank) hier heeft twee katten rondrennen om de muizen onder controle te houden.
Over datum zal een groter probleem blijven. Als het om semi-vers-producten gaat, is goede koeling van belang. Als de dagverse dingen met een gewone auto worden opgehaald, wordt de koelketen onderbroken en dan begint het bederf.

Het grote probleem, waar ook jij last van hebt, is de groei van het aantal mensen, dat van de voedselbank moet leven en tegelijk een teruglopend aanbod. Horeca dicht, supermarkten proberen zelf de laatste dagverse dingen tegen hoge korting te verkopen, aparte winkels waar voedsel op de datum wordt verkocht, er blijft steeds minder over voor de voedselbanken.

Je kunt beginnen bij je eigen voedselbank of de afdeling wmo van je gemeente, daarna hier https://voedselbankennederland.nl/ en tenslotte de al genoemde nvwa om in elk geval geen bedorven voedsel meer in je pakket te vinden.

Sterkte ermee

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat is semi-vers?

Meiklokje
Berichten: 149
Lid geworden op: 20 aug 2018 14:10

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Meiklokje »

@Lady, bij mij geeft Google een heldere uitleg over het begrip "semi-vers"

J. Deltoer
Berichten: 3082
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Kokka1 schreef:
30 mar 2021 14:14
het zijn vooral de proffesionele werkelozen( in joggingsbroek en uggs) die je veel hoort klagen. zij zien de voedselbank als een recht en niet als een gunst.
Dit dus.
Bij ons in het dorp is de voedselbank verplaatst naar een plek waar veel meer parkeerplaatsen zijn zodat de verkeersoverlast op de uitdeeldag binnen de perken zou kunnen blijven. Zou kunnen, ware het niet dat de hierboven beschreven personen hun auto liefst allemaal voor de ingang willen parkeren om niet te moe te worden van het lopen.
Laatst gewijzigd door J. Deltoer op 30 mar 2021 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik heb in het verleden ook 1 jaar voedselbank gehad. Dankbaar en best te eten, echter niet altijd mijn smaak, maar de buren wilden het graag hebben. Tegenwoordig wordt alles minder, dus ook de voedselbank, en eerlijkheidshalve geloof ik niet dat er geregeld beschimmelde/aangevreten producten zullen worden verstrekt, hooguit in uitzonderlijk momenten.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Meiklokje schreef:
30 mar 2021 14:53
@Lady, bij mij geeft Google een heldere uitleg over het begrip "semi-vers"
Dat is fijn.

sake1987

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door sake1987 »

Groente en fruit halen wij wij bij Albert heijn en Aldi, is geregeld een hapje uit, weten we in ieder geval zeker dat er nog wat insecten in de buurt komen.
Wassen bijsnijden en opeten.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Jablan »

J. Deltoer schreef:
30 mar 2021 14:56
Bij ons in het dorp is de voedselbank verplaatst naar een plek waar veel meer parkeerplaatsen zijn zodat de verkeersoverlast op de uitdeeldag binnen de perken zou kunnen blijven. Zou kunnen, ware het niet dat de hierboven beschreven personen hun auto liefst allemaal voor de ingang willen parkeren om niet te moe te worden van het lopen.
En je weet zeker, dat het niet te maken heeft met schaamte? Zo kort mogelijk daar willen staan, zo snel mogelijk weer weg?

sake1987

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door sake1987 »

Jablan schreef:
30 mar 2021 15:20
J. Deltoer schreef:
30 mar 2021 14:56
Bij ons in het dorp is de voedselbank verplaatst naar een plek waar veel meer parkeerplaatsen zijn zodat de verkeersoverlast op de uitdeeldag binnen de perken zou kunnen blijven. Zou kunnen, ware het niet dat de hierboven beschreven personen hun auto liefst allemaal voor de ingang willen parkeren om niet te moe te worden van het lopen.
En je weet zeker, dat het niet te maken heeft met schaamte? Zo kort mogelijk daar willen staan, zo snel mogelijk weer weg?
Bij ons om de hoek zat ook een voedselbank, mensen die er met schaamte kwamen zag je zo onopvallend mogelijk naar binnen gaan en gelijk weer vertrekken.
Maar er was ook een groep de schaamte voorbij, die gezellig met veel lawaai en draaiende motor stonden bij te praten ondertussen kijkend op hun mobiele telefoons.
Ben echt niet tegen voedselbanken en hoop er zelf nooit terecht te komen, maar deze periode dat ik er naast heb gewoond heeft mij visie wel enigszins veranderd.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Sommige mensen halen het voor een ander, die dat niet kan, of ze brengen iemand er naar toe en wachten.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door reggie2 »

J. Deltoer schreef:
30 mar 2021 13:52

Wees blij dat je iedere week een gratis pakketje mag halen.


In een land als de onze die bepaald niet arm is, is het een schande dat er een voedselbank nodig is.

Misschien dat TS een beetje te hoog van de toren blaast, maar zo fijn lijkt het mij niet er afhankelijk van te zijn.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

reggie2 schreef:
30 mar 2021 16:11
In een land als de onze die bepaald niet arm is, is het een schande dat er een voedselbank nodig is.

Misschien dat TS een beetje te hoog van de toren blaast, maar zo fijn lijkt het mij niet er afhankelijk van te zijn.
Maar hoeveel mensen zijn er daadwerkelijk afhankelijk van? Als je alleen al ziet dat bij voedselbanken veel mensen met de auto komen, dan is er dus al duidelijk wat geld te besparen iedere maand.

Echter is dit geen discussie om op dit moment te voeren, maar ik denk dat met de bijstand in veel gevallen wel valt te leven. Mijn vaste lasten liggen bijvoorbeeld al zo'n 300-400 euro lager dan de bijstandsuitkering (1075 euro per maand) die ik zou krijgen als ik in de bijstand zou komen. Daar kan ik echt wel van eten en drinken.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door reggie2 »

Sorry hoor, ik vind dat als iemand een auto heeft het nog geen rede om iemand daarom te veroordelen.

Weet jij of iemand die werk zoekt een auto nodig heeft?

Nogmaals, in ons land vind ik het een schande.

sake1987

Re: Voedselbank: beschimmelde of aangevreten producten

Ongelezen bericht door sake1987 »

reggie2 schreef:
30 mar 2021 16:28
Sorry hoor, ik vind dat als iemand een auto heeft het nog geen rede om iemand daarom te veroordelen.

Weet jij of iemand die werk zoekt een auto nodig heeft?

Nogmaals, in ons land vind ik het een schande.
Waarom zie ik moeders met 3 kinderen naar de voedselbank gaan waarvan ik weet dat de vader van die kinderen alweer een nieuw gezin aan het maken is en niet voor ze betaald en er niet meer naar omkijkt.

Gesloten